Met z'n 2en eigen paard..!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamer_S

Met z'n 2en eigen paard..!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 13:29

Ik wilde al een tijdje een eigen paard,maar kon dat niet betalen..
Nu heb ik een advertentie op Marktplaats gezet,om iemand te zoeken waar ik samen mee kan doen..
Nu heeft er een vrouw gereageerd,en vrijdag spreken we af om gewoon even te kletsen over wat ieders verwachtingen zijn enzo..
Stel dat het doorgaat,wat voor afspraken moeten er gemaakt worden enzo..?

MeiaLuna

Re: Met z'n 2en eigen paard..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:32

leuk voor jou,maar ik zou zoiets nooit doen... als het misloopt heb je veel kans het paard kwijt te zijn.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 13:34

Tsja nou ja ik ben jou niet,en ik doe 't wel..

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:39

Ik hoop voor jou dat het goed gaat maar met een wildvreemde een paard gaan delen(kopen)??
maar ja,aan je uitleg te horen heb je niet bepaald een topic geopend om goedbedoelde adviezen in ontvangst te nemen.
Laat ons hopen dat het paard er niet de dupe van wordt.

Vertrouwen in elkaar is het belangrijkste als je een paard gaat delen,en laat dat nou net zijn wat je niet hebt met een wildvreemde Knipoog

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:27

nou de vorige reacties vind ik een beetje......tja
Maargoed, ik zou het idd zelf ook niet doen nee, maar als je dan toch graag info erover wilt kun je die krijgen;
Het is idd belangrijk dat je goede duidelijke afspraken maakt met die vrouw.
-Wat geven jullie hem voor voor
-Hoeveel voor geven jullie hem
-Hoe laat voeren jullie hem elke dag, en hoe vaak
-Wie voert hem wanneer
-Wie verzorgt wanneer de stal
-Wat mogen jullie zoal met hem doen
-Wanneer mogen jullie dat met hem doen
-Waar komt hij te staan
-Waar mag je bepaalde dingen doen
-En wie betaald wat
-Wie betaald hoeveel
-Welke hoefsmid en veearts enzo halen jullier erbij
-Mogen jullie naar evenmenten en zo ja, welke dan en wanneer
-Mogen er meerdere mensen mee naar stal komen
-Wat voor spullen geruiken jullie bij hem met rijden enzo.

Tja, gewoon heel veel besrpeken dus, en kzou het ook op papier zetten als jullie het eenmaal overal over eens zijn

erg veel succes ermee, en laat het me weten hoe het verloopt he Knipoog ik hoop dat het voor jou, die andere persoon en het paard goed verloopt Vingers aflikken Knipoog

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:33

Eerlijk gezegd raadt ik het je ook af, dit lijkt me al lastig met een zeer goede vriendin, laat staan met een vreemde. Een meningsverschil is er al snel. En stel je voor dat 1 van 2 gaat verhuizen wie neemt dan het paard?
Stel de ander besluit het paard niet meer te willen of het klikt niet, jij kunt zelf geen eigen paard betalen dus dan ben jij gedwongen je paard te verkopen, lijkt me niet prettig.
Als je geen paard kunt betalen lijkt me een bijrijdpaard eerlijk gezegd een betere optie.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:50

Dit is iets war je echt hele goede afspraken over moet maken. Dan heb ik het over de kosten en over de tijd die ieder aan het paard besteed. Maak denoods een soort contract die jullie beiden ondertekenen met daarin de punten omschreven. Nu zie je misschien geen aanleiding om dit te doen, maar als je ooit eens een meningsverschil krijgt kan dit heel erg handig zijn.

Als je de mogelijheid hebt huur dan eerst het paard een aantal maanden. Het is natuurlijk ook belangrijk dat jullie beiden het paard leuk vinden en dat het ook met beiden klikt. Je kan dan ook gelijk zien of dit iemand is die ook zijn of haar afspraken nakomt en hoe het dus allemaal loopt als jullie samen het paard onderhouden.

Ikzelf heb samen met mijn zus een paard en moet zeggen werkt uitstekend. Mijn zus en ik gunnen elkaar soms het licht in de ogen niet, maar om het paard hebben we eigenlijk nog nooit ruzie gehad. Met een vreemd persoon is dit natuulijk anders, maar wil hiermee aangeven dat het best wel kan om samen een paard te onderhouden.

