Paarden zonder papieren kunnen ook leuk zijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

peeky

Paarden zonder papieren kunnen ook leuk zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 14:20

Ja, deze discussie is al totaal uitgemolken, maar ik blijf me verbazen over de manier waarop mensen paarden zonder papieren neer blijven zetten als 'kansloos' en 'fokken voor de slacht'

Ik heb een paard zonder papieren, en ben er heel erg content mee. Ze doet het beter dan menig paard met prima papieren op wedstrijd, en ze was voor mij destijds betaalbaar doordat ze geen papieren heeft. Prima toch?

Ik hoorde als argument dat je nooit weet wat eruit komt bij kruisen, maar dat is bij paarden met papieren ook altijd maar de vraag, al kun je dit natuurlijk met iets meer zekerheid zeggen, maar dan nog, dit vind ik geen argument om papierloze paarden af te keuren. Bovendien zijn kruisingen vaak oersterk....en ze worden bij sommige stamboeken ook gewoon geaccepteerd, zoals bij het NRPS en het appaloosa stamboek.

Ik ga in de toekomst zeker nog een veulen uit mijn paard fokken. en kruising dus. Ik vind haar geweldig en wil een nakomeling van haar, en geen veulen dat toevallig papieren heeft en helemal dressuurgefokt is maar waarvan ik het karakter helemaal niet ken.

Ik denk dat mensen die tegen kruisingen zijn hun energie beter kunnen besteden aan iets anders dan het afzeiken van kruisingen, want ze zullen altijd blijven bestaan en dat is ook een goed ding voor de ontwikkeling van rassen en het tegen gaan van inteelt.

Horse_

Re: Paarden zonder papieren kunnen ook leuk zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:42

Op zich is een veulen fokken (voor jezelf) niets mis mee mits de ouders gezond zijn toch.

Ik heb ook een merrie zonder papier en vind haar zo mooi en lief dat ik ook wel een veulen van haar zou willen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:46

Hoezo voor jezelf? er zijn zat mensen met papierloze paarden, en die hebben hem toch echt ooit gekocht. Er is dus een markt voor.

Jamaica heeft ook geen papieren, maar daar is ze niet minder lief of minder goed om.
Ik kan alleen geen haflinger fokken met haar, maar als dat nou het ergste is?

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:48

Ik ben het helemaal met je eens peeky. Ik heb dan wel geen eigen paard, maar het paard dat ik rijd en ook wedstrijden mee start, heeft ook geen papieren. Dit heeft voor mij nooit wat uitgaamkt. Ik ben hartstikke gek op Prodigy! En ik denk dat hij vaak beter loopt in een springparcours dan een ander paard mét papier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:52

toch gaan er nog altijd meer jonge paarden naar de slacht zonder papier als met
En dat is toch wel iets om over na te denken.

En natuurlijk zullen ze net zo lief zijn, want een paard is een paard.
Daar zal echt geen verschil in zijn.

Persoonlijk zal ik niet vlug een paard zonder papier kopen, dit omdat ik zeker wil zijn van zijn leeftijd enz. Maar zeg nooit nooit Lachen

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:58

runningkawa schreef:
Persoonlijk zal ik niet vlug een paard zonder papier kopen, dit omdat ik zeker wil zijn van zijn leeftijd enz. Maar zeg nooit nooit Lachen

Daar is ook weer wat voor te zeggen.. Paarden zonder papier zijn in mijn ogen niet echt minderwaardig, maar zelf zou ik wél liever een paard mét papier kopen. De reden daarvan is dus ook dat ik gewoon met zekerheid wil weten van leeftijd, ouders, enzovoorts.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 15:17

tuurlijk zijn paarden zonder papieren ook leuk , alle paarden zijn leuk van shetlander tot brabander !

het enige waar ik tegen ben is fokken met paarden die een erfelijk gebrek hebben of zeer slecht zijn van bouw !
maar dit gebeurt ook bij paarden met papieren , bv een vriendin van me heeft een hengst met heel slechte benen waarvan ze voor 80 % weten dat hij het doorgeeft aan zijn veulens en toch fokken ze ermee , dit vind ik niet kunnen !

maar of een paard nu papieren heeft of niet als het dier gezond is kan je er vind ik altijd een leuk veulen uit fokken !

