paarden die licht in de mond zijn...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 21:53

Pinky is ook ontzettend zacht in de mond (quote van een experd). op de kar hoef ik dan ook maar een klein beetje mijn hand te gebruiken of hij draait keurig weg. Heel erg fijn is dat.
Ook aan de teugel kost geen moeite bij hem voor de kar, gaat meer vanzelf dan dat ik er iets voor hoef te doen..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 09:16

Als jij het hebt over een paard wat licht is in de mond, denk ik aan een dier waarbij je de teugels slechts hoeft aan te nemen en vervolgens het koppie in de krul gaat.

Dat heeft dan nog helemaal niets te maken met nageeflijkheid want een paard hoeft niet persee nageeflijk te zijn wanneer hij het neusje op de juiste plek houdt.

Tja
en als je dan ook nog on topic wilt blijven komt er helemaal niets meer van terecht, want een ieder heeft liever een paardje wat licht in de hand is als een tank die je schouders uit de kom trekt.

Ik denk dat we dus beter off topic kunnen doorgaan en het hebben over de aanleuning, ik persoonlijk heb graag de aanleuning die Jura al omschreef.
Er zijn een aantal ruiters die het gewicht van de teugels die in boogjes hangen al genoeg aanleuning vinden (kromme zin) maar daar kan ik persoonlijk niet zo goed mee overweg, misschien komt dit ook omdat mijn paarden nog lang niet genoeg aan de overige hulpen staan...

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 10:15

Een paard wat licht in de mond is fijn, en onder licht in de mond versta ik dat ik met een lichte ophouding (zonder zagen en trekken en rukken) doorkom en dat als ik mijn teugels oppak en contact hou met de mond het paard mooi afbuigt en dat ik hij tijdens het rijden mooi in een stillen aanleuning loopt en als ik hem dieper of hoger in wil stellen dit zonder problemen gaat. Tevens moet hij mijn hand kunnen volgen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 21:08

Mytens schreef:
Een paard wat licht in de mond is fijn, en onder licht in de mond versta ik dat ik met een lichte ophouding (zonder zagen en trekken en rukken) doorkom en dat als ik mijn teugels oppak en contact hou met de mond het paard mooi afbuigt en dat ik hij tijdens het rijden mooi in een stillen aanleuning loopt en als ik hem dieper of hoger in wil stellen dit zonder problemen gaat. Tevens moet hij mijn hand kunnen volgen.


hier ben ik het mee eens.

Flair is heel gevoelig in haar mond en daardoor juist moeilijk te rijden en doordat ze snel bang is. Ik rijd haar zo rustig mogelijk, als ze eenmaal vertrouwen heeft is ze heerlijk zacht in haar mond. Bij haar is geduld een schone zaak.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 22:26

Ben het ook eens met Mytens...
Maar is voor mij nog 'toekomst' dat het zo perfect gaat!
Eerst maar eens de achterhand eronder en spieren kweken haha.
En dat ze wat beter aanleuning zoekt. Wel niet zo eenvoudig allemaal, maar met wat goede begeleiding en geduld...
Soms snapt het paard het prima, maar is de ruiter net te laat/te vroeg met de hulpen of ietsje verkeerd...
Nadeel van het mondje van het paard: je verknalt er snel iets aan, heel voorzichtig te werk gaan dus grijnz.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 10:50

Hangende paarden, vreselijk. Ik krijg al last van mijn schouders en nek als ik er aan denk. Vroeger deed iones dat ook, lekker op de voorhand sjouwen en hangen aan mijn handen als 5e been. MAar ik heb hem nu van mijn hand af, geen een paard meer die ooit nog op mijn handen hangt. ik vind het namelijk zo vreselijk, dat ik ze helemaal losspoel (dit is niet goed, dit is weer het andere uiterste). MAar dat komt door mijn vastzittende nek en schouders, daarom wil ik geen gewicht meer in mijn handen. nee, geef mij maar paarden die licht zijn in de mond. Ik probeer ze wel zo ver te krijgen dat ze mijn handen op zoeken. Met mijn benen of zo, d.m.v. overgangen of tempiwisselingen, eigenlijk op dezelfde manier waarop ik ze ook weer van mijn hand af rijd. Gek eigenlijk.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 11:51

Ik kan ook geen gewicht op mijn handen en schouders hebben. Heb vroeger een slijmbeurs ontsteking gehad in mijn schouder en ik kan bijna niets hebben. Heb ook totaal geen kracht in mijn armen, dus voor mij ook geen hangende paarden! Toch ligt het meestal aan de ruiter wanneer een paard hangt of dramt tijdens het rijden.