Moeilijke paarden excuus voor eigen capaciteiten?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Moeilijke paarden excuus voor eigen capaciteiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-02 12:56

Naar aanleiding van het topic van Fitz zat ik een beetje te denken over de paardeneigenaren die in het bezit zijn van 'moeilijke paarden'. Gisteren had ik les met een paar anderen, en waar ik mij soms zo groen en geel aan erger zijn de dames die veel aan hun paard verwijten. Zo rijden er 2 Amor's mee, Amor is zelf natuurlijk een paard die erom bekend staat dat die moeilijke nakomelingen levert. Ik zal zelf ook niet ontkennen dat bepaalde eigenschappen van een paard tegen kunnen werken, maar om nou telkens erbij te roepen dat je een Amor rijdt en dat dat zo moeilijk is, vind ik echt een nonargument. Bijvoorbeeld gisteren in de les, alle paarden hebben allemaal al minimaal op Z1 niveau gepresteerd. De ruiters niet, maar willen op z'n minst een Z1 paard (ook al zoiets) Nu gingen we dus een L proefje rijden. Nou 1 van die Amor's zat dus te vervelen en ook nog een andere (ook moeilijke afstammeling) maar goed verder niets ernstigs. Maar ze kregen die beesten dus niet behoorlijk aan de praat. En zichzelf goed praten door telkens maar op het dier te zeuren. Het leek wel een beginnersles, dat gesjor aan die teugels en die sporen in de flanken. Wat wil je? En stoere praatjes over de afstammeling, maar rijden kunnen ze niet. En dan heb je het gewoon over dames van 30-40 (had toch wel meer verstand verwacht). Als je de capaciteiten niet hebt om een moeilijker type paard te rijden, koop dan gewoon een makke beer. Wat heb je er nu aan? Kan je zeggen dat je een moeilijk paard hebt, nou nou wees er maar blij mee, en vooral trots op. Echt ik had het moeten filmen, wat een vertoning. Doe eerst eens iets aan je rijvaardigheden voordat je op zo'n paard klimt. En geef niet altijd je paard de schuld van alles, vaak genoeg ligt het niet aan het paard. Daarbij is het ook zo zonde, goede paarden en die zijn bij dat soort mensen gewoon niet op hun plaats. Want vorige week reed er een vrouwtje op die amor en lopen dat die deed! Is het dan zo moeilijk voor mensen om hun eigen tekortkomingen toe te geven? Dat blijkt wel weer.


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 13:46

Ik geloof niet in 'moeilijke' paarden...met de juiste eigenaar/verzorger/ruiter is geen enkel paard moeilijk. Ik geloof veel meer in foute combinaties. En als een ruiter moeite heeft met zijn paard, tja, dan is de combinatie niet goed...misschien heeft dat paard wel een andere ruiter nodig....
Het ene paard heeft nu eenmaal een andere aanpak nodig dan een ander paard. als je goed uit de voeten kunt met een heet paard, wil dat helemaal nog niet zeggen dat je prima op een laconiek paard kunt presteren. En andersom. In zo'n geval is de ruiter niet noodzakelijk slecht, en het paard ook niet perse moeilijk

Dat mensen dat niet willen erkennen over de combinatie hunzelf en hun paard, tja....het is altijd makkelijker iets bij een ander te constateren dan bij jezelf....
toch, de echt goede ruiter kan met bijna elk type paard iets aanvangen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 13:56

Dat vind ik dus heel typisch idd,
als sommige mensen horen dat mijn paard van moederskant;
Candyboy (Lucky boy xx) x Akteur (Amor), als afstamming heeft,
dan hoor je dingen als 'oh, alle Amors dit en Lucky boy xx zus'...
Hoe kun je nou glashard beweren dat alle Amor afstammelingen kopschuw zijn? mijn paard neust het liefst en vind het heerlijk om op zijn wangen gekrabbelt te worden.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 14:03

Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen karakter- en moeilijke paarden. Je hebt paarden die gewoon ECHT NIET voor je willen werken met zo´n paard moet je gewoon de sport niet ingaan dat heeft geen zin. Een paard die 200% inzet heeft kan vaak ook lastig zijn deze paarden blijven maar doorlopen en geven weinig tot niet aan wanneer iets moeilijk is. Dit kan resulteren in problemen in de spieren. Helaas heb ik vaak last van. Het papier van een paard KAN wat zeggen maar ook niet altijd. Met sommige bloedlijnen heb ik ook nare ervaring terwijl andere juist weer goede hebben. Ieder mens is anders en ieder paard ook he klikt of het klikt niet.

