Mee eens of niet!!!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Mee eens of niet!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-02 20:03

Hoi,

Naar aanleiding van wat discussies hier op bokt heb ik het volgende.

Ik vind dat ieder zn eigen manier van om gaan met paarden heeft.

Nou merk ik vaak dat als mensen wat schrijven en het wijkt wat af als anders hakken ze daar zo op alsof het lijkt dat ze kwaad worden.

Ik zeg niet op wie dit slaat,maar het valt me erg op.

Ik heb op 3 verschillende stallen gestaan,en op al die stallen werd er anders met de paarden omgesprongen.

Op een stal dacht ik,dit kan nooit goed zijn,en toch is het goed.
Ik ben ook iet gelijk er naar toe gegaan om te vertellen of te vragen,maar heb gewoon de kat uit de boom gekeken.
Het werkte toch hoe er werd gedaan,terwijl ik dacht dat lukt nooit,

Ieder paard vereist ook een andere verzorging.

Zijn jullie het hier mee eens of niet.

Femke


Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 20:10

mee eens.idemdito met het voer.bij de ene kan je er 5kg in douwen en geeft het hetzelfde resultaat als wanneer je erbij een langzaamverbrandende er 2kg in douwt (voorbeeld)
sorry offtopic maar iig meeeens! Lachen

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-02 20:11

Ik bedoelde de gehele verzorging voor alle duidelijkheid.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 20:21

Zeker mee eens. Ligt namelijk aan het paard. Sommige paarden moet je wat lomper mee omgaan. wat eerder een tik of straf. Bij de andere is je stem verheffen al meer dan voldoende

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 20:31

Tuurlijk, als iemand iets anders doet wil dat niet per definitie zeggen dat het slecht is. Ik zal in de meeste gevallen pas oordelen wanneer men mij heeft kunnen vertellen van het wat en hoe van de handeling. Waaróm doe je dat zo? Waarom zou die manier beter zijn dan de ander?

Al zou iemand mij bv zou vertellen dat ie z'n paard nooit voert, (cru voorbeeld..) en daar bijzonder goede argumenten voor zou hebben, en een goede visie, ben ik best bereid om dat te accepteren. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik het zelf ook zou doen.

Toch geld in de meeste gevallen dat wanneer er bewijs is, dat mensen het pas geloven. Daar zit een zekere gradatie in. Sommige mensen geloven alles van iedereen, anderen geloven enkel wat ze willen geloven, sommigen zijn wat skeptischer, en er zijn ook mensen die denken dat enkel hetgeen wat zij doen, goed is.

Ligt er maar net aan wat voor persoon je tegenover je hebt Knipoog

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-02 20:33

Ik ben het wel met laura eens.

Ieder heeft een eigen manier van leven ,en je past je leven aan je dieren aan.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 20:53

absoluut mee eens.
Zo zijn er enkele die zweren bij een veulen/jaarling/2 jarige in de opfok.
Tuurlijk is dit een goede methode, maar dat wil niet gelijk zeggen dat andere methodes per definitie slecht zijn (klein voorbeeldje)

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 20:56

Het valt mij op dat sommige paardenmensen (ikzelf misschien ook wel) best wel betweterig zijn. Ze vinden dat het zo moet en niet anders en kunnen moeilijk open staan voor andermans ideeen wat best jammer is. Neem nou de longeerles die ik vorig jaar op school had. Daar leerden we op normale wijze dus met zweep en longeerlijn longeren. Een meisje uit mijn groepje had het jaar daarvoor bij Emiel Voest stage gelopen en vond die lange zweep maar lastig en meende dat ze ook wel zonder kan. Het paard met lichaamstaal rondsturen dus. Dat mocht helaas NIET. Iedereen moest op de wijze van de instructrice longeren.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-02 21:02

Ja jammer is dat,terwijl ze zonder zweep net zo goed en mooi lopen.

Maar ik denk dat dat meer volgens het boekje is,dat je het zo moet leren.

Je doet toch die opleiding met paarden?

