Waar ligt de grens: aanstellerij of écht?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Waar ligt de grens: aanstellerij of écht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-01 16:53

De laatste week heeft mijn paard nogal last van buien om eens flink een potje te gaan bokken Boos! Dit voornamelijk wanneer ze iets moeilijk vind of gewoon beledigd is. Meestal is ze er wel doorheen te rijden, dan is het ook wel over. Maar gisteren begon ze dus zomaar uit het niets een partij te bokken, wat dus echt niet mag vind ik!!

Maar hóe beoordelen jullie of je paard bokt (of wat dan ook) omdat hij/zij werkelijk ergens last van heeft óf om onder het werk uit te komen? Ik vind dit zelf best moeilijk!!

Brand los! Haha!

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 17:09

tja, als kelly ergens van schrok strafde i khaar niet, daar kan ze niks aan doen als ze schrikt en ze maakt een bokje. maar als ze er echt geen zin hebt en k geef haar een klein tikje en ze begint te bokken dan heb k ook wel zo iets van: door lopen en niet zo aanstellen!
een tip. als je paard aan het bokken is en hij is klaar ga er nooit af. hoe vervelend hij ook doet! dan wint het paard en de volgende keer doet hij het weer!
Succes, Anne

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 17:17

queen kan dat ookzo geod.. gister in de les we waren travers aan het doen kan z eheel goed.. en in 1 keer bokken en niet normaal meer... van de instructrice moest ik gewoon mijn hand naar voren duwen en hem naar voren laten galopperen net zo lang totdat de spanning eraf was en toen we oppakken en weer verder rijen en het hielp ook nog! succes ermee

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 17:23

Moeilijk he? Ik kan me soms gruwelijk vergissen. Dat ik zeker wist dat ze liep te draken en dat ik er dan later achterkwam dat er toch echt wel iets was.... Ik voel me dan heel naar.

Maar meestal heb ik het wel in de gaten. Maar dat weet ik omdat ik al zo lang met Isolda samen ben, anders weet ik dat ook niet. Ik kan ook niet zeggen hoe ze dan doet, ze trekt gewoon een schijnheilige kop Haha!
Ik kan je dus eigelijk weinig zinnigs zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 19:13

Ik denk dat alleen jij kan bepalen wanner het aanstelleritus is en wanneer niet.

Ik weet het bij Kawa ook wanner hij zich aanstelt en wanneer niet.
Vraag me niet hoe ik het weet, ik kan het moeilijk uitleggen maar ik voel het bij hem gewoon.
1 voordeel heb ik uiteraard wel omdat ik hem zelf zadelmak gemaakt heb en dus alles wat hij kent zelf heb geleerd en dus ook zijn trucjes percies ken.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 19:58

runningkawa schreef:
Ik denk dat alleen jij kan bepalen wanner het aanstelleritus is en wanneer niet.


Dat is een waarheid als een Koe kan ik alleen maar onderschrijven.
Wel ben ik van mening dat een paard niet heeft te bokken, punt uit.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 22:09

Hmm, en als hij/zij dan bokt als reactie op de zweep? Dat heb ik de laatste tijd wat meer, dan denk ik 'kom op dame, even die achterhand erbij', en dan hups, vliegt het kontje in de lucht en bereik je het omgekeerde effect. Ik weet ook niet zo goed wat ik daarmee aan moet.
(béétje offtopic, sorry)

Om nog even verder offtopic te gaan, maar het gaat wel over onwenselijke acties. Gister bracht ik Miga naar de wei, staat ze midden op het gazon ineens recht op haar achterbenen naast me. Ik heb flink gemopperd, maar veel durf ik niet met zo'n gek paard op het gladde gazon.
Vanmiddag stond ik in de manege, ik loop de bak ik (paard aan de hand dus), weer rechtop! Ik heb haar nu echt op haar donder gegeven, steigeren mag ze als ze los is in de wei en verder heeft ze het te laten.
Het zal ongetwijfeld komen doordat ze véél binnen staan met dit poedersuiker, maar toch...gebrek aan opvoeding/gehoorzaamheid?
Ik probeer nochthans altijd streng, maar eerlijk en rechtvaardig te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 22:13

Ik ken m'n pony door en door, dus ik weet wanneer iets bijvoorbeeld echt 'eng' is of dat ze last heeft van aanstelleritus.
Bokken tolereer ik echter nooit. Een keer een klein joepie-bokje op het strand bij het eerste galopje zie ik door de vingers, maar verder accepteer ik dat gewoon nooit. Als ze ergens bang voor is, dan gaat ze maar stilstaan om te kijken, maar wegrennen of bokken pik ik niet.
Gebeurde bij ons in het begin ook regelmatig, maar nu niet meer. Kwestie van consequent opvoeden.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 22:46

maar wegrennen of bokken pik ik niet


>>>wegrennen pik je niet. Hmm, kan begrijpen dat je het niet prettig vind, maar ik denk dat je hier de natuur van het paard niet begrijpt.....
paarden zijn immers vluchtdieren!!!!!!!!!!!
maar dat weet je vast wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 22:51

Dat klopt, en juist omdat je het niet kunt hebben dat er 600 kilo paard met je aan de kletter gaat als het hem of haar uitkomt, moet je dat dus ''niet pikken".
Maar als jij vindt dat dat de natuur van het beestje is en dat het dan dus geoorloofd is, prima hoor....
Maar mijn paard mag het dus niet.

