over paardenleken

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-01 10:26

Gisteren tijdens de lunch aan een collega geprobeerd uit te leggen wat er nu zo leuk en ook lastig is aan paardrijden. Haar idee van paardrijden was: 'Je gaat erop zitten, en dan heb je met die teugels toch genoeg in handen om het paard te laten doen wat jij wilt? Paarden doen toch eigenlijk alles als er een ruiter op zit?'.

Uh... nou, was het maar zo simpel. Of juist niet, want dan was er geen lol meer aan! Ik ben maar begonnen met haar uit te leggen dat paarden net mensen zijn, en dus allemaal verschillend van karakter. En dat een paard een kuddedier en ook een gewoontedier is. De rest was op dat moment ff te hoog gegrepen... Probeer bijvoorbeeld maar eens uit te leggen waarom je links opstijgt en niet rechts. Tja, dat 'hoort zo'...

Maar weet iemand eigenlijk waarom dat zo hoort?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 10:28

dat soort mensen bied ik altijd een prive les op Trammelant aan. Hij doet nooit lelijk, maar echt luisteren naar beginners is vers 2.
En nee, ik weet ook niet waarom je links opstijgt. Zou het iets te maken heb met het feit dat de meeste mensen rechts zijn?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 10:33

Dat links opstijgen komt oorspronkelijk uit het leger, heb ik me laten vertellen. Die gasten hadden zo'n sabelgeval aan de linkerkant van hun middel hangen waardoor ze niet aan de rechterkant op konder stappen want dan zat dat ding in de weg.

Bovendien doen ze in het leger alles keurig tegelijk en zo, dus werden er dit soort regels opgesteld: links leiden, links naast je paard staan, links opstappen en weer afstappen. (Moet je eens proberen: rechts opstappen, dan blijkt plotseling dat je hele coordinatie in de knoop komt, hele vreemde gewaarwording is dat! Ik kan het niet goed hoor, misschien toch beter oefenen?)

En aangezien de paardensport nogal een conservatieve bedoening is, veranderen dit soort dingen niet zo snel. Neem alleen al de commando's die met lesgeven gebruikt worden, die komen ook uit het leger.

Dit is dus wat ik gehoord heb, maar misschien zit ik er wel vreselijk naast...

Groetjes Mieke

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 10:38

je hebt gelijk, komt uit het leger. beetje vreemd dat we nu nog steeds zo conservatief zijn. Doordat ik begonnen ben met westernrijden ben ik in aanraking gekomen met de ideeen van Pat Parelli. Die kan in z'n boek leuk uitleggen dat wij mensen vaak zo conservatief zijn wat onze ideeen over paardrijden betreft. Hij zegt ook: om en om opstappen (ook goed voor het paard) en paard niet linx leiden, maar ervoor lopen.
leuk boek trouwens Knipoog

Niets zo charmant als een paard in her land.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-01 10:40

Nou Mieke, dat is wel een erg aannemelijke verklaring. Ik zal 'm zo eens uitprinten en aan mijn collega laten lezen, bedankt!

Wat de aanpak van Lielle betreft: ik heb dat soort dingen ook wel eens gedaan. Ameretto is daar niet zo geschikt voor, maar een paar jaar geleden reed ik regelmatig op het paard van de vrouw waar Manjo op stal stond. Daar kwam ook een jongen (iets ouder dan ik) en die had ook een erg beperkt beeld van paardrijden: 'Jij zit erop en het paard loopt wel.'

Olie op het vuur natuurlijk, die vrouw en ik hebben hem meteen een lesje op Gullit aangeboden, waar hij graag op in ging. Toen hij er na een uur af kwam en niet meer kon lopen, gaf hij toe dat hij zich toch wel wat had vergist... *LOL* Desondanks is hij nog wel vaker teruggekomen voor een ritje op Gullit, en hij heeft nooit meer gezegd dat paardrijden simpel is.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 10:52

Vooral de carrouselcommando's zijn rechtstreeks uit het leger.

Paardenleken zijn soms wel grappig, men denkt nog steeds dat je er alleen maar op zit.
Wat erger is, zijn de zogenaamde paardrijconsumenten. Dat zijn mensen die op een manege rijden of een paard hebben en daar op een consumptieve manier mee omgaan (niet opeten hoor).
Van het paard wordt zus en zo verwacht etc. ze pakken een paard uit stal en verwachten dat je daarmee een fijne rit hebt. Deze mensen beschikken over een dosis arrogantie tov het paard, ongelooflijk. Deze mensen hebben aan de bar meestal meer praatjes dan dat ze daadwerkelijk gevoel voor dieren/paarden hebben.
Hopelijk snapt iedereen welk type ik bedoel.

