Paardenchip in worst geen broodje aap verhaal!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Paardenchip in worst geen broodje aap verhaal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 10:20

Bij Groep Nijhof worden we nogal eens beticht van het in de wereld helpen van verhalen en fabels om mensen tegen de chip te laten worden.
Zo ook pasgeleden weer toen iemand hier de melding deed van 'chip in worst' die we op onze site hebben gedaan. Het zou weer eens verzonnen zijn en de kranten hadden er nog geen melding van gedaan, sommige mensen schreven zelfs er niets op tegen te hebben zo'n ding van glas en zware metalen op te eten. Ik hoop alleen wel dat de chip nog heel is als ze hem doorslikken want het ligt me vaag bij dat ik ergens iets heb gelezen dat kapot glas inwendig heel vervelend kan zijn.

Onderstaande publicatie van de Volkskrant van vandaag is maar weer eens een bewijs dat wij een serieus met de zaak bezig zijn en goed onderzoek doen voordat we iets naar buiten brengen en geen leugens en fabels nodig zijn om aan te tonen wat wij al vanaf het begin van het chippen van paarden beweren.
Lees en huiver.

Tanden breken op chip in paardenvlees
Van onze verslaggever Robin Gerrits

AMSTERDAM - Waag je je eindelijk eens aan een stukje paardenvlees, bijt je bijna je tanden stuk op een minuscuul staafje van glas en metaal. Het overkwam niet zo lang geleden een Gronings echtpaar, zegt woordvoerder Van de Riet van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren (PVE).

Het overkwam ook Hans Lisman uit Utrecht, groot liefhebber van paardenvlees. Hij was blij dat hij het staafje, een centimeter lang, zag vóór hij een hap nam. Hij mist zijn alvleesklier en galblaas, en weet niet wat de gevolgen zouden zijn geweest van doorslikken. Hij is al eens met de ambulance weggebracht na het eten van een korreltje lood in een stuk haas.
Slager Willem van Beek, de paardenslager van Utrecht, baalt ervan. Hij let er voortaan extra goed op: nu elk paard in Nederland voorzien moet zijn van een identificatiechip, zal hij ervoor zorgen dat die eruit is voor het vlees over de toonbank gaat. Hij doet dat het liefst zelf, want als de keurmeester het doet, en de hele hals apart legt omdat daarin de chip wordt geïmplanteerd, verliest hij zo zes kilo goed verkoopbaar vlees.
De incidenten met de vleesconsumptie geven voedsel aan de bezwaren die tegenstanders aanvoeren tegen de chip, die juist bedoeld is om elk paard een unieke registratie te geven en alle gangen van de voedselproductie te kunnen nagaan. Volgens Annemiek Bos van Groep Nijhof, een aantal paardeneigenaren die zich tegen deze registratiemethode verzetten, deugt het sowieso niet bij een paard iets lichaamsvreemds in te brengen.
‘Nooit is goed onderzocht of dit geen kwalijke gevolgen heeft voor de dieren. Wel zijn er aanwijzingen dat paarden hun hoofd minder goed naar links kunnen draaien. En het voorwerp kan gaan zwerven door het lichaam, dan is het niet meer te traceren.’
Niet voor niks, zegt ze, kiezen paardentopsporters als springruiter Jeroen Dubbeldam en dressuurkoningin Anky van Grunsven ervoor hun paarden niet te laten chippen.
Volgens Albert Vroege van Virbac, fabrikant van de chips, zijn bij geen van de tot nu toe gechipte paarden in Nederland, een paar honderdduizend, incidenten van betekenis gemeld. Hij doet de kritiek af als fabels.

En denk niet dat het alleen om zuiver paardenvlees gaat waarbij dit kan gebeuren. Paardenvlees zit in ontzettend veel dingen verwerkt als b.v. hamburgers, frikadellen enz. enz. De kans op het binnenkrijgen van glas geldt daarom voor iedere vleeseter. De kreet: 'O, maar ik eet toch geen paardenvlees' gaat dus niet op.

