1 jaar geleden was er mkz

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

1 jaar geleden was er mkz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 22:35

gelukkig is het nu voorbij
maar als ik nog denk aan al die dieren die afgemaakt zijn
moet er echt niet meer aan denken Verdrietig

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 22:38

in Engeland is er waarschijnlijk wel weer MKZ, hoe dat is afgelopen weet ik nog niet

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 22:55

Ik dacht er van de week nog aan, wat heb ik toen in de stress gezeten, helemaal dat er niet bekend was of paarden ook geruimd zouden worden. het heeft een drietal dagen geduurd voordat we weer naar stal konden, maar in de driehoek was het langer. Ik geloof dat ik gillend gek was geworden als ik zo lang niet naar mijn paard had gekund. Met alle merries die vorig jaar pas laat gedekt konden worden (of waar de eigenaren de dekking helemaal hebben moeten laten varen) komt het hele verhaal weer boven. Het is inderdaad alweer een jaar geleden...

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 22:57

hey was net op netwerk
als je ziet dat het nog steeds zo erg bij de boeren speelt
wij denken er haast niet meer aan voor ons is het afgelopem gaat het weer door maar voor hun is het pas begonnen toen het voor ons afgelopen was

ik heb een week ofzo niet meer bij de pony's gemogen toen mocht wel weer maar ben bijna 3 maanden niet meer op les geweest ofzo het mocht niet van hun toen was ik het er niet mee eens achteraf wel....
heb zelfs nog naar de mkz lijn gebeld of paarden ook geruimd moesten worden idd wat heb ik toen ook in de stress gezeten

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 02:52

ik weet het ook nog, moet er nog vaak aan denken.
ik woon op een boerderij, maar die is niet van mijn ouders maar van mijn oma/opa/oom.
mijn paardje staat er normaal ook (nu eventjes ergens anders), toen dus ook.

mocht gelukkig wel in de wei na de eerste 3 dagen, maar verder ook niet.
thuis kan ik niet rijden, dus heb ook heel lang niet gereden toen.
het erf was afgezet met lint, we moesten de fietsen en auto's voor het lint laten staan, vriendinnen ed mochten niet komen,
echt zo'n geisoleerd zooitje.
met je schoenen door de waterbak (we hadden er een voor schoeisel en een hele grote).
geen dieren aanraken, eerst omkleden/douchen.
ook niet ergens anders in contact komen met mkz gevoelige dieren, dus ook niet naar de manege toe om alleen maar te kijken.
niet naar een andere manege om les te geven.
als er echt iemand op het erf met een wagen moest komen, bv de melkwagen of dierenarts, ging die eerst door de waterbak, spuiten ed, speciale kleding en laarzen van ons.
de melk heeft de eerste dagen gewoon weg moeten stromen, bewaren kon je niet (behalve dan de 3e dag voor de 4e dag) en opgehaald werd het niet.

mijn paardje was gelukkig net voor de tijd geent, maar de hoefsmid had toen eigenlijk al moeten komen, maar dat kon dus pas 3 maand later ofzo (die van mij heeft dus plus minus een half jaar ongeveer met die ijzers gelopen, voeten zagen er toen ook niet uit, dus meteen toen het mocht ook gelijk laten komen).

toen het allemaal wat versoepeld werd, was er iets meer bewegingsvrijheid.
maar een vriendin die een verzorgpaard had waar nog meer mkz gevoelige dieren stond, mocht nog steeds niet komen.
mijn verjaardag was ook rond die tijd en liep ook een beetje in de soep.

overal matten en bakken, voor scholen, discotheken etc etc.
pas toen alles weer mocht, kon ik weer met mijn paardje van het erf af.
de bakken stonden er nog wel en daar had mijn paardje echt geen zin aan, die kreeg ik er dus ook niet door, wel elke dag even oefenen, maar krijg mijn eigenwijze knollie die voor zowat alles bang is, maar over het zeil, op het zeil, door het water en weer over het zeil maar heen.

tot aan de andere kant paarden aankwamen, ik had ze nog niet gezien maar mijn knollie wel, zij had haar moed bij elkaar geraapt en we waren zo aan de andere kant.
pff.
ook de honden moesten door de bakken, maarja, die hebben geen flauw benul van als er een stuk afgezet met lint is dat je er dan niet onderdoor moet lopen.
de kleine zette je dan heel snel eventjes in de bak en nam je weer mee terug, maar de grote krijg je nog geen spetter water op.
we zijn al die tijd dus ook niet met onze hond van het erf afgeweest, geen cursus of even mee naar familie oid.


de meesten mochten al vrij snel weer heel veel, maar ik al die tijd niet, ja ik zag mijn paardje dagelijks maar kon er niks mee,
als ik er niet had gewoond, was ik wel wat minder afgeweest, want dan had het mij veel meer moeite gekost om mijn paardje dan tenminste te zien.
hier werd er dus ook vrij streng naar gekeken, terwijl sommige gekken na die drie dagen alweer op de weg waren te zien wat dus toen ook nog niet mocht, maar ok.
of tijdens de versoepelingen al weer wat mogen, dat mocht ik dus niet.

