Merrie, ruin of hengst?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Seertje

Merrie, ruin of hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 11:06

Wat hebben jullie het liefst in de omgang? En waarom?

ikke

Re: Merrie, ruin of hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:14

Een goed opgevoed paard. Het zal me eerlijk gezegd worst wezen wat er wel of niet tussen de achterbenen hangt.
Het is wel zo dat paarden die ik ECHT leuk vindt, heel vaak merries zijn, hoewel ik nu een hele leuke ruin heb.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:15

Merries en ruinen.

Hengsten vind ik niks, ze maken vaak hoop drukte om een hengstige merrie en zij bijten ook sneller in je ledematen. En zijn sneller afgeleid.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:17

Ik ben gewoon een merriemens, altijd al iets met merries gehad

courage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:18

Heb ooit gehoort dat een merrie agressiever zou zijn, een hengst 'wilder' (vooral in de buurt van merries bedoel ik)
Dus een ruintje zou het best zijn.
Maar mij maakt het eigelijk allemaal niet uit.
Het ene paard is het andere niet

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:19

Hengsten, alle hengsten die ik ken hebben een goudeerlijk karakter, en merries die kunnen vaak zo gemeen zijn....
Maar eigelijk maakt het mij niet zoveel uit, als het maar een netjes opgevoed paard is, maakt het mij niet zoveel uit 'wat' het nou is

LiesBento

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:21

Ik vind merries vreselijk ... kan het er meestal niet mee vinden.

Ik ben echt wel een hengsten-liefhebber, daar heb je vind ik véél meer aan, ook meer werk mee natuurlijk
Hun uitstraling en imponerend gedrag vind ik ook wel fantastisch, maar je moet er natuurlijk mee kunnen omgaan.
In het voorjaar heb je ook wel wat extra last met je hengst, en ze zijn ook vaak kijkerig en lawaaierig, maar voor mij toch niks anders mee

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:23

courage schreef:
Heb ooit gehoort dat een merrie agressiever zou zijn, een hengst 'wilder' (vooral in de buurt van merries bedoel ik)
Dus een ruintje zou het best zijn.
Maar mij maakt het eigelijk allemaal niet uit.
Het ene paard is het andere niet

Ik stop je probleemloos een ruin in handen waar je nog geen honderd meter fatsoenlijk mee komt. Aan de andere kant ken ik hengsten waar ik bij wijze van spreken een baby mee het bos instuur en schriftelijke garantie geef op een behouden terugkomst. Het verschil? Opvoeding!
Wat die merries betreft: op de stal waar ik nu sta staan een paar merries die zich voor het hek verdringen om maar zoveel mogelijk knuffels te krijgen

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:25

pfft lastig ik neig steeds vaker naar ruinen, meestal wat rustiger in de omgang (al zegt dat meestal niet veel), merrie's vind ik ook altijd wel leuk, maar hengsten nee dank je, daar kan ik absoluut niet mee overweg. klinkt idioot, maar ach ja heb er mee leren leven haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:36

ikke schreef:
Een goed opgevoed paard. Het zal me eerlijk gezegd worst wezen wat er wel of niet tussen de achterbenen hangt.

Ben ik het helemaal mee eens. Heb tot nu toe twee merries en een ruin gehad, waarvan er één merrie en de ruin nog steeds zijn. Hier heb ik niet de mogelijkheid om een hengst te houden, omdat ik ook een merrie heb en niet elk jaar een veulentje hoef .

Mijn ruin is heel laat gecastreed, toen hij al zijn 'hengst zijn' al ontwikkeld had, en de castratie dus alleen nut heeft gehad voor het feit dat hij niets meer kan verwekken. Want al zijn streken, dikke nek etc. zijn 'gebleven' omdat hij dat allemaal al ontwikkeld had.

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:37

Ik heb nu een hengst en een ruin.
Maar die hengst is echt hardstikke lief, en lijkt helmaal niet op en hengst.
En me ruin is ook heel lief, ja ik weet niet hoe het is om een merrie te hebben dus ja voor mij een ruintje denk toch liever

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:39

Ookal kunnen ze soms ontzettend moeilijk zijn heb ik het liefst merries.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:41

Met oog op eventueel toekomstige fokplannen: een merrie. Een hengst zou bij mij al heel snel zijn ballen kwijt zijn, goed opgevoed of niet. Ik heb nu eenmaal geen zin om iedere keer als ik met een hengst omga oren in mijn achterhoofd te hebben zitten, ongeacht hoe goed hij opgevoed is, en hoe braaf hij is.Er kan altijd een punt komen waar je een aanvaring krijgt met de hengst, en daar heb ik geen zin in.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:42

FleurtJeh schreef:
Ik ben gewoon een merriemens, altijd al iets met merries gehad

Dat heb ik dus ook, we hadden er een op stal om te beleren en m'n zus kon er absoluut niet mee overweg en ik was er echt dikke vrienden mee, kon er alles mee doen enzo

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:46

De meeste paarden die gereden heb waren merries en die vond ik bijna altijd leuker dan de paar ruinen die ik ken.

Met hengsten heb ik geen ervaring. Aangezien ik merries toch al leuker vind dan ruinen heb ik daar ook geen behoefte aan.

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:50

Om de een of andere reden heb ik problemen met merries.
Ik heb 3 hengsten en vertrouw die meer dan merries. Achter een merrie zal ik niet snel gaan staan en ik vind dat je met een hengst of ruin gemakkelijker een band opbouwt.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:53

Hmm merrie's denk ik, ik heb er gewoon wat mee

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:10

Marrepar schreef:
Hmm merrie's denk ik, ik heb er gewoon wat mee

Ja, ik ook . Geen flauw idee waarom precies, maar het is zo .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:26

wisselt per paard, je hebt ruinen die laat geruind zijn en echt hengstenstreken hebben, hengsten die niet weten dat ze hengst zijn en merries die totaal geen last hebben van zeikerigheid of last van hun hengstigheid. Als de combinatie maar klikt.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:36

Maakt mij niet zoveel uit, al heb ik 't niet zo op hengsten, maar kan er wel mee overweg.

Merries is ook prima en ruin , die heb k zelf. Gaat ook goed

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:40

ruinen, merrie's kunnen inderdaad wel eens gemeen en lomp zijn, en hengsten onberekenbaar

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:21

Merrie's
Maarja dat hangt ook weer van het paard af, maar over het algemeen heb ik toch het liefst een merrie.

missnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:24

Doe mij maar een ruin. Een merrie mag ook nog, maar absoluut geen hengst. Te onberekenbaar en vaak ook gevaarlijk

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:30

Ik heb door het lot meer merreis gehad dan wat dan ook, maar kan niet zeggen dat ik een voorkeur heb. Zal er bij de aankoop nooit naar kijken, het interresseert me echt geen lor. Je kunt gedrag niet aan een geslacht koppelen. Wel kun je zeggen dat ruinen minder last hebben van gedrag waarbij hormonen een rol spelen, natuurlijk.

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:35

doe mij maar een ruin , met hengste heb ik niet zo veel en veel leuke merries ken ik niet..

maar als ik echt een paard zou mogen uit kiezen let ik daar niet op, geen een paard is het zelfde