Privelessen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Privelessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-02 21:59

Hebben jullie privelessen? en zo ja hoeveel keer per week? rij je daar ook wedstrijden voor en zie je er verbetering in? ik heb namelijk 1x per week priveles en ga er nu 2x per week van maken (2x een half uurtje)....wat ik wil weten wat jullie ervaring ermee is, worden de paarden er echt beter van (ik bedoel prive les in de dressuur) ik heb een hele rustige instructrice die mij alles heel rustig uitlegt en wat de bedoeling er van is, ze laat me wel zien wat fout is, maar ook wat goed is. ben gewoon benieuwd wat jullie mening hierover is....
liefs rianne
Laatst bijgewerkt door Riaa_ op 29-01-02 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 22:01

Ik heb een tijdje privé les gehad...was 1 keer in de week 1 uur. En niet goedkoop, wil ik er wel even bij vermelden. Ik vond dat ik er zelf niet veel mee opschoot. Het paard trouwens ook niet. Die meid zat me zo op mijn nek, is was altijd hartstikke zenuwachtig, bang dat ik iets fout zou doen. Ze wees me ook alleen op de fouten die ik maakte...nooit op dingen die ik goed deed...dus al gauw had ik het idee dat ik alles alleen maar fout kon doen. Toen ben ik ermee gestopt...

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 22:17

Ik heb 1 keer per week ongeveer drie kwartier les (daarna gaat m'n zusje/zus nog even). Het bevalt me echt super! Ik leer ontzettend veel, juist omdat ik alle aandacht krijg. Maar het ligt natuurlijk ook aan je instructrice. Mijne is wel streng, maar dat kan ik ook wel gebruiken *LOL* Misschien niet idiaal voor iedereen maar voor mij werkt het wel!
Laatst bijgewerkt door MariekeR op 29-01-02 22:24, in het totaal 3 keer bewerkt

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 22:17

Ik geef sinds kort mijn zusje 3 x in de week priveles. Zij rijdt sinds kort op mijn paard, en ik wil dat ze dat goed doet, dus daarom geef ik haar gratis les. 1 x in de week heeft ze groepsles op de ponyclub.

En het is ongelovelijk, maar ze gaat gigantisch vooruit! Ligt natuurlijk heel erg aan je instructeur en ook aan jezelf, maar ik denk dat het heel goed is.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 22:22

Bij mij op stal worden geen groepslessen gegeven, dus de keus is snel gemaakt als ik wil lessen!
Heb er absoluut baat bij! Een half uur is lang zat, nadat we een half uur onder handen zijn genomen zijn we allebei bekaf!
Maar het hangt ook van je instructrice af of je er wat aan hebt, maar dat geld ook voor groepslessen.

Iedereen klaagt altijd over dat privèlessen zo duur zijn, maar moet je eens kijken naar een groepsles: Stel je bent met 10 man en je betaalt € 12,5 voor een uur (gemiddeld aantal, gemiddelde prijs denk ik), dan heb je voor die € 12,50 60/10=6 minuten aandacht, niet al te veel lijkt me. Voegen we daar nog de 'klassikale' uitleg bij, heb je nog maar hooguit een kwartier aandacht en dan heb je nog mazzel.
Ik betaal €15 voor een half uur les van een (ex)grand-prix amazone en dan heb ik 30 minuten lang de volle aandacht! Per minuut dus veel goedkoper!

Nulla tenaci invia est via

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 22:28

Ik heb ook een periode privéles gehad en het ging wel beter. Ik kon alleen door ongunstige schooltijden geen afspraak meer krijgen met mijn instructrice en toen ben ik gestopt.
Nu moet ik ervoor met de trailer en dat vinden mijn ouders minder leuk. Heb ik wel tijd maar zij niet Haha!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 22:34

ne eik heb geen prive les hoor! maar wat Xono zei over het op de nek zitten is natuurlijk niet leuk. ik vind dat je op iemand moet kunnnen bouwen...
dat vind ik nou echt belangrijk. een goede band hebben....als je erin gelooft gaat het vast beter!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 23:24

Ik heb nu ongeveer eens per maand een half uur privéles van janna hier van Bokt. Zij helpt me echt super en ik heb er echt veel aan. Omdat ik het zelf moet betalen en nou eenmaal meer kosten heb, kan ik niet veel vaker betalen, maar ik ben hier allang blij mee. Haha!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 23:31

Ik heb elke week 45min priveles en ik moet zeggen dat ik het heel fijn vindt! Nappie en ik leren er onwijs veel van. Als ik hem meeneem naar de manege voor een groepsles is hij er totaal nog niet bij met z'n koppie, het is allemaal nog iets teveel van het goede Clown (hij is nog jong, en ik neem hem naar de manege mee om hem te leren wennen aan een binnenbak en vreemde paarden)
Af en toe heb ik 2x in de week les, is ook weleens fijn, kunnen we net even wat meer doorgaan op de les van de afgelopen keer Haha!

