hoe denken julie over sporen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

natas101

hoe denken julie over sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 12:50

hay hay...

ik had effe en vraagjuh...hoe denken julie over sporen bij een jonge pony? Nagelbijten / Gniffelen

Kwanyin

Re: hoe denken julie over sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:54

hier zijn al meerdere topics over geweest, maar als ze correct gebruikt worden heb ik er weinig problemen mee Lachen

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:59

Als ze juist gebruikt worden heb ik er geen problemen mee Lachen
Verder is msn-taal niet toegestaan op Bokt Knipoog

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 20:36

Ik vind dat als je een stil been hebt en je zeker weet dat je eraan toe bent je best met sporen kan en mag rijden.
Maar gebruik ze goed, anders heb je er later alleen maar last van.
Bijvoorbeeld dat ze heel stug worden op je been, en je er standaard een spoor in moet prikken.
En dat lijkt me niet de bedoeling.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:51

Mits correct gebruik zie ik geen enkel probleem. Ikzelf verkies ze boven een zweepje, omdat ik die telkens laat vallen Clown

Oekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:34

Bij jonge paarden vind ik het wel een beetje...
Maar als je je been goed stil houd *net als wat de rest zegt Knipoog*
ik vind het eigenlijk alleen echt nodig bij paarden die de hele tijd stoppen ofzo Tong uitsteken

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:53

Oekie schreef:
ik vind het eigenlijk alleen echt nodig bij paarden die de hele tijd stoppen ofzo Tong uitsteken

Maar sporen zijn er helemaal niet voor om je paard naar voren te krijgen... Tong uitsteken

Sporen bij jonge of oude paarden: ik ben van mening dat als je ze goed gebruikt, het geen kwaad kan. Met sporen op een jong paard kun je je hulpen misschien net iets duidelijker doorgeven, zodat ie wat sneller leert wat de bedoeling is.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:05

ik vind het onzin dat sommige hier zo fel op reageren,alsof sporen weet ik wat zijn.

ik heb e absoluut geen problemen mee wie er wel of niet mee rijd of op wat voor een paard. (mits goed gebruik Knipoog)
ieder zijn eigen keuze,ik bemoei me niet met andere en hoeven ze ook niet bij mij te doen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:08

Ik rijd alle paarden met sporen maar moet er dan wel bij vertellen dat ik met 1 hand rij en dus wel een extra steuntje kan gebruiken met de dresuur.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:10

Ik rijd altijd met sporen maar ik moet met 1 hand rijden dus heb wel wat extra hulp nodig met de dressuur en met sturen.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:13

Zo lang de sporen correct worden gebruikt zie ik geen probleem in het gebruik van sporen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:26

Ik ben het eens met Chantal; zolang ze correct gebruikt worden is er niets mis met sporen. Helaas worden sporen ook vaak genoeg gebruikt door mensen waarvan ik vind dat ze er (nog) niet mee om kunnen gaan. Zoals kinderen op de manege, of bij paarden die niet erg voorwaarts gaan. Dan kun je een spoor aandoen, maar het ook rijtechnisch oplossen. Sporen zijn dan vaak de makkelijkere weg.
Als verfijning van de hulpen vind ik sporen ok, maar helaas worden ze ook vaak genoeg om andere redenen gebruikt.