Zelfs gaan longeren kan gevaarlijk zijn

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Zelfs gaan longeren kan gevaarlijk zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 09:17

Gisteravond ging een manegevriendin haar paard longeren. Vlakvoor de longeerbak schrok het paard ergens van en ging helemaal door het dolle. Ze sprong tegen de achterkant van haar been en toen viel ze (die vriendin, niet het paard).

Het paard is toen boven op haar hand gesprongen. Echt klote want nu is haar hand op 2 plaatsen gebroken en zit ze in het gips. Ze kon dus fijn foto’s laten maken door haar collega’s (ze maakt zelf ook röntgenfoto’s). Haar collega’s roepen al regelmatig dat ze niet snappen dat ze in de paardensport blijft als ze zo vaak ernstige breuken binnen krijgen als gevolg van een paardenongeluk.

Ze kwam gister op weg van het ziekenhuis naar huis nog even langs de manege en toen had ze nog steeds tranen in haar gezicht van de pijn terwijl ze best een harde is. Ze zal er nog wel flink last van houden denk ik.

Echt lomp dat haar paard bovenop haar hand is gesprongen(deed het arme dier ook niet express natuurlijk), ze heeft ijzers voor, is nogal fors (veel tuiger bloed) en weegt denk ik dan ook nogal wat. Ze was ook op haar been gesprongen maar dat was niet met heel haar gewicht gelukkig dus daar had ze niet zoveel last van.

Nu kan ze dus voorlopig niet rijden en niet werken. En ze zijn net verhuisd en aan het verbouwen enzo, dat kan ze dus ook niet.

Zie je maar weer hoe een ongeluk steeds in een klein hoekje zit.
Het was niet dat het paard een overschot aan energie had want ze had ook al de halve dag op de wei gestaan maar ze schrok ergens van en ging echt helemaal door het lint.


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 10:12

Paarden zijn levensgevaarlijk! Haha! Zelfs als je ze uit de wei haalt ben je af en toe je leven niet zeker!

Ik heb afgelopen zomer een kopstoot opgelopen door Toon die omver werd gelopen door zijn grote vriend Isard. Stond ik daar gewoon met mijn paardje aan een touwtje, vlieg ik het volgende moment een meter of 10 door de lucht. Ook geen fijne ervaring hoor. Gekneusde neus, gekneusde kaak, bloedneus en een gescheurde bovenlip die zonder verdoving werd gehecht.... Ik heb Isard werkelijk zijn huid volgescholden voorzover dat verstaanbaar was met een gescheurde bovenlip.... }>

Twee weken geleden liep ik met Isard naar de paddock toe, hij was al wat opgefokt omdat Toon al buiten stond en hij nog niet. Schrok hij plotseling van een geluid achter hem en nam een noodsprong en ging over sneeuw een ijs aan de kletter. Ik kreeg natuurlijk een enorme ruk aan mijn arm en mijn ringvinger kan ik nu, twee weken later, nog steeds vrij moeilijk buigen.

Christa (eigenaresse van Isard) heeft een aantal weken geleden haar middenvoetsbeentje verbrijzeld en haar kleine teen gebroken toen Isard zich ergens wezenloos van schrok en op haar voet ging staan.

Tja, zelfs als je nooit valt, kun je je dus nog lelijk bezeren!

Ik hoop dat je vriendin geen nare gevolgen overhoudt aan deze blessure, uit ervaring weet ik dat het lang duurt voordat dit soort breuken echt vastgegroeid zijn. Zelf heb ik ooit 4 maanden met mijn arm in het gips gezeten....

wens haar maar sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 10:34

Paarden zijn inderdaad levensgevaarlijk Knipoog

Ik heb op mijn enkel nog steeds een pijnlijke harde bult zitten van 15 dec. toen Pablo me omver trok toen hij schrok terwijl ik hem aan de hand liet grazen...

Ik heb een flinke hersenschudding (o.a. 2 maanden geduurd voordat mijn grammatica weer een beetje klopte) opgelopen toen Pablo tegen me op sprong omdat hij schrok van een vallende bezem aan de andere kant van de gang en ik net een deken van de grond pakte en dus met mijn hoofd tegen een stalen buis aan viel.

En op mijn voet heb ik een schiefel omdat ik een glazen fles met een halve liter hoestsiroop voor Pablo uit mijn kast op mijn voet liet vallen Frusty

Cavia's zijn trouwens ook gevaarlijk! Ik heb ooit mijn ribben gekneusd omdat ik op de rand van de cavia-ren viel Bloos

Ik hoorde net van die vriendind dat ze ook niet mag autorijden, je bent niet verzekerd als je hand in het gips zit. Dus nu moet ze zich telkens naar de manege laten brengen enzo.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Zelfs gaan longeren kan gevaarlijk zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 10:42

Katrien schreef:
, is nogal fors (veel tuiger bloed) en weegt denk ik dan ook nogal wat.


een tuiger hoeft niet per se fors te zijn hoor,kijk maar is naar mijn paard! Verward
enne het kan iedereen gebeuren met een paard!
die van mij schietook wel is weg,daarom draag ik handschoenen met longeren,en ik weet meestal wel waar ie van kan schrikken,maar het blijven vluchtdieren he? Party!!

