Ik heb haar gekocht!!!!!!!!!!!!!!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 23:20

Gaaf!! Gefeliciteerd! ik hoop dat ze goedgekeurd word hoor, maar nu foto's!! Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 00:29

Vergeet niet: een keuring is een momentopname. Laat je haar alleen klinisch of ook roentgenologisch keuren? Als een paard nu kreupel loopt kan het met een week weer over zijn (en omgekeerd). Wil je haar in de verzekering doen? Dan is een keuring inderdaad heel belangrijk. Maar als er niet iets heel graverends uitkomt, zou ik persoonlijk er toch nog heel goed over denken om haar niet alsnog te kopen. Maar dat is mijn persoonlijke beslissing, dat moet ieder voor zichzelf weten. Ik zal in ieder geval het beste voor je hopen...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 00:33

Super!!

Snel foto's he! Veel succes zaterdag...
en de naam Pompidou, vind ik echt geweldig!!!!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-02 00:45

Ik laat haar niet verzekeren.
En waarschijnlijk ook niet keuren.
De eigenaar wilt het zelfs op papier zetten dat hij kan garanderen dat er niets met haar aan de hand is.

Ikzelf geloof niet zo in die keuringen. Mijn vorige paard is namelijk door de een afgekeurd, en door de ander volkomen goed.
Inderdaad, ik vind het maar een moment opname. Ze kan nu wel goed zijn, en bijvoorbeeld over een half jaar wat hebben.
Ik heb daar genoeg over meegemaakt, en geloof gewoon niet in die keuringen.

Mijn eerste indruk is goed, we hebben haar nagekeken, de eigenaar wilt garantie geven etc.
Ik vind het goed zo. Lachen

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-02 00:46

Orri, leuk is die naam he??
Zo apart, en het past echt bij haar.
Als ze buiten rijd, kijkt ze echt zo om dr heen van, Pompidom! Clown
Echt een manse tante.
Haha!

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 01:00

Gefeliciteerd! Hartstikke gaaf!
En nu snel foto's hè, ik ben erg benieuwd!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-02 01:06

Tuurlijk, foto's maak ik meteen speciaal voor jullie!! Schijnheilig
Ik ben ontzettend trots dat ik straks de eigenaar ben.
Kan er jammer genoeg alleen niet van slapen... Gaaaap
Ben echt veelst te zenuwachtig!

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 01:35

Wat leuk dat je je paard gevonden hebt. Je enthousiasme straalt zo ongeveer van het bericht af. Gefeliciteerd.
Ik zal zaterdag voor je duimen dat het paard goedgekeurd wordt!

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 01:41

hai,

gefeliciteerd hoor, ben blij voor je?

maar niet keuren vind ik niet zo verstandig, zo heb ik ook een pony gekocht.
maar uiteindelijk werd ze na een week super kreupel (eigenaar had pijnstillers ingespoten) en die eigenaar bedreigde ons alleen maar en nam haar dus niet terug...

ik raad je aan om haar toch even te keuren, vooral omdat ze zo goedkoop is.

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 08:45

Ik vind het hartstikke leuk voor je maar laat haar alsjeblieft wel keuren.

Een eigenaar kan wel van alles op papier zetten, maar die kan ook niet binnen in kijken. Zometeen zit je met een paard die heel slecht is op bv. zijn straalbeentje en dat is vragen om problemen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 09:27

Ik kan me voorstellen dat je bang bent voor een keuring. Maar als blijkt dat er toch iets aan de hand is wat jij niet ziet (je bent geen prof) sla je later jezelf voor de kop dat je hem niet hebt laten keuren. Het is nl jou plicht onderzoek te doen naar de toestand van het paard bij de koop, zelfs als de eigenaar op schrift steld dat zij goed is, als jij haar niet laat keuren ben jij het haasje en is dat papiertje absoluut niets meer waard!!!!!! En als je haar laat keuren, dan wel door een gerenomeerde paardenkliniek en niet een veearts die voornamelijk koeien en schapen doet en soms paarden. En ik zou toch eens goed nadenken over verzekeringen. Ik had mijn vorige paard niet (onvoldoende) verzekerd en na zijn dood stond ik met lege handen, terwijl als ik hem goed had verzekerd was uitgekeerd. Mijn nieuwe heb ik volledig verzekerd, ook voor ziektekosten. Een rustgevend gevoel, ook dat als je denkt iets niet goed is dat je gelijk de veearts kan bellen en niet voor de centen maar blijft uitstellen.

MAar verder gefeliciteerd hoor. Ik weet hoe het voeld om iets gevonden te hebben wat gelijk klikt.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 09:55

Gefeliciteerd, maar laat haar wel keuren! Ik heb er eentje terug kunnen brengen wegens dampigheid, en achteraf ben ik daar heel blij om. Natuurlijk is het een momentopname, maar een dierenarts kan wel dingen zien, horen en voelen waar je anders niet achter komt. Garanties van een verkoper zeggen mij niet zoveel, Witney zou ook kerngezond zijn. Bovendien kunnen ze altijd gaan zeggen dat ze het bij jou hebben opgelopen en zit je zo in een rechtzaak.
Ik snap wel hoe je je voelt, ik was doodzenuwachtig voor de keuring van Sheril, heb alle gebreken voorbij zien komen de nacht ervoor, maar het is wel verstandig om te doen.