Snoevie

Re: Paardenchip in worst geen broodje aap verhaal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:30

krijgen we weer zo'n topic........let op,nu krijg je weer net zo'n discussie als bij het andere topic.

het zal best eens een keer voorgekomen zijn dat een chip in vlees voor de consumptie is terecht gekomen,maar dit gebeurd volgens mij zó zelden.....alleen door zo'n bericht zou ik niet tegen de chip zijn.maar ik respecteer ook de mening van degene die er wel tegen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:33

eigen schuld moet ie maar geen paardenvlees eten Schijnheilig Vork

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 10:41

@ Debo, lees eens goed wat er staat

ranna schreef:
En denk niet dat het alleen om zuiver paardenvlees gaat waarbij dit kan gebeuren. Paardenvlees zit in ontzettend veel dingen verwerkt als b.v. hamburgers, frikadellen enz. enz. De kans op het binnenkrijgen van glas geldt daarom voor iedere vleeseter. De kreet: 'O, maar ik eet toch geen paardenvlees' gaat dus niet op.

@ Snoevie, ik wil hiermee slechts aantonen dat Groep Nijhof serieus met de zaken bezig is en geen leugens en fabels rondbrult.

Dit hoeft voor mij echt geen welles/nietes chipdiscussie te worden. Ik wil slechts iets rechtzetten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:53

oke,ik bedoelde er ook niks mee,maar dit soort berichten lokt vaak(niet altijd natuurlijk)discussies uit.was niet kwaad bedoeld!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:13

En ik maar denken dat ik nooit paardenvlees at. Haha!
Ik denk dat het best wel eens zal voorkomen, maar of de slager iets verweten moet worden.....?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 11:20

Bravura, de slager moet absoluur niets verweten worden. Die heeft keurig de regels gevolgt.
Heb zelf met de man dus zodoende weet ik dat.

Punt is dat een percentage chips na verloop van tijd geen signaal meer geeft of niet meer op zijn plaats zit en hoe spoor je dat dan op?

De slager in kwestie heeft keurig volgens het boekje gehandeld en gebruikt een chipreader om de dingen op te sporen en te verwijderen. Maar als zo'n ding geen signaal meer geeft of niet meer op zijn plaats zit hoe weet je dat dan als slager?

Bovendien gaan 90% van onze paarden op zo'n vreselijk transport naar Italië waar ze geslacht worden. Echter Italië weet niet van een chip in de Nederlandse paarden en ze hebben ook geen chipreaders die de Nederlandse chips zou kunnen aflezen dus opsporen.
Dus waar blijven díe chips?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:13

het is een paardenslager... schijnbaar heeft hij al die andere keren de transponder wel gevonden...
Men vind vaker een pleister of verband in de worst of het brood, zullen we die dan ook maar verbieden Haha! Clown

daarnaast zal hij niet gaan vertellen dat hij de regels niet of onvoldoende gevolgd heeft .....

En denk je nu werkelijk dat de italienen zo achterlijk zijn en niets weten van de EU-regelgeving en de geldende regels in Nederland???? En ze geen reader zouden bestellen/laen leveren als ze dat probleem hebben dat hun reader de NL transponder niet kan aflezen...
Er al eens aangedacht dat transponders uniform zijn? Dat een andere reader die de chip niet kent een fout-code afgeeft?
Dat er geen tig aantal verschillende soorten transponders zijn, en dat er eisen zijn waaraan een transponder moet voldoen? (1 ervan is dat het mogelijk moet zijn om met verschillede types readers de transponder af te kunnen lezen)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:54

Nou en?
Ik kom ook wel eens een zwoerdje of zeentje tegen, die tuf ik ook uit.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:23