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 15:18

Met kruisingen is niets mis, ik voor dit paardje altijd een vuilnisbakken pony gehad en ze kon net zo goed lopen als raspony's. Ik heb nu een KWPN met papieren gekocht omdat ik zeker wou zijn dat ik niet nog eens afgezet zou worden met de leeftijd van het paard. En voor als er eventueel eens een veulen bij zou komen. Dan wil ik wel dat het papieren heeft. Niet dat ie dan beter is ofzo maar gewoon voor onzelf.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 15:41

Ik heb ook een ruintje zonder papier. Aangezien het een ruintje is (dus niet fokken), hij al bewezen was in de sport, en door ontbreken van een papier te betalen was hebben we hem gekocht. Natuurlijk wel eerst laten keuren. Hij heeft tot nu toe nog weinig gemankeerd *afkloppen* en begint lekker te lopen, dus ik ben hardstikke blij met hem!

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 15:42

papier of gene papier maakt mij opzich niet vele uit als het karakter maar goed is.. oZou het wle leuk vinden als mick papier zou hebben(en ben er ook mee bezig) maar evengoed zal ik nooit eerst vragen naar het papier en dan naar het paard Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 15:45

Mijn kampioens hengst heeft ook geen papier.

Maar hijis echt super. Zowel als keurings pony, als sport pony, als kinderpony en zijn nakomelingen zijn ook super. Wat wil je nog meer?

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:36

Het hebben van papieren wordt nogal overschat. Welk paard/pony loopt op zn papieren?
Dat zn afstamming perfect is wil niet zeggen dat hij of zij dat ook is. Ik heb zelf een paard met en een paard zonder papieren. En er zit geen verschil tussen die twee.
Het belangrijkste is dat ze lief zijn en een goed karakter hebben met hier en daar een ondeugende uitspatting.
Het gaat er toch om dat je lol hebt met je paarden> probeer maar eens lol te hebben met de papieren.... Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:01

peeky schreef:
Ja, deze discussie is al totaal uitgemolken, maar ik blijf me verbazen over de manier waarop mensen paarden zonder papieren neer blijven zetten als 'kansloos' en 'fokken voor de slacht'

Als je een paard fokt voor jezelf is een papier idd niet belangrijk. Maar hoeveel mensen fokken voor zichzelf? Het is zoveel goedkoper (en soms zelfs gratis) om een hengst van de buren te nemen, alleen omdat je een veulen zo leuk vindt. Maar op het moment dat je een papierloos veulen op gaat fokken, kost dat hetzelfde als een paard met papieren. En aangezien de kosten voor het houden van paarden gigantisch kunnen oplopen, en je nu eenmaal meer geld krijgt voor je veulen met, dan voor een veulen zonder papieren, als je het door moet verkopen, denk ik niet dat er veel mensen bewust voor kiezen. Uiteindelijk willen ze toch allemaal een paard voor veel verkopen, en voor weinig kopen.

Ik geef helemaal toe dat er leuke paarden zijn zonder papieren. Degene die het geluk heeft zo'n paard in handen te krijgen heeft heel veel geluk. En het paard ook, als hij in die handen kan blijven.
Niettemin zijn de leuk gelukte kruisingen in de minderheid.

peeky schreef:
Ik ga in de toekomst zeker nog een veulen uit mijn paard fokken. en kruising dus. Ik vind haar geweldig en wil een nakomeling van haar, en geen veulen dat toevallig papieren heeft en helemal dressuurgefokt is maar waarvan ik het karakter helemaal niet ken.

Maak je geen illusies dat je het character van een veulen uit jou merrie kunt voorspellen, of dat er ook maar een klik tussen jullie gaat zijn. Ik heb zelf een veulen gefokt en tot nog toe (ze is drie) tevergeefs trekjes bij het veulen gezocht die ik bij de moeder zo leuk heb gevonden. Het is een compleet ander character, of de klik er gaat zijn als ik eenmaal rijdt is nog te bezien. Een paard dat je koopt en al beleerd is kun je uitproberen (als hij al onder het zadel is). Als je graag een merrie hebt kun je meteen een merrie kopen, wil je een bepaald kleurtje, kun je ook daarvoor gaan, wil je een bepaald character is dat ook al erg jong bij een paard te zien.

peeky schreef:
Ik denk dat mensen die tegen kruisingen zijn hun energie beter kunnen besteden aan iets anders dan het afzeiken van kruisingen, want ze zullen altijd blijven bestaan en dat is ook een goed ding voor de ontwikkeling van rassen en het tegen gaan van inteelt.

Als je vandaag de dag een nieuw ras op poten wilt helpen zetten heb je daar heel veel geld voor nodig (of meerdere mensen die hetzelfde fokdoel nastreven als jij dat doet.) En als alle voorstanders van kruisingen zich nu eens gingen ontfermen over alle al dan niet gewilde kruisingen, dan waren excessen niet aan de dagelijkse orde, en hadden degene die tegen kruisingen zijn omdat ze dagelijks de ellende van die paarden zien idd geen verhaal te vertellen.