Gaby
Berichten: 3396
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 10:01

gaaf voor je !

ik hoop dat ze voor alle testen en keuringen heen komt !!!!!!!!!!

Lachen Lachen Lachen Lachen

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 10:30

Hartstikke leuk hoor, klinkt goed allemaal! Hoe groot is ze ook alweer? Toch zou ik haar ook later keuren. Het is natuurlijk alleen maar een momentopname, maar je hebt toch iets meer zekerheid.

Mijn eerste grote liefde was een Rex Magna merrie van 3 jaar (nog voor Jur). Ik kwam haar tegen op ponykamp en het was liefde op het eerste gezicht. Al was ik daar met een pony, ik mocht de hele week op haar rijden en heb mijn ouders toen overgehaald haar te kopen. De week na kamp zou ze gekeurd worden. Ik kon daar niet bij zijn, want het was een eind weg. Ik ging er eigenlijk helemaal van uit dat ze van mij was, maar toen werden we opgebeld dat het niet door ging want ze was afgekeurd op een straalbeentje. Ik was er echt kapot van.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 10:31

Ten eerste: GEFELICITEERD!!! Jij bent verliefd, das duidelijk! Knipoog

Ten tweede: laat haar in godsnaam keuren, ook al zegt dat niet alles. Juridisch sta je dan veel sterker, mochten er ooit problemen ontstaan, wat ik uiteraard niet hoop voor je.

Pompidou is een ontzettend vrolijke naam!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-02 10:38

Bedankt allemaal, jullie hebben ook groot gelijk!
Ik ga straks meteen even langs mijn veearts, die heb ik al jaren, en die keurt ook altijd mijn paarden.
Ik ga informeren hoeveel het gaat kosten, want zoveel geld heb ik echt niet.
Want klinisch keuren kost zo'n F500-, toch?

Ik wil haar echt graag door mijn eigen arts laten keuren, want dat geeft een rustig idee. Dan zou ik haar mee moeten nemen hierheen, en das lastig.
Dat vind de eigenaar ook te riskant, want hij zegt, stel dat er onderweg wat gebeurt? Of ze loopt iets op van de reis in de trailer? Je weet het nooit, dus hij zegt, mocht je haar willen laten keuren, liever hier.
Dat is ook weer zo.

Hmm, lekker ingewikkeld allemaal. Knipoog

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 10:46

Hmmmm, als hij het paard laat keuren door zijn veearts dan is de kans groot dat hij de veearts influisterd dat de merrie goedgekeurd moet worden. Daarbij is wel zo, dat als later blijkt dat de merrie niet goed is en dat dat bij de keuring naar boven moest komen, dat de eigenaar met veearts verantwoordelijk is en dus de merrie terug kan brengen. Maar dit is een zogenaamd grijs gebied! Als je laat keuren, liefst met foto's en dan ben je echt veel meer dan 500 gulden kwijt.

Is het argument van geld een probleem met keuring, begin dan helemaal niet aan paarden want stel dat je snel aan grote veearts kosten vast zit, wat dan? en omdat je het niet hebt laten keuren kan je het niet terug brengen, want je hebt zijn verhaal goedgekeurd. Is de keuring te duur, koop dan geen paard!

Over dat vervoeren. Wat je kan afspreken dat je de merrie koopt op basis van koopontbinding dat zij EN goedgekeurd moet zijn EN door de verzekering moet zijn geaccepteerd! Haal dan de merrie op en betaal, vanaf dat moment is de merrie van jou. Zorg ervoor dat je van te voren een verzekering belt dat je de merrie van dat moment hebt verzekerd. Mocht er iets op transport gebeuren is die in indergeval verzekerd. Dit is zo meestal de gang van zaken bij koop van paard.

Succes

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 10:47

Je moet gewoon de veearts naar het paard laten gaan, dat heb ik ook gedaan. Ik wilde ook mijn eigen veearts en Jur stond in Brabant. Mijn arts is daar naartoe gekomen. Het kost je wat meer aan visitekosten, maar ik zou dat er wel voor over hebben. Succes!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 10:54

Anneke schreef:

Ik wil haar echt graag door mijn eigen arts laten keuren, want dat geeft een rustig idee. Dan zou ik haar mee moeten nemen hierheen, en das lastig.
Dat vind de eigenaar ook te riskant, want hij zegt, stel dat er onderweg wat gebeurt? Of ze loopt iets op van de reis in de trailer? Je weet het nooit, dus hij zegt, mocht je haar willen laten keuren, liever hier.
Dat is ook weer zo.



