Slechte dag met rijden.... ophouden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 19:25

Wat ik eigenlijk meestal probeer als ik alleen aan het rijden ben en ik merk dat ik mezelf weer eens zit te spannen en het gaat steeds slechter, dan ga ik door tot ik echt een héél klein moment vind dat het goed gaat, al zijn het een paar passen, en dan stop ik meteen....
tijdens de les rijd ik toch wel door, maar dan weet Lotje(zep) mij (en jino) wel weer tot rust te praten...

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 20:15

als ik van te voren al boos of wat dan ook ben ga ik al helemaal niet intensief rijden of dan wordt het een rondje buiten stappen of longeren of helemaal niks.

loopt ze gewoon te ijlen (wat ze heel vaak doet) dan wordt ik eerst altijd goe boos op haar maar dan merk ik al snel dat het niet werkt. dus dan ga ik eerst weer ontspannen en nageeflijk rijden en de basis doen. als dat goed gaat begin ikwel weer met die oefening dan gaat het meestal wel goed. loopt ze dan nog te ijlen dan stap ik haar uit.... anders wordt ik zo boos wat vaak ten onrechte is van haar....

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 13:31

Ik boos en Barbiano boos werkt dus echt niet. Ben ik al lange tijd achter en nu lach ik hem gewoon uit. Even voorbeeldje Barb gaf gisteren tot 2 keer toe een flinke ruk aan de teugels, zijn uiting van ongenoegen. Toen heb ik hem 1 keer een flinke schop gegeven en het was over. Meneer werd wel heet maar dan lig ik helemaal in een deuk en ik kan er mee omgaan dus geen probleem. Maar als hij zit te klooien ga ik net zolang door tot ik tevreden ben en dan stop ik. Dus doorgaan en hem niet laten winnen!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 14:36

Dat ligt heel erg aan het type paard ? Koel in de kop of snel over de zeik.

Die van mij gaat om het minste geringste over de zeik en kan je bijna niets meer. Hij zet zijn rug vast en hals erop probeer dan maar eens door te drukken ?? Nou dan wordt hij echt kwaad m(bokken of steigeren zal hij niet doen). Sinds ruim een half jaar zoek ik een tussenweg. Ook samen met Merilyn zijn we daar erg mee bezig. Meestal gaan we een stapje terug om te kijken of hij weer wilt ontspannen wil hij dat niet ga ik nog wat terug. Net zolang dat ik het gevonden heb. Leys is wat dat betreft erg volbloed en vreet zich erg op van binnen. Hij kan een hoop hebben soms iets teveel. Hij mag van mij wel vaker aangeven dat hij het niet aankan helaas is zijn inzet altijd wel meer dan 100% Verward .

Soms is hij aan het stressen (ik dus ook) en soms neemt hij me in de maling. Wanneer hij me in de maling neemt zorg ik dat ik hem voorzichtig doordruk maar zet ik er veel druk op gaat hij zich in zijn lichaam vastzetten en dat schiet ook niet op.

Even een rust moment nemen om jezelf en hem te laten herstellen werkt vaak het best. Even tot 10 tellen en dan weer verder. Het kan ook heel goed zijn dat hij zijn dag niet heeft nou dan merk ik dat al met opzadelen en werk ik veel aan basis werk voordat ik zwaardere oefeningen ga doen. Zolang hij niet wil meewerken in zijn lichaam kan ik ook niet verder gaan met de oefeningen.

Jammer dat paarden niet kunnen praten he Haha! .

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 16:23

Jasmijn schreef:
Zolang ik het rijtechnisch op blijf lossen rij ik door, gooi wel voor alle zekerheid mijn zweep weg.
Als ik merk dat de emoties het van het verstand over gaan nemen, ga ik acuut uitstappen en ik heb nog nooit gemerkt dat ik dan de volgende dag meer last had. Meestal rij ik er dan zo weer mee weg.


Helemaal mee eens, zo doe ik het ook. Vroeger ging ik dan tot in den treure door maar mijn paard werd er niet beter van. Nu probeer ik het eerst nog wel, maar als ik echt te driftig begin te worden, kan ik beter ophouden. Ik help mijn paard anders alleen maar over de zeik.