Die van mij is een karakter paard en dat kan soms tot vaak moeilijk zijn. Van de zijkant zit het er allemaal makkelijk uit MAAR als ze er een keer opgezeten hebben piepen ze opeens anders. Leys is mij vaak een stap voor hij is zo lening in zijn lichaam dat ik moet zorgen dat ik sneller ben.
Hij is nu erg braaf en doet zijn werk meeeer dan behoren maar als ik een week minder consequent ben merk ik dat gelijk. Hij heeft dan babbels en probeert me aan alle kanten uit zowel met rijden als in de omgang.

Lovers

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-02 14:30

Ik sluit me bij jullie aan.
Prisca, dat Leys soms moeilijk is zal best zo zijn en maakt ook niet uit, maar jij zegt (van jezelf) dat je sneller moet zijn, kijk en dat vind ik nou toppie! Niet alleen naar het paard kijken (ik weet dat sommige paarden echt niet makkelijk zijn) maar ook hoe je jezelf kan verbeteren. En dat is nu het hele probleem bij die dames, zij doen niets fout! Alles ligt aan het paard en dan vooral aan de afstamming!
Inderdaad Orri, hetzelfde zie ik terug bij die mensen, aan een afstammeling veels te snel conclusies trekken. Geen enkel paard is hetzelfde.
En Dees, deze dames zijn niet per definitie slechte ruiters, maar gisteren sloeg het echt alles. Zelfs het commentaar van de instructeur lapte ze aan hun laars en ze wisten het zelf wel. (waarom neem je dan les?) Als je geen fouten van jezelf wilt zien, neem dan geen les. Ik neem les omdat ik weet dat ik nog lang niet ben waar ik wil zijn en ben bereid om mijn fouten onder ogen te zien. Dat is toch de essentie van het rijden.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 14:52

Hahah weet je hoe je dat leert Mirte ?? dat leer je met een goede instructeur (ik heb er 2 zelfs Haha! ) die GEEN schone schijn ophoudt en ook een goede fysio die mijn heel hard op MIJN fouten wees. Ik wist heus wel dat ik dingen fout deed alle HOE LOS JE ZE OP ??. Ik heb in 3 a 4 maanden zoveel geleerd van mezelf maar ook van leys en zijn karakter en nu rij ik de ene naar de andere winstpunt en we gaan super vooruit Lovers .

Ik leer ook veel van naar andere mensen te kijken (ik zeg dan niets hoor denk alleen). Alleen als ik zie dat er echt wat mis gaat probeer ik het voorzichtig te zeggen valt niet altijd mee hihihi Tong uitsteken .
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 14-02-02 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 14:53

Vaak ligt het inderdaad aan de combinatie. Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat ik niet goed genoeg kan rijden om Kaminka echt goed te laten lopen. Daarin ben ik niet de enige, menig ruiter die echt veel beter kan rijden dan ik, faalden volledig op haar. Daar steeg mijn behoorlijk ingedeukte zelfvertrouwen wel weer een beetje van, maar daar heb je niet zoveel aan, als je nog steeds moeilijk uit de voeten kunt met je paard! Haha! ("Gelukkig, het ligt niet alleen aan mij, maar nu????")

Vaak staan de beste stuurlui aan wal en die gaan enorm voor schut als ze eens op Kaminka plaatsnemen.... }>

Dat Kaminka niet de makkelijkste is met rijden en in de omgang ligt niet aan haar, niet aan haar afstamming, maar aan haar opvoeding en haar totale verleden. Daar moet ik het maar mee zien te doen. Ik heb het uiteindelijk opgegeven en haar verkocht. Negen maanden lang is ze van handelaar naar eigenaar, van eigenaar naar handelaar, van handelaar naar manege, van manege naar handelaar, van handelaar naar eigenaar en uiteindelijk weer bij mij belandt.
Conclusie: paard is moeilijk, niemand kan er wat mee. Tja, wat is moeilijk? Het is een schat en ze is sinds april 2001 weer van mij, of het verstandig is om er een paard op na te houden waar je eigenlijk niet bij past is te betwijfelen.... Maar ja, het is een schat.... Lovers

Ik heb van mijn paarden veel geleerd, ook geleerd dat ik best grappig kan rijden, maar niet goed genoeg ben om echte "probleempaarden" te corrigeren.

