Palio in Siena

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

Palio in Siena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 09:45

hey,

ik ben op vakantie naar Toscane bezocht en ben daar naar de stad Siena geweest, helaas niet op een van de twee dagen van de palio, en vond het een ontzettend mooie stad. Met de wijken en het zwart/witte marmer van de kathedraal. Prachtig.
Ik heb foto's van de Palio gezien en weet hoe het ongeveer in zijn werk gaat en het zou mij ontzettend leuk lijken om het echt een keer mee te maken.
Voor mensen die de Palio niet kennen een korte uitleg:

De Palio is een renwedstrijd die 2 keer per jaar op de Campo in Siena gehouden word.
Siena is verdeelt in 17 wijken waarvan er telkens 10 meedoen met de Palio. 7 die de vorige keer niet meededen en 3 worden geloot.
De wedstrijd word gehouden op de Campo een plein in het midden van Siena en duurt minstens anderhalve minuut.
De Jockey's rijden zonder zadel en de paarden worden voor de wedstrijd ingeloot.

Ik ben nog meer in de Palio geintresseert geraakt door het boek Stad van Sterren van Mary hoffman.
Is een van jullie er wel is bij geweest, of heeft iemand nog meer info (of als de mijne niet klopt ook melden, ik weet niet alles, maar die had ik ervan vernomen)

Jits

Re: Palio in Siena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:49

Ik was vorig jaar op vakantie in Italië, vlakbij Siena. Ik wilde er ook naartoe, maar zitplaatsen kosten veel geld en als je op het plein wilde gaan staan moest je daar de hele dag wachten in de snikhete zon. Heb het dus maar gewoon op tv bekeken. Het is heel snel afgelopen en het gaat er hard aan toe. De één na de andere ruiter valt er af en soms vallen de paarden ook. Ze hebben maar een klein beetje zand op de stenen gegooid, dus geen zachte landing...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:07

Ik heb het een paar keer op TV gezien, op de Duitse zender zonden ze het uit. Ieder jaar vallen er wel een paar doden, zowel ruiters als paarden, en ik vind het absoluut geen prettig gezicht om naar te kijken. Het paard dat als eerste over de finish gaat (ook zonder ruiter) wint. Hele stadsdelen zetten hun hoop op een paard, ze kopen het duurste paard, iedereen legt het geld op een hoop om dat paard maar te kunnen bekostigen. Het gaat om de eer van een stadsdeel. Wint het paard, is het de held van het daarop volgende jaar. Verliest het paard, is het helemaal nergens meer.

Er wordt getrokken en geduwd en geschopt op die paarden, het is geen fijn gezicht om naar te kijken. Wat mij betreft mag het afgeschaft worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:10

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:12

Afbeelding

Afbeelding

Vooral de laatste foto geeft een indruk hoe hard ze gaan. Gebeurt regelmatig dat ze de bocht uitvliegen, en in het publiek terecht komen.
Ik vind het walgelijk om te zien.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 17:42

o, dat wist ik helemaal niet, vreselijk. De kaarten daar lieten alleen de snelle, mooie foto's zien en in dat boek stond het ook een stuk minder... tja.
Jeetje, mijn mening verandert direkt...

Maar toch, blijft de stad mij op een of andere manier facineren. De steegjes en vooral hoe iedereen voor zijn wijk is. Ach ik ga het volgende keer op tv kijken.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 18:19

Ik ben dus ook blij dat ik het op tv heb gezien en dat ik geen kaarten heb gekocht, want ik vond het ook erg paardonvriendelijk.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:17

ik ben er vorige zomer geweest.
rondreis gemaakt voor italie, ik vond niet veel an siena eerlijk gezegd, misschien heb je dr rest van italie nog niet gezien?

ik vind het een walgelijke race, ronduit verschrikkelijk.
het staat bekend om zijn ongelukken en doden, erg leuk hoor.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:21

Ik ben 2 jaar geleden vlak bij Siena op vakantie geweest.
We hebben wel een aantal dingen gezien die met de Palio te maken hadden, was wel leuk, het leeft daar echt heel erg. Maar die race zelf wilde ik absoluut niet zien, het gaat er idd. erg ruw aan toe veel schoppen, slaan en trekken, en er gaan ook veel paarden onderuit en die worden dan soms ter plekke afgemaakt. Nee dat hoef ik echt niet te zien

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 22:36

ik ga over 2 wkn naar toscane en ben ckrs van plan om ook weer een x naar sienna te gaan, zeker een mooi stadje!die paardenraces, ja egt veilig is het niet maar het is al een eeuwen oude traditie, dat vind ik wel mooi eraan, mijn ouders waren de dag erna bij de huldiging van de winnaar die zat ladderzat op ze paard net als de rest die daar bij liep, t leek wel carneval met die pakkies die ze aan hadden!haha was wel grappig om te zien!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:55

En omdat iets al eeuwenoude traditie is, vind je het dus automatisch goed? Stierevechten is ook een traditie, hanen en hondengevechten ook. Vroeger in tijden van de Romeinen werden er in het circus mensen voor de leeuwen gegooid, dat was ook traditie.

Omdat iets traditie is, betekend dat niet automatisch dat het dan maar wel moet kunnen!

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 00:23

ik ben zelf ook in sienna geweest mooie stad hoor,maar de pallio ik vind het rond uit dierenmishandeling.
ik heb het n keer op tv gezien dat ze over de kop vlogen galloperend meer over stenen dan over zand vreselijk.
sienna mooie stad pallio geen goede traditie

Marlena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:27

Twee jaar geleden ben ik bij de Palio geweest. Was echt een heel spectakel, heel Siena stond op stelten. Was een hele belevenis.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:09

Ik vind het een niet zo leuke traditie, maar wel bijzonder wat mensen allemaal voor hun stadsdeel opofferen. De voor bereidingen zijn echt bizar!!

En over de opmerking van Milo, gelukkig valt over smaak te twisten. Ik vind het een mooie stad en zeer interessant en heb wel degelijk meer van Italië gezien.

Marlena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:18

Ik vind Siena ook een hele mooie stad. Heeft iemand die docu over de Palio (De laatste overwinning) gezien? Daarin komt heel die beleving duidelijk naar voren.

lieveali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:03

Ben al 2 keer bij de Palio geweest, midden in het spektakel op het plein. Schitterend. Het is ontzettend jammer dat er zo nu en dan een paard verongelukt ,daar zouden ze wel wat meer bescherming voor kunnen regelen. Aan de andere kant: Hoeveel paarden sterven in Nederland een langzame dood omdat ze te vet worden gemest door een verliefde eigenaar of doordat ze 23 uur per dag op stal staan en maar 1 uur beweging krijgen (als ze geluk hebben)???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 18:20

Eh, sorry, is dat een argument om je paard bewust aan dergelijke gevaren bloot te stellen? Is het dan ook meteen maar goed en geoorloofd en schitterend dat er paarden bij stieregevechten ingezet worden, alleen maar voor het vermaak van de mens?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:37

Elke wijk doet mee en krijgt via een loting een paard aangeboden. HEt gaat gepaard met grote feesten en alles gebeurt in het grootste geheim. De loting is heel spannend omdat het van het paard afhangt of ze een kans maken of niet.

De rennen gebeuren zonder zadel, alleen met hoofdstel. Italianen hebben volgens mij over het algemeen weinig paardengevoel. Daarom gaan ze er ook rauw mee om. MAar voor de rennen worden de paarden wel vertroeteld en er wordt ook goed op gepast zodat er niet gesaboteerd kan worden.