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:04

Ik raad het je ook af, al is dat een persoonlijke mening.
Ik heb mijn haflinger samen met mijn nichtje en er zijn al meerdere ruzie om geweest, want de een wil dit en de ander wil dat.
We hebben nu de week opgedeeld zodat ieder z'n eigen dagen heeft, maar nog zorgt het af en toe voor irritaties onderling.
Als ik nog een keer zou moeten kiezen alleen een paard of met z'n tweeën dat ga ik echt voor alleen een paard.
Ik heb ook om die redenen een veulen gefokt, als zij dan oud genoeg is om bereden te worden hebben we allebei ons eigen paard

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:35

Ik deel NOOIT meer een paardje met iemand anders Haha!
Ik deelde mijn paardje met een vriendin. In het begin is het leuk, nieuw en erg gezellig. 5 van de 7 dagen samen op stal, lekker praten etc.
Op den duur wilde mijn vriendin er meer aan gaan rijden en ook echt in de M2 terecht komen. Ik hoefde dat niet zo nodig (en nog niet) en was al blij als we heelhuids in de L1 terecht zouden komen.
Hier kregen we steeds meer irritaties over, ik was te lief, zij te streng etc. En onze vriendschap ging er onderlijden.

Lee is geen dressuurpaardje en is meer een paardje dat recreatief dressuur gereden wil worden met veel afwisseling. Sinds november is mijn vriendin met Lee gestopt en ben ik lee gewoon blijven doen. We rijden nu L1 en mijn vriendin rijdt een paardje en start volgende week in de M1. Alle twee onze paardjes gevonden zeg maar.
En onze vriendschap is sterker dan ooit. Soms rijdt ze Lee nog wel eens, maar alleen als we een buitenritje maken Knipoog

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 17:42

Ik geef je 1 tip, doet het niet met een wild vreemde die je niet kent. Je kan giga ruzie krijgen, en daardoor het paard kwijtraken, erger nog het paard word hier vaak de dupe van. Ieder heeft wel een eigen omgang met paarden, hoe ze het dier behandelen, en vaak gaat dit niet samen met nog een eigennaar, maar als jullie het dan toch persee willen, hier wat tips.

Zet op papier, hoevel jullie elke maand betalen, welke veearts je neemt, en wat er gebeurd met schade vergoeding, of als het paard erg ziek word oid. Spreek je dagen af, en spreek af dat er gebeld word als ze ziek is, of een dag niet kan.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:10

Ik heb het ook een jaar gedaan, maar dan met mensen die we al jaren kennen. En dit is niet goed afgelopen. Daarmee bedoel ik dat het op een gegeven moment gewoon niet meer ging. Wel hebben wij het paard er van over gehouden maar dat als bijzaak.

Waar je rekening mee moet houden:
-Bespreek eerst alles goed door.
-Overleg ten alle tijde alles. (Als dat een keer niet gedaan wordt, voel je je 'bedrogen' en andersom ook wat tot irritaties lijd)
-Mocht er iets belangerijks zijn ivm het paard zoals een wondje oid meld dit meteen aan de ander.
-Maak duidelijke afspraken, en probeer hier zoveel mogelijk niet van af te wijken. Probeer helemaal niet iemand te 'forceren' zegmaar ('"Ja ik kan morgen niet, en dan ga jij drie dagen en die daarna kan ik ook niet dan rijd ik 5 dagen niet'' iets in die richting, want dan gaat die andere zich 'verplicht' voelen, en natuurlijk een enkele keer kan maar verder niet.
-Bespreek ook alles door met de manier van omgaan met het paard. Stel dattie bij jou kei hard door het bos mag crossen, dan gaat de ander, en het paard gaat leuk. Dit wordt boos op het paard, terwijl dit zoals je waarschijnlijk al snapt onterecht is.) Dus maak ook over de kleinste dingen afspraken. En probeer niet met alles je zin door te drijven.
-En voor al het financiele, zet alles zwart op wit.

En vooral als belangerijkst praten en overleggen. En ga dan ook is een keer samen..