Het verschijnsel dat men niets aanneemt van instructeurs zie ik ook om me heen en verbaas me daarover. Les kost genoeg, dus.....

En als je een Amor zo moeilijk vind, koop in godsnaam dan een Bazuin of zo... Haha! en hou op met miepen!

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 14:59

Ik geloof niet meer in moeilijke paarden, wel in paarden die niet begrepen worden.
Ik heb zelf een Rex Magna gehad, hij stond bekend als "rotknol" op de manege waar ik hem eerst had staan, en waar hij al stond voordat hij van mij was. Maar hij werd niet begrepen, hij wilde weten waar hij aan toe was, en je moest dus akelig consequent zijn.
De vrouw waar hij in pension stond vond hem zelfs het makkelijkste paard van stal. Verward
Met rijden had hij ook zo zijn nukken maar als je dat wist kon je er rekening mee houden.
Hij was af en toe zelfs makkelijker te doorgronden dan mijn als erg nuchter en makkelijk bekend staande Omega.
En mensen die het alleen op het paard afschuiven moeten een ander paard kopen waar ze wel mee overweg kunnen. Zulke paarden horen zeker niet thuis in handen van zulke tutten.

Sprakeloos

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 15:00

Dees schreef:
Ik geloof niet in 'moeilijke' paarden...met de juiste eigenaar/verzorger/ruiter is geen enkel paard moeilijk. Ik geloof veel meer in foute combinaties. En als een ruiter moeite heeft met zijn paard, tja, dan is de combinatie niet goed...misschien heeft dat paard wel een andere ruiter nodig....
Het ene paard heeft nu eenmaal een andere aanpak nodig dan een ander paard. als je goed uit de voeten kunt met een heet paard, wil dat helemaal nog niet zeggen dat je prima op een laconiek paard kunt presteren. En andersom. In zo'n geval is de ruiter niet noodzakelijk slecht, en het paard ook niet perse moeilijk

Dat mensen dat niet willen erkennen over de combinatie hunzelf en hun paard, tja....het is altijd makkelijker iets bij een ander te constateren dan bij jezelf....


toch, de echt goede ruiter kan met bijna elk type paard iets aanvangen.



Het ligt echt niet altijd aan de ruiter, tenminste het komt vaak wel door EEN ruiter dat een paard moeilijk word.

In het geval van mijn pony: Ze is dus echt wel moeilijk, de reden hiervan is dat ze nooit fatsoenlijk is ingereden. Een vrouwtje die paarden wel leuke dieren vond (en niet kon rijden) heeft Flair op 3 jarige leeftijd gekocht en er andere mensen op laten rijden die haar dus niks geleerd hebben ze zijn er letterlijk opgestapt en mee naar het strand gegaan. Toen ik op haar begon te rijden was ze net 7 jaar en kon nog helemaal niks niet eens normaal galopperen, zie een pony van 7 nog maar eens alles van begin tot eind te leren. Ze deed weleens wat goed hoor, maar dan bij toeval. Ze snapte nergens wat van, geen gewone hulpen maar ze had haar eigen "hulpen"ontwikkeld.

Nou is het wel voor zover mogelijk goed gekomen met Flair ze kan nou wel aardig lopen maar ze is en blijft een moeilijke pony.

Wij zijn absoluut geen verkeerde combinatie, Flair is bij anderen nog veel moeilijker dan bij mij.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 15:01

Ben het helemaal eens dat het om de combinatie gaat, ik heb zelf hier een heel moeilijk paard gehad, nou dat sloeg helemaal nergens op, ik kon hem totaal niet aan. In het begin ging het rijden best goed, alleen na een jaar was er geen land meer mee te bezeilen, kijk en dat is dus mijn eigen schuld geweest, ik kon gewoon niet goed genoeg rijden voor dat paard.
Ik heb nu een ander paard, maar op haar heb ik nog niet echt gereden, zij moest eerst nog ingereden worden en dat heb ik dus niet zelf gedaan, dat leek me niet slim...

