met wat voor bitjes mag je springen in de B?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

met wat voor bitjes mag je springen in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-01 18:34

ik heb gehoord dat je in de B alleen maar met een trensje mag springen. is dat zo? vanaf wanneer mag je met een stangetje of iets anders springen? mijn pony is namelijk heel erg fel. o ja ik weet niet of het uitmaakt maar het is een E-pony


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 18:36

dressuren ipv naar ijzerwerk grijpen.
Sorry dit is niet alleen voor jou bedoeld maar ik zeg zoiets ook in andere topics.
Waar is de dressuur basis naar toe.
Alles moet maar vlug en snel. dus grijpen we maar naar bitten om alles vlug af te dwingen Huilen

SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-01 18:44

dat snap ik wel maar een stangetje is toch niet zo erg enne ik weet zeker dat als jij erop zou zitten het jou ook niet zou lukken. Ik bedoel het lukt toch al wel behoorlijk met dressuur maar met springen is ze haast niet te houden en anders moet ik haar steeds hard op haar kont trekken vind ik ook zielig.
weet je hoe sterk ze is en hoe hard ze op een hindernis aftrekt. ja het is een echt concorde maar nou heb ik nog steeds geen antwoord op me vraag.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 18:45

ik rijd op mijn paard in de B met pessoa bit mag gewoon geloof ik Verward trouwens runningkawa met springe wordn paarden soms heeeeeel heet en sterk, zo´n bit hoeft niet perse hard te zijn maar die werken met springen bij sommige paardn wat beter en dan kan je optijd ingrijpen. natuurlijk moet de dressuur er goed inzitten *LOL* *LOL* *LOL*

SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-01 18:47

thnx paardje
iemand heeft al tegen met gezegd dat ik het een keer met een pessoa bit moest proberen. maar ik wist niet of dat mocht in de B. zelf rij ik het liefst met een stangetje. degene van wie ze hiervoor was ree in het Z met scharen en alles wat ze maar kon bedenken omdat ze niet te houden was maar ze trok overal doorheen. daarom is het voor mij nu wel moeilijk om met minder te doen.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 18:47

volgens mij mag je vrij veel bitten, ik waarschuw je voor 1 ding:

je moet zo'n gruwelijk stille hand hebben om ermee te kunnen springen, ik denk niet dat dat zo is. Wanneer je dit niet hebt, wacht je gewoon op het moment dat ie de stop in gaat. Dus zonder stang, en veel oefenen qua dressuur en lijntjes

Haha!

SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-01 18:50

ik heb best een stille hand en ze is zo al sinds dat ze is ingereden. ze is nu negen maar mensen vinden dat ik haar meer op haar kont moet trekken alleen laat ik haar liever gaan en pak haar na de hindernis een beetje terug en ze stopt eigenlijk nooit.

SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-01 18:51

ik heb best een stille hand en ze is zo al sinds dat ze is ingereden. ze is nu negen maar mensen vinden dat ik haar meer op haar kont moet trekken alleen laat ik haar liever gaan en pak haar na de hindernis een beetje terug en ze stopt eigenlijk nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 18:53

dat bedoel ik dus merel

en ik al met heeeeeel veeel paarden gesprongen
ook paarden waar andren niks mee konden van die zenuw gevallen.
die idd op de hindernis afscheuren van paniek vierkant om hoog springen en met de achterbenen op de hindernis knallen.
paarden die het hoofd omhoog gooien en als een locomotief door knallen.

al die paarden zijn er zonder stang maar met heel veel geduld allemaal gekomen.

SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-01 18:57

ze is niet zenuwachtig ofzo maar vind het gewoon heel leuk. ik rijd ook liever met vriendelijke bitjes en pak haar dan gewoon wat terug na een hindernis en ga weer verder maar ja dan zeuren veel mensen dat ze te hard gaat. verder springt ze super. er zit heel veel kracht achter de sprong ze springt gewoon alles. wat je maar neerzet en hoe hoog het ook is.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 19:08

gaan we weer oftopic! dat was haar vraag toch niet? als zij het dvies heeft om met zo´n bitje te springen is het haar eigen keus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 19:20

zij zegt zelf "ik heb gehoord dat ..."
Dus niet echt advies
en als iemand echt advies geeft hoort die toch te weten of het mag. Frusty

het is alleen maar goed bedoelt hoor
maar als dat ook al niet meer mag, nou sorry hoor.
maar zoek het maar uit hoor. Mijn beesie niet dat dadelijk op de sprong per ongeluk een ruk in de mond krijgt met een scherp bit en bang word en niet meer springt. Maakt mij niet uit.
Ik heb ook helemaal geen spring ervaring daarom probeer ik ook te helpen

SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-01 19:36

ik ben niet degene die dat zegt hoor enne ik loop dat beest echt niet de hele tijd in zijn mond te rukken hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 19:41

runningkawa schreef:
Mijn beesie niet dat dadelijk op de sprong
per ongeluk
een ruk in de mond krijgt met een scherp bit en bang word en niet meer springt.


dus zeg ik ook niet dat je de hele tijd rukt.
ik kom alleen al heel lang op concoursen en lessen waar gesprongen word en zie die dingen gebeuren.
Ik zou het gewoon erg vinden als een pony die altijd springt bang kan worden.

SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-01 19:48

heej
ja dat snap ikw el en daarom heb ik ook elke week springles van mensen die zelf genoeg ervaring hebben enzo. maar hoe leerde jij dat die paardjes dan of om zo hard op de hindernis af te gaan. ik moet heel veel zitten schakelen van degen van wie ik les krijg. als ik ga hangen gaat zij ook hangen en gaat ze alleen maar harder. het is alleen heel moeilijk om te schakelen dus een hand los vast tussen een korte dubbel.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 19:50

oke daar heb je gelijk in. maar als zij iets vraagt (misschien wel met advies) vind ik niet dat je haar moet zeggen dat ze het beter niet kan doen. je kent de pony (volgens mij) niet en ze vraagt ook niet of het een goed idee is of niet. sorry ik wil geen ruzie maar dit vind ik. en ik vind ook dat er teveel gerukt wordt enzo, maar misschien kan zij wel heel goed met zo´n bit omgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 19:58

als je wilt gaan hangen in de mond dan moet je het in 1 keer zo ontiegelijk hard doen dat je pony schrikt en volledig op de rem staat.
Dit doe ik alleen bij paarden waarvan ik weet dat ze klieren en anders wel normaal kunnen doen.

Maar meestal zet ik bij het trainen het volgende neer.
Een paar draf balken.
een kruisje met een paar darf balkjes ervoor.
en een in-uitje of een dubbelsprongetje.

Ik ga heel relaxed dressuren en pik af en toe de draf balkjes mee.
Dit blijf ik desnoods een week doen tot hij rustig blijft.

Dan pik ik na de balkjes eens het kruisje mee.
En gewoon doorgaan met dresuren maar gewoon af en toe het kruisje.
Doet hij dit rustig ga ik naar het dubbelsprongetje.
Zo bouw ik alles langzaam op.

crost hij na een hindernis door rij je een volte en rij hem dresuurmatig naar een gewenst galop tempo.

ga ook niet stappend naar de sprong toe en laat hem op het laast naar de sprong galoperen. Je paard word dan steeds moeilijker te houden omdat hij weet dat hij bijna weg mag.

Springen is niet anders dan dressuren met hindernissen er tussen.
En zo moet je paard ook leren denken.

SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-01 20:38

eej
in de springles ben ik daar ook al mee bezig ik probeer veel te dressuren enzo eerst nam ze de drafbalken altijd gewoon mee hoe ver we ze ook weg legden ze maakt gerust sprongen van twee meter breed maar ja nu lukt het al beter en krijg ik haar er wel overheen want anders werd ik altijd gelanceerd omdat ik er niet vanuit ging dat ze al zo vroeg zou springen. met dressuur is ze ook altijd heel fel en vooral in galop heb ik er moeite mee. ze zet zoveel kracht achter haar sprongen. ik kan haar wel terug trekken in draf maar niet langzamer laten galoperen ja of voor eventjes maar dan gaat ze weer steeds harder. in dubbeltjes is ze ook snel maar ze weet wel wat ze doet das wel fijn maar op een driesprong is ze echt niet te houden want dan ziet ze allerlei hindernissen achter elkaar en wordt ze helemaal gek. laatst moest ik in de springles dmv een volte naar een hindernis toe en onderweg kwam ik allemaal andere hindernissen tegen daar wilde ze steeds naartoe optrekken.
misschien heb je nog wat adviesen