keep calm, I'm engaged!!! <3

Anoniem

Zelfs gaan longeren kan gevaarlijk zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 10:48

obelix"]
[quote="Katrien schreef:
, is nogal fors (veel tuiger bloed) en weegt denk ik dan ook nogal wat.



een tuiger hoeft niet per se fors te zijn hoor,kijk maar is naar mijn paard! Verward
[/quote]

Inderdaad, het staat er een beetje onhandig. Ze is wel vrij fors maar ik bedoel niet dat alle tuigers fors zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 11:01

Ik heb een schoolvriendinnetje gehad die ook een heel gevaarlijk ongeluk heeft gehad terwijl ze naast haar paard liep op weg naar stal. Het paard werd door een horzel onder de buik gestoken, en begon te bokken en te steigeren. Ze kreeg een hoef tegen haar hoofd en ze had geen cap op. Het is haar geluk geweest dat er juist op dat moment een traumahelicopter overvloog. Ze is met een schedelbasisfractuur naar het ziekenhuis gebracht en heeft 3 maanden in coma gelegen. Gelukkig is ze weer uit de coma gekomen en heeft er verder niets blijvends aan overgehouden. Ze is dat jaar blijven zitten omdat ze heel wat van het schooljaar had gemist, maar ze heeft het paard gehouden en is verder gegaan met paardrijden.

Ik heb zelf twee jaar geleden, met het inladen van een veulen in een trailer, een kniegewricht van het veulen tegen mijn hoofd gehad, omdat hij begon te flippen en te springen en met zijn voorbeen over de voorstang heenkwam. Ik had een kleine wond op mijn voorhoofd, net op de haargrens, die flink bloedde. Ik mag nog van geluk spreken dat het maar een veulen was, en nee, ik had met het inladen van het veulen ook geen cap op.

Maar het zet je zeer zeker weer aan het denken, en je realiseert je keer op keer weer dat paarden grote en sterke dieren zijn en dieren blijven. En als een paard schrikt, steigert of over je heenwalst, heb je niets, maar dan ook niets meer in te brengen.

Om zo meer verbaas ik me iedere keer weer, dat ze zich zo gewillig aan de mens onderwerpen en maar klakkeloos doen wat van ze gevraagd word.

En ik realiseer me ook keer op keer weer, hoe belangrijk een goede basisopvoeding van een paard is, zodat hij niet over je heen walst als je er naast loopt of wegloopt bij het opstijgen....

Je suis Charlie.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 11:05

In Engeland zie je het trouwens wel heel regelmatig dat mensen ook in de omgang een cap dragen.

Ken overigens iemand die haar onderarm is verloren tijdens longeren,
de lijn raakte verstrikt om haar arm en paard ging er vandoor.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 11:28

Goh wat fijn om al deze verhalen te horen. Zit zelf momenteel in een crisis omdat mijn merrie niet regelmatig bereden werd vanwege mijn hand, De buurvrouw is er ongenadig vanaf gebokt tegen de heining en is bont en blauw. En nu? Ik heb elke nacht nachtmerries want ja, IK moet er nu weer op ondanks mijn hand en als ik deze verhalen lees (ze is in de omgang nogal lomp) dan zakt de moed mij steeds verder in de schoenen. (door de zolen heen). En toch zal ik moeten, misschien vandaag, misschien morgen en misschien pas volgende week, Maar eerst koop ik veiligheidsbeugels, want ja, ik heb behoorlijk de bibbers

Voorzitster AFM

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 13:20

jaaaaah..
paarden kunnen ook flink wat blessures veroorzaken zonder dat je erop zit..
dat is weer duidelijk van iedereens verhalen.

Keriem ook die schrok een keer net voor het paddock terwijl ik het hek vast had...
en hij springt tegen mijn schouder maar ik kon t hek niet loslaten want er stond stroom op en dat vind ie eng (het geknetter met het gras)
Een paar dagen was mijn schouder erg pijnlijk..

Veel beterschap voor je vriendin!!!

..... leeg .....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 13:29

Oh, ik ken al die verhalen erg goed Haha!

Ik zou een paardje uit de paddock halen...had ik haar eindelijk te bakken, wil ze spelen en gaat ze ervan door...en ze zette heel krachtig af op mijn enkel...heb 3 weken met krukken gelopen omdat het zwaar gekneusd was (heb dus nog best geluk gehad).

Ook ben ik in de wei weleens aangevallen door een paard. Ergens vind ik dat NU wel komisch haha, dus ik rennen en springen en doen...maar had toch nog een trap in mijn buik gehad.

We hadden op de manege waar ik hiervoor op reed zo'n klotepaard, Jolly, die haat iedereen geloof ik, maar ja, de manege kennende is dat niet gek. Ik moest daar dus op, en aangezien ik totaal niet bang ben voor paarden en ook niet ben geworden na al mijn blessures en gevechten, liep ik dus die stal in...draait hij zijn kont naar me toe. Dus ik rennen en springen, heb samen met dat paard allemaal rondjes gerend...ik gleed nog uit ook over nat stro, maar kon gelukkig snel weer opstaan. Ik heb hem toen nog wel gepakt, anders had ik die hel voor niets doorstaan, maar toen ik de stal weer uitliep stond ik wel even met knikkende knietjes Haha!

Al met al, blijf ik van paarden houden Lachen Maar ik houd er wel degelijk rekening mee wat ze allemaal met je kunnen doen!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Niika, Sanne_com, Vagabondo, YandexBot en 53 bezoekers