Bonanza is proefklaar + ze gaat morgen mee

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Bonanza is proefklaar + ze gaat morgen mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-02 13:55

Wat het rijden betreft is bonanza proefklaar, ze loopt lekker ontspannen met dr hoofdje naar beneden. Alleen de galop zit er nog niet (moeite met aanspringen), maar ik galopeer nu eerst niet meer toto na het veulen.
Het gaat steeds beter en ze leert graag en is enthousiast onder het zadel, soms wel wat sloom.... Slapen Het wijken zit er zelfs al bijna in, ik ben bezg met een paar pasje achteruit, eerst aan de hand dan onder het zadel.
Ben echt blij dat ik Bonanza nu heb..... Haha!

En morgen ga ik naar Maaike (Partygirl) toe en mijn vader vroeg zonet of ik Bonanza ook mee wou hebben, natuurlijk wil ik dat, Anja gebeld en dat mocht, ze wist dat ik wel voorzichtig met haar deed en ze vertrouwde mij ook wel. Harstikke aardig! Ik heb dr zin in! Ben ook 2x met Mathilda bij hun geweest, dat was harstikke leuk alleen het weer zat toen niet mee, duimen jullie even dat het morgen mooi weer is??? Haha!


Dit moest ik even kwijt, hihi


Maaike

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 14:16

Wanneer moet Bonanza bevallen? Het is niet aan te raden om de laatste paar maanden van stal te veranderen of ergens anders heen te gaan i.v.m. ander bacterien en ziektekiemen die er op andere stallen zijn.

En met Rhino in Nederland zou ik met een drachtige merrie al helemaal het erf niet meer afgaan.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-02 19:56

daar heb ik nog nooit van gehoord.... Verward
het is voor 1 ochtend en middag, zij hebben 4 ruinen en een hond Haha!
Wat richt Rhino precies aan dan???

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 20:26

Rino is een griep voor paarden.

Het is een verzamelnaam van allerlei soorten ziektes.(griepen)
Het kan ernstig zijn,dodelijk zelfs.
Maar het kan ook bij een koorts blijven.

Guus heeft net twee weken ziek gestaan.
40° graden koorts,niet meer eten.
Een week lang,daarna had hij stalpoten.
Twee weken stilgestaan.

En nu is hij overactief.
En zweet wat meer als normaal.

Maar ik raad het je niet aan om dat te doen met haar.
Drachtige merries zijn veel vatbaarder voor dingen.
Kijk goed uit met wat je doet.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-02 21:30

hoe komen ze er dan aan? Want die paarden waar ze bij komt zijn 100% gezond Verward
Hoe word het over gebracht???? Verward

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 21:53

Als de paarden super gezond zijn, kan het virus evengoed daar rondhangen, maar dat de paarden er geen last van hebben. Niet ziek worden dus. Een drachtige merrie kan het virus dus wel oppakken en evt. het veulen aborteren.
Ik zou dus met een drachtige merrie ook niet van het erf gaan, en ook geen andere (vreemde) paarden op het erf toelaten.
Pas zelf ook op met je kleding. Niet van een andere stal naar Bonanza, maar je eerst even omkleden. Kleine moeite en kan vreselijk veel leed voorkomen.
Dit alles is geen garantie dat je het virus niet in stal krijgt, kan ook via de lucht verspreid worden, maar je sluit wel een aantal risico's uit.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-02 22:43

nou als bonanza er dus kwetsbaar voor was had ze het allang gehad, want ik ga 2x per week emt haar naar de manege, daar komen ook elke dag zo'n 10 verschillende paarden, misschien wel meer....

Mijn vader zegt trouwens dat Rino een soort schurft is...

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 23:17

Ik zou het risisco maar niet nemen als ik jou was.

Een kennis van me is ook bjna dr merrie verloren door zoiets. Een ander paard van die stal was naar de kliniek in utrecht geweest en had daar een verkoudheidje opgelopen. De merrie kreeg het ook en aborteerde et veulen die dus meteen doood was en de merrie is ook bijn aoverleden door de zware bevalling

En jou vader is zeker dierenarts of niet???

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 23:49

RHINOPNEUMONIE

Rhinopneumonie bij het paard wordt veroorzaakt door een Herpes virus en kent een drietal verschijningsvormen.

1. De ademhalingsvorm.

kortdurende niet ernstige verkoudheid met koorts (lichte) hoesten en neusuitvloeiing (waterig).