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 02:54

las net ook een topic waarvan ik dacht, moet dat nou.
het ging om vervelende gewoontes van paarden.
diegene vroeg wat anderen vervelende gewoontes vonden en op een gegeven moment ging het dan om slecht opgevoede paarden.
tja, wie beslist nou wat goed of slecht opgevoed is.
bij de een kan het ene absoluut niet en de ander vind het wel ok, dus de een vind het slecht opgevoed en de ander niet.
en ga zo maar door.

kijk, jij kan wel een menig hebben van zo hoort dit en dit is de beste manier, terwijl de ander dat niet vindt of bijvoorbeeld ook wel vind maar het niet voor elkaar krijgt, en daar wordt de ander dan op aangevallen.

kijk, dan kan ik wel zeggen dat bokt achteruitgaat maar dat is het eigenlijk niet, sommige mensen gaan gewoon achteruit en daar ga je je dan aan irriteren terwijl bokt gewoon bokt blijft.
en merk vaak dat bepaalde personen ergens een mening over hebben, en dat anderen opdringen, en erg hard/cru reageren en wie er niet mee eens is, heeft afgedaan. dat vind ik erg storend.

tja, mening is mening. elk paard is anders en ieder kent zn eigen paard toch wel het best en zal wel weten hoe hij/zij er mee om moet gaan.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 09:04

Citaat:
las net ook een topic waarvan ik dacht, moet dat nou.
het ging om vervelende gewoontes van paarden.
diegene vroeg wat anderen vervelende gewoontes vonden en op een gegeven moment ging het dan om slecht opgevoede paarden.
tja, wie beslist nou wat goed of slecht opgevoed is.
bij de een kan het ene absoluut niet en de ander vind het wel ok, dus de een vind het slecht opgevoed en de ander niet.
en ga zo maar door.
..

eeeh tja bovenstaand topic was van mij, en aangezien de meeste mensen denken dat het er om gaat dat amulet mij voorbijloopt als ik het hek opendoe, heb ik ze maar verteld dat dat absoluut niet Amulet's gewoontes waren maar gewoontes die ik erg vervelend vind, ik geloof alleen niet dat dit helemaal tot ze doorgedrongen is.
Maar goed, ik ben inelkgeval blij dat er gereageerd is.

Weer on-topic, ik ben het er mee eens dat ieder paard een andere behandeling vereist, maar ik ben het er wel mee eens dat (bijna) ieder paard op te voeden valt, op welke manier dan ook, alleen ziet de ene persoon iets anders belangrijk in de opvoeding dan een ander persoon.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 09:29

eens!!!!!!

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 09:29

Hai Femke,

Ben het eens met de stelling, dat ieder op z`n eigen manier met paarden omgaat.
Denk dat het allerbelangrijkste is, dat de basis, de liefde voor het paard is.
Vind het wel jammer, dat er veel mensen zijn, die niet open staan voor andere methoden, dan de klassieke.
Als voorbeeld neem ik maar eens het longeren.
Veel mensen die longeren, doen dat met longeertouw en zweep.
Wij hebben het geleerd zonder deze attributen.
Mensen staan daar vaak met verbazing naar te kijken, en denken dat dit aangeleerde kunstjes zijn, terwijl dit bij ieder paard werkt, doordat het een natuurlijke manier voor paarden is.
Alleen de mens moet bereid zijn dit te leren.
Hiermee wil ik niet zeggen, dat dit een betere manier is, maar denk wel dat het de moeite waard is om te proberen.
De ervaring is dat mensen hier toch vaak meer plezier in hebben, en de paarden evenzo.
Op deze manier is ook de term `Paardenfluisteraar ` ontstaan, men zag dat er communicatie was tussen mens en paard, alleen men hoorde de mens niet praten, terwijl dit pure non-verbale communicatie was d.m.v. lichaamstaal.

Groetjes
Ton

Kimbaie

Berichten: 775
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 09:34

Tuurlijk iedereen gaat op zijn eigen manier met paarden om.
Ik denk ook niet dat het altijd verwijten zijn die je over je verzorging krijgt, maar vaak hoe het ook anders kan. Je kunt vaak op een stal veel leren door luisteren naar iemand's critiek. Critiek is niet altijd negatief bedoeld.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 09:55

Ja en nee. Iedereen ontwikkelt zijn eigen stijl, maar de uitgangspunten blijven voor ieder paard gelijk. Belangrijkste uitgangspunten bij mij zijn:

- consequentie: wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet. En als dat betekent dat je je paard tien keer moet corrigeren omdat hij niet stil staat dan is dat zo.
- begrip: als je paard anders is dan anders, denk eens of er een reden voor is.
- doelmatig boos worden: als hij iets doet wat niet mag, gericht optreden en corrigeren. Als dat over is, is de boosheid ook weg.
- geduld: als hij iets nieuws moet leren, steeds weer op dezelfde manier je commando (of hulpen) geven, zodat hij de kans krijgt om ze te begrijpen
- liefde: veel aandacht en warmte, in de vorm die dat paard wil.