overal in de buurt boerderijen, de manege was een verzamelplek van allerlei paarden overal vandaan etc etc
allemaal grote besmetting kans kans dus voor mij, want je mocht toen ook niet van een plek met mkz gevoelige dieren naar een andere plek met mkz gevoelige dieren, of dieren die met mkz gevoelige dieren in aanraking kwamen.

ik kwam dus van een plek met mkz gevoelige dieren, dus mocht nergens naar toe, tot alles weer echt mocht, dat heeft dus meer dan drie maanden geduurd.
het werkte voor de tijd al in, maar na de tijd nog veel langer.

hoop dat er nooit weer zoiets komt, hier niet, nergens niet.
maar dat is vrij moeilijk, het virus blijft rondwaren.
dat van Engeland was gelukkig loos alarm, daar is dus niet opnieuw mkz aangetroffen.
maar in sommige landen waart het dus nog wel rond.
heel makkelijk, enten zou ik zeggen, maarja daar zitten ook weer voor en nadelen aan.
dat betekent heel lang niet uitvoeren en geen geld verdienen voor het land.
doe je het niet, betekent dat er beesten ziek worden (afgemaakt worden is van tegenwoordig, vroeger werd er ook niet geruimd en werden de dieren wel beter, maarja dan zit je met het verspreidingsrisico.
gelukkig zijn wij een melkveebedrijf waar niet vaak nieuwe beesten komen, er worden er af en toe alleen wel wat opgehaald.


pff, wat een verhaal, sorry jongens.
maarja, zo zie je maar weer, het blijft wel hoog zitten.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 08:29

Moet er eerlijk gezegd ook niet meer aan denken. Wat een ellende toen voor al die boeren (lees veehouders).
Viv

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 00:41

het lijkt alweer een tijd geleden dat er mkz heerste. voor meer direct betrokkenen duidelijk niet. we kunnen eigenlijk alleen maar hopen dat het niet meer, het liefst nooit meer, uitbreekt

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 11:43

Ben blij dat het nu tenminste gaat over de ellende van de direct betrokkenen. Weet nog goed dat ik me vorig jaar bont en blauw heb geƫrgerd aan al die mutsen die zaten te klagen over hun eigen kleine leed en lekker toch met hun paard naar buiten gingen want die kon het toch niet overbrengen?? Pfff. Laten we hopen dat ons een nieuwe uitbraak bespaart blijft!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 20:52

Ik en zeker blij dat het over is (Volgens mij is engeland ook mkz vrij!)
Wij hebben 3 maanden dicht gezeten, de 2 beheersters die dag en nacht op de boerderij hebben doorgebracht.
De andere 2 dierenweides, waar dieren stonden, ook opslot en die moesten ook gevoerd worden.
1 vrijwilligster op de ene weide, ik naar de andere.
Dat betekende: Voor het voeren/schoonmaken douche, andere kleren aan die niet met je "Gewone"Kleren in contact mochten komen.
Daarover een overal, door een ontsmettingsbak, gekke geiten en schape die naar buiten wouden en gek werden binnen.
Als je klaar was, weer douche.

Op een gegeven moment was het niet open voor publiek, wel voor de vrijwilligers, moesten dus ook allemaal om de beurt douchen en dan met de gedacten dat je al je beesten kwijt kon raken echt verschrikkelijk...

Gelukkig is het niet bij onze kibo gekomen maar het scheelde niet veel!
En ik leef met alle mensen (En dat zijn echt niet alleen boeren) die hun beestjes kwijt zijn geraakt mee, zelfs een geit of koe, kan erg veel voor je betekenen.......

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 21:30

ik dacht er idd ook kort geleden aan... ik kreeg echt weer tranen in mijn ogen. ik ben eigenlijk blij dat ik toen boris nog niet had etc. want stel je voor dat al die stieren die daar staan alle beesten etc daar afgemaakt hadden moeten worden. er stond trouwens nog steeds een oud bordje over MKZ.. kelukkig wel omgevallen Knipoog

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 22:53

jha het was echt zielig soms kreeg je op de tv ook beelden te zien van al die varkentjes enzo die zo in een vrachtwagen gedonderd werden Huilen Huilen Boos! Boos! Verdrietig Verdrietig Koe Koe Verdrietig Verdrietig Huilen

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 23:19

Ik weet het ook nog heeel goed jah, woonde niet in het rampgebied, maar tja, Pienke staat ook bij schapen en geiten en die eigenaar zag het gevaar ook! Dus ik moest een apparte jas voor Pienke, liever egen vreemde mee... en zolang het uit de buurt bleef, mocht ik komen!
Vlakbij werd een boerderij ontruimd... kei zielig...