oud? :(

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 22:40

Goh, 11 jaar en oud? dan krijgen we geloof ik ook vergrijsing van paarden! En moet je ze op 12e jarige leeftijd soms afslachten?

WAAR SLAAT die domme opmerking op zeg!
Verward
11 jaar en oud... haha... Ik ken een dame van 21, kwpn en nog zo pittig...
Ook wel eens op een haflinger gereden van 30, en die verwachte je 10 ofzi, zo'n pit dat er in zat!

Maybe had je pony even geen zin ofzo, en dan zo'n opmerking!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 23:21

Ik vind 2 kilo helemaal niet veel voor een paard, zijn paarden bij ons op stal die er 6 krijgen. Ik denk dat 2 kilo op een dag ongeveer genoeg is voor zo'n ponytje, doet hij het hier heel slecht op zou ik em wat meer voeren en anders een andere brok proberen.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 00:17

Oud? De duvel en z'n ouwe moer zijn oud. Vertel haar nooit dat er Bokkers zijn die op paarden van 28 jaar rijden, volgens mij krijgt ze gelijk een rolberoerte. Het is dat de rikketik van Patricia niet meer zo goed is, anders daagde ik je uit wie het hardste over het bospad kan, dikke kans dat het af zou leggen, ze is geklokt op 41km/h met vliegende start.
Wat het voer betreft, gewoon kijken wat er gebeurd, maar niet oneindige hoeveelheden erin stoppen, dat poepen ze toch weer gewoon uit, vrij zinloze bezigheid dus en tja, sommige paarden worden gewoon nooit dik, daar moet je maar mee leren leven.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 08:19

Ik reed met een 22 jarige pony op een wedstrijd, beestje was compleet over de zeik en alleen maar aan het rennen. Het commentaar: wordt wel beter al ie wat ouder is. Ze dachten dat hij 3 was...

Die pony was ook altijd aan de dunne kant. Door zijn leeftijd had/heeft hij wel een hangbuikje maar verder is hij niet echt dik te krijgen. Hij krijgt nu ook meer voer dan de (drachtige) merrie's op stal, zo'n 3,5 kilo brok en onbeperkt hooi per dag.
Vroeger kreeg hij (schrik niet, tis een D-pony) 5 kilo brok en kuilvoer erbij. Hij heeft het blijkbaar nodig.
Geef ik dat aan een van de andere pony's, dan groeien ze de stal uit ben ik bang.

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 19:10

Ik schrik er wel van dat een paard in NL? gemiddeld 8 jaar wordt ?
Volgens mij hebben al de 45 paarden bij ons op stal die leeftijd allang overschreden Pling

Sommige mensen houden een maatstaf aan: per 100 kg lichaamsgewicht per dag 1 kg hardvoer. Als ik dat mijn 14e jarige tuiger zou geven breekt hij iig zn box af, wil niet eens weten wat hij zou doen als ik 'm uit zn box zou halen Verward
De mijne krijgt (ca 850 kg), veel, heel veel kuil en 3 kg hardvoer per dag.
Heb onlangs van 2 verschillende DA's vernomen dat hij er zo mooi uit ziet Haha!

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 20:52

wat bij mij zo banketstaaf was dat ik dacht dat ik Sya als 7 jarig ponytje gekocht had blijkt ze nu 13!!! te zijn?!?!?!

niet dat het mij wat uit maakt dat ze (al) 13 ik had haar toch wel gekocht vind het jammer dat er om gelogen is Scheve mond

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 22:33

chompie schreef:
Heb onlangs van 2 verschillende DA's vernomen dat hij er zo mooi uit ziet Haha!


Leuk is dat om te horen he? Zeker van een DA, bij die van mij vroegen ze zelfs of ze nog koerste (ze staat op een drafstal).
A. ik heb sinds ik haar heb geen wedstrijd gereden en B. ze is al 17.

Maar ik was wel heel vereerd dat die man dat vroeg, want koersende dravers moeten er wel goed uitzien.

Die van mij is trouwens 1.53 en die doet het prima op 2 kilo. Maar je moet het per paard bekijken, als ik Jerai meer geef, past ze niet meer door de staldeur Haha!

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 23:26

Ik heb ervaren dat paarden eerder door de stress te mager zijn dan door gebrek aan voldoende voer. Ik heb al een aantal voorbeelden met eigen ogen mogen aanschouwen. Een volbloedmerrie die van de baan kwam. Stond maar op stal en kreeg eigenlijk niet veel te doen. Beest kreeg kilo`s brok op een dag en bleef broodmager. Nu staat ze in een kudde op een groot weiland, heeft het erg naar haar zin, geen dekens op, geen hoefijzers onder. Ze is hoogdrachtig (krijgt veulen in 2 weken) en krijgt 1,5 kilo krachtvoer per dag (en onbeperkt hooi). Ze ziet er prachtig uit!

Dan Perry, per heeft de hele winter geen wedstrijden gelopen (maar staat wel in normale training). Hij loopt dag en nacht buiten, werkt best hard en krijgt 1 kilo krachtvoer per dag bij. Hij ziet er super uit. Maar beginnen de wedstrijden weer, de stress, het op stal staan en het reizen, dan kan ie zomaar opeens 4 kilo nodig hebben en nog wat aan de dunne kant zijn.

Dit zijn mijn twee eigen paarden als voorbeeld, maar ik heb het vaker gezien.

