Ik snap die vent echt niet!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Ik snap die vent echt niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-02 21:51

De eigenaar van de pony's waar ik verzorg geeft alle pony's gewoon een kwart kilo haver, terwijl ze al weken op stal staan!!
De pony's zijn bijna niet mee te houden als we even met ze naar buiten willen, dit is gewoon te gevaarlijk!!
Een bak heeft hij niet, dus ze staan gewoon de hele dag binnen, vanwege het land dat te nat is.
Ik rij dan nog wel eens met Margot buiten, maar dan is ze ook heel druk.
Wat zou de rede zijn van al dat haver?
Ik durf het 'm zelf niet te vragen, omdat ik dan misschien als een vervelende zeur overkom, omdat ik al zoveel vraag, en bemoei met alles wat hij doet.
Mijn vriendin zei dat het goed is voor de vacht onwikkeling, maar dan kan hij toch wel wat anders kopen dan haver??!!
Als ik daar ben op het moment dat ze eten krijgen, haal ik het haver altijd weg, maar is het eigelijk niet gevaarlijk voor een pony, de ene dag wel haver en de andere dag niet?? Kan ze daar geen maandagziekte van krijgen?

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 22:27

Eventueel een tip:
je zou voor hem (voor z'n verjaardag bijv.) een boekje kunnen kopen, bijv. getiteld "Haflingers en hun verzorging" of "Verzorging van het paard".
Heel onschuldig, gewoon zeggen dat je niet wist wat, maar dat je wel iets wilde geven... Haha!
En in dat boekje staat heel toevallig.... wat pony's paarden over het algemeen voor soort voer krijgen en de hoeveelheid ongeveer....

Of wat je ook kan doen:
Een tijdschrift waar een duidelijk artikel over voer in staat, 'toevallig' daar op stal laten liggen tijdens een paar weken.
Even terloops tegen hem zeggen: goh hier staat dat pony's die niet in de sport worden uitgebracht, vaak genoeg hebben aan .... hoeveelheid voer, en ... hooi.

Je kunt ook zeggen: ik hoorde van vriendin dat bij hun op de manege de pony's drie uur per dag lopen, en ... kilo eten per dag krijgen en ... hooi.
Maar ik weet niet of hij dit zal zien als kritiek of zo.
Ook kun je bijv. een site over haflingers aan hem doorgeven, ik weet alleen niet of hij wel eens op internet zit....
En mocht zijn vrouw makkelijker mee te praten zijn, dan probeer je het eens met haar het probleem te bespreken, en te bedenken hoe je het het beste kan brengen?
Succes!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 23:46

Tja... je hebt van die mensen... bij ons op stal staat ook zo´n paardje wat "overvoert" wordt met haver Verdrietig . D´r baasje wil dat ze 2 x pd een kilo!!! haver krijgt, zelf rijdt ze sind ong. een jaar niet meer op d´r.
Haver is natuurlijk een relatief goodkope voersoort Scheve mond ! Franzi ´s(het paard) bijrijdster durft er al niet meer op Verdrietig !!! omdat ze gewoon veel te fit is. We hebben het sinds 2 weken met z´n allen voor elkaar gekregen, dat ze nu niet meer álleen haver krijgt, maar 2/3 müsli en 1/3 haver. Is nog veels te veel voor een paard wat niets doet, maar iig beter als voorheen. Als je er bent, kan je gerust de haver weglaten Knipoog !
Laatst bijgewerkt door Sterre op 11-02-02 10:20, in het totaal 3 keer bewerkt

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 23:07

Ik kan me voorstellen dat dit lastig is maar je zult het hem toch gewoon moeten zeggen. Als je het hem goed uit kunt leggen moet hij toch oook in kunnen zien dat een of een halve kg bix (onderhoudsbrok) en hooi voor paarden die niets doen voldoende is. Succes!

PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Haver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 23:27

Hoi hoi,

De meeste mensen denken ze dat van haver super heet worden. Maar dit is een verzonnen fabeltje wat in de wereld is gebracht. Eigenlijk is het gewoon bijvoer zoals musli etc..Het is zelfs zo dat het totaal geen effect heeft op de energie van de paarden het is gewoon een lekker hapje naast het krachtvoer. Net zo iets als appelmoes bij de aardappels. Ze behoren natuurlijk wel elke dag hun krachtvoer te krijgen en wat ze krijgen hangt af van het geen af wat je er mee doet en of dat het een paard of pony is!!!
groetjes, Knipoog Prima Donna