2. De abortusvorm.


Kan in de laatste maanden van de dracht abortus veroorzaken (doodgeboren veulen of bijna niet levensvatbare veulens)

3. De neurologisch( verlammings) vorm.

Plotselinge spierzwakte zonder andere ziekteverschijnselen

verspreiding: neusvocht en vruchtwater

Ik zou als ik jou was heel goed uitkijken. Een drachtige merrie is altijd bevattelijker voor een ziekte. Ik zou het me nooit vergeven als het veulen geaborteerd zou worden, alleen omdat ik zo nodig het erf afmoest...

En Rhino, voluit Rhinopneumonie is beslist geen schurft...

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-02 19:17

obsession schreef:
Ik zou het risisco maar niet nemen als ik jou was.

Een kennis van me is ook bjna dr merrie verloren door zoiets. Een ander paard van die stal was naar de kliniek in utrecht geweest en had daar een verkoudheidje opgelopen. De merrie kreeg het ook en aborteerde et veulen die dus meteen doood was en de merrie is ook bijn aoverleden door de zware bevalling

En jou vader is zeker dierenarts of niet???


houd je mond maar even over mijn vader, je kent mijn vader niet, dus zo sarcastisch hoef tnou ook weer niet, nee natuurlijk is hij geen DA, maar hij kende het neit en hij zit bij heel andere dieren en hij DACHT dat het een soort schurft was....

Maargoed ik heb het risico wel genomen, Anja wist ervan...

Verder was dit gewoon een soortemet 'update' , maar goed ik neme het neit kwalijk dat jullie mij waarschuwen das heel lief, maar obsession jij hoeft niet meteen zo sarcastisch te doen over mijn vader, dat je de pik op me hebt, oke, maar meer hoeft ook niet...

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 12:06

Anna-Jelly"]
[quote="obsession schreef:
Ik zou het risisco maar niet nemen als ik jou was.

Een kennis van me is ook bjna dr merrie verloren door zoiets. Een ander paard van die stal was naar de kliniek in utrecht geweest en had daar een verkoudheidje opgelopen. De merrie kreeg het ook en aborteerde et veulen die dus meteen doood was en de merrie is ook bijn aoverleden door de zware bevalling

En jou vader is zeker dierenarts of niet???


houd je mond maar even over mijn vader, je kent mijn vader niet, dus zo sarcastisch hoef tnou ook weer niet, nee natuurlijk is hij geen DA, maar hij kende het neit en hij zit bij heel andere dieren en hij DACHT dat het een soort schurft was....

Maargoed ik heb het risico wel genomen, Anja wist ervan...

Verder was dit gewoon een soortemet 'update' , maar goed ik neme het neit kwalijk dat jullie mij waarschuwen das heel lief, maar obsession jij hoeft niet meteen zo sarcastisch te doen over mijn vader, dat je de pik op me hebt, oke, maar meer hoeft ook niet...
[/quote]

mee eens, gemene opmering.

maar als ik alles zo hoor over die rhio (of iets in die richting) was ik denk ik niet gegaan.. maar dat is je eigen keuze.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 19:01

vraagje; Als je drachtige merrie ingeent is tegen rhino (Evita is ingeeent) is het dan wel veilig? want het is toch zo dat er verschillende soorten zijn?

En vanaf hoe lang mag je met je drachtige merrie niet bij andere stallen komen? alleen de laatste maanden of al sinds ze drachtig is..

sorry ik ben niet nieuwschierig Schijnheilig wil altijd alles weten Haha!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 20:30

Als je een bescherming (en dan heb ik het niet eens over een goede bescherming!) wilt hebben tegen Rhino, moet je 4 x per jaar inenten. Helaas is er nog geen goede enting op de markt en kan een DA je ook niet garanderen dat je paard het niet krijgt! Verder heb ik geen idee over vanaf wanneer je het beste niet meer met een merrie naar een andere stal kunt gaan.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 21:30

bonanza heeft alle nodige inentingen goed optijd en dat al bijna 3 jaar lang.
Ze is ook nog nooit ziek geweest (tenminste in de 3 jaar tijd bij Anja)

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 20:10

[quote="Anna-Jelly"]bonanza heeft alle nodige inentingen goed optijd quote]

Volgensmij wordt Rhino bij de meeste mensen niet gedaan, de meeste mensen die ik ken doen namelijk alleen tegen influenza en tetanus.. Evita heeft daarbij ook een Rhino prikje gehad en dat doen we 2 keer per jaar.. maar die rhino inenting is dus eigenlijk overbodig omdat je het toch nog kunt krijgen??