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 10:55

Ja paardenleken, breek me de bek niet open! Ik was zondag gaan uitrijden met een vrouw die schuin tegenover me staat met haar paard. We hebben beiden 2 forse KWPN-ers, allebei vossen, ze passen goed bij elkaar qua formaat. Komen we ergens op een pad wandelaars tegen, zegt zo een knul van een jaar of 16 "kijk pa, pakpaarden!" Zegt een andere knul "lijken meer knollen!" Ik heb maar niks gezegd en eens dom gekeken, want als ik commentaar had gegeven dan was het iets heel rottigs geweest! Extreme duivel Boos!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-01 10:58

Aaahh... Lovely, dat doet me denken aan dat stukje uit een paardenblad (In de Strengen?) dat ik laatst las. Heike en Bart weten wel welk stukje ik bedoel.

Het was een artikel waarin het erom ging dat een manege in de wetgeving vergeleken werd met een bordeel of sexclub. In zo'n club 'huur' je een dame om daar een uurtje of wat plezier mee te hebben, en in een manege huur je een paard voor datzelfde doel. Het einddoel dan (= een plezierige dag), over de manier waarop je dat doel bereikt zal ik maar niet uitweiden. Ik denk dat ik het artikel wel ergens thuis heb, in die stapel In de Strengen die ik van Heike heb meegekregen.

Maar ik vond het nogal een idiote vergelijking en vooral heel kort door de bocht!

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE"> << < ...dreams are just goals without deadlines... > >> </FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-04-24 11:59 ]</font>

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 11:00

Oke Karin kunnen we die collega ook eens aanpakken ???

Heerlijk spierpijn kweken bij iemand anders hihiih

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 11:07

c
Laatst bijgewerkt door janna op 03-02-22 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 11:55

Ik heb een tijd cauroussel gereden en das inderdaad zo altijd wachten op mars. het links opstappen komt indertdaad uit het leger.
Heb je wel eens rechts op gestapt? het rechtsafstappen ging nog wel maar toen ik vorige week voor het eerst rechtsop wou stappen zat ik bijna achter het zadel echt alsof je weer voor het eerst moet opstappen , blij dat Lot het zo braaf deed en ik wil het ook wat vaker gaan doen....

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 12:01

zeg natascha,ik heb mijn pony dus zo opgevoed,ik leid vooraan en dan komt zij,soms loopt ze linksachter en soms rechts,net als optuigen,doe ik aan beide kanten,zodat het voor haar niet meer uitmaakt welke kant ik aan kom zetten.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 12:14

Pff... ik zou Isolda niet graag achter me hebben lopen. Klein beetje link, ze springt me zo op mijn rug! Of grijpt mijn schouder, dat deed ze in haar jonge jaren nog wel eens. Niet leuk, tenzij je een dikke jas aan hebt.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-01 12:27

Pris, ze durft niet, want ze vindt paarden zo groot... Lachen

Kunnen we dat kleine schimmeltje van ZH niet lenen? *LOL*

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 12:32

het is net als met voetbal: wat is er nou aan? je trapt een bal in een doel en je rent erachter aan, wat een lol.
en met tennis: je slaat een bal over een net, en slaat hem heen en weer.
met turnen: wat sierlijke bewegingen maken, en je kan nog keihard vallen ook nog op zo'n balk.

je vind paardrijden leuk of niet. sommige mensen kan je echt niks wijsmaken.
Ze zeggen dat paardrijden geen sport is, nou ik kom iedere keer bezweet van een paard af hoor!!!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 12:32

Wat flauw zeg ???

Mmmmhhh misschien wel een ander klein ponnietje hihihih

Gr pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 12:57

Ow ja, nou ik heb dus een collega die doodleuk zit te vertellen dat ze een huis heeft met stallen en een wei..... waar ze niks mee doet!!!!!!!!!!!!!!!

Het zou verboden moeten worden?

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 13:26

kijk alleen dat is al zo leuk aan ijslanders Party!!
daar op ijsland kennen ze al die regels niet
dus is links net zo gewoon als rechts *LOL*

tja....

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 14:01

Citaat:
Op 2001-04-24 13:57, schreef Lovely:
Ow ja, nou ik heb dus een collega die doodleuk zit te vertellen dat ze een huis heeft met stallen en een wei..... waar ze niks mee doet!!!!!!!!!!!!!!!

Het zou verboden moeten worden?



aaahhhhhh kom er ook nog paarden bij ??

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 14:07

Er staan nu dus gewoon geen paarden op.
Af en toe lopen er schaapjes van de buren.

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 14:24

Mijn vriend was ooit ook zo'n paardenleek, maar hij vond het leuk om zich er een beetje in te verdiepen en staat hij al lekker met Emansie te knuffen als ik aan het rijden ben en hij helpt me met hindernissen bouwen. En hij kent al heel veel termen! Als ik het over een oxer heb, staat deze er al voordat ik uit moet leggen wat het is...

Maar mijn collega's zijn grote rampen wbt paarden...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Claudia1993_, CynThier, djinnie, Miiej, Miran, Vagabondo en 42 bezoekers