Geef mij maar privelessen, je betaalt er wat meer voor ( 22 euro betalen wij) maar je hebt wel de volle aandacht zoals Margreet al zei Knipoog

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 00:01

Ehm, ik kan niet zonder......ik rijd wedstrijden (maar echt niet ieder weekend), heb elke week les van de vereniging (maar dat stelt niks voor in vergelijkling met m'n privéles). En dus eens per week een uur privéles. Ik ben vaak echt kapot daarna maar dan heb ik ook weer voor een week werk met het paard. En ja, als ik m'n 'huiswerk' goed doe, dan zie ik zeker vooruitgang. Dat is toch ook het doel van les?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 00:31

Ik heb 1 keer per week 3 kwartier les. Ik moet zeggen dat ik soms wel en soms niet het idee heb dat ik er wat aan heb.

Ik vind vaak ook dat ik zelf intensiever rijd dan wanneer ik les heb.
Probleem is echter dat ik bij mijn instructeur op stal sta, dus ik denk niet dat hij het kan waarderen als ik bij iemand anders ga lessen.

Hij heeft me wel in 2 jaar tijd van de B tot Z2 startgerechtigd begeleid, dus dat zegt op zich wel genoeg.
Alleen heb ik nu het idee dat hij me niet heel veel verder kan helpen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 08:56

Ik heb wekelijks een half uurtje priveles en ga met sprongen vooruit. Ik heb een onwijs lieve instructrice die goed rekening houdt met wat mijn paardje wel en niet kan. Overvraagt ons niet maar gaat telkens een klein stapje verder.
Daarbij rijdt mijn vriend bij haar op de manege een uurtje met de beginners mee en daar herhaalt ze nog eens licht wat ze met mij heeft gedaan.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 09:09

Ik heb 1x per week een uur priveles. Binnen 3 weken zag ik al grote vooruitgang, ook omdat ik nu niet bang hoefde te zijn als ik iets niet snapte. In een groep ben je vaak toch wat onzekerder als je iets niet weet en niet weet hoe je een oefening uit moet voeren. Ik ben echt heel blij met mijn instructrice, ze zegt het als het goed gaat, legt alles rustig uit, maar meld het mij ook als ik aan het koekenbakken ben Knipoog
Ik krijg daarnaast nog 1x per week met zijn 3en les, maar ik heb wel gemerkt dat ik in zo'n situatie toch niet genoeg individueel beoordeeld word, dus zweer ik bij mijn privéles.

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 09:09

Ik heb elke week drie kwartier priveles, en daarna Dick nog drie kwartier met Leonardo. Niet goedkoop (hfl 125.00) maar erg goed.
Ik leer wel de ene keer meer dan de andere, maar dat is normaal. Je kunt niet elke week nieuwe dingen leren, soms moet je gewoon stomweg een hele tijd bekende oefeningen herhalen om ze te 'bevestigen' aan je paard. Lijkt of je dan niks leert, maar je instructeur houdt wel in de gaten dat er geen fouten of slordige dingen insluipen, dus toch heel leerzaam.

Al met al wil ik deze instructeur absoluut niet meer kwijt. Hij kan alles ook heel goed uitleggen, hoe tegenstrijdig sommige dingen af en toe ook lijken (doordat ik 25 jaar dressuur heb gereden en nu western)

De manier die Margreet noemt is trouwens de enige juiste om groepsles met priveles te vergelijken. Groepsles lijkt veel goedkoper, maar is dat dus meestal juist niet.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 09:57

Ik heb iedere week privéles. Al 15 jaar van dezelfde instructrice en ik heb er iedere les wel wat aan. Ze komt nog aan huis ook en ze is niet eens zo duur: 9 euro per halfuur. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 10:01

Ik heb nu bijna 1 keer per maand een half uurtje priveles. deze maand even niet want ik ben blut. Eigenlijk zou ik het volgende maand ook niet kunne betalen maar ik denk dat ik maar wat van mijn spaarrekening haal Knipoog
Zodra ik straks afgestudeerd ben en een vaste baan heb wil ik het liefst minstens 1 keer per week priveles. Ik merk dat ik per les vooruitga of iig weer genoeg punten heb waar ik zelfstandig aan kan werken. Ik ben dus wel een voorstander van priveles.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 10:40

Ik vind priveles eigenlijk helemaal niet zo leuk....Ik voel me altijd zo opgelaten als er iemand speciaal voor mij, omdat ik daarvoor betaal, een halfuur of een uur naar mij gaat zitten kijken.... ik heb voortdurend het gevoel dat ik het gesprek op gang moet houden....(is het mijn horeca-inslag?)

