Hoefijzers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Heeft je pony hoefijzers?

Ja
17 (37%)
Nee
28 (62%)

Totaal aantal stemmen: 45

Lisa0710

Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 14:03

Hoi!

Ik wilde wel eens weten of jullie pony's hoefijzers hadden!

Mijn pony heeft geen hoefijzers! Pling En die van jullie?
Laatst bijgewerkt door Lisa0710 op 27-04-05 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Phrono

Re: Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:05

Mijne wel, sinds vorige week.. In de zomer gaat ze altijd op ijzers omdat we dan veel over de harde weg rijden, onder het zadel en voor de kar.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:19

Binnenkort wel Haha!
Omdat ik ga starten Schijnheilig

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:22

De paarden waarmee gereden wordt hebben allen hoefijzers. Het paard en de pony's die gewoon op de wei staan hebben er geen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:19

Mijn Fjord heeft rondom ijzers want zijn hoeven groeien heel langzaam en ik rijd veel over de weg. De andere 2 pony`s staan allebij niet op ijzers.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:56

nee, mijn (verzorg) pony heeft geen hoefijzers. hij wordt natuurlijk bekapt en we rijden dagelijks bijna over de weg. geen enkel probleem, tegenwoordig kunnen we zelfs met hem draven over het asfalt (galopperen vind ik voor zijn gewrichten niet goed, maar zou voor zijn hoeven best kunnen).

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 23:01

Houden zo, Sandra en Sientje. Mijn ruin staat 4kant op ijzers, en bij Wil Smit, iemand die schoenen aanmeet voor paarden, en volgens Karin, iemand die leert bekappen volgens de strassermethode, zijn ijzers een MOORD voor de voeten (60% doorbloeding in de hoef neemt af) en voor de gewrichten erboven (de ijzers geven niet mee, er vindt geen hoefmechanisme plaats, geen schokdemping dus voor de gewrichten die er boven zitten. Ik wil mijn ruin van de ijzers af, nu ik dit weet. Ze hebben mij alles haarfijn uit kunnen leggen met schema's en hoefdoorsnedes. Ik ben best geschrokken van het effect van ijzers op paardenhoeven.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 23:02

mijn (verzorg) pony's hebben bijde geen hoefijzers hoewel we wel veel over de weg lopen, de hoeven van beide pony's groeien gewoon snel! Draven durf ik wel met pasje aan maar met Arlinde nog niet..

Ik vind trouwens ook dat hoefijzers slecht zijn.. er worden met van die pinnen(spijkers toch?) in de hoef geslagen dat kan toch nooit goed zijn of wel?

Groetjes

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 23:07

Ik heb hier nog een stukje informatie die ik eerder had geschreven op bokt, toen de stof van de lezing waar ik naar toe was geweest nog vers in het geheugen zat:

Desiree schreef:
Nou ben ik gisteren toevallig naar een lezing toegegaan over de strassermethode. Dit is een manier van bekappen van paardenvoeten dat noodzakelijkerwijs gepaard gaat met een bepaalde manier van houden van paarden. Dit moet zo natuurlijk mogelijk zijn, paard moet altijd beschikking hebben over ruimte om te kunnen lopen, dus NIEt in een box plaatsen, maar meer een stal met uitloop. Daarnaast zijn nog veel dingen noodzakelijk bij de strassermethode maar daar ga ik nu even niet op in.

Er zijn veel methodes van natuurlijk bekappen, maar de strassermethode is wetenschappelijk onderlegd met onderzoeken die hebben aangetoond wat het effect is van beslaan en bekappen van paardenvoeten. DE methode is vernoemd naar dr. Strasser, dierenarts en ook grondlegger voor deze manier van bekappen. Zij is wetenschappers en wetenschappers hebben nu eenmaal sterk de neiging overal wetenschappelijk bewijs nodig te hebben voor ze iets aannemen.

