En toen was het ineens voorbij, Bas is alleen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

En toen was het ineens voorbij, Bas is alleen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 16:45

Al die fijne ponyjaren, zoveel gelachen,zoveel gehuild, zoveel beleefd...
Het is voorbij,we worden ouder, de ponytijd is er sinds gister niet meer.

Op mijn 9e ben ik verhuisd van een friese havenstad naar een klein dorpje in Groningen. Daar kwam ik in aanraking met 'echte' pony's, en niet alleen pony's op tv.
Ik leerde een meisje kennen dat toevallig mijn achterbuurmeisje was, en een eigen pony had. We raakten bevriend en zijn dat nu, 12 jaar later nog steeds.
Op haar eerste pony, het B-ponytje Sylvia, heb ik leren paardrijden, we deelden samen alles, we reden altijd samen, hele ritten, 1 op de pony, de ander op de fiets en dan onderweg wisselen.
Sylvia was ziek, en luchtwegaandoeningen hebben haar op 17-jarige leeftijd doen inslapen. Mijn vriendin had toen al een poosje een andere pony gekregen, Edwine. Een in onze ogen megagrote pony, een D-pony van 1.48.
Doodeng, ze was pas zadelmak en zo groen als gras. Wij met onze 2 jaar rijervaring vonden haar maar niks in het begin, maar de vader van mn vriendin vond haar wel geschikt. M'n vriendin heeft haar de eerste tijd alleen maar vervloekt, miste haar oude pony zo ontzettend, wilde die nieuwe helemaal niet. Maar toch is het allemaal goedgekomen en is er van een groene gekke knol een hele lieve supermakke pony uitgekomen. Je kon alles met haar doen, en alles deden we nog altijd samen. De eerste wedstrijden met haar, ik ging altijd mee. Springen kon ze erg goed, vriendin durft niet te springen dus ik sprong vaak behoorlijk hindernissen met Edwine.

6 jaar geleden kreeg ik mijn eigen eerste pony, deze kwam bij mn vriendin op de boerderij te staan. Nou was het nog leuker, samen buitenritten maken, samen rijden, grote pret.
Ook mijn paard en nu de afgelopen 2 jaar mijn pony Bas stonden daar. Edwine en Bas waren 2 handen op 1 buik,dikke vriendjes, altijd hinniken als 1 van de 2 ook maar even uit het zicht verdwenen was.

Maar nu is na 10 jaar die tijd voorbij...
Mijn vriendin gaat samenwonen eind van dit jaar, ze verhuist naar een ander dorp, doet een zware hoge opleiding en krijgt er een huishouden bij...
Edwine is 13 jaar en nu was het dus eigenlijk een mooie tijd om haar naar een nieuw ponymeisje te doen, die dezelfde fijne jaren gaat beleven als wij hebben gedaan.
Mijn vriendin was het er eigenlijk helemaal niet mee eens, maar zag toch zelf ook wel in dat het beter voor Edwine zou zijn.

Onze verzorgster had wel intresse, het zou een superoplossing zijn om haar daar naartoe te verkopen, een bekend tehuis waarvan we wisten dat ze goed terecht zou komen. Echter waren er meer kapers op de kust, de schapenboer die land bij ons pacht wilde Edwine ook wel kopen voor zijn dochtertje. Wij waren het hier niet mee eens, ze hebben geen klap verstand van paarden en de juiste verzorging.
Dus hopen dat vader van verzorgster het gevraagde bedrag zou willen betalen. Helaas ging hij hier niet mee akkoord en wilde hij haar voorminder hebben. Mijn vriendin vond dit niet erg, zij wilde er wel minder voor hebben als Edje maar een goed tehuis kreeg. Echter was haar vader het er niet mee eens, de schapenboer wilde wel het gevraagde bedrag betalen. Discussie was niet mogelijk, Edwine zou naar de schapenboer werd zondag besloten.

Niet leuk, ik wist dat wanneer Edwine verkocht zou zijn, Bas daar ook weg moet op den duur, kan moeilijk van hun verwachten dat zij uit hun bed komen om mijn pony te voeren. Dus zondag zei ik ':"Meld maar even wanneer ze weg gaat, dan kan ik Bas z'n nieuwe stal op hoogte brengen"
"Och, dat duurt nog wel een week of 2" werd mij gezegd...
Schrok ik dan ook even toen ik het volgende berichtje gisteren kreeg op mn mobiel: "Hey San, Edwine gaat vanavond weg, ik ga mee om haar weg te brengen, bel me maar niet, ik zit toch te janken"

Ik schrok me rot ! Vanavond al ?! Wat ?! Ik heb gauw een foto van vriendin met Edwine vergroot en ingelijst, een zooi foto's die ik op de comp had staan op cd gebrand en ben naar stal gevlogen. Ik wilde ook nog afscheid nemen van Edwine maar ook mn vriendin tot steun zijn.