Ik rijd dus veel liever met een ander in de les, 1 of 2 combinaties erbij in de bak vind ik top. Kan ik ook even ontkomen aan al die aandacht, even wegduiken als ik moe ben... Haha!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 10:53

Ik heb ongeveer 2 x in de week priveles van een goede vriendin van me. Ik ga met haar mee als groom op concours, en zij helpt mij met rijden. Ze heeft zelf les van jennie Zoer. Als het goed is heb ik daar binnenkort ook een x les van, omdat ik af en toe voor haar groom. Ze kan echt megagoed les geven. past goed in mn systeem.
Enne, kost me nix! Haha!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 11:12

Ik heb nu door omstandigheden tijdelijk even geen les, maar daarvoor leste ik trouw elke week drie kwartier. En ik vond het heerlijk!!!
Samen met je instructeur bezig zijn je paard nog beter door zijn lijf te laten bewegen, soms remt mijn instructeur mij wat af als ik weer veel te perfectionistisch ben, soms rem ik hem wat af omdat ik merk dat mijn paard spanning krijgt van het gevraagde.
We werken zo echt samen en ik stap ook bijna altijd met een kick af.
Hij is ook degene die me stimuleert om boven Z te gaan rijden, maar dat is hem tot nu toe niet gelukt Cool
Ik heb bij de vereniging ook groepslessen gevolgd, was vooral heel leerzaam voor mijn paard omdat hij niet gewend is met meerdere paarden in de bak te lopen en je dat op losrijden ook tegenkomt. Die instructrice is jury, dus die kijkt meer door een 'jury oog' , mijn instructeur door een trainings oog en die combinatie was perfect.
Jammer genoeg rij ik niet meer bij die vereniging, dus de groepslessen zijn voor mij afgevallen.

Navragen is beter dan afvragen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 14:58

Ik neem zo eens in de anderhalf a twee weken een half uur prive-les en daar leer ik enorm veel van. Ik ben echt met sprongen vooruit gegaan (mijn paard kan in principe alles al). Die lessen zijn erg intensief en daarom heb ik aan een half uur wel genoeg. Ik krijg ook altijd "huiswerk" mee, en als ik die oefeningen onder de knie heb, boek ik de volgende les. Voordeel is, dat mijn instructrice elke dag op de manege haar eigen paarden traint, dus ik kan haar ook altijd dingen vragen. Overigens aan gespreksstof geen probleem: elke les is er wel een waterval aan opmerkingen, vragen en suggesties!

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 15:51

Ik heb nu 1 keer in de week 1/2 uur les, maar nog maar sinds een paar weken, van iemand die hier ook op stal staat. bevalt me goed, ik kom er nog moeier af dan mijn paard en dat is wel goed voor ons Haha! . Voorlopig blijf ik zo wel doorgaan.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 16:42

Ik heb nu 1x per week een half uur les, dit wordt meer (bij verschillende instructrices en met verschillende paarden). Ze worden daar wel beter van ja, en ik ook.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Tara

Berichten: 91
Geregistreerd: 05-02-01

eens per maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 16:44

Ik heb eens per maand ongeveer een uurtje les, vaak wordt het wat langer, want mijn instructrice blijft er ook bij met het instappen en uitstappen en geeft me daarbij ook tips. Ik heb nu pas vier lessen gehad, maar ik merk dat mijn paard (en ik dus ook) er heel veel aan heeft! Hij laat zijn rug los, komt met zijn hoofd goed en ontspannen naar beneden,laat zich op twee teugels rijden en zoekt zelf contact: kortom ik heb nu het idee dat ik hem op een manier rijdt die goed voor hem is. Het is jong paard, hij is nu zes, maar hij is niet echt dressuurmatig gereden (eigenlijk wordt ie pas sinds deze vier maanden serieus bereden, daarvoor was het meer een beetje stappen draven galoperen zonder dat er meer gevraagd werd. Zonde van het paard, want nu blijkt dat ie veel meer kan en wil).
Nu gaat dat dus veel beter, en dat had ik vier maanden geleden niet durven hopen. Het is ineens een heel ander paard! En ja, ik denk dat dat door de privelessen komt, want ik heb nu meer dan voldoende stof om met hem verder te werken. Het zet mij echt aan het denken!
Ik betaal per les 19 euro, maar daar krijg ik zoveel voor terug dat ik het er graag voor betaal!

Er komt een tijd in het leven dat er niets anders op zit dan je eigen weg te gaan...

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 16:53

1x per week privé
en 2x groep..
ik vindt persoonlijk een een groep leuker..maar privé les is wel fijner!

Groetjes Nicole

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 21:34

Ik heb tot voor kort één keer in de twee weken privé-les. Sinds kort heb ik iedere week privé-les. Bij mij op stal moet je zelf les regelen als je les wil. Wil je les, dan moet je zelf een istructrice regelen. Zo komen er bij ons dus verschillende mensen lesgeven, het leuke is dan dat je verschillen en ook overeenkomsten ziet. En dat je zelf kunt bepalen bij wie je je lekker voelt, en van wie je veel kunt leren.
Mijn instructrice is sinds kort ook een bokker. (Ambiance) Het is mijn zusje, dus dat is wel fijn. Zij kent mijn grenzen en weet meer uit mij en mijn paard te krijgen dan ik zelf zou denken. Ik betaal haar gewoon voor de lessen, ook al is het familie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ChelseaAyLee, Vagabondo en 105 bezoekers