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:19

Ooit in een grijs verleden zou ik ook samen met een vriendin een paard kopen.
Het is er niet van gekomen, we kwamen van tevoren eigenlijk al zoveel struikelblokken tegen.
Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om een eenvoudiger (en dus goedkoper) paardje aan te schaffen en die op een doe-het-zelf stal te zetten, waardoor ik het toch zelf kon betalen.

Waar ik zowiezo op zou letten is dat je op dezelfde lijn zit met rijstijl, omgang etc.
Open een gezamelijke rekening waar je per maand allebei een vast bedrag op stort voor stalgeld, hoefsmid, dierenarts etc. en zorg dat er altijd meer op staat dan je nodig denkt te hebben.
Maak van tevoren al goede afspraken over wat er zal gebeuren als je de samenwerking wilt stoppen om wat voor reden dan ook.
Bv wie koopt wie uit, en hoe stel je straks de waarde vast mocht het ooit zover komen.
En zoveel mogelijk op papier zetten.

Misschien kom je tot de conclusie dat je beter af bent met een heel eigen paard en één of twee betalende bijrijders?
Succes met je keuze! Knipoog

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:34

Ik zou het niet met een wildvreemde doen.. Maar bijvoorbeeld met iemand waar je sowieso al goed mee overweg kan, en die je daarin kan vertrouwen, en die je dus goed kent.
Ik zou iig goede duidelijk afspraken maken en die evt. op papier zetten met handtekeningen eronder. Zo kan je bepaalde dagen afspreken waar op jij, of de ander gaat. En hoe je de kosten gaat delen, delen jullie gewoon alle kosten door 2en? Of zeg je, ik betaal de stalling+voer en alle spullen voor het paard, jij de wormenkuren, veeartskosten, entingen en smid. En dan de prijs van het paard delen bijvoorbeeld. Ik zou er iig nog goed over nadenken, en er voor zorgen dat je een betrouwbaar iemand hebt, niet dat jij straks voor de kosten mag op draaien en uiteindelijk nog geen paard hebt.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:41

Koop liever zelf een paardje en vind iemand die wil delen in de kosten. Maar het blijft wel jouw paard en jij neemt de eindbeslissing.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:07

Dit raad ik je echt af, een vriendin van mij heeft ook zo'n 'deel'paard en heeft er op dit moment alleen maar een hoop gezeur mee...

Altijd een hoop gezeur over wie hem welke dag doet en vaak gebeuren er ook een hoop dingen achter haar rug om. Zo is door de mensen met wie ze hem deelt al maanden geen stalgeld betaalt terwijl mijn vriendin dit altijd netjes betaalde... gevolg: paard werdt de wei in gegooit tot ze betaalde.. uiteindelijk kon mijn vriendin voor de kosten op draaien. Dit is maar 1 van vele dingen die er zijn gebeurd... mijn vriendin wil het paard nu verkopen maar de andere willen het niet...

catootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:57

Wat een negatieve verhalen weer! Ik heb bij mij vroeger op de manege gezien dat het wel goed ging, maar dat waren dan ook 2 vriendinnen, met een vreemde zou ik het ook niet zo snel doen.
Wat is je bedoeling precies? Komt het paard op een pensionstal te staan waar hij volledig verzorgd wordt, of gaan jullie dat ook doen? Dan moeten ook daar hele duidelijke afspraken over gemaakt worden, en het handigste is dan dat je een soort van contractje maakt wat je allebei ondertekent.
Kosten lijkt me dan nog het minst grote probleem, allebei gewoon de helft toch ? Haha!
Misschien is het ook handig om een soort van logboek op stal te leggen, zodat degene die die dag geweest is daar in kan schrijven wat ze gedaan heeft.
Heel veel succes ermee in ieder geval, en ik hoop dat als het doorgaat je ook komt vertellen hoe het bevalt!

