Als je droom in duigen valt...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Als je droom in duigen valt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 11:06

"Lekker weer, een koel briesje, een mooie zonsondergang... Bas inspannen en erop uit, gewoon ergens heen en maar zien waar we uit komen, wat drinken mee, halstertje mee om even pauze te nemen.... lekker mennen...."

Dat was mijn ultieme droom, Bas ging zo ontzettend goed de laatste tijd, na een jaar van angst,spanning, problemen en vertrouwen opbouwen waren we de laatste tijd dikke vriendjes, niemand kwam tussen Bas en mij, en nog steeds niet.
Hij nam al het werk vrolijk aan, vertrouwde me volledig, is gek op nieuwe dingen leren...
De zogenaamde 'kroon op mijn carriëre' zou zijn dat Bas voor de kar stond en we er fijn samen op uit konden met het karretje.
Rijden mag ik niet veel meer door chronische gewrichtsklachten, mijn paardenopleiding heb ik moeten stoppen, dus wat is er dan mooier om toch je paardenliefde voort te zetten met een klein lief ponytje voor de kar ?
Zoals in mijn onderschrift staat: "Zelfs de mooiste Jaguar valt in het niet, bij een kleine pony voor een wagentje"
Dat is om bepaalde diepe redenen een hele emotionele uitspraak voor mij, dat is wat ik wilde, met mijn kleine bonte vriendje hele ritten maken...

Helaas mag het niet zo zijn, Bas staat nu 4 weken bij Ciska ( Dennis ) om beleerd te worden voor de kar. Samen hebben we er naartoe gewerkt, hij pakte alle voorbereidingen goed op, hij was er klaar voor. De laatste stap zouhij bij Ciska leren...
Echter is hij een beetje doorgeslagen, na een aantal keren goed voor de kar gestaan te hebben, raakte hij in blinde paniek en werd oncontroleerbaar. Met Ciska heb ik afgesproken hem even te laten nadenken over wat er gebeurd is en het opnieuw te proberen. Echter sloeg hij gister opnieuw door, zodanig dat het gevaarlijk werd (misschien kan Ciska in dit topic beter even uitleggen wat er precies gebeurd is )
We hebben de keuze gemaakt er nu mee te stoppen, we maken nu meer kapot dan de bedoeling is, i.p.v beter gaat het alleen maar slechter voor de kar, en dat willen we niet.
Waarschijnlijk is er voor dat ik Bas had eerder met hem geprutst voor de kar, en is daar iets gruwelijk fout gegaan. Bas is een pony die invloeden van buitenaf sterk onthoudt en daar erg gevoelig voor is.

Dus nu is er niks, zondag komt hij weer thuis en kan ik niet met hem voor de kar...
Ik ga de eerste tijd helemaal niks op het gebied van karren doen met hem, eerst maar een poos hele andere dingen doen.
Toch wil ik het volgend jaar weer gaan proberen, echter zoek ik dan proffesionele hulp die mij begeleiden wil. Ik zou hem naar een proffesionele stal kunnen brengen, maardat kost me 500 euro en ik ken die manier van werken, daar 'breken' ze een paard even zo snel mogelijk, tijd kost geld dus moeten ze zo snel mogelijk opgeleid worden. Breken is het laatste dat ik wil, bij Bas zal dit niet werken. Daarbij heb ik het geld daar niet voor, het moet wel leuk blijven.
Mijn oude stagebegeleider heeft veel paarden voor de kar gezet dus ik hoop dat ik op zijn hulp rekenen kan.

Zo, het moest allemaal even van me af, ik baal er zo van, het was echt mijn ultieme pennydroom... die nu even in duigen valt, waarschijnlijk door iemand die eerder met onkunde met hem bezig is geweest...

casanova

Re: Als je droom in duigen valt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:56

niet te snel opgeven,hoor!
waar is het fout gegaan?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:04

Maar blijf het niet weer iedere keer proberen. Probeer het over een jaartje nog een kee,r maar als het dan niet lukt stop er dan mee. Klinkt heel vervelend en hard misschien, maar als het 2x fout gaat, zal het die 3e keer niet ineens super gaan.

Ga lekker een jaartje met hem verder werken en probeer het dan opnieuw!

