Maar een bijrijder...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Maar een bijrijder...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-02 23:37

Ach ik ben maar een bijrijder
een ruiter op andermans paard
En als je eenmaal bijrijder heet
wordt je soms niet echt gespaard

Dit doe je niet goed, dat gaat fout
Want bijrijder is je naam
Doet de eigenaar hetzelfde als jij
dan treft die persoon geen blaam

Ach ik ben maar een bijrijder
iemand die betaalt voor commentaar
Pas als je een paardje voor jezelf krijgt
ben je met die ellende pas klaar

Haha! *zo dat lucht op* Haha!


ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 23:44

Tja, toch ben ik het niet helemaal met je eens. Ik ben meestal, uitzonderingen bevestigen de regel, zeer tevreden geweest met mijn bijrijders. Ik heb er ook altijd bewust voor gekozen om een bijrijder te hebben. Je zal maar eens ziek zijn, op vacantie willen, voor je werk weg zijn. Toch prettig om dan vast met iemand samen te werken.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 23:44

Ik snap heel goed wat je bedoelt hoor Cody. Ik heb ook heel lang paarden en pony's van anderen gereden en ja dat gaat altijd met hun methode en op hun voorwaarden, ook als ik er heel anders over dacht. Ik kon bijvoorbeeld ook niet in het weekend rijden (dan gingen ze zelf) of naar wedstrijden enzo. Ik ben dus heel blij dat ik na mijn studie een goede baan kreeg en nu eigen paardje kan hebben. Bedenk maar dat jouw tijd nog wel komt en dat een eventuele bijrijder dan een harde dobber aan je zal hebben Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 23:46

Een waarheid als een Koe !!! Echt goed!

Vaak is het niet eens de eigenaar die commentaar levert (in mijn geval in ieder geval absoluut niet! Mijn advies wordt gevraagd en vaak opgevolgd en over alles valt gewoon te praten, geen enkel probleem), maar denken de andere mensen op stal dat ze de eigenaar een dienst bewijzen door jou in de gaten te houden (terwijl je al 4 jaar op dat dier rijdt, alleen pas kort op die stal) en alles wat je (in hun ogen) verkeerd doet door te briefen, terwijl we gewoon een schriftje hebben waar alles, goed en fout, in staat. Om maar te spreken over het feit dat je -inderdaad- gewoon eigenlijk minderwaardig wordt gevonden en er op je neergekeken wordt.

Waar gebeurd:
Gipsy was erg vervelend, hing echt de zeikmerrie uit, ik was het spuugzat, pak de zweep erbij en geef haar een pats, niet eens hard, puur even laten merken dat ik het echt zat was en dat ze zich niet aan moest stellen.
Een van die hulpvaardige personen bij mij op stal meende dat ze dit door moest spelen aan de eigenaresse van Gipsy: 'Weet je wel dat jouw bijrijder je paard slaat?' Gelukkig weet de eigenaresse van Gipsy wel beter en kent ze haar eigen paard goed, op valse toon: 'Daar zal ze dan wel een reden voor gehad hebben denk je niet? Waar bemoei je je eigenlijk mee?' Einde gesprek, de boodschap was duidelijk en die fijne stalgenoot droop af.

Ik doe gewoon m'n dingetje op stal, heb weinig met die lui te maken (er zijn ook een hoop aardige hoor!) en ik weet dat wat ik doe gewaardeerd wordt door de eigenaresse van Gipsy, maar soms....... Frusty

Nulla tenaci invia est via

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-02 23:55

ikke: het is nu ook wel erg zwart-wit gesteld hoor Knipoog

Maar soms heb ik het idee dat ALS er iets te klagen valt, dat vaak op het bordje van de bijrijder terechtkomt.
Ik heb ook goede ervaringen met bijrijden waarbij de mensen me heel dankbaar waren maar de beste ervaring die ik tot nu toe heb gehad is een paardje waarvan ik de enige was die er op reed, lekker alles op mijn manier doen en dan tot de conclusie komen dat je het zelf eigenlijk zo gek nog niet doet Bloos

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 00:12

Een simpele en korte reactie vanaf mijn zijde.... ik ben het helemaal met je eens Marije.. (maar dat wist je waarschijnlijk al Knipoog )

