Meningsverschil met paard: doorwerken of tegenwerken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flor

Meningsverschil met paard: doorwerken of tegenwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 18:10

Als jullie een meningsverschil hebben met je paard, wat doe je dan? Bijvoorbeeld: jij wilt aandraven, je paard is fris en schiet er in galop vandoor. Ga je dan gelijk terug naar de stap en opnieuw aandraven tot het goed gaat, of ga je dan juist door met galopperen tot je de galop onder controle hebt, dan nóg een stukje doorgalopperen en uiteindelijk weer terug naar stap en vanaf daar verder waar je begon? Dus als je een probleem hebt met je paard; geef je hem dan zijn 'zin', maar dan op jouw manier ( Whoosh! ) of ga je precies het tegenovergestelde doen?

Anoniem

Re: Meningsverschil met paard: doorwerken of tegenwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:56

Hangt ervanaf Haha! Buiten moet ze gelijk terug naar de draf, want dat heb ik gezegd, en niks anders. In geval ik in een rustige handgalop zit, en mevrouw schiet in een stevige galop ervandoor, jaa.. dan zal ze ook net zo lang galopperen als ik wil.

In de bak wil ik ook wel eens wat langer doorgalopperen, omdat het dan vaak veiliger is om dat te doen. Maar buiten moet ie gewoon gelijk luisteren.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:58

ik ga gelijk weer terug in stap en doe het nog eens.

als we een rondje galop hebben gedaan is ze bijna niet terug te krijgen,dus ik moet echt gelijk terug in stap of ze heeft gewonnen Nagelbijten / Gniffelen

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:04

Melody is altijd heel erg druk als ik net ga rijden. Dus meestal laat ik haar in het begin wel even uitrennen, anders loopt ze zich alleen maar meer op te fokken. Maar als de ergste frisheid er vanaf is moet ze gewoon luisteren en neem ik haar terug.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:05

Maya schreef:
Hangt ervanaf Haha! Buiten moet ze gelijk terug naar de draf, want dat heb ik gezegd, en niks anders. In geval ik in een rustige handgalop zit, en mevrouw schiet in een stevige galop ervandoor, jaa.. dan zal ze ook net zo lang galopperen als ik wil.

In de bak wil ik ook wel eens wat langer doorgalopperen, omdat het dan vaak veiliger is om dat te doen. Maar buiten moet ie gewoon gelijk luisteren.

idd hetzelfde Pling

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:06

Hangt heel erg van de situatie af en wat hij precies doet.

Maar als hij er echt ongecontroleerd tussenuit naait uit rottigheid, dan flos ik desnoods het bit achter z'n oren, maar stoppen zal hij!
Als hij gewoon wat jolig en fris is, dan vind ik niet dat ik dat zo zwaar hoef te straffen, dan doet een paar rondjes flink voorwaarts in de verlichte zit het meestal ook wel.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:42

een jolige bokkensprong zit er bij Marco zelden in Knipoog, meestal is hij nogal stijf en wil niet graag voorwaarts.
Bij hem helpt het beste om even door te drammen en hem even te dwingen voorwaarts te lopen. Even later laat hij los en loopt dan uit zichzelf ontspannen en voorwaarts.
Op buitenrit is het zeker niet zijn zin geven, behalve als hij graag rennen wil op een lekker zandpad, die uitspattingen zijn toch van korte aard bij hem. Maar voor de rest als ik naar rechts wil en hij wil naar links dan wordt het rechts, ook al moet ik nog een halfuur daar staan te drammen... (en dat komt wel vaker voor Haha! )

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 08:16

Dat ligt er aan, met een buitenrit is het inderdaad ECHT MIJN ZIN, in de bak moet ie soms doorgalopperen, maar alleen als ik merk dat ie gewoon even wil crossen mag hij dat, maar dan moet ie ook. Daarna is het weer gewoon aan het werk.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 08:23

..bij mij is het denk ik anders...het maakt mij echt niet uit of die in galop, draf, passage, noem het maar op zit...zolang die mijn kant maar op gaat en mijn snelheid aanhoud en in wat voor gang die dat doet, maak mij niet uit!..zo ben ik een bosrit wezen maken en de gehele club was lekker aan het stappen en meneer liep in passage daarnaast, puur uit opwinding en vrolijkheid(let wel..ik deed echt helemaal niets, ben maar een huis/tuin en keukenruitertje)...maar nu is hij altijd goed te houden maar in zn jolligheid klapt ie er vanalles uit, zit helemaal geen kwaad in en als hij dat leuk vind, moet ie dat vooral doen..in de bak moet ie weer doen wat ik wil!(helaas lukt het dan weer een stuk minder Knipoog