Waar gehakt wordt vallen spaanders! Er kan met alles altijd iets mis gaan. En volgens Murphy's law zal er ook altijd iets mis gaan. Om zulke incidenten nou te gaan gebruiken om je standpunt te verdedigen gaat mij een beetje te ver. Is voor mij hetzelfde als opa van 90 die al z'n hele leven sigaren rookt, en dan verdedigen dat roken niet slecht is.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:48

Is het feit dat er een bericht in de Volkskrant staat 'het bewijs' dat dit geen broodje aap is? Er staan namelijk wel meer onjuistheden en onwaarheden in kranten. Wat is de bron van dit bericht (wie weet is het eerder verschenen bokttopic de bron.... Haha! )?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:35

.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 03-01-25 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 15:17

Wat ik bedoel is of de Volkskrant de informatie direct van het PVE heeft verkregen of via een andere bron en wat is daarvan de betrouwbaarheid.

Overigens vind ik het geen onaannemelijk verhaal dat dit in uitzonderlijke gevallen kan voorkomen. Vind alleen de ophef nogal overdreven.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 16:00

Dorien66 schreef:
Ik denk dat Italianen afgestudeerd zijn in het buigen der regels zodat ze er zelf het meeste profijt van hebben.

Juist en dat profijt behalen ze niet door willens en wetens vlees te gebruiken waar troep inzit.....

Dorien66 schreef:

Keep on dreaming, verschillende types transponders zijn NIET door alle readers leesbaar. Dit is een probleem dat ook door het PVE en de EU erkend wordt (en waarvan ze nog niet weten hoe ze het moeten oplossen).

Leuke binnen komen op deze manier....
Mischien een idee om ipv om zo te reageren naar mensen toe, je op de hoogte te stellenv an de regels die gelden.... en dus ook de eisen die gesteld worden aan bijv. readers....
Citaat:
Reader
1. ISO-normen 11784 en 11785 (hierdoor kunnen zowel type FDX en HDX worden uitgelezen).
2. CE goedkeuring (radiofrequentie).
3. Minimale uitleesafstand is tot 20 cm mogelijk.
4. Reader moet ook chips die niet aan de ISO-norm voldoen kunnen uitlezen.
5. Bij het vinden van een chip moet de reader een geluidsignaal afgeven.

6. Levensduur garantie minimaal 5 jaar.
7. Computerverbinding moet mogelijk zijn.
8. Geheugenfunkties moeten beschikbaar zijn.
9. Reparatieservice in Nederland beschikbaar.
10. Garantieafspraken over vervanging bij defekt, zie ook punt 7. onder transponder.
11. Beschikbaarheid componenten gegarandeerd

Het leuke is dat de antennes van ons EC-systeem reageren op de transponders in onze pony's en honden... (als we met de antenne langs de hals van het paard gaan) en de chipringen van de duiven zorgen voor reactie bij de readers zoals gebruikt bij huisdieren en paarden...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:46

Daar gaan we weer!!!!
is dit onderwerp ondertussen niet een beetje uitgekauwd?
We weten nu wel dat paard en mens allemaal spontaan dood neervallen van die chip, dat alle chips zomaar van cijfer code veranderen, verdwijnen in het niets, en in de achterbenen terecht komen van een bloedstollende rit door de aders van zo'n paard Clown
OOh ja, en natuurlijk heb je die verrekte Italianen nog.. het is allemaal.. EEN COMPLOT!!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:03

Nou Lowara, kan het wat minder? Ik denk niet dat de bedoeling van de TS het is om de hele pro en contra discussie weer op gang te helpen. Het is alleen geplaatst om aan te geven dat het echt is voorgekomen, en geen fantasieverhaal is van de Nijhoff groep.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 12:50

Lowara heeft natuurlijk wel een beetje gelijk! Er kunnen altijd dingen misgaan, maar om dit nu WEER aan te grijpen als waterdicht bewijs dat chippen niet deugt, gaat mij ook een beetje te ver.