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 21:42

Hoi Suuz!
Laatst hadden we hier in de springles daar een goeie oefening voor.
Het gaat om de lijn tussen A en C.
Je went af bij C in draf naar de eerste sprong, ong. 40cm.
Na die sprong doorgalopperen, want er komt na vier of vijf galopsprongen nog een kleine sprong, bijv. een kruisje, en bij het neerkomen vlak daarna snel terug in stap zodat je aan de overkant bij A je paard met de neus naar de muur kunt laten halthouden.
Het liefst nog voordat hij met z'n benen op de hoefslag komt.
Lukt het niet, probeer in elk geval zo vroeg mogelijk in draf of zelfs stap te komen, wend aan de overkant af en zet je paard eerst eens in de eerstkomende hoek stil met z'n neus in de hoek.
Langer dan drie seconden halthouden bij het stilstaan.
Dit omdat hij dan leert zichzelf tot rust te brengen na elke sprong.
Nog een goeie oefening:
In-uitjes springen, vier of vijf achter elkaar. Eerst in galop over een sprongetje, met vlak daarachter nog vier galopsprongen, met telkens een balkje bij elke galopsprong.
Dan de balk achter de sprong, daar ook een sprongetje van maken, en als dat goed gaat, dan drie sprongetjes, etc.
Zo opbouwen, eventueel eerst laag en dan wat hoger, maar niet te hoog.
Het gaat erom dat het paard ook bij makkelijke sprongen gewoon soepel en ontspannen springt, en bij in-uitjes ontspant het paard eerder de rug tijdens het springen dus...
Heeft bij mij wel goed geholpen destijds, misschien bij jou ook?
Ik zou niet met stang blijven springen als ik jou was, want na een tijdje raakt de pony ook daar weer aan gewend en je moet telkens een harder bit proberen...
Je kunt beter door goed lesnemen en bepaalde oefeningen jouw pony leren te luisteren wanneer jij wilt dat hij langzamer gaat.
In de B is het namelijk nog te doen, een pony die hard gaat, maar zodra je in de L zit, waarbij de hindernissen moeilijker staan en je moeilijker moet sturen (scherpe bocht of zo) dan is het echt noodzakelijk dat je het tempo kunt aangeven op elk moment, zonder dat je pony te enthousiast wordt.
Veel sterkte!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 21:50

Ik heb geleert als de pony op de hindernis af raced, om hem vlak voor de hindernis stil te zetten, maar ik begreep dat dat dus niet lukt met je pony.
Dan moet je proberen steeds af te draaien als je merk dat hij gaat 'rennen' dus gewoon een volte naar links, als ie dan weer gaat racen een volte naar rechts, zo leid je hem af. Als hij dan wat rustiger is zet je hem nog stil voor de hindernis en rijd je er gewoon langsaf.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 22:04

ik zelf een tijdje met stang gereden, in het begin lette ike r goed op dat ik niet teveel 'scheurde' in dr mond (niet met Bonanza hoor) Maar later werd het veel moeilijker, je emot echt leren rijden etm een stangetje, emt springen zou ik niet met stang willen rijden.
Je MAG in de B trouwens neit met stangetje rijden

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

*Mounty*
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 22:08

ik heb best een stille hand en ze is zo al sinds dat ze is ingereden. ze is nu negen maar mensen vinden dat ik haar meer op haar kont moet trekken alleen laat ik haar liever gaan en pak haar na de hindernis een beetje terug en ze stopt eigenlijk nooit.


Dat typte jij maar je moet je pony voor de hindernis iets terugnemen straks vliegt ze er keihard doorheen.

gr.

SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-01 22:36

eej thnx voor jullie adviesen maar misschien dat ik het maar zo moet doen zoals degene van wie ie eerst wa het altijd heeft gedaan. proberen in te houden zoals ik doe maar als het echt niet gaat maar laten gaan. ze springt het beste als ze het zelf mag uitzoeken anders gaat ze slingeren enzo en op die manier heeft ze wel het z gehaald en werd ze nog vaak eerste ook. ze weet goed wat ze doet en ik weet niet hoe ze het voor elkaar krijgt maar in een drie sprong hou ik haar echt niet en ze gaat er zo hard in maar ze komt overal precies uit. voltes rijden heeft ook geen zin ze wordt alleen maar heter. met de les als ze te hard gaat zet ik haar vaak even stil of alleen terug in draf en spring opnieuw aan in galop. Ze gaat wel snel maar niet ongecontroleerd en ik kan haar na een hindernis zo terugnemen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 22:37

En als je in stap naar de hindernis rijd wat gebeurt er dan?

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 23:24

wat noem jij een stangetje? Een ongebroken trensbit wordt vaak een stang genoemd, maar dat mag je wel gebruiken in het B. Een stang met scharen dus niet.
Overigens sluit ik me verder aan bij runningkawa.

Nathalie,

in stap naar de hindernis gaan kan wel, maar dan moet je ook blijven stappen. Als je vlak daarvoor aangaloppeert leer je je paard juist dat hij harder mag bij de hindernis. Hierboven legt iemand dat het al een keer uit.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers