Goed gereden paard of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 14:07

Op zich zou iedereen mijn paard kunnen rijden,
ware het niet dat hij hondsbrutaal is en je gegarandeerd gaat uitproberen...
Op het moment dat hij dan niet gelijk consequent maar wel eerlijk (!!!) aangepakt wordt is er niets meer mee te beginnen.

Is hij niet genoeg aangepakt dan zal hij steigeren, bokken of tegen je been aandouwen noem maar op.

Op het moment dat hij TE hard aangepakt wordt sluit hij zich af en zal stoïcijns van je weg proberen te rennen.

Dus kunnen er alleen gevoelige mensen op die de gulden middenweg weten te vinden.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 14:47

Hmmm okay Pris je reactie: Bloos BLOOS! Bloos
Ik vind het net als wat Orri zegt erg fijn om mijn paardje eens vanaf de grond te bewonderen. Eens te zien hoe ze nu loopt op het moment, want als ik er zelf opzit, zie ik het plaatje niet. (vaker filmen pa.... Haha! )Ik zag haar pas lopen met mijn nichtje en ik ging bijna staan kwijlen... Jeetje Jur, wat liep je super! Kwijl
Ik ga idd lekker door met lessen en dan komt het wel een keertje goed.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 19:04

vaak wel en soms niet.

vaak bedoel ik: een paard dat gewoon goed is aangereden en ingereden moet eigelijk iedereen op weg kunnen rijden.
Maar je hebt ook andere manieren van rijden, dus de knopjes zitten op ieder paard anders.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 17:34

Ik merk altijd dat degenen die op dezelfde manier rijden als ik (zelfde instructeur) vrij makkelijk met mijn paard(en) wegkomen en ik ook met hun paarden.
Mensen die op een andere manier rijden en ook hun paarden op een andere manier geschoold hebben combineert wat moeilijker. Dat komt uiteindelijk ook (meestal) wel goed, maar dat duurt wat langer voordat alles weer goed is afgestemd!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 20:11

Ik vind dat als je paard goed aan de hulpen staat, dat iedere goede ruiter er mee weg moet kunnen rijden. Eenkennigheid en uitproberen is dan weer een ander verhaal.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 21:22

Nonnie schreef:
Homero zal dan ook volgens jullie supermakkelijk te rijden zijn, maar helaas. Je kan er iedereen opzetten, bij iedereen is ie nagevelijk, maar hij zwabbert van hot naar her. NIet alleen bij mij, maar bij iedereen die erop zit. IS dat dat ook een fout in de africhting, of zijn wij gewoon allemaal niet goed genoeg voor hem (denk dat laatste maar oke Schijnheilig ). Hij is Grand Prix...


Kan ook zijn dat hij heel gevoelig is voor gewichtshulpen. Als je dan niet helemaal onafhankelijk zit, dan gaat zo'n paard enorm zwabberen en slingeren. Ontzettend moeilijk en lastig... Maar wel heel verhelderend!
Mijn pony is juist heel moeilijk te sturen en slingerd ook als een dronkelap. Ik weet dat ik niet helemaal goed zit, maar of hij echt gevoelig is... Hij heeft geen wedstrijd ervaring! En in de Grand Prix kom je niet al slingerend over de A-C-Lijn Haha!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 15:09

Ik heb een eigen pony gehad die er uit zag dat ze heel gemakkelijk was te rijden. En inderdaad, iedereen kon er opstappen en wat stappen, draven en galloperen. Maar netjes nageeflijk krijgen, schouderbinnenwaarts etc viel nogal eens tegen. Ik denk dan ook dat het aan het paard ligt (tenzij je zo bent van geen gelul in de krul), sommige paarden zijn moeilijker bij anderen, en dan is het juist leuk dat het er gemakkelijk uitziet!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 10:54

Ik sluit me aan bij Jura: een goede ruiter zal je paard goed moeten kunnen rijden. Een ruiter die veel verschillende paarden heeft gereden en een bepaald gevoel heeft ontwikkeld, zal sneller aanvoelenw elke aanpak een paard nodig heeft.

Toevallig gister mijn paard heerlijk gereden, lekker soepel en rond en voorwaarts. Een vriendin van mij ging er daarna voor het eerst even op en kreeg hem niet rond en niet naar voren. Nou is zij ook niet zo ervaren, maar zo is mijn paard nou eenmaal: je moet even leren hóe je hem moet rijden! Toen ik hem kocht heb ik ook een week naar de knoppen moeten zoeken terwijl mijn instructrice gelijk met hem de sterren van de hemel reed. Mijn vorige was extreem licht in de hand, deze vraagt meer druk…daar moest ik als ruiter aan wennen. Toch vind ik dat hij goed is gereden want als jij hem op de juiste manier aanpakt gaat hij als een trein.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 21:01

Ben het ergens met je eens Fitz.
Maar als een paard al jarenlang aan de hulpen van 1 ruiter
gewend is, kun je niet van hem verlangen dat hij de hulpen
van een andere zomaar begrijpt.
Zeker niet van een Z-paard, die moet nml. heel nauwkeurig
naar subtiele verschillen in de hulpen luisteren. Uiteraard
zal een zeer ervaren ruiter er snel achterkomen waar de
'knopjes' zitten.
Maar ik b.v., een ruiter op b-niveau, zat laatst op een z-paardje
en kreeg hem niet in galop terwijl ik daar met b/l/m paardjes
geen moeite mee heb.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 01:20

Elke paard reageert anders op een hulp. Een hulp die jij gewend bent te geven aan je eigen paard, kan een ander paard heel anders op reageren. Ik zou bijv. met mijn 1.80, niet op een paard van 1.60 kunnen rijden. Ik heb geen goede been aansluiten met mijn lange benen bij een klein paard. Iemand van 1.60 heeft weer moeite met een paard van bijv. 1.75 hoog. Iedereen geeft wel dezelfde hulp, maar elke paard reageert daar weer anders op. Je kan geen 1 ruiter vergelijken met een andere ruiter en geen 1 paard vergelijken met een ander paard. Dus elke hulp en de reactie daarop is toch weer anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 09:24

Geinig, ik had hier laatst nog een 'discussie' over met Nimber.

Ik heb dus zo'n pony waar je niet zomaar mee wegrijdt. Mijn pony besluit (blijkbaar) tijdens het zadelen en/of opstijgen of ze je mag ja of nee, want er zijn echt mensen die erop gaan zitten en die niet eens de kans krijgen om hun rechter beugel aan te doen. Hoeft meestal ook niet meer, want als je in het zand ligt heb je die niet meer nodig Haha!
Maar er zijn ook mensen die zo met haar wegrijden, en waar ze helemaal niks bij flikt.

Het heeft lang niet altijd met het 'niveau' van rijden te maken, maar wat het nou wel is Verward

Toch is mijn pony heel netjes opgevoed (zal nooit aan je kleren zitten, een voetje verzetten bij het opstijgen etc.) en heel makkelijk te rijden. De 'pest' is alleen bij de meeste paarden die ik ingereden heb, dat ze naar hele fijne hulpen luisteren, omdat ik daar vanaf het eerste moment in de opvoeding onder het zadel op hamer. Duidelijk en consequent.

Tja, en als je dan op een fjord stapt en denkt dat je die es effe flink aan moet porren voordat 'ie loopt.... }> dat wil je niet zien.....

Is mijn pony dan niet opgevoed en/of niet goed gereden?
Of mag ik zo arrogant zijn om te beweren dat er aardig wat mensen zijn die DENKEN dat ze kunnen rijden en die bij mijn pony door de mand vallen Extreme duivel