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:10

Wat mijn men-droom met mijn shet betreft, is die ook in duigen gevallen. Ik wou net hetzelfde als jij, met mijn shet gaan mennen. Vorig najaar ben ik ermee bezig geweest en nam ze alles vanzelf aan. Tot die kar er achter ging, één toertje ging het goed en toen sloeg ze aan de kletter. Had mijn vriend er niet voor gesprongen had ik met kar en al door de draad gegaan.
De handelaar waar we ze kochten vorige zomer zei dat ze al ingespannen was. Dat geloof ik nog.....maar ook dat er waarschijnlijk iets heel ergs is gebeurd met die kar. Ze is gewoon panisch van angst om tussen de tremen te staan en zo iets voort te trekken.
Ik ben er voorlopig maar me gestopt en heb haar laten dekken.
Ik hoop voor jou dat het toch nog lukt met Bas voor de kar te zetten. Ik besef wel hoe moeilijk het is....mijn shet heeft sinds april geen tuig meer omgehad, want kheb schrik dat ik haar zelf nog meer angst bezorg.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 12:22

Sjonniej schreef:
Maar blijf het niet weer iedere keer proberen. Probeer het over een jaartje nog een kee,r maar als het dan niet lukt stop er dan mee. Klinkt heel vervelend en hard misschien, maar als het 2x fout gaat, zal het die 3e keer niet ineens super gaan.

Ga lekker een jaartje met hem verder werken en probeer het dan opnieuw!

Dat was idd mijn bedoeling, als ik het weer ga proberen wordt het pas volgend jaar weer, zoals ik al zei maken we nu meer kapot dan dat we goed doen als we door zouden gaan.
Hij mag eerst lekker onder het zadel aan het werk, en gewoon gezellig blijven tutten. Zo af en toe wel slepen, dat vind hij leuk en is gewoon een leuke afwisseling

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:57

Wat sneu van je dromen zeg.
Gewoon de moed er in blijven houden dan komt het hoop ik wel goed

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:59

Ik heb je een PB'tje gestuurt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 13:56

Hier een klein verslagje van mij. Hij heeft super voor de sleep gelopen, niets aan de hand. We hebben voor de zekerheid eerst met de kar mee gelopen zodat hij het geluid kon horen dan vond hij in het begin heel eng. Toen is hij een paar keer naast de kar waar hij zelf ook voor moest mee geweest. Ook een paar keer gesleept terwijl er op het land een andere pony voor die wagen liep. Toen dat goed ging hem er voor gezet. De eerste 2x ging het wel aardig. Verschrikkelijk zenuwachtig maar hij bleef wel braaf lopen. Hij reageerde niet onwennig zo als alle jonge pony's die ik tot nu toe gehad heb, maar echt gewoon angstig. Na die 2x heb ik nog eventjes rustig door gezet(de eerste keren bestonden ook uit stukje stappen, halthouden, hem eventjes laten beseffen wat er gebeurd was, nog een stukje stapen, weer eventjes halthouden om hem het te laten verwerken). De 3e keer er voor was hij de eerste paar passen 'gewoon' erg nerveus maar ontplofte al snel. In verzamelde galop, helemaal zittend, stuiterend, onbestuurbaar gingen we het land over. Tussen door kwam hij ook nog een paar keer om hoog. Een extra persoon kwam er bij om te helpen(hij werd dus met 2 man vast gehouden en 1 op de bok) en toen is hij weer zo erg om hoog gekomen dat de 2 helpers hem nog net hebben kunnen behoeden van achterover slaan. Hij stond helemaal te shacken. Dus uitgespannen, rondje aan de LL en nog ff de sleep er achter geknoopt(ik stop bij een goede ervaring, een training hoeft niet lang te zijn als we nieuwe dingen doen, maar wil het wel positief afsluiten). Ging weer perfect.

Dus ik heb toen gevraagt of er ooit eerder geprobeerd is hem te betuigen want dit is geen 'gewone' onwennige reactie van een groene pony. Ik ben door gestuurd naar zijn vorige eigenaar, die zei dat er bij een eigenaar daar voor wel een poging gedaan is, maar van hoe en van wat geen idee.

Dus gister heb ik (in overleg) een laatste poging gedaan. Eerst ff lekker slepen, niets aan de hand. Toen weer voor de wagen. Inspannen ging goed. Tot we weg stapte, toen ging hij stuiterend(half stijgerend, bokkend, galoperend) het land over. Ik heb hem stil gezet(met veel moeite), uitgespannen. Aan de LL en voor de sleep is er echt niets aan de hand, maar zodra die kar er aan te pas komt.