Ik ga nu eerst deze zomer een hoop lessen volgen, en daarna gaan we aan de slag.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 15:07

flair schreef:
In het geval van mijn pony: Ze is dus echt wel moeilijk, de reden hiervan is dat ze nooit fatsoenlijk is ingereden.
(....)
Nou is het wel voor zover mogelijk goed gekomen met Flair ze kan nou wel aardig lopen maar ze is en blijft een moeilijke pony.

Wij zijn absoluut geen verkeerde combinatie, Flair is bij anderen nog veel moeilijker dan bij mij.


Tja, je pony is dan niet gewoon moeilijk, maar verpest. Door een ruiter die er geen passende combinatie mee vormde. Jij past er kennelijk beter bij, maar de schade is al aangericht.Als jij als eerste die pony had gereden, was ze mischien wel makker...maar dat is achteraf gepraat....

In het algemeen: zou er niet iemand zijn die beter bij jouw paard zou passen als jijzelf? Vast wel!
Al doet dat er niet toe, zolang je zelf er maar een goede combinatie mee vormt.
ik heb twee paarden en met beide kan ik prima door de bocht...toch, ik sluit bepaald niet uit dat een ander er beter op zou kunnen presteren Haha!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 15:46

Ik geloof wel in moeilijke paarden, waarschijnlijk omdat ik er een heb gehad. Ja dat was een karakterpaard, die heeeel moeilijk was om goed te rijden. Moeilijke karakterpaarden bestaan, en je hebt gelijk dat daar een hele goede ruiter voor nodig is om die goed te rijden en aan te voelen. Mijn paard was té intelligent voor zijn eigen lol, vreselijk sensibel en wat ook heel moeilijk was, was om hem uit te zitten als hij eenmaal ging bokken. Haha!

Ik zal gelijk toegeven dat ik niet goed genoeg reed om hem aan te kunnen en zijn angsten en nervositeit in goede banen te leiden. Ik werd nerveus van zijn vreselijke typelzinnigheid. Maar de vorige eigenaar kon heel goed rijden en had ook moeite met hem. Hij was een einzelganger, had niet zozeer anderen nodig, was vreselijk dominant (moeilijk mee om te gaan) maar mede daardoor het mooiste dier dat ik ooit heb gekend. De combinatie klopte dus niet (ik lag er iets te vaak naast) en ik was niet goed genoeg, simpel: feit! Maar hij wás moeilijk.

Ik heb hem nooit afgevallen of gezegd dat hij lastig was ofzo. Wat wel irri was was wanneer anderen deden alsof ik me aanstelde en zoiets hadden van 'het ligt allemaal aan haar'. Zoals ik al zei was hij een apart geval. Maar groot voordeel is dat ik daardoor zó ontzettend veel heb geleerd, dat ik op het paard dat ik nu heb zó wegrijd!@ Dat is een eitje vergeleken met mijn vorige. En zijn bokken zit ik tenminste wel uit... Haha!

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 16:32

Dees schreef:

In het algemeen: zou er niet iemand zijn die beter bij jouw paard zou passen als jijzelf? Vast wel!
Al doet dat er niet toe, zolang je zelf er maar een goede combinatie mee vormt.
ik heb twee paarden en met beide kan ik prima door de bocht...toch, ik sluit bepaald niet uit dat een ander er beter op zou kunnen presteren Haha!


Ik weet dat wel voor 100 % zeker. Ik ben maar een zeer middelmatig ruiter en als ik zie hoe veel vooruitgang ik heb geboekt binnen 2 jaar, weet ik zeker dat iemand met meer talent dan ik dit paard allang bij de NVDR had gestart.
Maar dan blijft nog de vraag of het zo klikt als het met ons samen doet.
Fitz is heel erg vaak van eigenaar veranderd, heeft op een handelsstal gestaan en ik was de eerste die er zo mee weg reed. Op de een of andere manier lagen/liggen wij elkaar dus goed.

