halster om laten in de wei?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

halster om laten in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-02 18:09

Zelf wil ik niet dat Sherif een halster buiten in de wei om heeft, dit doordat ik niet wil dat hij ergens achter blijft haken. Ook bijten de andere paarden graag in elkaars halster. En houden kale plekken over op zijn hoofd.
En verder denk ik dat een paard zonder halster lang niet zo gauw gepakt wordt door een dief dan met halster om. Klinkt raar he dat ik daar rekening mee hou, maar goed.

Wie denkt anders !!

PS: ik snap het wel dat je je paard een halster om laat als hij of zij moeilijk te pakken is !!

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 18:20

M'n merrieveulen heeft constant 'r halster aan terwijl ik 'r toch vrij makkelijk kan nemen en halster af en aan doen, maar die blijft omzitten omdat deze jonge dame er in slaagt los over de staldeur te springen en uit de wei te komen als ze dat wil, en als ze dus weeral eens achter het huis aan het spurten is is het makkelijker als ze haar halster om blijft houden, vooral voor m'n man die 'r niet zo makkelijk kan vangen als ik kan (en ze heeft een taai huidje, nog nooit een vlekje gezien van 'r halster terwijl van 'r moeder als het geen koordhalster of leder was die helemaal oplag van die rotdingen). M'n tinkertje loopt m'n ander veulen achterna, maar bij de minste hindernis blijft die staan (heeft nog maar één keer door iets gedenderd). Ik heb van hem gisteren de halster afgedaan omdat ik zag dat op één plaatsje op z'n neus z'n bles omhooggewreven stond en dat er een klein kaal plekje te zien was aan de andere kant van z'n mooi bles ... dus in z'n blootje eruit voor hem! En hij vind het helemaal niet erg, hij is heel mak in alles!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 18:43


Nulla tenaci invia est via

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 19:15

zou het afdoen, zeker als hij verder braaf is...

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 19:32

ik doe ze nooit een halster aan in de wei, en als ze ontsnappen lopen ze toch niet verder dan 4 grassprietjes, wat is er nou eigenlijk zo lekker aan de grassprietjes net buiten het hek???

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 20:12

Ik doe Blacky geen halster om. Blacky rent niet weg ofzo dus dat is handig.
En Blacky gaat ook niet zomaar mee iemand mee....want als hij het niet vertrouwd draait hij zich om en slaat naar je.
Maar naar mij heeft ie dat gelukkig nog nooit gedaan.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 20:36

Als je verder geen moeite hebt met het uit de weide halen, en er is verder geen bezwaar tegen zou ik gewoon het halster af laten.

"What we call human nature, is actually human habit.."

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 20:44

Bij Jordy verschilt het ik doe hem soms wel zonder halster en soms niet ,als hij met andere paarden in de wei staat die jagen hem soms weg als ik hem wil pakken en een halster is dan wel wat handiger.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 20:55

Ik doe bij Ivanka altijd het halster af, maar die is ook heel makkelijk te vangen. Als ik fluit, draait ze zich om en komt ze altijd naar me toe gelopen Lovers

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 00:17

9 van de 10x laat ik liever de halster af als ik Gracy in de wei laat lopen.

Alleen als ik erbij blijft en zij is alleen voor een korte tijd op het land, dan is het wel makkelijker om haar te kunnen pakken.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Poosje81
Berichten: 21186
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 00:36

Sinds een half jarig veulen zich bij ons op stal zichzelf ooit eens heeft opgehangen met zijn halster, overigens lang voor mijn tijd, heeft geen enkel paard nog een halster in de wei om. De boer wil het niet nog een keer meemaken. Overigens 1 paard wel, maar die is altijd bezig de andere kant aan het oprennen. Zucht
De eigenaren zijn gemiddeld 30-90 minuten kwijt om haar te pakken, dankzij een gevlochten halster gaat het iéts snleer. Alle kleine beetje helpen. Oja, Baggio heeft in de zomer wel halster om, met lapjes voor zijn neus ivm met verbranden, is nogal zongevoelig. Maar ;s avonds fiets ik rustig even heen en weer om het af te doen en dan 's ochtends weer terug om het weer om te doen. Ik moet hem immers toch insmeren!

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:22

Geen halsters om in de wei. Voornamelijk om de hiervoor genoemde redenen:
Je paard zou ergens kunnen blijven achter haken, bijv. een weidepaal, ofzo. Dit kan ernstige verwondingen veroorzaken.
Paarden klieren soms onderling door elkaar bij het halster vast te nemen.
En ze zijn voor een evt. dief makkelijker mee te nemen.

Yorghos en Renzo staan beide halsterloos in de wei. Ik hoef ze ook nooit te vangen, want ze lopen uit zichzelf de stal binnen als het hek open gaat... Lekker makkelijk!

* To Belg, or not to Belg *

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:41

die van mij had alleen de 1ste 2 dagen een halster om in de wei, want hij was binnen een uur al de wei uit gesprongen!
dus had ik het maar omgelaten voor als hij weer zou ontsnappen.

maar nu heeft hij nooit meer een halster om in de wei, doordat net als jij zegt, hij eraan kan blijven haken.

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:42

Eerst liet ik Bokai haar halster altijd aan op de wei, maar sinds een tijdje hebben we besloten het halster op stal,in de wei af te doen omdat ze erges aan kan blijven haken, dieven ed.