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 10:15

Zelf is het bij mij ook wel verschillend.. zoals toen hij laatst gewoon een sprintje trok omdat hij 'schrok' (kwam wel héél erg goed uit omdat hij net even hard aan het werk moest), toen heb ik hem ook door laten galopperen, maar dan wel op mijn manier, mijn tempo en mijn lijn. Wat ik ook wel eens doe, is bv als hij kijkerig is, vanuit hoe hij dan loopt een oefening doorrijden die daar heel erg op lijkt. Als hij bv met zijn voorhand van de hoefslag komt bijdrijven en van daaruit schouderbinnenwaarts rijden. Dan weet hij ook echt even niet hoe hij het heeft.

Op buitenrit ben ik trouwens wel strenger, dan is ho ook ho, anders is het vaak gevaarlijk.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:29

Margreet schreef:
Hangt heel erg van de situatie af en wat hij precies doet.

Maar als hij er echt ongecontroleerd tussenuit naait uit rottigheid, dan flos ik desnoods het bit achter z'n oren, maar stoppen zal hij!
Als hij gewoon wat jolig en fris is, dan vind ik niet dat ik dat zo zwaar hoef te straffen, dan doet een paar rondjes flink voorwaarts in de verlichte zit het meestal ook wel.

hier hetzelfde

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:39

Hangt inderdaad af van de situatie. De ene keer merk ik dat terug halen geen zin heeft en dan mag ze wat langer galoperen dan ze eigenlijk wil en moet ze in galop gewoon echt aan het werk van me. De andere keer is het echt onzin en moet ze desnoods met de handrem erop terug naar stap (of zelfs halthouden) en weer opnieuw totdat het lukt.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:57

Hangt inderdaad een beetje van de situatie af. Als mijn paard schrikt en onverwachts wegsprint met daarna een paar bokken, wil ik de handrem nog weleens aanhalen. Daarna als het paard braag terug komt weer proberen te ontspannen zodat het paard dat dan ook kan. Daarna doorrijden of er niets is gebeurd.
Als mijn paard in het draven zelf te voorwaarts is (dus af en toe een paar passen van mij pikt) rijd ik haar terug (een soort van schijnovergang naar stap) als het paard daarin terugkomt, ontspannen en het paard daar op je laten wachten tot ik als ruiter weer aangeef dat ze weer naar voren mag.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:58

Zoals je het in deze situatie beschrijft - paard is fris en schiet in galop weg - zou ik het paard zeker niet afstraffen. Je drijft en hij reageert op je hulpen. Hetzij een tikkie overdreven. Aangezien hij fris is zou ik hem even flink aan het werk zetten. Lekker feel figuren, buigen en voorwaarts rijden.

In overige gevallen hangt het van de situatie af. Maar als een paard gewoon niet naar me luistert zet ik 'm over het algemeen gewoon even flink aan het werk.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:00

Verschillend. Mijn paard kan ontzettend heet worden als hij vindt dat hij onterecht wordt aangepakt. Voorwaarts rijden maakt hem alleen maar heter en worden we allebei gefrustreerd. Als het echt niet gaat, laat ik hem even aan lang teugeltje en dan even tot rust komen en dan opnieuw beginnen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:02

ligt totaal aan het karakter vanhet paard en de omstandigheden.......

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:04

Ik ga het paard niet straffen, zoals hierboven al gezegd hij reageert iig op je hulpen, niet zoals bedoelt maar ok, dat nemen we op de koop toe. Ik galoppeer dan wel door, maar wel mijn tempo, waar ik wil, kortom hij wordt dan wel aan het werk gezet. Dan weet hij tenminste dat hij op deze manier niet onder het werk uit kan komen.
Het helpt altijd wel, hij weet daarna spontaan weer wat ik met mijn hulpen bedoel...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 15:05

Hangt een beetje van de situatie af. Paard moet doen ten allen tijde doen wat ik wil. Als hij er vandoor schiet in galop als ik wil draven en ik hem zijn gang laat gaan heeft hij gewonnen. Ik ga dan terug naar draf.