Om te beginnen vind ik het heel verstandig dat je haar toch laat keuren. Ook al beslis je haar toch te kopen mocht er iets niet helemaal goed zijn, dan weet je zeker dat er iets aan zit te komen. En de eigenaar kan er ook niet in kijken. Ik zou ook foto's laten maken, en niet alleen klinisch laten keuren. Laat het doen door een eigen dierenarts die je vertrouwen heeft. Ik kan me voorstellen dat de eigenaar een beetje huiverig is dat er iets gebeurt gedurende transport. Maar je kunt haar laten verzekeren voordat je op stap gaat hoor. Mocht er iets gebeuren dan krijgt hij in ieder geval zijn geld. En voor jouw is dit een mogelijkheid te zien hoe dit paard zich op vreemd terrein gedraagt, en of ze makkelijk de trailer in, en weer uit te krijgen is.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-02 10:57

Toch ken ik veel menesen die hun paard niet laten keuren, maar gewoon zo kopen. Hoe zit dat dan?
Want hier hoor ik iedereen over keuren etc. maar in mijn omgeving zie ik mensen paarden kopen zonder keuring.
Sinds mijn vorige paard eerst afgekeurd werd, en toen weer goedgekeurd, had ik echt zoiets van; is dit nou allemaal nodig?
Als ze nu goedloopt, moet dat toch voldoende zijn? Ze ziet er echt kerngezond uit, en loopt supergoed en rad op de harde weg.
Het gaat mij toch echt om dat de benen goed zijn. Lijkt mij stug dat een jong paard nu al met klachten rondloopt.

Ik wordt hier echt nog zenuwachtiger van. *LOL*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 11:03

Er zijn er genoeg die op jonge leeftijd al met klachten rondlopen hoor. Maar als je voor jezelf al hebt beslist dat je haar gaat kopen, dan hoef je daar toch niet zenuwachtig van te worden?

Wat betreft het kopen zonder keuring: er zijn genoeg mensen die een paard kopen maar hem ook zomaar verkopen als het niet goed mocht gaan. Die geen band hebben met zo'n dier. Die misschien niet zo'n hoge eis hebben aan het dier. Of meer te besteden hebben.

Als ik hoor dat jij dressuur wilt rijden en best een beetje ambitieus bent, en je koopt een paard met een hartruis of rugproblemen, maar de benen zijn goed, dan kom je er nog niet verder mee in de sport.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 11:11

Een kleine klinische keuring kan heel nuttig zijn. Niet zozeer been problemen maar meer long/luchtwegen en hart problemen kunnen aan het licht komen. Toegegeven de kans is vrij klein, maar het zal je kunnen gebeuren.
Dat soort problemen is de verkoper ook niet van op de hoogte. Zoiets zie je gewoon niet aan de buitenkant. Het is gewoon wel verstandig er even naar te laten kijken/horen.

Een kleine klinische keuring hoeft helemaal geen 500 gulden te kosten! De helft komt eerder. Je wilt alleen een gezondverklaring, en als je toch niet wilt verzekeren hoeft er ook geen officieel rapport ingevuld te worden.

is er niet iemand op bokt die je een onpartijdige dierenarts kan aanbevelen bij de verkoper in de buurt?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-02 11:23

Ja dat vind ik een goeie: weet een bokker uit omgeving Doetinchem daar een goede arts die Pompidou wilt keuren?

Die vriendin van mij had ook zoiets van, ze ziet er sterk en gezond uit, gewoon doen.
Die eigenaar zei, ik ben de lieve heer ook niet, ik kan er ook niet inkijken. Maar in de tijd dat ik haar gehad heb, heb ik nog nooit een snotje of wat gezien. Ze is echt een van de gezondste paardjes die hij daar heeft staan zegt ie.
En hij had echt heeeeeeel mooie paardjes staan, waaronder een zeer luxe Holsteiner. Kwijl
Maar dat doet er niet toe. Ze staat ook zonder deken of zo, en haar vacht ziet er echt optimaal uit, glanzend en vrij kort.

Zijn er trouwens bokkers hier, die hun paard juist NIET hebben laten keuren?
Clown *LOL*

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 12:04

ja, ik, nooit spijt van gehad tot nu toe. Toendertijd is ie wel door handelaren gekeurd, mankeerde niks volgens hen, maarja, dat waren handelaren en geen veeartsen. Toen heb ik de gok genomen en na twee jaar nog steeds niks aan de hand Haha!
Maar voordat ik toet kocht was er nog een oud draver die ik wilde kopen en die heb ik toen laten keuren, en die werd finaal afgekeurd, was heeeel blij dat ik die toen heb laten keuren, maar bij haar kon ik ook nog wel het een en ander zien wat niet goed was, maar voor mijn gebruiksdoel (recreatie) wilde ik haar toch laten keuren, voor de zekerheid.
Maar vond dat beessie ook he-le-maal te gek, baalde enorm dat ie toen niet goed was, zou ook niet beter worden.
die keuring kostte mij overigens 250,-

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 12:24

Foto foto, ik wil gauw foto's zien van dit superrrrrbeest!!! Hopen dat ie goedgekeurd wordt