Ik heb het dus bij Dennis gehad en weet inmiddels dat als het eenmaal heel erg fout gegaan is het ook niet meer goed gaat komen(ondanks dat hij voor die tijd helemaal opleefde als hij voor de kar mocht, hij vond het veel leuker dan ohz en we waren bijna zo ver dat hij er klaar voor was om misschien zelfs te gaan starten of de IBOP voor de wagen te lopen). Dennis gaat wel prima naast de kar mee, aan de LL gaat het ook super, maar voor de wagen durf ik zelf eigenlijk niet meer aan. Misschien mag hij ooit voor in een tandem als hij oud en bejaard is .

bels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:04

als je weer gaat proberen hang er eerst een autoband achter en als dat goed gaat pas de kar weer. veel geluk!!!!!!
gr bels....

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:27

bels, dat is al gedaan zo te lezen en dat is het probleem ook niet.

Erg vervelend zeg... Hoop dat het jullie toch nog gaat lukken! Gaat vast wel goedkomen met veel geduld en liefde denk ik !

Muizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:33

Wel vervelend voor je...
Maar als je hij echt een slechte ervaring mee heeft valt er ook niets meer aan te doen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:36

He, wat is dat jammer zeg! Zo ontzettend zonde dat een ander het voor je heeft verprutst. Maar ook als er nog niet met je paardje is gewerkt: niet ieder paard is geschikt voor de kar. En misschien reageert hij wel anders met een spanmaatje erbij.

Ik heb ook gehoord dat, als het eenmaal goed is misgegaan, je het verder wel kunt vergeten. Laat het even rusten, probeer het dan met begeleiding van je stagebegeleider nog een keer.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:39

Jeetje wat jammer, maar geef de moed niet meteen op...
Kun je er niet achter komen wat er 'vroeger' is gebeurd? Mssn dat je daar mee verder kan werken, sterkte

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 15:53

Bedankt voor jullie reacties. Napie, ik ga je terug Pb'en

Bels, Bas heeft al meer dan een maand bijna dagelijks voor de band gelopen ( zelfs een zware trekkerband op een gegeven moment) voordat hij naar Ciska is gegaan.

Kristie, ik kan daar helaas niet achter komen, voor mij is Bas 2 weken bij een man geweest die er in die 2 weken niks mee gedaan heeft, 2 weken daarvoor bij bokker Wirona, en de eigenaar daarvoor heeft hem waarschijnlijk verprutst. Wirona is de gegevens kwijt van degene waarvan zij hem gekocht heeft, dus verder kom ik niet

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:39

Ik zou hem naar een professionele stal brengen (kan voor minder dan 500 euro per maand en niet overal breken ze paarden).

Ik weet evt. wel een adresje voor je in NoordHolland. Betaal je 350 euro per maand en met 6 weken is hij zo'n beetje klaar. Daar gaan ze echt súper met die dieren om

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 16:40

Bwuh dankje voor je aanbod, maar heb nu wel even genoeg 'adresjes' gekregen...

Daarbij zei ik niet 500 euro per maand, ik zei 500 euro in het algemeen.... met die 6 weken volgens jou zit je wel op 500 euro

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:53

wij hadden vroeger ons veulen met 2 jaar voor de eg om de bak te slepen.
dat ging allemaal perfect!

toen hij wat ouder was wilde we hem ook voor karretje,we hadden een 2 wieler,hem ingespannen .

nou meneer raakte ook helemaal in paniek!!

wij hebben hem er niet meer voor gezet omdat we daar fjorden voor hadden
naar ons idee kwam het doordat als hij stopte met lopen met de eg,lag deze stil en de kar bleef bewegen.

en de eg lag achter hem en de kar zat aan hem vast ,hij voelde dus de wagen bewegen en was daar panisch voor.

mischien is dat bij jouw pony ook wel zo!?

met slepen beweegt er na stilstaan niets meer maar een kar voelt hij bewegen ,achter zich dus wil hij vluchten!

in ieder geval veel succes met hem...

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:30

Het is heel jammer dat het zo gegaan is.

Maar je ziet gewoon aan Bas dat het echt zo'n gigantische nare ervaring naar boven brengt.
Met slepen enz. gaat het gewoon heel keurig, en alle keren dat hij voor de sleep, en daarna voor de kar ging ben ik erbij geweest.

De één na laatste keer waren we met zijn 3-en zoals Ciska al zei, en we konden met zijn 2-en nét zoveel druk zetten dat hij net niet achterover viel.

En tja, het is misschien heel moeilijk, maar Bas heeft wat dit betreft echt gewoon rust in zijn koppie nodig, als je zijn reactie ziet wil je jezelf eigenlijk niet eens af gaan vragen wat er in godsnaam met hem gebeurd is.

Veel sterkte, en verder is Bas een superpony om te hebben hoor!