Maar nu nog even terugkomen op moeilijke paarden, er zullen heus echt wel lastige paarden met een eigen wil bestaan maar bij een heleboel worden die paarden zo gemaakt.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 16:56

tja elk paard is anders heeft een ander karakter het ene karakter vind ik moeilijk en kan ik totaal niet mee over weg maar dat klikt met een ander wel weer dus een moeilijk paard is er eigenlijk niet.
wel paarden die voor mij moeilijk zijn omdat het niet klikt.
maar dat ligt dan aan de combinatie.
verder ligt het altijd aan de ruiter.
Hoeft niet perse de huidige ruiter te zijn maar kan ook best de vorige ruiter zijn.
Moeilijke "verpeste" paarden bijvoorbeeld.
Ik hoor wel eens ja maar die en die afstamming zijn moeilijk in de hand Verward maar je zit er toch zelf op?

Alderic is een schat van een paard maar vreselijk eenkennig.
hij doet heel boos tegen onbekende mensen of juist heel angstig.
als goedgekeurde hengst kom je veel nakomelingen van hem tegen grappig is dat sommige (die wij op stal hebben gefokt) totaal niet 1 kenning zijn en vreselijk lief op 1 na die is tijdens de MKZ geboren en heeft voornamelijk aandacht van mij gehad.
hij plakte vreselijk aan mij en nu hij verkocht is is hij nogsteeds eenkennig maar nu naar zijn nieuwe baasje toe.

het zal dus vast in de genen zitten maar de opvoeding speelt zeer zeker een grote rol

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 17:58

Ik denk dat een heleboel ook kan liggen aan verzorging, huisvesting etc. Als een paard het naar zijn zin heeft in zijn stal dan zit ie lekker in zijn vel en dan gaat het rijden ook beter. Vindt het paard het eigenlijk maar niets dan zal het rijden ook minder goed gaan. Ik heb regelmatig gezien dat een paard dat bekend stond als 'onmogelijk' op de ene stal heel leuk werd zodra ze ergens anders stonden en andersom.
Blijft dat ik het zwak vind van mensen als die alles afschuiven op hun paard (of op de instructie) zonder naar zichzelf te kijken. Ik zelf ben geen geweldige ruiter, dus daarom heb ik les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 20:01

Lastige paarden bestaan eigenlijk niet, wel slechte combinaties.

Het is wel een feit dat het KWPN vaak paarden levert die voor de oprechte amateur gewoon te moeilijk zijn. Hoe veel slechte verhalen zijn er wel niet over de nakomelingen van Jazz en Ferro. Mijn eigen paard is een zoon van Michelanglo die ook alleen maar draken Extreme duivel zou leveren. Heus het is een lange weg voor me geweest om te komen waar ik nu sta [en we zijn er nog steeds niet] en het heeft me heel veel bloed, zweet en tranen Huilen gekost. Maar ik heb altijd geweten dat ikzelf de beperkende factor ben geweest in de hele africhting.

Ik denk dat wanneer je dat inziet, dat je dan pas in staat bent jezelf te verbeteren.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 20:10

Ik geloof zeker wel dat er mensen zijn die beter op Flair kunnen rijden dan ik, ik kan niet geweldig rijden. Ik rijd gewoon net zo dat ik uit Flair kan halen wat ik wil, en ik ben er tevreden mee. En wat de combinatie betrefd deze vind ik prima, het klikt heel goed tussen mij en Flair. Dat kan ik bijvoorbeeld van de pony van een vriendin van mij (rijd ik veel op) niet zeggen. Die pony is zo makkelijk dat ik er niks aan vind, je hebt niks te doen dus het verveelt. En toch ookal klikt het goed tussen mij en Flair is ze moeilijk, ze heeft gewoon haar buien dat ze niks wil, en haar buien dat ze alles heel makkelijk doet.