Als hij moet galopperen en hij galoppeerd maar wordt sneller dan ik dat wil, dan zal hij hard ook en gaat hij pas terug als ik zeg dat het goed is, meestal is dat langer dan hij dat leuk vindt. Dat hoef je als het goed is maar een keer te doen, dan leert hij het wel af. Deze oplossing werkt echter niet bij alle paarden, er zijn er die dan doorgaan tot ze er dood bij neervallen. Met mijn oudere merrie heb ik het nog niet gehad dat ik zo moest ingrijpen, bij mijn jongere helaas wel. En dat vond ze niet leuk.

Ze moeten niet gaan leren dat ze door te gaan rennen het van je kunnen winnen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 15:45

ben het met cassidy eens...
het 'renprobleem' heb ik ook met mijn pony Clown die wil alleen maar hard! vooral als hij mag springen Haha!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 17:59

Toevallig is mijn paard er gisteren ervan door gegaan Haha!
We gingen voor de 4de keer in de buitenbak rijden na de winter.
Ik had binnen al even losgereden, buiten als stap, draf en galop. En opeens uit het niets stijgert hij, vier benen in de lucht en weg was hij. Ik was wel bang omdat de buitenbak groooot en niet afgesloten is. Hij leek wel elk rondje te versnellen. Hij kijkt nergens meer naar, springt zelfs hindernissen die op zijn pad liggen. Hij maakt zich helemaal sterk in zijn nek en een mond van beton terwijl hij anders super fijn is. Ik kan op zo'n momenten mij er maar gemakkelijk bij zetten om het zo te zeggen en blijven praten en geruststellen, hem zelfs op een volte krijgen lukt niet meer. De laatste keer dat dit was voorgevallen (was eraf gevallen en zat vast in mn stijgbeugel, gelukkig bleef hij staan) had deze hem een goeie tik gegeven. Dit vond ik nergens op slaan maar eerlijk gezegd heeft hij het maanden niet meer gedaan tot gisteren in de buitenbak. Ik moet toegeven dat ik gisteren hem een rake tik heb gegeven terwijl ik dit nooit doe maar heb er wel enorm spijt van ondertussen (hij deed dit trouwens vroeger wel eens in de binnenbak maar die is klein en afgesloten maar heb genoeg vliegles gehad toen)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:44

Dookie, waarom zou je daar spijt van hebben? Wat was de reactie van het paard na de tik? Op grond van de reactie van je paard kun je namelijk beoordelen of je juist hebt gereageerd of niet. Niet achteraf zielig vinden, daar verander je niets meer mee.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:26

In zo'n geval zou ik denk ik terugpakken naar de stap en dan zelf opmijn initiatief opnieuw aangalloperen op even die frissigheid eraf te rijden. Maar toch wel op mijn commando en niet als hij het uit zichzelf doet.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:26

Cassidy schreef:
Dookie, waarom zou je daar spijt van hebben? Wat was de reactie van het paard na de tik? Op grond van de reactie van je paard kun je namelijk beoordelen of je juist hebt gereageerd of niet. Niet achteraf zielig vinden, daar verander je niets meer mee.

Nou ondertussen heb ik er gisteren nog eens les mee gehad en ik moet toegeven dat ik er geen spijt van heb nu. Hij schrok wel even na die tik maar daarna deed hij tenminste weer normaal. En toen ik er gisteren erbij ging, was hij zelfs ongeloofelijk lief, stond de hele tijd naar me te roepen voor aandacht dus hij was niet bang ofzo dus zal die tik "aanvaard" hebben? Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen Haha!
Heb wel al gehoord dat wanneer je paard eindelijk stopt, je hem erna niet mag afstraffen omdat je hem beloond voor het stoppen, daarom misschien die twijfels.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:02

Paarden hebben donders goed door als ze verkeerd zitten hoor, als je hem na het stoppen zou belonen, dan beloon je hem voor het verkeerde gedrag (dus dat hij er ineens vandoor schoot) en niet dat ze zijn gestopt. Meestal zie je dan toch dat de ruiter erg opgelucht is. Het belonen is dan ook meer een teken van hun eigen onzekerheid/opluchting/angst.

Ja, paarden aanvaarden een correctie (ik wil het geen bestraffing noemen). De een wat makkelijker dan de ander (sommigen raken rondweg in paniek, maar dat heeft dan met hun verleden te maken) . Maar ze weten heel goed dat ze verkeerd zitten.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:08

Cassidy schreef:
Paarden hebben donders goed door als ze verkeerd zitten hoor

Dat is mijn ervaring ook absoluut.
Een goed gedoseerde en getimede terechte bestraffing wordt gewoon geïncasseerd zonder rare toestanden, door (bijna) alle paarden.