Op stal aangekomen was mn vriendin net bezig om spullen te pakken. Ze schoot in tranen en ik ook, ik vond het zo sneu. In stilte hebben we alle spullen uitgezocht en ingepakt wat ze mee moest.
Ook haar moeder kwam erbij, wederom tranen.
Toen was het zover, Edwine moest uit de wei de trailer op. Mn vriendin haalde haar op en wilde haar op de trailer zetten, Edwine stopte, die stopt anders nooit! Daar stond ze op de trailer, en wij stonden er stil bij...
Ik heb gevraagd of mijn vriendin mij mee wilde hebben of juist helemaal niet, maar dat moest ik zelf weten vond ze. Ik ben dus meegegaan.

We hebben haar bij de buren van de schapenboer gebracht, die hebben stalling en meerdere paarden. Ze kwam op een stal naast een merrie met een veulen te staan, de normaal erg dominante Edwine intresseerde het nu niks, er lag immers kuil
We hebben nog even bij de stal staan janken, de mensen waar ze staat boden nog koffie aan maar daar hadden we geen zin in, dan moet je zo gezellig over koetjes en kalfjes praten, of verhalen aanhoren van 'toen die en die van ons verkocht werd'.. dat wilde we niet.
Dus een laatste aai gegeven en in de auto gestapt, met een lege trailer achter ons aan.
Toen we op de oprit thuis aankwamen waren net onze tranen weer wat gedroogd, we stapten uit en daar stond Bas bij het draad, bij het zien van de trailer begon hij te hinniken, in de hoop dat Edwine uit die trailer zou komen, maar die kwam natuurlijk niet meer. Daar kwamen de tranen weer, arme Bas, helemaal alleen te wachten op zn vriendin die hij nooit meer ziet...

En nou is het lange verhaal voorbij, de ponytijd is afgesloten. Nooit meer samen giegelen, huilen, theeleuten in de bak, van de pony afdonderen..
We worden ouder en gaan elk ons eigen weg, we houden als vriendinnen nog altijd contact, maar de ponyvriendin is er niet meer...
Bas zal moeten verhuizen, maar mn vriendin vond het geen probleem als hij nog even daar staat, dat had ze zelfs wel liever omdat het anders allemaal wel heel resoluut voorbij zou zijn. En dat had ik al gedacht, Bas blijft dus lekker daar nog even zodat zij hem kan voeren zoals ze al 13 jaar elke dag doet, net zolang tot ze hem niet meer nodig heeft of er zat van is.
Arme Bas zal zich even een poosje alleen moeten vermaken, maar die komt daarna in een kudde met 10 merries van eigen maat te staan, dus die redt zich dan wel weer.

Dag lieve Edwine, ik hoop ze het goed krijgt bij haar nieuwe huis, al zijn we daar best huiverig voor. Het was niet mijn eigen pony maar ik verzorgde haar, reed haar, en deed van alles met haar net zoals met mn eigen, dus de gevoelens zijn hier net zo pijnlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Poeh, een hele lap tekst,maar het moest er gewoon even uit, gaat niet alleen om Edwine alleen, maar een heel tijdperk dat afgesloten wordt....

Nimber

Re: En toen was het ineens voorbij, Bas is alleen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:28

Naar is dat he als je ouder wordt en als je een tijdperk moet afsluiten.Sterkte voor jou en je vriendin en geniet met een dikke glimlach van jullie ponyverleden.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:52

Moeilijk om een mooie tijd af te sluiten.
Sterkte!
SANEX schreef:
arme Bas, helemaal alleen te wachten op zn vriendin die hij nooit meer ziet...

En hier pinkte ik bijna een traantje weg....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:10

Inderdaad Kiara...ik ook...
Heel moeilijk om zoiets af te sluiten...dat is 1 van de grote nadelen van het ouder worden...

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:13

Kiara schreef:
SANEX schreef:

Ik ook...

Jemig, wat moeilijk, moet er zelf niet aan denken.