Beslaan heeft negatief effect op het hoefmechanisme > slechtere doorbloeding > minder gevoel > minder grip op de grond.
EEn paard dat een optimaal hoefmechanisme heeft, kan dus een parcours rondspringen ZONDER schroeven, en heeft voldoende grip om niet uit te glijden. ZELFS op ijs zal een paard met een goed functionerend hoefmechanisme neit uitglijden, omdat een hoef uitzet (breder wordt) bij het neerzetten op de grond en daardoor een vacuum uitwerking geeft, waardoor het paard niet zal uitglijden. Bij beslag zal het hoefmechanisme voor ruim 80% afnemen, wat nadelig uitpakt voor de gewrichten (want bij het neerkomen van de voet zal de klap niet geabsobeerd worden door het mechanisme maar terug naar boven werken wat vibraties geeft), het pakt ook nadelig uit voor het hart. Want bij het neerzetten wordt de hoef volgestuwd met bloed, en dat wordt bij oppakken weer terug naar boven geduwd, naar het hart. Maar ja, dat is bij beslag dus ook voor 80% afwezig, dus het hart moet harder werken. Het pakt ook nadelig uit voor de gewichtsverdeling op de voet, waardoor vooral aan de voorkant van het hoefbeen extra en onnodig slijtage ontstaat. Een hoef contraheert door beslaan, hij wordt smaller. DAT kun je vooral heel goed zijn aan de straal in een hoef. Een onbeslagen hoef heeft een veel bredere straal dan een hoef die al jaren beslagen is. Ook de straal vangt gewicht op, in tegenstelling tot ons altijd geleerd is. MAar paarden in het wild tonen het aan, maakt niet uit of ze op drassige grond lopen zoals de camarque paarden of de mustangs die op rotsachtige gravelgrond lopen.

Er is nog zoveel meer te vertellen uiteraard over de strassermethode, maar dat is veel te veel om op te schrijven.

Mijn mening erover? Het is zeer goed uitgelegd en ik begrijp de materie goed. Ik ben ook overtuigd dat het een betere manier is voor houden van een paard. Toch is deze niet geschikt voor iedere paardeneigenaar (wel voor ieder paard) omdat niet iedereen aan de voorwaarden kan voldoen voor de strassermethode. Niet iedereen beschikt over wei met uitloop waar het paard dag en nacht in kan staan, niet iedereen kan een paard voldoende op harde ondergrond laten lopen (ook een voorwaarde waaraan voldaan moet worden) en niet iedereen beschikt over de mogelijkheid om een paard elke dag minstens 10 minuten in water te laten staan, of anders een modderbad (ook een voorwaarde). Mensen die afhankelijk zijn van een pensionstal kunnen dus zowiezo niet voldoen, die mogen blij zijn als hun paard 2 uurtjes per dag buiten komt.

Ik vond het verhaal heel interessant maar tegelijk verontrustend. Ik zit ook te overwegen om Iones van het beslag af te halen. Helaas kan ik niet voldoen aan de voorwaarden om mijn paard te laten "strassen". misschien verandert dat in de toekomst. Ik denk namelijk echt dat het mijn paarden zal bekomen.

Het is overigens niet noodzakelijk om je paard te laten bekappen volgens de strassermethode. Je hebt ook nog zoiets als natuurlijk bekappen. In ieder geval zijn al die methodes van natuurlijk bekappen om dezelfde redenen TEGEN beslaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:48

Mijn paardje staat zonder ijzers en ik bekap zelf. We rijden veel over straat (15 km) en dat gaat zonder problemen.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:53

Mijn paardje staat ook zonder ijzers en met hulp houd ik zijn hoeven zelf bij volgens de 'witte lijn methode'...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:58

Mijn Haflinger staat ook zonder ijzers...ik ben aan het leren om het helemaal zelf te doen, maar heb nu nog hulp. Ik rij veel over straat en geen enkel probleem.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 10:05

gam wordt ook natuurlijk bekapt en heeft nog nooit ijzers gedragen. toen ik bemerkte dat hij van liever-op-het-harde-lopen over ging naar liever-in-de-berm baalde ik als een stekker. door me te verdiepen in nb en uiteindelijk een goed bekapper te hebben gevonden zijn we geswitcht en al vrij vlot na de eerste natuurlijk bekapping wilde hij weer liever op het harde lopen en draven. galopperen is zelfs geen probleem Lachen

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:50

Mijn paardje staat wel op ijzers. Toen wij hem kochten stond hij op ijzers, we hebben het afgelopen zomer zonder ijzers geprobeerd, maar hij ging snel onregelmatig lopen, en wilde alleen maar op zachte bodem. Nu er weer ijzers onder zitten is dat probleem weer opgelost.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:57