Trouwens, Bas is nu ook verzorgstertjesmak, dus je kan nu lekker veilig met hem aan het rijden gaan.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 21:40

Tsja Sassieja, heb niet alleen Ciska, maar ook jullie heel wat op de mouw gespeld met Bas
Ben blij dat jullie er zonder kleerscheuren vanaf zijn gekomen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:30

@ SANEX: Dat er zonder kleerscheuren er af komen is vooral wat ervaring van ons allen met jonge pony's betuigen en het ingespeeld zijn op elkaar. Iemand hoefd maar 1 woord te zeggen als er wat gebeurd en iedereen begrijpt wat de bedoeling is. Een beetje handigheid en vertrouwen in elkaar, dan kom je er wel. We (ik, Sassieja en Truf) hebben nu samen met 8 groene pony's(Otje van Anke, Tess van Yaar, Gogo uit Belgie, Roos, Nicky, Romy en Angel van ons zelf en Bas) gewerkt afgelopen jaar dus Bas konden we wel hebben. Alleen zo'n nare ervaring proberen te 'wissen' moet gewoon een prof of bijna prof aan te pas komen.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:52

Zoals Mirgino al aangeeft: is hij niet vooral bang om de kar "tegen" te houden wanneer hij stil gaat staan of langzamer gaat?

Ik heb zelf een keer een shet voor de wagen gehad. Zelf beleerd en het ging allemaal super. Kreeg er zelfs een compliment voor van een proffesioneel menner/africhter die we hadden gevraagd om ons te begeiden bij de eerste keer met de kar.
Hierna ging alles perfect. Alleen na een tijdje schrok hij ineens van iets en sloeg op hol. Toen hij eigenlijk weer wat langzamer liep schoof de sulky wat naar voren en kwam dus tegen zijn kont aan. Hiervan is hij zo geschrokken dat alles daarna een drama was.

Zodra ik me de sulky aankwam was het al dramatisch.
Nou om een lang verhaal kort te maken: ik ben ermee gestopt aangezien ik ook nog een jonge pony had lopen waarmee ik bezig was. Heb de shet nog licht aangereden en verder niets meer. Ong. een half jaar later hebben we de shet verkocht aan mensen van een proffesionele renstal. Zij zochten een shet voor hun dochter. Uiteraard verteld van de ervaringen voor de sulky etc.

Nou achteraf zijn ze gewoon opnieuw begonnen met hem. En sinds die tijd heeft hij geen stap verkeerd meer gedaan. Blijkbaar was die paar mnd rust toch precies wat nodig was. En niet te vergeten natuurlijk toch de proffessionele begeleiding die hij later kreeg.

Dus als je de kans krijgt zou ik zeker eens informeren naar een proff. africhtingsstal.
Dat kost dan wel wat maar dan heb je (hopelijk) ook wat.

Veel succes ermee en wie weet lukt het over een tijdje wel weer.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:57

o wat rot voor je...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:03

Dus gister heb ik (in overleg) een laatste poging gedaan. Eerst ff lekker slepen, niets aan de hand. Toen weer voor de wagen. Inspannen ging goed. Tot we weg stapte, toen ging hij stuiterend(half stijgerend, bokkend, galoperend) het land over. Ik heb hem stil gezet(met veel moeite), uitgespannen. Aan de LL en voor de sleep is er echt niets aan de hand, maar zodra die kar er aan te pas komt.

Zo is het bij Otje dus ook gegaan......................., alleen misschien iets minder extreem. Maar ook zodra de kar erachter zit, helemaal gespannen en vooruit willen schieten of de lucht in, niet leuk dus.....!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:20

Hmm.. hoe ga ik dit nou uitleggen....

Als het zo is dat hij het tegenhouden van de kar eng vindt, dan zou je al aan beide kanten van de pony een stok moeten hebben, zelf achter hem moeten lopen en die stokken vasthouden. Dan geeft de "menner" de hulp om te stoppen en met dat hij stopt, duwt degene die de stokken vastheeft nog even kort door (net als een wagen die stopt ook nog kracht mee geeft naar voren). Door een persoon in plaats van de kar neer te zetten, krijgt Bas wel het gevoel van de kar, zonder dat dat ding echt achter hem hangt.

Misschien wat onduidelijk, maar het is wat lastig uitleggen...

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:20

Oh wat vervelend zeg !! Maar geef je dromen nog niet op hoor. Wacht dit jaar af, misschien heeft ie volgend jaar wel zooooo veel meer vertrouwen in je dat je het em zelf (met begeleiding) en rust kan leren.

Ik doe igg voor je duimen en ik hoop met je mee !!