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 00:24

Ik heb ook wel eens wat te grommen op mijn verzorgster, maar ik heb niet de pretentie zelf foutloos te zijn, dus enige omzichtigheid kan hierin geen kwaad.
Dat doorbrieven van allerlei "feitjes" komt mij ook zeer bekend voor. Ik heb ze altijd voor kennisgeving aangenomen. Ik kwam regelmatig kijken bij mijn bijrijders, ik wist dus vrij goed hoe ze het deden en of er dus redenen waren om dit soort verhalen te geloven, meestal niet.
Nog en leuke: een bijrijdster reed in de les en mijn paard was duidelijk bezig de boel op de kast te jagen. Vondt de instrutrice het nodig om haar met een zweep te laten rijden. Ik waarschuw haar dat ze dat niet moet doen, mijn paard heeft ECHT iets tegen zwepen, krijg ik op mijn kop dat ik me niet met haar les moet bemoeien. Ik heb haar dus gelijk voor de voeten gegooid dat ze niet moet menen mijn paard beter te kennen dan ikzelf, ik had mijn paard toen al een jaar of zes. Afijn, bijrijdster rijdt toch met zweep, ging dus helemaal niet, mijn paard voert dan gewoon helemaal niks meer uit. Leuk, dit soort instructeurs.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 10:42

Joh, er gaat niets boven een eigen paard. En ik hoop voor je dat je op een dag je eigen paard zult hebben, en van niemand afhankelijk zult zijn.

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

gezeur en commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 12:03

ik heb als eigenaar anders ook heeeeel veel gezeur en commentaar mogen ontvangen toen ik net mijn eerste paard had.
Want dan kunnen de dames (en paar heren) ervaringsdeskundigen al hun theorien, feiten over je heen gooien. En je komt net kijken dus je bent een goed "slachtoffer". Dus soms ben je als ervaren bijrijder waarschijnlijk nog beter af hoor
Haha!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 12:20

Ik heb het nu andersom. Na altijd een eigen paard te hebben gehad was ik helemaal gestopt. Nu 4 jaar later moest ik gewoon weer rijden. Mijn gezondheid was weer goed dus ging ik weer rijden. Geld voor een eigen paardje was er op dat moment niet. Dus ik ga verzorgen.

Ik heb het getroffen op de een of andere manier. Ik mag zo verschrikkelijk veel met het paard doen en de eigenaar zelf rijdt niet door een blessure. Maar ik blijf het idee hebben dat ik teveel betaal en dat ik zo verschrikkelijk veel verantwoording af moet leggen. Volgens mij was ik nooit zo tegen mijn verzorgsters.

Het blijft toch het fijnst als je een eigen paard hebt en alles helemaal zelf kan doen!
Hou vol en blijf er wat moois van maken tot je een eigen paardje kan gaan aanschaffen. Hier zal het niet lang meer duren voordat ik er 1 heb! Pling

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 12:22

Ja, ik kan me goed voorstellen dat je je nu zo voelt, wat en rotsituatie.
Hopelijk krijg je binnenkort een ander bijrijdpaard.
En ooit heb je je eigen paard, helemaal voor jezelf, en kun je doen en laten wat je wilt. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 13:40

Zo schop jij jezelf even in een hoek dan .......

Godzijdank geldt dit voor lang niet alle bijrijders hoor. Die van ons heeft alle vrijheid van de wereld, wordt gewaardeerd en gerespecteerd, betrokken bij beslissingen, en uitgenodigd voor leuke dingen. Morgen gaan we samen een strandrit maken. En ze mag lessen met onze paarden, rijden zo vaak ze wil (als ze het maar opschrijft zodat ik het voer aan kan passen) etc. etc.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 14:00

ja zo voel ik het nou ook!!! niet door de eigenaren, maar door andere stalgenoten! Bijv. 2 jongere meiden, de 1 rijd z met de welsh die ze zelf heeft ingereden!! en zelf tot z heeft gereden!!! zozo!! en die kijken toch op mij neer!!!!! verschirkkelijk gewoon!!!! maar goed die mensen heb je overal!!!! Misselijk

....

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 14:20

Ik ben zelf ooit ook bijrijdster geweest, maar voelde het absoluut niet zo als jij het omschrijft. Toch kan ik me er wel iets bij voorstellen.

Mijn eigen zeer gewaardeerde bijrijdster wordt door mij gezien als mede-eigenaresse van Kaminka, dus ik vraag altijd wat zij ergens van vindt. Ik vind onze samenwerking heel goed gaan, ik hoop dat zij het daarmee eens is. Zal het toch eens vragen...

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 14:20

Ach, ik heb het net andersom, ik heb dus een bijrijdster voor mijn tweede paardje. Een actief beest, wil altijd aandacht hebben en ik heb eigenlijk amper tijd voor 1. Welnu, ik doe erg mijn best om haar alle vrijheid te geven die ze wenst. Probeer in feite de ideale paardeneigenaar te zijn, ik ben zelf immers ook bijrijdster geweest. Het is gewoon lastig omdat je met z'n tweeen niet altijd 1 en dezelfde gedachte hebt.