Ik heb mijn paard vanwege wedstrijden op ijzers staan.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:57

hm, flippertje. heel begrijpelijk hoor, die beslissing. dat allereerst. Maar als je zonder je verder te informeren een paard van de ijzers haalt komt je voor verrassingen te staan. Bijna elk paard dat jaren op ijzers heeft gestaan loopt onregelmatig als de ijzers eraf gaan. Reden: doorbloeding komt op gang, opeens voelt het paard weer vanalles, hoef moet zich nog genezen van de schade toegebracht door ijzers. Er weer ijzers onderslaan is symptoom bestrijding. Al had je je paard natuurlijk bekapt en zijn hoeven de tijd gegunt te genezen dan had je paard waarschijnlijk prima kunnen lopen zonder ijzers. Het is een kwestie van tijd. op blote voeten lopen moet jij ook opbouwen, mocht je dat willen gaan doen.

Het valt me trouwens op dat de meesten die hier antwoorden hun paarden zonder ijzers hebben. Best vreemd, want overal waar ik kom op maneges, pensions etc hebben 90% van de paarden ijzers. Durven deze paardeneigenaren dat niet te zeggen? Of zitten deze mensen heel toevallig niet op dit forum. Gewoon maar een vraagteken die boven kwam dwarrelen.

Brittje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:19

Mijn Pony heeft ook ijzers omdat ik vrijwel bijna alleen over de weg rijdt en zijn hoeven slijten enorm snel en hij sloft ook nog eens met zijn achterhoeven dus kan het risico niet nemen om geen hoefijzers te nemen.. als Hoefschoenen niet zo duur waren geweest had ik die wel gekocht!! dan kun je als je over de weg gaat rijden ze omdoen en als je hem op de wei (ect.) zet afdoen.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:22

Alleen 's zomers,, als we outdoor wedstrijden hebben. Ze krijgt ze deze maand weer.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:22

Nee Lachen
Ze wordt natuurlijk bekapt. Geen probelemen met rijden over de weg en ook niet met uitglijden op gras.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:25

Moet je je schamen dan, als je paard op ijzers staat? Mijn paard heeft alleen voor ijzers. Hij heeft de eerste 5 jaar zonder gestaan, de volgende 3 jaar met, de laatste 7 jaar zonder en nu sinds een half jaar weer met ijzers. En zijn nieuwe schoenen staan hem schitterend!! Clown

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:32

nee hoor, zo bedoelde ik mijn opmerking ook niet. het verbaasde me gewoon. Hoewel mijn mening is dat hoefijzers slecht zijn voor paarden (en alles behalve mooi) is dat ieder zijn eigen (hopelijk weloverwogen) keus.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:43

Hier is vorige week ook een poll over gehouden. Zelfde vraag, met wat meer opties om uit te kiezen.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:05

sandra83 schreef:
hm, flippertje. heel begrijpelijk hoor, die beslissing. dat allereerst. Maar als je zonder je verder te informeren een paard van de ijzers haalt komt je voor verrassingen te staan. Bijna elk paard dat jaren op ijzers heeft gestaan loopt onregelmatig als de ijzers eraf gaan. Reden: doorbloeding komt op gang, opeens voelt het paard weer vanalles, hoef moet zich nog genezen van de schade toegebracht door ijzers. Er weer ijzers onderslaan is symptoom bestrijding. Al had je je paard natuurlijk bekapt en zijn hoeven de tijd gegunt te genezen dan had je paard waarschijnlijk prima kunnen lopen zonder ijzers. Het is een kwestie van tijd. op blote voeten lopen moet jij ook opbouwen, mocht je dat willen gaan doen.

Je hebt helemaal gelijk dat je het op moet bouwen. Maar mijn paardje heeft bijna 2 maanden op het land gestaan, en ging steeds slechter lopen. We hebben toen in overleg met de hoefsmid besloten om er maar weer ijzers onder te doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:44

Had je er een natuurlijk bekapper bijgehaald? IJzers zijn geen oplossing..... in die zin dat ze het achterliggende probleem oplossen, het is alleen bestrijden!

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:01

Nee, onze gewone hoefsmid is erbij geweest. Ik snap jullie kritiek wel, maar mijn ervaringen met natuurlijk bekappen zijn niet heel positief. Ook is bij ons op stal dit de gewoonte laat maar zeggen. Op deze manier werkt het voor mij prima, en mijn paard lijkt nergens last van te hebben. Voor beide methodes zijn voor en tegenstanders (gelukkig). Maar ik denk niet dat het zinnig is om daar nu een discussie over te beginnen.