Paard/pony 24 uur in een box

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonte

Paard/pony 24 uur in een box

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 23:19

Ik ben in een discussie hier op Bokt met een paar anderen.
Er is een manege(ik schrijf niet welke, want dat maakt niet uit) waar ze een pony hebben, die niet meer in de les gebruikt kan worden, omdat iedereen eraf valt. Dat diertje steigerd en bokt veel. Nu blijkt het dat die pony en nog maar 1 a 2 uurtje per WEEK uitkomt. Verder dus niet, want losgooien en longeren kan daar niet, omdat er geen ruimte voor is. Die ruimte is dan bezet door priveklanten. Ze gaan hem wel verkopen, maar tot die tijd blijft het volgens mij zo.
Ik vind dit dus echt zielig. Wat vinden jullie???

_Tiara

Re: Paard/pony 24 uur in een box

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 23:26

Ik vind het ook zielig, maarja, wat kan je eraan doen? Paarden zijn beweginsdieren en horen te lopen!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 23:27

Heb ook het topic gelezen.....

Vreselijk!!!!

Er is geen maar dan ook echt geen enkele reden om een paard 24 uur op stal te laten staan.
Zeker niet voor dagen achter elkaar....dit heeft niets te maken met drukke bak,weinig losgooiruimte enz.enz.

Gemakzucht van een mens ten koste van het dier Boos!

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 23:31

Ja dit gebeurt helaas zó veel. Op veel pensionstallen zie je het ook hoor. Paarden van mensen die geen tijd/zin hebben om te komen, en dat die paarden er dan maar heel soms uit komen Boos!

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 23:38

Dat zou je op mijn manege niet tegen komen. We hebben nu pas een stapmolen, maar die mag alleen gebruikt worden als extra en niet omdat je geen zin hebt die dag. Je moet dus eerst wat met je paard doen en dan pas mag die nog in de molen. In de molen 's morgens en 's avonds rijden/longeren of andersom.
Laatst bijgewerkt door Bonte op 27-02-05 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 23:38

nieuwschierig: Welk topic?

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 23:40

Dat ga ik hier niet neerzetten. 1 negatieve topic over die manege is genoeg. Het gaat ook niet om die manege, maar in het algemeen.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 01:51

Euh ja...
Nou ja, als dat beestje het er zelf naar maakt dat niemand meer wat met hem wil doen en er geen ruimte is om hem los te gooien... Tsja, wat moeten die mensen anders?
In de lessen gebruiken is dus geen optie zoals jij al zei. De losgooibak wordt blijkbaar bezet gehouden door pensionklanten (die waarschijnlijk fors betalen voor die mogelijkheid! Moeten zij hun paard dan maar binnen houden?)

Maar hoe weet jij nou of hij maar 1 of 2 uur per week eruit komt? Zegt de manegehouder dat?

In elk geval zijn ze zo verstandig dit paard weg te doen, het is dus gelukkig maar tijdelijk

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 08:04

Ja, heel cru gezegd vind ik het ook niet zo wereldschokkend Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 08:58

als het in d ebuurt was zou ik aanbieden het diertje er uit te laten zodat hij zijn beweging krijgt, makker wordt en zo makkelijker te verkopen is..

er staan zoveel paarden heel lang op stal, vooral bij boeren die de paarden niet in het land willen hebben omdat ze anders de boel vertrappen.
het komt heel veel voor, is zielig, vind ik ook , maar enige wat je zelf kunt doen is aanbieden om te helpen.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:18

Een paard hoort gewoon buiten! maarja echt schokkend is het niet, heel veel paarden staan hele dagen op stal.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:21

ik vind het wel wereldschokkend! zon stal is toch geestdodend voor een paard, het kan zich nooit meer uitleven, dat is toch vragen om problemen....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:48

Hoe zouden mensen reageren als je in een dierentuin de panters, nijlpaarden en zebra's in een hokje van 3x3 neerzet en er maar één keer per week uitlaat?

Boos!

Belachelijk dus!