En wat dat verpestte betreft daar heb je helemaal gelijk in, alleen daar is Flair niet minder om, ze heeft alles nog wel geleerd op latere leeftijd bij veel paarden lukt dat niet meer als ze ouder worden.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 20:44

Dees schreef:
Ik geloof niet in 'moeilijke' paarden...met de juiste eigenaar/verzorger/ruiter is geen enkel paard moeilijk. Ik geloof veel meer in foute combinaties. En als een ruiter moeite heeft met zijn paard, tja, dan is de combinatie niet goed...misschien heeft dat paard wel een andere ruiter nodig....



Uhm, ik ben het hier echt niet mee eens. Ik heb nu een paard dat Helvoirt al heeft gelopen. Maar hij heeft een blessure gehad, is een keer met mijn zus gevallen en is sindsdien helemaal de weg kwijt geweest. Hij stond bekend als heel gevaarlijk enz. Dus dat is een moeilijk paard. Echter heb ik hem nu aan het lopen, en is hij nu weer heel lief, braaf en knap lopen. Maar ik denk dus dat er wel degelijk moeilijke paarden zijn. Wel ben ik het met je eens dat een goede ruiter, ze er redelijk doorheen kan rijden. Dit zie je vaak met een paard dat lastig is en bij een goede ruiter wordt neergezet en dan wel aan het lopen komt.
Maar ik vind dat er wel degelijk lastige paarden zijn, die echt alleen met een GOEDE ruiter aan het werk komen. Maar een paard moet ook met een iets mindere aan het werk gaan.
Echter ben ik het wel eens met de uitspraak in dit topic dat er ook karakter mee speelt. Kijk naar de toppaarden, en er is bij allemaal ergens wel een steekje los. Maar lopen doen ze voor je, tot ze er bij neervallen. Een goed wedstrijd paard, loopt voor een groot deel op zijn karakter. En daar moet je mee om leren gaan, maar zijn meestal wel goede paarden

Haha!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 21:06

Een paard met 'te veel' karakter word meestal moeilijk genoemd. Maar meestal zijn 'moeilijke' paarden we hele goeie. Je moet het er alleen uit kunnen halen en dat kan niet iedereen, daar moet je de juiste ruiter voor hebben.
Neem het paard van Tamara(Max), Nimber. Een onwijs goed paard met karakter. Maar je moet echt niet 2 of 3 X die zelfde volte achter elkaar willen rijden. Dan sta je aan de andere kant van de bak. Ik zeg niet dat ik goed kan rijden(in tegen deel zelfs) maar ik kan hem redelijk aan de praat krijgen. Maar dat hangt ook vooral van mijn bui af. Als ik er op stap en denk dat het vandaag toch niet lukt dan lukt het echt niet. Als ik hem probeer af te bluffen lukt het meestal wel. Gewoon er op stappen en zeggen 'Nu gaan we ff meewerken'. Voor mij is het gewoon een enorme uitdaging om hem goed aan het sjouwen te krijgen.
Als je nog niets van hem vraag gaat het meestal wel goed maar als je wat ga vragen is het meestal fout. Je moet het dan niet half doen.
Ik hoop dus ooit hem nog goed te kunnen rijden. Maar dat kan ik simpel weg gewoon nog niet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 22:23

Volgens mij zijn er niet echt moeilijke paarden, er zijn natuurlijk paarden die wat "moeilijker"zijn als een ander. Ik denk dat het punt vooral bij de ruiter ligt, zeker bij de ruiters die heel hun paarden afkafferen. Natuurlijk gaat een beetje fatsoenlijk paard vervelend doen op het misbruik van sporen en teugels. Hoe zou je zelf zijn?. Je moet gewoon een paard kopen dat bij je past en niet altijd de schuld op het paard afschruiven. Ik heb hier al eens vaker over nagedacht en ik geloof dat ik eigenlijk nog nooit over een paard heb gezegd dat ze moeilijk zijn. Wat ik wel zeg dat het niet de makkelijkste zijn, maar volgens mij zit daar een groot verschil tussen. Je moet met de karakters van de paarden om kunnen gaan. Persoonlijk heb ik liever paarden met karakter.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 22:38

geef mij maar mensen die eerlijk kunnen zijn over hun eigen capaciteiten... ik kan zo misselijk worden van mensne die 'alles wel kunnen en zo goed kunnen rijden 'volges henzelf en als het dan eens niet lukt is het idd de schuld van het paard Frusty