Ik vind je uitermate kortzichtig en onvolwassen in je redenaties. Kruisingen gaan er altijd zijn, maar zolang je zelf niet in staat bent om voor dat leven - dat je toch de wereld inzet - voor de rest van zijn leven te blijven zorgen, zou ik zeggen: kruis niet! Als je een paard hebt met een papier, blijf binnen dat ras. En niet omdat jij het zo leuk vindt of lak hebt aan alles. Doe het voor het veulen. Je geeft hem er zoveel betere toekomstkansen door.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:03

Tja, dat blijft toch de eeuwige discussie,
maar zoals RK al zegt, feit is dat er gewoon een veel mindere markt is voor paarden zonder papieren.
En ja, ik heb ook paarden zonder papieren gehad, ik weet niet of dat toevallig is, maar die zonder papieren waren wel lelijker als mijn paarden mèt papieren Haha!
Daarbij zijn lang niet alle paarden zonder papier ook daadwerkelijk zonder afstamming, zolang er nog geen chipverplichting is, kan het lonend zijn om een papier gewoon kwijt te maken Pling
Niemand die dan nog kan achterhalen of het dier al eens is afgekeurd bijvoorbeeld.

Ik raad het fokken zonder papier altijd af, omdat ik van mening ben dat 95% van 'fokkend' Nederland zijn beesten uiteindelijk toch niet houdt, ondanks eerdere voornemens en plannen.
Peeky, jij hebt je merrie toch ook al verschillende keren te koop aangeboden Verward

Ik kan mij ook helemaal bij Cassidy aansluiten,
wij hebben een zelfgefokte ruin staan, waar ik dus totaal niet mee klik, ik vind het echt een waardeloze knol. Zijn moeder vind ik echter wel een fantastisch paard.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:49

Je rijdt niet op het papier, je rijdt op het paard!!!
Een paard met papier hoeft zeker niet beter te zijn dan een paard zonder papier.
Die van mij heeft een blauw papier (dus alleen vaders kant is bekend) en er is dit jaar een heel mooi veulen uitgekomen.
Als je gaat fokken moet je gewoon even kijken naar je paard en dan bedenken wat daar goed bij zou kunnen passen en dan ga je je verdiepen in de hengst!

Bij ons vlakbij staat een manege en daar hebben ze ook het ook alleen maar over: Wat voor afstammeling heeft jou paard? Is hij/zij wel goed genoeg? OO maar die van mij heeft een beter papier, dus die van mij is beter.
Ik wordt van dat gelul kotsmisselijk!! Misselijk

Ik ben gelukkig met mijn paardje en al had ik gereden op een muilezel, als ik er maar gelukkig mee ben, met of zonder papier!!
Ja Knipoog

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:56

Ik ga mee met de vorige reactie.
Met een papierloos paard helemaal niks mis, heb er veel gekend met goed karakter, goede bewegingen en en zijn er vast meer dan genoeg die het uitstekend op wedstrijden doen.
Ik zelf zou ook zeker geen leuk en goed paard laten staan omdat hij geen papieren heeft.
Maar er zijn dus idd mensen die dat wel doen.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 19:27

wat ik zowiezo niet snap, dat ze allemaal zeiden toe,... wacht ik begin bij het begin. ik had een topic gemaakt of het slim was met de TIJD om veulentjes te fokken met mijn PAPIERLOZE hengstje. ze zeiden ineenkeer dat ik ze niet moest verkopen en ze daarna naar de slacht te laten gaan!! sorry dat snap ik niet helemaal.. ten eerste zou ik ze voor mezelf fokken, en ten tweede zou ik ze alleen verkopen aan mensen waarvan k zeker weet dat ie in goed handen is!! maarja, dat moest ik ff kwijt. ik vind ook helemaal niks mis met papierloze paarden hoor!! helemaal mee eens!!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 19:35

Ik heb een haflinger met papieren, voor mij was het geen pre, ze zaten er toevallig bij en had haar sowieso toch wel gekocht omdat ik gewoon verliefd was.

In de toekomst wil ik graag een veulen van haar, voor mezelf, met papieren en dus met een papa die goedgekeurd is en papieren heeft.
Gewoon om de simpele reden dat als ik het veulen ooit zou moeten verkopen ze toch weer een kansje meer heeft om een goed huisje te krijgen.

Ik heb niets tegen kruisingen etc. of gewoon papierloze paarden, mijn eerste had ze ook niet, maar er worden zoveel paarden gefokt, en niemand kan voorspellen dat zo'n dier tot aan je dood bij je blijft, of zijn dood.
Daarom zou ik niet snel zonder papieren fokken, klopt je rijdt niet op papieren, maar doorgaands worden ze toch wel op prijs gesteld.

