neus/mondnetje tegen pollenallergie, helpt dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

neus/mondnetje tegen pollenallergie, helpt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 19:17

zag in de paardendrogist neus/mondnetjes staan tegen pollenallergie. en vroeg me af of dat ook écht werkt(aangezien het super dure krengen zijn). ry heeft er namelijk nú al weer last van(al een poosje)...
dit jaar is het ook erger als vorig jaar(alhoewel ik hem pas heb sinds juli, dus weet niet hoe het in april vorig jaar was). want na een dagje wei schud hij heel erg met zn hoofd, heeft traanogen én een loopneus Ach gut

Zabbie

Re: neus/mondnetje tegen pollenallergie, helpt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 19:19

Ik rijd mijn merrie ook met het net-relief neusnetje van de paardendrogist en het werkt erg goed !!
Ze is nu beter te rijden en heeft minder last van de kriebels in haar neus.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 19:57

Is zoiets ook aan een halster te bevestigen ?

marina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 20:04

Mijn pony heeft ook last van pollenallergie, dus ik ga dit topic even goed in de gaten houden. Ik had die netjes van de paardendrogst ook al gezien, maar ik vroeg me af of het zou helpen. En of je pony / paard die ook om kan in de wei (aan het halster bv).

Ik zag trouwens afgelopen weekend tijdens een wedstrijd iemand springen met zo'n netje over de neus van haar paard. Had haar nog aan willen spreken, maar ik kon haar na afloop niet meer vinden... Blijkbaar mag je ze met (spring) wedstrijden gewoon gebruiken.

Hopelijk komen er nog veel reacties op dit topic. Ben benieuwd!

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 20:59

Als je dat netje omdoet in de wei kan het paard dan nog wel grazen?

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:12

Misschien ook wel iets voor mij (hooikoorts) Haha! Haha! Haha!

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:29

Een paard bij mij op stal heeft ook zo'n netje tegen allergie.
Baasje is helemaal enthousiast erover.
Het wordt aan het hoofdstel bevestigd, denk niet dat het aan een halster kan eigenlijk maar zeker weten doe ik het niet.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:35

Het is super om er mee te rijden. maar de netjes zijn duur en het is niet echt sterk dus ik denk als je hem ermee op het land zet dat ie dan wel snel stuk is. maar voor het rijden is het echt een uitkomst.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 00:16

maar wat ik me afvraag.
Mijn paard is dus ook headshaker, en vooral op licht en dingen die tegen zn neus komen erg gevoelig. Dus wind en vliegjes.
Maar: gaat het feit dat er iets (het netje dus) tegen zn neus hangt dan niet ook extra irriteren?

momenteel met rijden geeft hij geen kick, maar aan lange teugel/longe/los shaked ie wel..

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 08:27

ze zijn dus niet zo sterk... (ry pakt altijd alles vast, van sperriem tot teugel...) dat zou je eigenlijk voor dat geld niet moeten kunnen hebben..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:22

Ik heb het geprobeert, maar het hielp niets!

Ik hoor wel vaak van paarden die erbij gebaat zijn!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:34

Mijn merrie heeft er veel baat bij. Heeft sinds vorig jaar juni/juli last van vermoedelijk pollenallergie (geen andere oorzaak door DA kunnen vinden). Ze heeft geen last op de weide of in de stal, maar alleen met verhoogde ademhaling, dus met rijden en longeren. Geef nu sinds ca 6 weken TRIAS OMEGA olie (Groen Os/Paardendrogist of ruitersportzaak) bij ter verhoging van de weerstand en afvoeren van afvalstoffen en hoop daarmee een ergere reactie te voorkomen. OOk zijn er nog drainage kruiden of druppels van dezelfde leverancier die de afvalstoffen verwijderen. Vaak is een allergie een combi van stofwisselingsproblemen en gevoeligheid. Feit is wel dat er steeds meer paarden last hebben van allergieën.
Hoewel Leen Taal aangeeft hier een goede remedie voor te hebben, die ook voor staart en manenexceem zou werken (SeMe) heb ik nog geen eigenaren gehoord die er echt profijt van hebben gezien bij hun dieren. De kosten van zijn aanpak zijn echter wel fors (ca E 750)

Formeel mag je namelijk geen wedstrijden starten met een net-relief. Je kunt wel vrijstelling krijgen voor het losrijden, maar niet voor je proefjes zelf en dan heeft het niet zoveel zin. Vorig jaar zijn hierover ook al topics gestart. Hieruit heb ik begrepen dat als je het aan individuele juryleden voorlegt, het vaak wel mag van die betreffende jury. Volgens KNHS valt het onder extra niet toegestane hulpmiddelen net als bijvoorbeeld springschoenen of afwijkend bit.
Ik hoop dus met mijn actie het netje niet meer nodig te hebben en zo ook deze zomer gewoon wedstrijden te kunnen starten. Ik wil niet gaan werken met sterke onstekingsremmers die in het reguliere DA circuit gebruikelijk zijn als het niet persé nodig is, dan start ik wel weer in het najaar. Rijden met netje gaat namelijk prima.

In de weide kun je ook masker met extra neusnetje overwegen. deze schijnen zowel tegen zonnebrand als allergieën te werken. Bij erge reacties zul je je paard zo min mogelijk aan stoffen moeten blootstellen waar ze allergisch voor zijn, omdat de allergie dan erger kan worden.

Via bijvoorbeeld Eric Laarakker heb ik ook goede reacties gehoord op behandeling. Weet daar het fijne niet van en zal ook wel per paard verschillen. Netjes werken in ca 80% van de gevallen. Antheman heeft de pech dat het bij diens paard er niet bij gebaat is.

succes,

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:14

Ja netje helpt goed. Ik ken een meid (stond ik eerst bij op stal) die in de zomer niet kon rijden, zo erg was het. Sinds ze het netje heeft rijd ze wel in de zomer.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:30

Ik rijd mijn merrie in de zomer ook altijd met een net relief. Mijn merrie is er een stuk beter mee te rijden.
Ik heb een keer een wedstrijd gereden waar enorm veel pollen in de lucht waren, het zonnetje scheen en de wind lekker waaide. Ideaal hooikoortsweer dus.

Tijdens het losrijden met netje ging het vrij goed, maar toen we het netje er voor de proef afhaalden, heb ik geen normale proef meer kunnen rijden.
Laatst bijgewerkt door Leo op 01-05-08 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Nieuwe berichten verwijderd. Recentere berichten op het forum waar dit onderwerp thuishoort.