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:03

ja, duh tuurlijk kan er dan niemand op rijden als ie verder geen beweging krijgt, arm beessie heb echt medelijden met hem/haar

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:04

ellepel schreef:
als het in d ebuurt was zou ik aanbieden het diertje er uit te laten zodat hij zijn beweging krijgt, makker wordt en zo makkelijker te verkopen is..

er staan zoveel paarden heel lang op stal, vooral bij boeren die de paarden niet in het land willen hebben omdat ze anders de boel vertrappen.
het komt heel veel voor, is zielig, vind ik ook , maar enige wat je zelf kunt doen is aanbieden om te helpen.

Er wordt altijd gezegd: Beter een kapot land, dan een ziek paard, maar kom wel even tot de conclusie dat de boeren van dit land moeten leven. Het is dan heel jammer dat het paard niet buitenkomt, maar wel begrijpelijk in hun ogen. als je kijkt hoe lang erover gaat voordat het gras weer gegroeid is dan is het een halfjaar onbruikbaar voor andere praktijken als begrazing, kuilen en mest uitrijden...en vaak wordt er met deze paarden genoeg gedaan en ze zien genoeg op stal. Paarden horen inderdaad te lopen en beweging te krijgen maar het is anders omdat de koeien enzo ook binnen blijven naar mijn idee. Als jij als paard zijnde al je collega's ziet vertrekken voor de les zou ik dat ook niet leuk vinden, maar als je gezellig met andere dieren in een stal staat heb je afwisseling genoeg...dus ik vind dit zeker niet wereldschokkend. Zie dat liever dan een paard tot zijn knieen in de blubber in een klein afgezet stukje...

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 12:02

Myra1 schreef:
Euh ja...
Maar hoe weet jij nou of hij maar 1 of 2 uur per week eruit komt? Zegt de manegehouder dat?

Dit schrijven ze zelf in dat topic.

Er staat dat er tussen ongeveer 10 en 3 wel tijd voor is, maar dan zitten die meiden op school. Ik had al gezegd dat dan iemand van stal het moet doen, maar die hebben het al te druk. Nou sorry, maar om even een paard in de bak te zetten, dit is zo gebeurt. Al is het maar 15 minuten (ook nog veel te weinig), maar dan kan die even zijn benen strekken.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 12:04

Tuurlijk staan er veel paarden de hele dag op stal, maar die komen er meestal wel een uurtje uit en deze dus niet, begrijp ik.

Oekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 12:18

vet zielig!
Maar als je daar les hebt, hebben ze toch ook bak lijkt me?
en in die bak is toch ook niet ieder uur les toch??
ik zeg maar wat hoor maar er zit wel een klein beetje logica in Tong uitsteken
en is er anders geen weiland in de buurt ofzo? Knipoog

en als ze dat niet hebben...
waar heb je dan les? Tong uitsteken Knipoog

Ikkem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 12:49

Slechte zaak en absoluut niet goed te praten,
hoeveel smoesjes er wel niet bestaan om je paard niet of nauwelijks buiten te zetten...te warm, te koud, dan krijgt hij misschien wel een wondje, geen tijd.....enz enz
Een paard moet een beetje kunnen rennen, en sommige mensen die dit doen vragen zich dan nog af waarom hun paard zo wild is.....

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:18

Weet je waar ik het meeste van schrik? Dat dit dus helaas, helaas niet eens schokkend is voor sommige mensen en dus niet incidenteel is.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:22

Ik vind 24 uur al teveel,, laat staan bijna 90 uur binne staan Scheve mond

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:24

Een paard dat steigerd en bokt moet er juist veel uit komen lijkt mij... ook al is het longeren of losgooien...! Ik weet niet waarom ie steigerd maar misschien is dat wel vanwege energie teveel!

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:41

wat vreselijk voor dat dier het is toch niet normaal dat ze zo met een dier omspringen Boos!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:56

dat is natuurlijk hartstikke zielig voor het beestje,al is het enigzins wel te begrijpen.een pittig paard op zn tijd kan natuurlijk best,maar niet een die je er gegarandeerd afgooid.

maar kan jij er dan niet op rijden,bonte?

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:22

Neeh dit kan idd niet hoor. Kan me niet voorstellen dat ze daar niet wat aan kunnen doen. Belachelijk.