Dus ik denk dat de stress een van de grootste factoren is waarom een paard te mager is. En nu heb ik makkelijk praten want ik ben nu eenmaal in de gelegenheid om m`n paarden dag en nacht buiten te laten lopen zonder dat ze verzuipen in de bagger of doodvriezen, maar het viel me gewoon op.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 23:54

weet je hoeveel dat is 4 kilo dat krijgt bij ons harry (een heel groot paard nog niet eens. als je er niet zo heel vaak op rijd heeft ze echt geen 4 kilo nodig.

en 11 is nog niet oud hoor Zamantha (mijn verzorgpony geweest) is 20 nou die word nog elke dag bereden

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Aranka

Berichten: 266
Geregistreerd: 15-12-01
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 11:15

Mijn vriendin heeft een pony van 24 jaar en die is nog heel erg fit en is af en toe gewoon te druk om te berijden, het beessie heeft nooit wat alleen last van stalbenen en ze gaat er nu lekker wedstrijden mee starten.
Het verschilt per paard wanneer die oud is maar 11 is echt niet oud hoor!
Enne 4 kilo per dag stond er bij iemand??! de mijne krijgt driekwart per dag! dat verschilt ook gewoon per paard want anders wordt die van mij heel druk en moddervet!
Groetjes Aranka

Aranka

Berichten: 266
Geregistreerd: 15-12-01
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 11:16

en het ligt trouwens ook nog aan het soort voer en wat je er bij voert!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 12:06

Robin kreeg zelfs 5 KG brok gevoerd.
Ik denk idd dat 2 KG toch wel wat te weinig is.

En 11 is helemaal niet oud.
Robin was 21 toen we hem kochten en ik heb toch nog wel mooi 1,5 seizoen met hem gestart! Cool

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 19:39

Aranka schreef:
en het ligt trouwens ook nog aan het soort voer en wat je er bij voert!


idd, sportbrok is voor de energie en niet voor dikker te maken.
daarom kan je bter grasbrok ofzo erbij doen

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 21:56

Ik vind 2 kilo voor een recreatie pony helemaal niet te weinig. Maar dan moet je hem daarnaast wel genoeg goede kwaliteit hooi geven.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-02 22:19

2 kilo voor een pony die dag en nacht buiten staat, en dus kan grazen en hooi krijgt...

grasbrok begin ik liever niet aan, ik denk niet dat expensive al dat gesjouw met verschillende voeren leuk vind, en waar moet ik grasbrok vandaag halen? als ik hier ook goeie brok heb om de hoek en dan voor maismeel wat verder ga..

ik heb ook nog helen (de vorige eigenaar en tevens vriendin) aan de telefoon gehad, die was zeer verontwaardigd dat hij oud werd genoemt (werd meteen door de kamer geschreeuwd Tong uitsteken ) en ze zei dat het magere wel kwam van dat hij te vroeg gecastereerd is, sommige paarden worden er heel sterk van en expensive te mager en ik weet dus waar het aan ligt en wat wjerdo dus als zei sommige paarden krijg je haast niet drukker en ik vroeg trouwens niet om wat ik moet gaan voeren Knipoog maar over dat
hij oud genoemt word vanwege dat hij dun is

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 18:07

als 11 oud is, mag mijn pony ook wel in de krant. Hij is nu 19, word eind maart 20. Oei dan is hij inmiddels hoog bejaard Haha! ik vind 11 echt niet oud hoor!!!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 19:37

hoi!!

11 oud??? NOT dus!!! Apollo, die pony in mijn profiel bij manegepaard in het zonnetje is 29!!! en die staat nog steeds op de manege. Hij moet het dan wel wat rustiger aan doen, maar dat is nogal logisch. Ik las vandaag nog in de Club penny: Je kan een pony oud noemen als ie 18 jaar is. Nou dat duurt dus nog wel 7!!!! jaar. En als ie 18 is dan is hij misschien al: oud te noemen, maar of ie zich dan daarnaar gedraagt? dat is nog de vraag...vaak kunnen ze nog met gemak de bak op stelten zetten net als een pony van 6!! duzzzz.....don't worry!
de pony's die ik verzorg krijgen 2x per dag: 1 blik zemelen en 1 blik brokken. En nog een plak hooi. en overdag in de wei. Maar daar staat niet meer zo superveel gras. Maar het is geneog. Dus ik vind dat jouw pony dus genoeg krijgt.
behalve de merrie krijgt nu minder want ze heeft afgelopen week al 2x een koliek aanval gehad!!! echt zielig. Ze heeft nu nog steeds een beetje buikpijn. ik hoop echt dat ze snel beter wordt....
en trouwens het kan natuurlijk dat je pony niet dikker wordt ook al eet ie zoveel....daar heb ik ook last van...ik kan zo veel eten als ik wil maar ik kom geen Kilootje aan. Vind ik op zich niet erg....hoor! Pling
groetjes Monique

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 19:49

Desiree schreef:
een normaal gebruikspaard krijgt bij ons op stal rond de 4 kilo. Die instructrice zal het niet voor niets hebben gezegd. Dat paard zal er wel te mager uit zien in haar ogen.


dan ben ik het niet met je eens,mijn pony van 1.53 krijgt 2 kilo sportbrok,en 2 maal daags hooi.
vandaag heb ik nog een ongeluk gehad omdat hij teveel energie had.
ik ging draven en voor ik het wist werd het een rodeo.
Nu heb ik dus mijn arm gekneusd,en moete met ademhalen omdat hij boven op me is gesprongen(sorry off-topic)
dus meer voeren is ook geen oplossing.

mischien help een een half kilo duivenmais wel wel(per dag)
gewoon in zo,n pavo zak,helpt heel goed.

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 19:57

Een paard is meestal op zijn piek rond de 14 jaar. Mijn oude verzorgpaard was 28 toen ze verkocht werd en met rijden was ze net een 4 jarige! dus je kunt nog lekker lang doorgaan hoor!

http://www.depaardenverzorger.nl
Voor al uw Paardenverzorgingsartikelen!
NU! Gratis kado bij elke bestelling! Geldt to 23 December 2019


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 bezoekers