Daarbij vind ik het wel fijn dat ik een hele achtergrond van mijn haf heb die ik uit kan pluizen, het ontplofbare karakter, de gangen, allemaal dingen die ik kan herkennen in de voorouders, tot aan het kleine druppel blesje op haar voorhoofd.
Maar dat is puur fun, net als de keuringen waar we nu aan mee kunnen doen.

Ik ben gewoon van mening dat er al zoveel voor de lol gefokte paarden op de wereld zijn dat je best een beetje kieskeurig mag zijn in met wat je fokt.
Karakter en gebreken kunnen ver door gaan, en vind het toch wel prettig als je iets hebt waar je dat enigszins kan terug vinden.

Maar ik gun wel iedereen de lol van een zelf gefokt veulentje, de ervaring op zich is al heel erg leuk, dus kan me er best in vinden dat mensen met paarden zonder papier dit ook graag willen.

Cijsalover jij hebt de hengst toch?
Dekt die alleen maar je eigen merries of merries van anderen?
Want als ze van anderen zijn kan jij er niets over zeggen van waar ze terecht komen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 19:45

cijsalover schreef:
en ten tweede zou ik ze alleen verkopen aan mensen waarvan k zeker weet dat ie in goed handen is!!

Je zou eens weten hoeveel mensen hun paard/pony in goed vertrouwen verkopen en waarna het paard toch heel snel wordt doorverkocht, verhaldelt enz.
Denk niet dat er veel mensen zijn die je daar 100% in kan vertrouwen en die dan ook nog het veulen willen dat jij hebt gefokt.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 19:46

uuh.. ik WIL er nog mee fokke. en dus eerst gewoon een merrietje erbij zoeken.. voor MEZELF!!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 19:47

Lieke schreef:
cijsalover schreef:
en ten tweede zou ik ze alleen verkopen aan mensen waarvan k zeker weet dat ie in goed handen is!!

Je zou eens weten hoeveel mensen hun paard/pony in goed vertrouwen verkopen en waarna het paard toch heel snel wordt doorverkocht, verhaldelt enz.
Denk niet dat er veel mensen zijn die je daar 100% in kan vertrouwen en die dan ook nog het veulen willen dat jij hebt gefokt.

das mijn mening

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 19:48

Het paard dat ik nu heb heeft wel KWPN papier, mijn oude paard(je) niet.
Vorige maand is ze als sportpony verkocht, die mensen zochten specifiek een merrie omdat ze ook wilden fokken (hebben meerdere goede dressuurpaarden vnl voor de fokkerij, deze pony is voor de dochter). Ondanks dat Eldina niet echt cheap was, én dat ze geen papier heeft, hebben ze haar wel gekocht! Ze vonden het, ook voor de fokkerij, gewoon een mooi type. Ze verkopen haar hoogst waarschijnlijk ook niet meer, maar als het meisje eruit groeit of geen zin meer heeft laten ze haar dekken.
Het kan dus allemaal wel, maar ik heb wel super mazzel gehad dat ik haar zo mooi heb kunnen verkopen, zulke mensen kom je lang niet altijd tegen Cool
Maar ik heb dus niets tegen paarden zonder papier. Het enige puntje was voor mij dat mócht ik het paard mee willen nemen naar het buitenland, ik daar in sommige gevallen geen wedstrijden zal mogen rijden met een paard zonder stamboekpapier (incl. afstamming dus, Italie is zo'n land)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 20:29

denk dat je ook een onderscheid moet maken tussen kruising en papierloos cq ingeschreven bij een fokvereniging/stamboek.

een warmbloedpaard is ook een kruising van meerdere rassen, alleen is iemand zo handig geweest om het een en ander te gaan registreren en zo is er een fokvereniging onstaan.
er zijn nog maar weinig rassen die raszuiver zijn.

Dravers worden vak verkocht aan particulieren zonder papieren, dus papierloos maar niet ongeregistreerd.
heb je gelijk het 2e onderscheid.
papierloos of ongeregistreerd (en dat laatste komt dadelijk ook te vervallen want alles moet geregistreerd worden...)
kruising of volbloed/raszuiver.

merel1618

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:11

hoi cijsalover

ik heb een vraagje : hoe oud is jou hengst? en begreep ik het goed ,
is hij een papierloose haflinger? en laat je m alleen een eigen merrie dekken
of zou hij ook een ander haffie mogen dekken?

groetjes merel

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:34

misschien zou er gewoon eens minder gefokt moeten worden, papier of geen papier.