Gelukkig is er redelijk communicatie tussen mij en de bijrijdster.
Maar als ik eerlijk ben, ze heeft niet veel te vertellen over de gang van zaken bij mij op stal. Wat ik wil, dat gebeurt. Ik betaal immers ook de rekening. ik wil van haar dan ook geen betaling of wat dan ook, watn dat schept verplichtingen.
Ze mag er elke dag op rijden en doen, ze mag het paard mee naar les (zelf vervoer regelen) Ik regel dat het paard tuig heeft, borstels, deken, schoon op stal staat. Ze hoeft niets anders te doen dan spelen met dat paard. Ze mag alleen niet in het donker over straat rijden.
Af en toe helpt ze me met uitmesten, over het algemeen ben ik dan wel aangenaam verrast, komt vaak wel heel goed uit.

Het is gewoon heel lastig, want je bent niet hetzelfde, iedereen denkt anders over de weg naar een bepaald doel. Of je nu eigenaar bent of bijrijder. Ach, je wilt beide het beste voor het paard...
Verder, ik gun elke bijrijdster een paardeneigenaar als mij Schijnheilig

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-02 14:29

Het blijft gewoon moeilijk, een paard delen. Je kunt niet overal hetzelfde over denken inderdaad. Bij ons gaat het eigenlijk heel goed maar soms zijn er momenten dat je weer denkt: 'ik weet het, ik heb 0,0 te vertellen als het er op aankomt' en dat is niet altijd even leuk.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 20:15

Wow nou realiseer ik em weer wat voor een mazzel ik heb!
Ik rijd Iwaldo iedere dag. Ik les er twee keer per week mee, en mag wedstrijden gaan starten. De eigenaar neemt hem 2x pm ongeveer mee naar de jacht. Dat vraagt ie dan van te voren aan mij zodat we kunnen overleggen wanneer ik wedstrijden wil rijden etc. Op zondagen rijdt hij z'n andere paard en gaan we samen naar buiten, waarbij hij soms zelfs aan mij vraagt hoe ik bepaalde dingen aanpak (zoals hoe lang stap je los) zodat hij dat ook gaat doen Haha!

Natuurlijk is het wel eens lastig dat iwaldo dan een jacht heeft gelopen en de rest van de week denkt: We moeten met de kop omhoog zo hard mogelijk! Knipoog Maar hij pretendeert iig niet een dressuurruiter te zijn en zit mij daar geen strobreed in de weg. Als hij Wal komt rijden gaat ie lekker naar buiten op een los teugeltje.

Ik super blij dat ik een 'eigen paard heb zonder kosten' en hij blij dat Iwaldo top in traning staat en hij er lekker rustig mee kan jagen wanneer hij wil, en ik mest ook nog eens.

Ik beslis dus alles wbt rijden, ik zet Wal op de lijst van de smit, ik sping/rijd buiten/longeer wanneer ik wil en hoe ik het wil. Spullen zet ik op rekening en ik scheer en velcht Wal ook nog eens tegen betaling.
Wat een treffer he....

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 20:24

ik heb zelf anderhalf jaar een pony verzorgt totaal geen problemen met niemand.ik kocht toen een eigen pony een hengst veulen dat ging op de stal waar ik hem kocht prima ze hielpen als het nodig was af en toe goede adviezen tot ik van stal ging veranderen vanaf het moment dat hij uit de trailer stapte daar kreeg ik al comentaar ik deed niks goed en ze vonden hem te klein voor mij(gek he hij was net 2).ze hebben me zelfs zover gekregen toen dat ik hem na 2 maanden al heb verkocht.ik was toen nog jong en was makelijk overtehalen.maar heb er wel van geleerd ze hebben het naderand met mijn nieuwe paard ook geprobeerd maar ik doe nooit meer een paard weg.dit laatste paard heb ik al 9,5 jaar en hij blijft tot zijn dood.ik heb ook een verzorgster gehad met hem gewoon omdat ik weet hoe leuk het is als je zelf geen eigen paard hebt.daar had iedereen ook comentaar op ze deed niet veel goed ik heb daar niet naar geluisterd ik wist wat ze deed.zo zie je dat je altijd wel comentaar krijgt wel of geen eigenpaard.

groetjes

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 20:28

OKe, je hebt wel (een beetje) gelijk, je moet het gewoon maar treffen met een paarden eigenaar waar je mee op kunt schieten.
De pony's die ik nu bijna 5 jaar verzorg zijn van een man en daar kunnen we gewoon heel goed mee op schieten, het is nu zo als hij ergens aan twijfeld (zoals het bellen van de DA) vraagt hij of we even langs willen komen om te kijken of het echt nodig is.
Maar daar moet je natuurlijk wel geluk mee hebben.

