Paarden en loslopende hondjes.

Moderators: Murosch, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Apple
Moderator RT, TEN, DRS, AP, AR

Paarden en loslopende hondjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-02 22:01

Vandaag weer iets boeiends meegemaakt.
Mijn vriend was alleen met paard naar het strand gegaan. Ze waren al op de terugweg en zaten net in een rustig galopje toen hij bij het water een mevrouw zag met 5 kleine witte hondjes. Hij galoppeerde rustig door: immers, zij liep bij het water en hij reed bij de duinen.
Volgende moment komen alle 5 de hondjes op hem af. Hij gaat terug naar draf (want als goed ruiter blijf je niet door galopperen als er hondjes meerennen maar ga je stappen, dan kan de eigenaar de hondjes vangen en kan het paard zich eventueel verdedigen). Tot zover de theorie.
Het volgende moment zit er bij elk been een hondje die blaft, meerent en opspringt naar het paard. Het is een vriendelijk paard dus het komt niet in haar op dat ze kan slaan of bijten naar de hondjes. Dus zij bokt een paar keer flink hoog om de hondjes af te schudden. Dat mislukte, maar mijn vriend was wel afgeschud. Toen ging ze in volle galop naar huis.
Commentaar van die mevrouw tegen haar hondjes: ' wat goed van jullie dat jullie dat durven tegen zo'n groot paard.' Commentaar van haar naar mijn vriend: ' je moet dat beest beter onder controle houden' (terwijl mijn vriend dus op de grond zat zand van zn kleren te kloppen). Een lesje ' paard en hondgedrag' kan ze wel gebruiken dus.
Gelukkig kon mn vriend mobiel bellen waardoor wij het paard konden opvangen voordat ze thuis kwam. Verder hadden ze gelukkig niets (paard heel, tuig heel, vriend heel -en dat uurtje wandelen naar huis zal hem ook geen kwaad doen-). Alleen hoop ik dat ze nu niet bang is geworden van hondjes.
We hebben alleen nu wel bedacht dat we de volgende keer maar gewoon in rengalop die hondjes eruit proberen te rennen, ruiteretiquitte of niet. Of een enorme zweep mee om te slaan naar die hondjes (eerst paard uitleggen dat het niet voor haar bedoeld is).

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 08:18

Onvoorstelbaar...die reactie van die vrouw dat hij het paard beter onder controle moest houden.
Elke leek had hier kunnen zien dat haar honden vervelend begonnen te doen.
Kan best zijn dat die honden geen paard gewend waren, maar dan moet ze ook niet de ruiter verwijten dat het paard gebokt heeft.
Daar rij je dan op het strand genietend van het zonnetje!
Nou dat genieten is er gauw af op zo'n manier...

Gelukkig had je vriend niks, maar ik vraag me nog één ding af:
Heeft hij die vrouw nog uitgelegd dat de fout niet bij hem lag, als er al een fout was? En zei ze toen wat?
Ben zeer benieuwd... Haha!

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 08:30

Wat een figuur zeg, over die zweep, ik begreep dat ze bij jachtpartijen ook soort van zwepen gebruikten om de honden bij de paarden weg te houden?

Had je vriend niet de behoefte haar een en ander uit te leggen?
Of was hij meer bezig met het paard dat er toen al vandoor was?

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

chrico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 10:00

Dit is weer zo een voorbeeld waarom ruiters een hekel krijgen aan loslopende honden. Je zou zo een vrouw toch wat doen. Hoe reageerde je vriend hierop, want ik zou ik weet niet wat doen. Het kan altijd gebeuren, maar zo een reactie pfff kill Afbeelding
Ik heb zelf ook honden en kijk meestal naar de reactie van paarden hoe zij de honden vinden. Gister kwam ik een ruiter op een veld en die leek in eerste instantie niks van de honden te hebben die een eindje verderop aan het rennen waren. Op een gegeven moment ziet het paard de honden goed en ik zie dat zij bang is. Ik roep de honden (die niet op paarden reageren) bij me en laat ze liggen. Paard kon normaal langs gaan en honden mochten weer vrij. Elkaar vriendelijk gedag gezegd en kreeg nog een bedankje van de ruiter. Zo kan het ook. Ik zou willen dat meerdere mensen eens zo op elkaar reageerde. Zowel de ruiter als ikzelf (hondeneigenaar) namen de moeite om rekening met elkaar te houden.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

Apple
Moderator RT, TEN, DRS, AP, AR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-02 10:43

Mijn vriend heeft de eer aan zichzelf gehouden en was meer bezig met naar huis bellen en kijken waar z'n paard heenging. Achteraf gezien vond hij wel dat hij z'n val wat beter had moeten mikken zodat hij op zo'n hondje was beland *LOL* *LOL* .
De dag ervoor was er toevallig ook al iemand door toedoen van een hond van z'n paard gevallen. Gelukkig komen we ook vaak genoeg verstandige hondeigenaren tegen die ze even vasthouden of afleiden. Wij proberen ook altijd in stap of draf langs honden te gaan zodat ze niet mee gaan rennen.
Op de terugweg naar huis heeft mijn vriend wel flink lopen mopperen. Dit was niet geheel wat hij zich had voorgesteld van 'lekker in het zonnetje, met je paardje naar buiten'. Lachen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie