Vragen over Orun cursus

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Vragen over Orun cursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-02 13:40

Naar aanleiding van het topic Oruncursus heb ik even wat vragen over deze cursus. Wie kan mij bv wat meer vertellen over de Orun cursus zoals op welk niveau je moet kunnen rijden. Ik hoorde ook dt je je eigen paard mee moet nemen maar moet dat perse een PAARD zijn of het ook een pony (Fjord) wezen? Wat doe je nu zoal tijdens een cursus? Krijf je les in lesgeven of vooral rijles?


Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 14:08


Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 15:28

Je paard moet minimaal 1.60 m zijn dus je moet wel een hele grote Fjord hebben Haha! .
Je moet minimaal L-dressuur met 1 wp zijn en voor de allround opleiding ook nog eens B-springen met 1 wp.

Zoals ik al zei in het andere topic, verschilt het heel erg per cursusplaats hoe de cursus gegeven wordt.
Over het algemeen ligt in de 1e fase de nadruk op het rijden en niet zo zeer op het lesgeven.

Je hebt meestal eerst een uur theorie en daarna nog praktijkles.
Je bent echt een hele avond kwijt aan de cursus. Om kwart voor 8 begon het bij ons en vaak was het pas om 23.15 uur afgelopen. Dan moet je nog met je paard naar huis, kortom voor 00.00 uur lig je zeker niet in bed.
Best zwaar dus, die cursusavonden als je ook nog werkt overdag.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 20:49

Even als aanvulling op wat fitzroy zegt. In het 2e jaar en het 3e jaar ligt ook de nadruk op het rijden. Je moet uiteraard ook lesgeven, maar men gaat ervan uit dat als je rijden verbetert dan ook je lesgeven verbetert.

Het 2e en 3e jaar wordt in ermelo of wanroij gegeven en de dagen zijn van 9.00 tot 16.00 uur of van 15.00 tot 22.00 uur. Eerst krijg je ongeveer 1,5 uur theorie en daarna ga je rijden in groepen van 2 tot 4 ruiters waarbij je les krijgt van een instructeur. Verder moet je een aantal keer een cursuspaard rijden.

Meestal heb je 2 instructeurs die elkaar wekelijks afwisselen. Na een aantal lessen ga je ook lesgeven omdat dat uiteraard ook geoefend moet worden.

In het 2e jaar heb je examen in rijden van je eigen paard en 2 andere paarden en lesgeven aan 2 ruiters. In het 3e jaar komt er nog het rijden van een vrije proef bij die je zelf moet maken. (een soort van kur op muziek maar dan zonder de muziek)

Het niveau in het 2e jaar moet m1 dressuur met 1 winstpunt zijn en in het 3e jaar m2 met een winstpunt. Ik weet niet precies hoe het bij de allround gaat maar ik denk zo ongeveer wel hetzelfde. Ik zag ze in ieder geval wel iedere week springen en dressuren.

Ik heb het erg naar mijn zin gehad. Vond het alleen best wel veel geld en het kostte erg veel tijd.

Stralend de dag door.

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 23:17

ivar schreef:

In het 2e jaar heb je examen in rijden van je eigen paard en 2 andere paarden en lesgeven aan 2 ruiters. In het 3e jaar komt er nog het rijden van een vrije proef bij die je zelf moet maken. (een soort van kur op muziek maar dan zonder de muziek)



In het 1e jaar heb je precies hetzelfde examen als in het 2e jaar, nog weer even als aanvulling.
Dus 3 paarden rijden en 2 ruiters lesgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 10:36

Ik denk dat de topicstarter het over de basiscursus van de Orun heeft (?) om mee te beginnen, maar nog niet over de eerste fase (of niet?)
Want als het over de basiscursus gaat, hoef je geen paard te hebben, dus ook niet boven de 1.60. Je moet wel een ruiter met paard of pony hebben, die mee kan naar de oefenlessen.
Pas vanaf de eerste fase (als het serieus wordt zeg maar *LOL* ) heb je een paard van minimaal 1.60 nodig en moet je minimaal 1 wp in de L (1) hebben.

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-02 20:13

Ik wil idd wel wat meer weten over de basiscursus. Wie mag je daar bv mee lesgevben (welk niveau?) en wat moet je zelf kunnen rijden?

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 21:56

Als je wil gaan lesgeven dan kun je dat gewoon gaan doen. In nederland heb je geen diploma's nodig om te mogen lesgeven. De basiscursus van nu heette vroeger ponyclubleiders cursus. Dat geeft al een klein beetje aan op wat voor niveau je zou kunnen gaan lesgeven. Beginners en zeg maar zo ongeveer tot de B klasse. Ik denk dat het wel verstandig is om zo'n cursus te gaan doen als je zelf twijfelt over je eigen kwaliteiten omdat je dan in ieder geval wat meer theoretische achtergrond krijgt en iets meer weet waarom je bepaalde dingen doet en hoe je dat zou kunnen overbrengen aan je leerlingen. Voor de basiscursus heb je geen eigen paard nodig.

Stralend de dag door.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AmyJamess, Ann, carina, Earth, ElinaSK, estell__, JPitty, Kimberley_, onpaard, rien10, StonedRomy, xRooss en 86 bezoekers