Boque | Bokai | Buka | Boksel

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:44

mijn pony heeft hem vorige winter wel opgehad omdat hij toen steeds ontsnapte en niet stopte dus gewoon de weg op liep.. maar nu altijd zonder want hij komt toch zo naar me toe en anders word me halster vies..

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:47

Ik denk dat er een verschil is tussen paarden die dag en nacht in de wei staan en paarden in pension die enkele uren per dag buiten staan.
Mijn pony;s staan dus in pension en enkele uren per dag buiten.
Ze hebben altijd het halster om.
De een wordt door mijn pensionhouder buiten en binnen gezet. De ander is een hengst dus zet ik zelf buiten maar daar houd ik ook het halster bij om, zodat ik hem gelijk kan pakken. Hij staat sowieso in zn eentje en veel kan er niet gebeuren ik ben altijd op stal als hij in de wei staat en vaak sta ik gewoon bij de wei te kijken dus ik houd hem goed in de gaten.
Camilla staat met 2 vriendinnetjes en heeft ook gewoon het halster om. Ik kan ook niet verwachten van mijn staleigenaar dat hij van alle 60 paarden het halster af doet en weer om als ze naar binnen gaan.
Als er nu 1 door de draad gaat is de rest ook makkelijker te pakken enzo.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:48

Ik laat het meestal uit.
Ik loop er liever een uur achter dan dat ik op mijn geweten moet hebben dat er iet gebeurd!!!
Ik laat het wél aan als de pony nieuw is , dat ie juist op een andere wei staat met andere paarden en een andere omgeving. Want heb al wel eens meegemaakt dat de pony helemaal panikeerde en over de omheining sprong , zonder halster op straat , natuurlijk niet te pakken , en KNAL tegen een auto gelopen. Maar als ik het aanlaat blijf ik er meestal ook wel bij.

Groetjes

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 23:43

Waarom zou je een halster omhouden?
Dat is het eerste wat ik vraag.
Ik ben ook wel eens ergens op stal geweest (tijdje gewerkt) en daar hadden sommige paarden een halster om in de box. Als ik dit dan vroeg, was het antwoord: 'anders krijg je hem niet meer om'.
Verward
Dat paard bleek te bang te zijn ervoor. Zó raar.
Ik heb met veel geduld het paard eraan leren wennen. Scheve mond

Ik vind het nutteloos. Ten eertse omdat het gevaarlijk kan zijn, hoeveel paarden hebben zich hierdoor wel niet opgehangen?
En ten tweede, het lijkt me ook niet echt lekker zitten voor zo'n paard, constant zo'n ding om je hoofd. Ook vragen om schuurplekken trouwens. Knipoog

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 01:11

Cheyenne moest de eerste periode dat ik haar had wel een halster om houden, want ze liet zich werkelijk waar NIET vangen. Ik ben een keer 2 uur bezig geweest haar te pakken te krijgen. Maar na enkele weken leerde ze mij kennen en begon me te vertrouwen en liet ze zich wel vangen. Meteen af dat ding, want ik ken de gevaren! Bovendien kreeg ze enorme schuurplekken van dat halster. Dus, liever geen halster om in de wei!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 01:30

Ik heb liever ook geen halster om in de wei.
Maar voor degene die de paarden op het land zet - als het voor een paar uurtjes is - kan ik me voorstellen dat het lastig is om iedere keer alles op en af te doen.
Maar het liefst zie ik ze bloot...

Je suis Charlie.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 11:52

Ik doe ook meestal het halster af in de wei...
Toen hij nog dag&nacht buiten stond had ie zowieso geen halster om..
Nu als ie voor een paar uurtjes naar buiten gaat meestal ook niet omdat ze gewoon de boxdeuren opendoen en de draden open, dus ze lopen er zelf in...

Maar als Ewald voor minder dan een uurtje naar buiten gata laat ik het halster wel om omdat hij dan meestal iets heeft van:"nu al?? dacht het lekker niet..."

En halster dus ook af om voorgenoemde redenen... Lachen

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 11:58

Ik doe ook meestal het halster van Omar af in de wei want ben bang dat hij met zijn achterbeen in zijn halster blijft hangen Haha! Omar krabt zichzelf weleens achter zijn oren Schijnheilig Ik wil ook niet dat zijn halster vies wordt en dat hij schuurplekken krijgt van het halster. Omar is gelukkig makkelijk uit de wei te halen. Andere paarden hebben ook zijn halster weleens kapot gebeten.. Lips are sealed had ik net een nieuw Eskadron halster.... balen.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 11:59

In het vorige topic had ik het ook al geschreven. Ik doe de halsters altijd af. Ik heb het een paar keer fout zien gaan en dat is afschuwelijk om mee te maken.

Ik kan me wel voorstellen dat op een stal zoals bij Nathalie de halsters in de wei omblijven maar daar is dan ook toezicht op de paarden.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 12:04

ik doe het halster altijd af! ben bang dat ze ergens achter blijft hangen en zichzelf ophangt.

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 13:04

k vindt halster af in de wei veel minder gevaarlijk!! idd kan het paard er namelijk achterblijven hangen....

maar dat vane en dief?? bij ons hangt het halster gewoon in de stal en die is altijd open dus dat zaldan niet zoveel zin hebben!

Just say yes, just say there is nothing holding you back..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, ComscoreBot, nijnthju en 104 bezoekers