Oh ja, en primair: "ik ben de baas". Dat geeft voor je paard duidelijkheid en veiligheid. Net als in de natuur heeft het paard een leider waar hij naar luistert, maar die hem ook 'beschermt'. Als die er niet is, zal het paard zelf
de gevaren moeten ontdekken.

Deze uitgangspunten zul je bij het ene paard anders moeten toepassen dan bij een ander. Een 'lomp' type zul je eens een flinke dreun moet verkopen, bij een nerveus geval is vaak stemverheffing al genoeg.

Ik kan me voorstellen dat je het niet eens bent over de toepassing van deze uitgangspunten, maar voor mij zijn dit wel fundamentele waarheden (wow, en dat op maandagochtend!). Overigens zal ik er best een paar vergeten, maar een discussie hierover lijkt me erg interessant.

Ton,

ik longeer vaak los (zonder longe of zweep). Dat is dan voor mij geen training maar meer gehoorzaamheid controleren en in feite wat spelen (niet denigrerend bedoeld, mijn paard vindt het nl gewoon leuk). Als ik wil trainen (ik rijd nou eenmaal wedstrijden) dan komt er een longe, zweep en een hulpteugel bij. Ander doel, dus andere middelen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 10:15

als je nu ergens een wereld van meningsverschillen hebt, dan is dat wel bij paardenmensen. altijd elkaar dwars liggen en vinden dat het anders moet. Maar er leiden meerdere wegen naar Rome en er kan over gepraat worden. Je kunt van anderen leren. Daarbij kan je aanpak goed zijn, maar niet deugen bij een ander paard.

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 11:26

Hai Desiree,

Ik lig niet dwars, en vind ook niet dat het perse anders moet.
Maar er open voor staan, en iemands mening respecteren is weer wat anders natuurlijk.

Groetjes
Ton

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 11:27

Dat probeerde ik ook te zeggen Ton.

naatje
Berichten: 306
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

mee eens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 12:33

dat is waar ieder paard reageert anders!!
dus heeft andere verzorging nodig!! en soms houden mensen zich vast aan de verzorging die het bijvoorbeeld vorige paard had maar deze past dan helemaal niet bij het nieuwe paard en dat hebben ze dan niet door soms vraag je je af waarom die mensen een paard hebben!!
maar zo`n baas zo`n paard klopt meestal wel!! het moet gewoon klikken!!
dus iedereen rijd en verzorgt anders maar meestal komt het wel een beetje met elkaar over heen./

toch?????????
Kusje

hou van me 2 hondjes en paardje

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-02 15:57

Ton,

Ik longeer ook altijd zonder touw en zweep.

Guus reageert er goed op,en buiten dat is hij bang voor de zweep.

Ik rij guus nooit met zweep of dergelijke.

Hij is altijd braaf.

Het valt mij wel op dat altijd alles maar volgens het boekje moet.

Rijden in je rij kleding,altijd met zadel.

Als mensen buiten rijden hebben ze de teugels op maat ,in plaats van lekker los.

Ik denk dan,waarom rij je nou buiten?????
Om te ontspannen,mag je paard dan niet ontspannen door hem een losse teugel te geven.

Dit zijn allemaal van die kleine dingetjes waarvan ik denk,probeer eens wat anders mischien reageert je paard er wel heel anders en positief op.

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Mee eens of niet!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 16:28

fsoudan schreef:
Nou merk ik vaak dat als mensen wat schrijven en het wijkt wat af als anders hakken ze daar zo op alsof het lijkt dat ze kwaad worden.


Mensen die dat soort dingen 'afwijkende dingen' schrijven (niet de mensen die 'kwaad' worden, maar de starter van het topic) zijn vaak op zoek naar bevestiging heb ik het idee. Ze twijfelen er zelf ook al aan of het wel goed is of niet wat ze doen, anders zouden ze het niet zo expliciteit vermelden (en er zeker geen vragen over stellen!) omdat je er donder op kunt zeggen dat je reacties krijgt, positief of negatief, als je iets doet dat afwijkt van het standaard paadje.
Als mensen helemaal achter hun eigen methode staan dan kunnen ze ook goed beargumenteren waarom ze het zo doen en niet anders en dan komen er meestal ook geen 'kwade' reacties (mits de methode niet al te extreem is natuurlijk!).
Stukje zelfvertrouwen en achter je eigen methode staan en je niet teveel laten leiden door reacties van anderen, zeker niet door reacties via het internet van leken, of mensen die het hele plaatje niet kennen, zou al een heel stuk schelen. Dus het is lang niet altijd de 'aanvaller' die verkeerd zit, het komt van 2 kanten.