Toen ik Amulet net had en ging lessen op m'n oude manege heb ik ook commentaar gehad, aahh waarom koop je nou zo'n hittepetit als je bang bent om op "drukke" paarden te rijden ?
Toen zei ik dus "omdat ik WEET dat hij een erg rustig karakter heeft en dat dat allemaal nog wel komt als hij gewend is, maar daar was geen begrip voor, hij moest zich net zo gedragen als die manege paarden.
En cody je hebt zelf gezien hoe snel hij nu ergens went, heb ik toch nog gelijk gekregen }> Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-02 20:33

Hm ja als ik jullie allemaal hoor wordt het dus niet veel beter als ik eenmaal een eigen paardje heb Verdrietig maar hangt het er heel erg van af WAAR ik sta met een paard. Lachen Kan ik ook wel inkomen ja.

Cissi_D

Berichten: 1549
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 20:44

Als ik die berichten hier op bokt lees over bijrijders enzo ben ik erg blij dat het bij mij wel goed gaat met het rijden op andermans paarden. Maar ja, het baasje van Niño kende ik al goed voordat ik op Niño ging rijden, dat scheelt denk ik wel. Vaak vind ik het wel moeilijk. Ben altijd bang dat ik iets erg vaak fout doe en dat 't als zij weer gaat rijden moeilijk is om de fout weer te herstellen ofzo.
Vaak heb ik zoiets van "Had ik maar een eigen paard..." maar als ik er echt goed over na denk is het zo maar goed. Ik heb niet die hele verantwoordelijkheid op me maar ik kan toch vaak rijden (behalve als het zo'n weer is als nu Boos! )

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 21:08

Cody schreef:
Hm ja als ik jullie allemaal hoor wordt het dus niet veel beter als ik eenmaal een eigen paardje heb Verdrietig maar hangt het er heel erg van af WAAR ik sta met een paard. Lachen Kan ik ook wel inkomen ja.


Het ligt er idd aan WAAR je staat, bij die manege ben ik ook na een les met eigen paard weggegaan hoor (met manege paarden was het altijd heel gezellig, maar met Amulet was het mis).
En natuurlijk een eigen paard is het beste wat je kunt krijgen....

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 23:15

Ik heb zelf nooit zo veel problemen gehad met mijn bijrijders-baantjes...
Ik geloof dat ze allebei wel blij met mij waren. Ik heb nu een eigen paardje, en dat is soms wel veel makkelijker (voor bepaalde dingen geen toestemming te vragen). Aan de andere kant wel veel meer verantwoordelijkheid.

Maar ik blijf het erg min vinden als ze achter je rug om je door het slijk halen. Heb dan het lef het recht in het gezicht te zeggen!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 23:58

Als ik de bijrijders hier moet geloven zijn ze allemaal even goed en geweldig, idem voor de eigenaren. In de praktijk is dat toch vaak anders. Het ligt er ook heel erg aan bij WIE je bijrijdt, met de een kun je beter overweg als met de ander en dat kan leiden tot hele grote meningsverschillen waarbij de bijrijder de mindere is of tot mensen waar je heel goed mee overweg kunt. Ik ga NOOIT meer ergens rijden bij mesnen die ik niet mag. Ik heb het 1 keer gedaan en het was een ramp.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 01:50

Wanneer je en een goede bijrijder/verzorger hebt en een goede eigenaar kan het nog steeds misgaan wanneer je elkaar niet ligt of wanneer de rijstijlen ver uiteen liggen.

Ik heb hele fijne bijrijders/verzorgers gehad maar helaas ook het tegendeel mogen meemaken. Ooit een meisje gehad die het paard goed kon rijden, hielp met de verzorging maar ook mijn voorraadkelder leegat, mijn telefoonrekening de hoogte inhielp en zodanig probeerde te manipuleren dat ik er echt niet goed van werd.
Maar ook had ik ooit een verzorgster die jarenlang kwam zonder te kunnen rijden en, toen ze wel mijn paard kon rijden, dat ook geweldig deed. Maar die kocht dus zelf een paard Haha! .

Zowel als bijrijder/verzorger als eigenaar moet je toch een portie geluk hebben dat je de goede match krijgt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Briiet, ComscoreBot, criollo_yess, ElinaSK, horssie, jitskenienke, Laj1, Laura82, micksage, Mo_Noah, MyWishMax, neline11, Pantykous, rocky_1995, Sjofel, Sting en 94 bezoekers