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 22:53

Ik heb dus precies hetzelfde met Gabber (voor het verhaal zie topic bij vvdd) Ik weet ook absoluut niet waarom hij dit gedrag vertoont!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 23:10

Ik vind het altijd wel vreemd als ze er opeens mee beginnen. Als het frisheid is door de kou ofzo dan zou je kunnen proberen om de eerste frisheid er op een andere manier uit te krijgen (losgooien, longeren freestylen, lekker galopperen). Maar als ze het sowieso doet en er opeens mee begint, dan zou ik zelf toch denken dat er iets aan de hand is en haar na laten kijken.

Zoals iedereen hier al zegt: je kent je eigen paard het beste. Ik ben ook wel iemand die bevestiging zoekt op Bokt, maar vaak blijkt mijn eigen gevoel het beste te zijn.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 10:00

Ik heb een aansteller eerste klas dus ik denk dat het dan niet meevalt om te ontdekken wanneer het iets lichamelijks is, tenzij hij dan natuurlijk een ander gedrag vertoont.

In jouw geval is het precies andersom, jouw paard deed het niet maar is het opeens wel gaan doen. Ik zou dan toch eerst lichamelijke problemen uitsluiten.

geitwolsok

Berichten: 83
Geregistreerd: 13-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 21:46

En hoe doe je dat dan precies. Het klinkt zo eenvoudig..wegrennen en bokken mag mijn paard niet. Ik pik het niet maar hoe los je dat op ?
Gelukkig bokt mijn paard niet veel maar als hij bokt blijf je niet zitten. Het is dan een rodeo paard. Neus op de grond, bolle rug en gaan met die banaan. Na een bok of vier a vijf lig ik eraf en dan gaat ie de halve bak nog door. Ik heb hem pas een half jaar en hij is erg geslagen door zijn vorige eigenaar. Hij was doodsbenauwd voor mensen. Gelukkig begint hij meer vertrouwen te krijgen. Maar na dat bokken staat hij te trillen op zijn benen. Zelfs op stal nog. Ik moet hem dan echt met rust laten.. een uurtje of zo en dan is ie weer gekalmeerd. Dus hoe los ik dat op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 22:55

Alexandra schreef:
En hoe doe je dat dan precies. Het klinkt zo eenvoudig..wegrennen en bokken mag mijn paard niet. Ik pik het niet maar hoe los je dat op ?


Met 26 jaar rijervaring, goede lessen en een paard dat geen lichamelijke of geestelijke problemen heeft.
Als je paard dus duidelijk een trauma heeft, is het een heel ander verhaal. Maar zelfs dan, met investering van tijd, aandacht en vooral consequent straffen en belonen, moet het goed kunnen komen.
Om resultaat te bereiken, zul je echter wel een paar keer op je b.. gaan.

geitwolsok

Berichten: 83
Geregistreerd: 13-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 20:09

Oke. Het klonk zo simpel zoals je het daar schreef. Ik rij nu 22 jaar paard dus op zich ben ik wel wat gewend. En het klopt hoor. Hij begint al veel meer vertrouwen te krijgen. Ik heb het afgelopen half jaar twee keer mijn heup en wat ribben gekneusd gehad. Maar ik vind het keigaaf dat ik verbetering zie. Ik en mijn instructeur hebben er ook alle vertrouwen in dat het goed komt met dit paard. Het is alleen ook wel een geduld werk.

Anoniem

Waar ligt de grens: aanstellerij of écht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 20:36

Naz schreef:
Maar gisteren begon ze dus zomaar uit het niets een partij te bokken, wat dus echt niet mag vind ik!!


Ik geloof dus echt niet dat een paard zonder reden Bokt. Verzet is ook een vorm van communicatie van paard naar ruiter. Het is aan ons om uit te vinden wat het paard hier mee wil zeggen en hier vervolgens een oplossing voor te vinden.

Bokken is voor ons als ruiter niet altijd wenselijk maar van mij mag een paard best een keer bokken hoor ook die informatie kan heel waardevol zijn als je het maar juist weet te interpreteren.

Vandaag kreeg ik nog een bok onder het zadel. Mijn paard reageerde te traag op mijn hulp. Dat corrigeerde is door scherper in te komen. Zijn reactie was een bok. Helemaal terecht van mijn paard overigens, ik opende mijn hand niet voldoende. Wanneer je er met een been meer energie in stopt moet die er ook uit kunnen vloeien. Heel terecht dat mijn paard mij eventjes met de neus op de feiten drukte, ik heb hem ook niet gestraft maar hem wel eventjes mijn verontschuldiging aangeboden want ik schaamde me behoorlijk dat ik hem zo had beledigd Bloos

Anoniem

Waar ligt de grens: aanstellerij of écht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 22:50

Jippie schreef:
ik heb hem ook niet gestraft maar hem wel eventjes mijn verontschuldiging aangeboden want ik schaamde me behoorlijk dat ik hem zo had beledigd Bloos


Zwaaaar offtopic, maar ik vond dit heel 'leuk' om te lezen. Ik dacht dat ik de enige was die wel eens sorry tegen z'n paard zegt.... Ik kan aan Mileen d'r reactie meestal zien of een 'straf' terecht was, en soms zie ik echt aan dat beledigde koppie dat ze me echt niet snapte of dat ik het echt fout deed in haar ogen.... en dan zeg ik dus sorry tegen m'n paard...