waar moet je op letten als je een manege uitgaat zoeken??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

waar moet je op letten als je een manege uitgaat zoeken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 21:40

nou, iemand tips? waar hadden jullie op gelet toen jullie een manege gingen uitzoeken?? of ging je zo maar bij de eerste de beste rijden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 21:55

Mijn eerste manege was vooral dichtbij en betaalbaar. Als je net begint zien alle paarden en alle maneges er hetzelfde uit. Later begint je op te vallen dat ze op de ene manege de spullen en paarden een stuk beter voor elkaar hebben dan op de andere manege.
Vroeger had je de Federatie voor Nederlandse Rijscholen. Ik weet niet of dat nog bestaat. Zij stellen bepaalde eisen aan het materiaal en het niveau van lesgeven. Voor extra zaken kun je als rijschool een ster verdienen tot eenmaximum van 5 sterren. Weet iemans nog of dat bestaat? Het is in ieder geval een kwaliteitswaarborg.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 21:57

Nee hoor, ik heb een uitgebreid vergelijkend onderzoek gedaan. Maar iets wat vijftien jaar geleden was, hoeft nu niet meer zo te zijn. Op de manege waar ik me in die tijd thuis voelde sta ik al een paar jaar niet meer.
Ik keek naar bereikbaarheid, moest in die tijd met de fiets. Naar hoe de paarden eruit zagen, goed verzorgt. Hoe er les gegeven werd. Wat voor mensen kwamen er, beetje gezellig volk, niet zo'n kakmanege.
Ik merk wel dat ik in de jaren de lat hoger ben gaan leggen. Maneges die toen nog wel konden, die kunnen in mijn ogen nu niet meer.

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 22:02

FNRS bestaat nog steeds hoor!
Ze hebben ook een site waar achter elke manege het aantal sterren ook staat..
dat geeft wat aan maar je moet ook naar de sfeer kijken op een manege!

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 22:02

De FNRS bestaat nog steeds hoor. Timmeren ook hard aan de weg. Maar of het nou een echte kwaliteitswaarborg is, betwijfel ik. Ik heb 2-ster maneges gezien die in mijn ogen beter voor elkaar waren dan sommige 3- of 4-ster maneges. Maar ja, ik heb ook geen idee hoe precies die sterren worden toegekend. Iemand een idee?

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 22:06

Ik ben met mijn vader naar het amsterdamse bos gegaan, eerst zou ik op de amsterdamse manege gaan en hebben we daar folders gehaald. Toen zag ik een bordje met manege nieuw amstelland staan dus dacht ik van na dan ga ik daar ook maar even kijken. En toen viel het mij heel erg op dat de manege en paarden er verzorgder uitzagen en het waren ook meer paarden.

Waar jij op zou kunnen letten is of de paarden er goed uitzien, of ze betrouwbaar zijn, of de mensen op de manege een beetje aardig overkomen(dat je niet in een poedersuiker komt). Als ik jou was zou ik naar een les gaan kijken van jouw niveau en kijken hoe die wordt gegeven. Ook zou ik een foldertje vragen als die er is. En als jij of jouw ouders willen dat je op de minst dure manege gaat rijden kan je ook de prijzen vergelijken!

Veel succes met het uitzoeken van een manege!!

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 22:19

heel erg bedankt! k kan duskiezen uit twee manege's. eentje hebt eensupergoeie naam! de andere ben k al een paar keer geweest. er staan best oude paarden. k heb eigelijk nog nooit een les daar gevolgd. (ben ik wel van plan) de mensen waren niet zo aardig. maar misschien hadden ze zo iets van: komt weer zo'n pottekijker die hier niet komt rijden! de paarden waren wel aardig! die ene manege met die goeie naam ben ik nog nooit geweest. maar daar ga ik volgende week zaterdag (als me moeder niet heoft te werken)kijken!
Groetjes Anne

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 23:06

Bij ons in de buurt zijn 2 hele grote manege's; Prinsenstad en Chardon. Bij die eerste ben ik wel eens met Evita geweest voor wedstrijden en chippen.

Ik had wel vriendinnetjes die bij die 2 manege's reden en ik was er ook wel eens geweest. Prinsenstad heeft iig 4 sterren en Chardon weet ik niet.. grote binnenbakken enorm veel paarden enzovoort. Maargoed die kinderen reden met z'n 12en of 15en in een les en dat was dan zo'n les van in een rijtje achter elkaar, stappen, draven, een volte en iedereen een rondje in galop en weer stappen KLAAR je leert er helemaal niks over verzorging ofzo en het was ook nog eens hardstikke duur. Toen ben ik op les gegaan bij een vereniging van de TU waar dus niet iedereen zomaar mag gaan rijden, en ik heb er nooit spijt van gehad!! je rijdt met maximaal 6 mensen in een les (regelmatig maar met 4 of 5) en je mag lekker je paardje verzorgen en zelf opzadelen en afzadelen, de kleintjes worden geholpen door oudere kinderen en er zijn heel verschillende paarden (ook wat moeilijkere paarden!) dus je leert niet hobbelen maar je leert RIJDEN!
Wat me later pas op ging vallen was dat de paarden bij ons er eigenlijk veel beter bij staan, er zijn maar 14 paarden en pony's dus je kent ze allemaal goed, ook de instructeurs kennen ze goed en zo kunnen ze dus goed in de gaten gehouden worden. Bij een manege met 70 of 80 paarden gaat dat niet zo! Als ik nu eens bij de prinsenstad kijk, vind ik dat de pony's er niet goed bij staan! slechte zadeltjes, doorgezakte ruggetjes, in een stand en dan allemaal op een rijtje...

Ik denk dat je daar gewoon een beetje naar moet kijken, ik vind de sfeer op zo'n grote manege niet leuk.. dat is je eigen mening of je dat wel of niet leuk vind! verder denk ik dat sterren niet veel zeggen over de kwaliteit van de lessen die je krijgt! mijn vriendin had een jaar les gehad op een van die grote maneges, toen kwam ze bij ons en ze moest gewoon weer in een beginnersles bij kinderen die nog nooit hadden gereden, gewoon omdat ze alleen nog maar kon stappen, lichtrijden (niet eens op het goede been.. had ze nog nooit van gehoord) en ze had 2 of 3 keer gegaloppeerd. Verder moet je gewoon kijken of je zelf ook wat mag doen bij het opzadelen en verzorgen van de paarden, want het is natuurlijk leuker als je dat ook allemaal gelijk leert.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 23:27

Ditta schreef:
k kan duskiezen uit twee manege's.


Mag ik zo bijdehant zijn om te vragen welke 2 dat zijn? (PB kan ook) Grote kans dat ik ze ken! En misschien dat ik je dan wat meer kan vertellen.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 02:39

Dan ben ik zo bijdehand om er een paar op te noemen in de omgeving (je woont toch in Huizen/Blaricum Ditta?)

- Larense Manege: ongetwijfeld die met die "goede naam"
- Any Dale: anders is het deze
- Schildknecht: definitief geen goede naam

Tja, eerlijke mening? In deze volgorde: erg, erger, ergst Misselijk . Maar ik kijk vast naar andere dingen dan jij als je een manege uitzoekt.

Schildknecht heeft zijn paarden er slecht bij staan, lessen zijn ook niet fantastisch. Any Dale had altijd een goede naam, maar ik vind het een soepzooitje daar. De paarden staan er veelal in stands, armoedige boel, slechte zorg (ook voor pensionpaarden!!), slecht materiaal.
Larense Manege is een grote kakbende en wordt gerund door iemand waar ik mijn vraagtekens bij plaats...

Aan de andere kant was ik laatst bij Lies Beuker, dat nieuwe in Almere, kreeg daar een fabriekgevoel bij. Heel netjes en luxe, maar de sfeer van vroeger in Naarden was verdwenen. Erg jammer, maar dat komt door zo'n massaproductie denk ik.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 04:20

Lunatic schreef:
Aan de andere kant was ik laatst bij Lies Beuker, dat nieuwe in Almere, kreeg daar een fabriekgevoel bij. Heel netjes en luxe, maar de sfeer van vroeger in Naarden was verdwenen. Erg jammer, maar dat komt door zo'n massaproductie denk ik.


Goh had je dan niet langs kunnen komen Knipoog
Ik woon er vlakbij echter mijn paard staat op een pension een stad verderop Lachen

Lies Beuker staat idd bekend als Fabriek.

Ik ben zelf begonnen op toendertijd 'arme' ponyclub *amsterdamse*,
heb er veel geleerd over verzorging, tuigage, stalwerk, theorie en putjes scheppen in een natte buitenbak, verder was het qua rijden vooral veel buiten en zo nu en dan voltige. Ik ben daar begonnen met rijden, omdat ik niks anders kende en mijn moeder het daar kon veroorloven + lag op fiets afstand.

Later heb ik gereden bij Manege Nieuw Amstelland, echt super-de-luxe anders en leerde voor het eerst 'oefeningen' rijden en paar keer sprongetje gedaan. Daar mijn eerste intermanegiale wedstrijden gereden.
Het was daar doodnormaal om paard kant-en-klaar in de stand of box te hebben staan 5 minuten voor aanvang les.
Vanaf het begin heb ik ze duidelijk gemaakt het zelf te willen doen. Ik hielp ook, met enige regelmaat (weekend), op stal de meiden die daar werkten met opzadelen en opstrooien, uitmesten, met de beginner pony lessen ernaast lopen. Mijn lievelingspaard aan de hand stappen toen ze koliek had.

Tijdens mijn 2de zwangerschap (bijna 3 jaar terug inmiddels) heb ik prive les gereden op manege Almere-Haven, van de verscheidene instructrices,
wel steeds op hetzelfde paardje, dat was ook erg leuk en de lessen leerzaam. Van de groepslessen heb ik niet genoeg gezien om een oordeel te vellen.

Als je de keuze hebt uit een aantal, dan zou ik op mijn intuitie afgaan als ik jou was, er een proefles proberen en ook bij bijvoorbeeld de 2de keus.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 12:09

Lunatic schreef:
- Larense Manege: ongetwijfeld die met die "goede naam"
Larense Manege is een grote kakbende en wordt gerund door iemand waar ik mijn vraagtekens bij plaats...


Over de Larense ken ik (bijna) alle ins and outs, ben blij dat ik daar weg ben als pensionklant, maar misschien is het als manegeruiter beter, dat heb ik alleen bij de oude eigenaar meegemaakt (en de eigenaar daarvoor), niet bij de nieuwste (waar ik ook zeer grote vraagtekens bij zet!)

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 13:47

wat de voer methode is.
wat voor voer,
Hoe de stallen zijn ( licht ruim luchtig) Ventielatie.
Rij mogelijkheden. ( binnenbak buitenbak, uitrijmogelijkheden )
wiedegang !!!!!!!!!!!!!!!!
En hoe het daar verzorgd uitziet.
Het kan een klere zooi zijn, maar dat hoeft dan niet gevaarlijk voor de paarden te zijn, het kan heeel netjes zijn, maar wel gevaarlijk dus Lachen

groetjes Lara

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-02 15:08

de larense manege hebt onderand weer een hele nieuwe eigenaar.
enne, kakmanege's kunnen ook goed zijn want me nichtje rijd op een kakmanege maar ze leert wel veel!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 15:16

Ditta schreef:
de larense manege hebt onderand weer een hele nieuwe eigenaar.


Wéér een nieuwe of nog steeds Katja?
De eigenaren die ik heb meegemaakt zijn:
Maarten & Nienke
Gonda & Juan
en als laatste, daarna ben ik weggegaan dus Katja.

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-02 15:43

tja, dat weet ik niet of ze zou heet, maar ik hoorde het van een meisje die daar reedt.
Zelf ban ik eigelijk ng nooit daar naar binnen gegaan!

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 17:22

Ditta schreef:
de larense manege hebt onderand weer een hele nieuwe eigenaar.
enne, kakmanege's kunnen ook goed zijn want me nichtje rijd op een kakmanege maar ze leert wel veel!


die manege waar marjo rijdt daar leert ze dus geen bal, ja behalve dat je heel hard moet rukken als je pony links witl terwijl jij rechts wil en dan ook flink met de zweep moet slaan... Frusty

maar kak of niet, dat heeft uiteindelijk niets met de manier waarop je les krijgt te maken.

op die waar ik rijd daar lijkt het of de zooi in elkaar stort als het een beetje waait maar we krijgen dar wel fantastisch les!