Ik kan bij bijna alle dingen míjn zwakke punten nemen. Ook wel een paar sterke natuurlijk Haha! Maar je moet wel nuchter blijven. Wat bij mij echter wel zo is, is dat Iwaldo mijn zwakke plekken ook feilloos weet te vinden. Dus aan die kant kan hij ook wel eens moeilijk zijn (dta ie misbruik maakt van mijn zwakke plekken Extreme duivel ) maar een beetje nuchtere kijk op je eigen capaciteiten is wel zo gezond denk ik!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 22:49

Je hebt moeilijke paarden, maar ik geloof niet dat je paarden hebt waar gewoon nix mee te doen valt. Ik denk dat er met elk paard wel wat te breien valt. Vaak is het onkunde van mensen of dat mensen hun paarden gewoon niet aankunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 22:55

idd laura
Kawa heeft een karakter waar niet iedereen mee overweg kan. Ik gelukkig wel.
Maar er zijn ook genoeg paarden die niets voor mij zijn.
Zo weet ik ook dat ik niet goed ben in het passen naar een sprong en ben daarom gestopt met springen.
Ik vond het niet eerlijk tegenover Kawa dat hij me steeds moest helpen.
En in lagere klasses kun je nog wel iets risceren, maar hoger op is dat niet meer eerlijk.

En in 99% van de gevallen ligt het aan de ruiter als iets niet goed gaat.
Er zijn paarden met een tik in de hersenen maar de meeste zijn gemaakt door de mens.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 23:42

nee en ja,

je hebt moeilijke paarden en moeilijke paarden.
Toen Renske zo moeilijk was in de gallop, begon ik ook van eht is een moeilijk paard. En ik kan dan wel zeggen dat het niet aan mijn capaciteiten lag, maar aan ervaring met een paard.
Ik heb weet ik hoeveel pony's ingereden, en wedstrijd klaar gemaakt, maar een pony is 110X anders dan een paard.
En Renske is dus idd een moeilijke paard met karakter, maar ja daar heb ik dan les voor nodig omdat weer oke te krijgen. Nu heeft renske dus als het ware door mijn instructrise op haar kop gekregen 2x een les, en nu kun je geen beter paard wensen, vaak is het ook een manier van aan pakken.

Daarbij kan het dus echt een moeilijk paard zijn, en dat het je daar dus echt niet mee lukt,maar het kan ook idd een kreet zijn van onkunde.

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 00:14

Ooit had ik een "moeilijk paard".
Eerst dacht ik dat het aan mij lag, ik zoek de fout nou eenmaal in eerste instantie bij mezelf. Ik heb toen besloten om haar te laten herscholen (ik had haar overigens als vijfjarige, ingereden en wel gekocht) door mijn instructeur. Na een paar dagen zei hij al dat het hopeloos was, volgens hem was ze gestoord. Hij heeft het op mijn verzoek nog een paar maanden volgehouden maar er viel niets mee te beginnen.
Ik heb haar verkocht maar heb daar achteraf spijt van gehad, ze ging van eigenaar naar eigenaar omdat niemand iets met haar kon. Of ze zo gek geworden is door haar verleden, of dat ze simpelweg geestelijk niet in orde was, daar zal ik nooit meer achterkomen.
Dat het niet aan mij lag is wel duidelijk geworden maar jammer vind ik het nog steeds.
Zij is waarschijnlijk de uizondering op de regel, maar ik ben er wel van overtuigd dat het ene paard gewoon wat "moeilijker" is dan het andere. Hoe intelligenter, hoe lastiger zeggen ze wel eens en daar ben ik het wel mee eens.
Altijd de schuld op het paard schuiven in plaats van naar je eigen capaciteiten te kijken vind ik hoe dan ook fout. Maar als een combinatie niet werkt is het vaak toch het beste voor paard en ruiter als het paard verkocht wordt. De ruiter hoeft geen slechte ruiter te zijn en het paard geen slecht paard, als de combinatie niet klopt gaat het gewoon niet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Astrid_Brann, DenieesB, GrapeshotBot, Kla4tje, marloesxx en 44 bezoekers