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 22:00

We delen gewoon alle kosten door helft.. verder komt het paardje waarschijnlijk gewoon op een pensionstal maar daar gaan we het vrijdag over hebben.. ik laat jullie nog wel ff weten vrijdag hoe 't gegaan is:)

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 22:35

Ik persoonlijk zou het niet zo snel doen. Maar dat komt ook omdat ik mezelf erg goed ken en weet dat ik het niet leuk vind als een ander op een andere manier met "mijn" paard omgaat. Ik ben dan toch iemand die denkt dat hoe ik het doe beter is. Is een nare eigenschap waarschijnlijk maar zo zit ik nou eenmaal in elkaar. Ik wil je wel een tipje meegeven. Bespreek eens hoe je het aan gaat pakken als je paard ernstig ziek wordt. Hoeveel geld willen jullie hieraan uit gaan geven. Niets zo vervelend lijkt mij als dat jullie daar onenigheid overhebben. Stel jij stop probleemloos duizenden euro's in een operatie en de ander heeft zo iets van daar ga ik niet aan beginnen hoor....

Ik heb mijn paard niet verzekerd, ik zet zelf gewoon iedere maand een bedrag opzij. Ik heb wel een bedrag in mijn hoofd tot hoever ik wil gaan voor mijn paard. Dat klinkt heel cru als je daarover na moet gaan denken maar er is bij mij een financiele grens. D

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:01

Silvaantje schreef:
We delen gewoon alle kosten door helft.. verder komt het paardje waarschijnlijk gewoon op een pensionstal maar daar gaan we het vrijdag over hebben.. ik laat jullie nog wel ff weten vrijdag hoe 't gegaan is:)

Maar het zit echt niet zo simpel in elkaar hoor. Wat als een van jullie ermee wilt stoppen. En bij hele hoge medische kosten? Ik zou zeker niet over 1 nacht ijs gaan, maar lekker zelf een paard kopen en er een betalende bijrijder voor zoeken. Dan heb je zelf ook nog meer te vertellen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:27

Zet ook op papier dat als één van jullie nalaat om te betalen (en de ander dat moet doen) dat geldbedrag van de nalatende persoon wordt bijgeschreven bij de wel betalende persoon in de vorm van de waarde van het paard. Klinkt heel warrig maar even als voorbeeld. Stel, jullie kopen een paard van 2500,-. Ieder van jullie betaald de helft dus 1250,-. Mocht bijvoorbeeld die ander haar stalgeld een keer niet betalen (á 100,-) en jij moet het voorschieten dan krijg jij bij een eventuele verkoop van het paard 100,- meer (jij 1350,- zij 1150,-) tenzij de ander het bedrag alsnog voldoet. Mocht iemand het nou heel erg bont maken en nooit meer betalen dan is op deze manier het paard uiteindelijk helemaal voor jou, jij moet dan immers haar kosten betalen.

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:33

ik kanheel kort en krachig zijn 2 tips:

- laat 1 van de 2 het paard kopen, na een ruzie kan dat anders heel moeilijk worden

- 2 doe het gewoon niet... uit mijn ervaring blijkt dat er altijd ruzie van komt, vroeg of laat... eerst zal dat wel goed gaan. maar 1 van de 2 rijd altijd beter en dan kan er jaloezie ontstaan.. het is gewoon zonde..maar misschien gaat het ook wel heel goed:) sucses

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:01

Rytir schreef:
Mocht iemand het nou heel erg bont maken en nooit meer betalen dan is op deze manier het paard uiteindelijk helemaal voor jou, jij moet dan immers haar kosten betalen.

Maar ze zegt in haar eerste post dat ze dat niet kan betalen...alleen daarom al zou ik het haar ten zeerste afraden...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 10:40

MMaxje schreef:
Maar het zit echt niet zo simpel in elkaar hoor. Wat als een van jullie ermee wilt stoppen. En bij hele hoge medische kosten? Ik zou zeker niet over 1 nacht ijs gaan, maar lekker zelf een paard kopen en er een betalende bijrijder voor zoeken. Dan heb je zelf ook nog meer te vertellen.

Mee eens! Ja

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 10:59

Veel mensen geven negatieve reactie's , dat vind ik jammer want ik doe het toch wel..
Voor de goede tips : bedankt Lachen

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:21

nog een tip:open een gezamelijke bankrekening,waar je allebei elke maand een bedrag op stort,voor onvoorzien kosten.
want wat als je paard straks iets ernstigs krijgt,en jij wil er alles aan doen om het paard te helpen:dure operatie's en al,en zij vind het zonde van het geld,en wil hem/haar af laten keuren???????