Nulla tenaci invia est via

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 16:33

He magreet, maar daar kaart jij al iets belangrijks aan: bij paardrijden weten WAT je doet maar ook WAAROM je het doet. Dat heet beleid, en soms krijg ik de indruk dat mensen geen beleid hebben bij hun rijden, dat ze iets doen omdat ze gehoord hebben dat het zo moet maar het niet begrijpen. Vervolgens kunnen ze zichzelf ook niet echt een doel stellen.

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 17:04

Precies Desiree, dat is een heel belangrijk punt!
Als mensen precies weten waarom ze het zo doen en niet zus en daar ook een uitleg bij kunnen geven dan worden die mensen ook niet snel aangevallen cq. ze voelen zich niet snel aangevallen omdat ze achter hun eigen systeem staan. En dan hoeven er dus ook geen 'ruzies' te ontstaan.

Een simpel voorbeeld om dit te illustreren: Je zit niet achterstevoren op je paard omdat het niet hoort, maar omdat je anders niet ziet waar je heen gaat. Goede reden, geen speld tussen te krijgen.
Toch is bij veel mensen de reden voor de dingen die ze doen 'omdat het zo hoort' of 'omdat ik het altijd zo gedaan heb' en dat is geen valide argument. En als je ze daar op aanspreekt, 'waarom doe je het niet zo', dan blijkt uit hun reactie vaak dat ze daar eigenlijk niet eens over nagedacht hebben en voelen ze zich gelijk in hun bips gebeten! (weet niet meer van wie die uitdrukking was, maar vond 'm erg mooi!) Terwijl als ze precies weten waar ze mee bezig zijn en waarom ze het zo doen en niet anders, gewoon tekst en uitleg kunnen geven en zich totaal niet aangevallen hoeven te voelen omdat de 'verdediging' (klinkt zo negatief!) waterdicht is.
Mooi voorbeeld is een discussie van laatst op rijtechnisch, ik kan prima vertellen waarom ik Gipsy met een thiedemann rijd (gereden heb) en ik sta daar volledig achter, ik voel me dus ook absoluut niet aangevallen door iemand die tegen ieder gebruik van hulpteugels is.

Nulla tenaci invia est via

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Mee eens of niet!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 17:33

fsoudan schreef:
Ik vind dat ieder zn eigen manier van om gaan met paarden heeft.

Ik heb op 3 verschillende stallen gestaan,en op al die stallen werd er anders met de paarden omgesprongen.

Ieder paard vereist ook een andere verzorging.

Zijn jullie het hier mee eens of niet.

Femke


100% Mee eens! Zeker als je al wat langer met paarden bezig bent, iedereen onwtikkeld zijn of haar manier waarop hij/zij het prettigs werkt. Stom voorbeeldje: ik begin met poetsen altijd met hoevenkrabben, een ander met de manen bv.

Wat dat betreft kan je het goed met autorijden vergelijken, net je rijbewijs, dan rij je allemaal ongeveer gelijk (in ieder geval 10 voor 2), maar na je eerste x aantal km's heeft ook iedereen een eigen stijl!

Ik sta altijd open voor andere idee-en, tenzijn ze in mijn ogen echt niet kloppen, voorbeeldje: ik heb (vrijwillig) op een stalhouderij 'gewerkt'. Als we daar in de regen reden, moesten we de paarden eerst droogwrijven met stro (is op zich een aardige methode, maar je krijgt een paard nooit helemaal droog) en vervolgens gelijk winterdek op. Zweetdeken hadden ze -wat dat betreft- nog nooit van gehoord! Gevolg is bij iedereen wel bekend denk ik? Nat paard onder zijn staldeken zetten!?

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

gomir

Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 17:35

Ik ben dus niet de enige die daarover nadenkt *LOL* Als je met paarden(en eigenlijk met alle levende wezens) bezig bent moet je niet alleen weten wat je doet, maar ook waarom! Als je dat niet weet kun je ook niet gericht bezig zijn met je training. Als je begrijpt waarom je iets doet dan zul je datgene ook op het juiste moment toepassen, maar als je dat niet weet dan is die timing veel moeilijker...
Ik ga eigenlijk helemaal met Margreet en Desiree mee! *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eve_16, J30d, kyrkelover, Pinacolada en 38 bezoekers