Sterkte!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:16

ach jee Sanex..... kleine meisjes worden groot
Het einde van een tijdperk en het begin van een nieuwe die ooit ook weer eens zal eindigen
Welkom in de grote mensen wereld

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:18

Kiara schreef:
Moeilijk om een mooie tijd af te sluiten.
Sterkte!
SANEX schreef:

*En ik ook

Heel veel sterkte, ik weet hoe het voelt, geef Bas maar een dikke knuffel, dat zal ie nodig hebben :

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:27

ik kreeg wel even een hele lading kippen vel over me heen.... brr, naar... heel veel sterkte!! ook aan Bas

SophietjevK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:29

Het lijkt me moeilijk voor je, nu ineens deze tijd af te sluiten, een nieuwe start te maken. Ik hoop dat beide pony's gelukkig worden, zonder elkaar. Lijkt me toch ook heel erg moeilijk voor hen.

Heel veel sterkte, ook aan Bas (mooie Shetlander, zag de foto op je profiel).

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:45

sterkte..
echt moeilijk lijkt me dat.. zon periode af te sluiten

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:49

Moeilijk om het af te sluiten, maar dat komt idd bij het ouder worden.

Sterkte !!

Kan je niet even tijdelijkeen maatje voor bas erbij lenen ? vinden ?

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:37

He bah, echt lastig dit. Is inderdaad heel moeilijk, kan het me goed voorstellen. Heel veel sterkte in ieder geval!!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:41

aaah.. wat sneu
Nouja paarden zijn ook wel leuk hoor
Maar ik snap wat je bedoelt inderdaad.. het heeft wat, lekker frotten met pony's..

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 21:50

Nou vandaag waren er alweer tranen. Edwine wordt nog steeds gemist natuurlijk, dat gaat niet binnen een dag over. Ik hoorde dat Bas de hele dag heeft staan hinniken en langs het draad heen en weer liep. nog steeds wachtend op Edje blijkbaar.
Hij heeft zn hooi amper aangeraakt en dat baart mij wat zorgen, sinds gisteravond heeft hij weinig tot niets gegeten. Ik heb hem vanavond maar wat biks gegeven wat hij wel op at, maar ook dat ging niet van harte.
Mn verzorgster heeft vanavond gereden en na het rijden ben ik even bij hem in zn landje gaan zitten. Hij was opvallend knuffelig, terwijl hij meestal na het werken 'm peert en het dan wel even gehad heeft met me. Toen ik wegging liep hij me achterna richting het draad en daar bleef hij staan turen, echt sneu.
Toch sterk dat paarden elkaar zo kunnen missen, of iig een soortgenoot zo missen.
Ik hoop dat hij gauw weer normaal gaat eten, want helemaal geen hooi eten kan natuurlijk niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 14:51

staat die andere pony ver weg?

tja ik weet niet, maar ik was er denk ik heen gegaan als t niet al te ver was, zodat hij kan zien waar ze is. of toch die geur bij hem brengen, dat bied wel troost he?

kan me niet voorstellen dat hij dan nog meer overstuur raakt.

zie het zo:
bij jonge honden, als je die bij de moeder weghaalt krijgen ze ook altijd nog een doek mee waar de geur van de moeder aanhangt, dan zijn ze rustiger..

ik weet niet,maar je kunt t proberen....

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:34

Bijna precies hetzelfde hadden jipkip = mijn beste vriendinnetje en ik. Haar pony is wegens 18 jaar ook weggegaan, en ook onze pony´s waren beste vriendjes. Altijd gingen janneke en ik samen op wedstrijd, altijd samen het bos in samen rijden, en die pony´s samen op de trailer. De pony´s liepen achter elkaar aan als ze lange teugel hadden, en op wedstrijd altijd naar elkaar hinniken. Jipje is deze maand weggegaan, maar janneke heeft een nieuw paard gevonden (sta nu op HAW onder 4 jarige flemmingh). Sterkte ermee, snap precies hoe je je voelt!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 16:45

ellepel schreef:
staat die andere pony ver weg?

Nogal ja, het is niet de andere kant van het land, maar je vliegt er ook niet even heen.

Het ging vandaag wel weer wat beter met Bas, hij heeft zonet heerlijk gereden met 2 kleine ponymeisjes, deed goed zn best en had er echt plezier in.
Ze hebben hem lekker vertroeteld en volgestopt met worteltjes
Daarna heb ik hem in het land gezet, normaal mag hij daar niet te lang in maar er zit toch niet veel voedingswaarde in het gras meer, het is al kort gegeten en zo heeft hij wat te doen.