Vroeger (zo'n 20jaar geleden) heb ik wel eigen paarden gehad, maar dat was 'froegah'....
En begin dit jaar ging het kriebelen, ik ging met Nadine (mijn nichtje dus) mee op les, en het zwaar ingedommelde paardenvirus werd spontaan weer aktief!! En ik kreeg het te pakken... (*hatsjoe!)
Ik wilde weer een eigen paard! Maar in die 20jaar is er een hoop veranderd. Ik ben niet meer de thuiswonende vrijgezel meer, maar een getrouwde vrouw, en mijn man zag het allemaal niet zo zitten..
Dus ik ging op zoek naar een verzorg/bijrijdpaard, en vond die vrij snel, Lotto. Lotto is werkelijk een schatje, maar niet 'vanjezelf' he...
Een van mijn paarden-vriendinnen van vroeger, Marijke, woont nu in Frankrijk, en traint daar drafpaarden. Ik ga er zomers heen op vakantie, en ik ben er deze maand ook nog geweest, want ze ging trouwen.
In die week ben ik gek geraakt op een dravertje, Narbella. Schat van een beestje, en toen ik haar aan het poetsen was, dacht ik.. precies een paardje voor mij!
Ik vroeg aan Marijke, in de veronderstelling dat ik een superpaard aan het poetsen was, wat zo'n dier nou waard is? Nou, zegt ze.. deze niet zo veel. Ze doet vreselijk haar best, maar ze is niet snel genoeg.. dus.. kan je haar misschien wel kopen, voor de 'vlees'prijs. Als ze niet door de kwalificaties komt, gaat ze toch naar de slacht...
Aahhhh dacht ik, wat erg!
Zo'n schattig paardje.. nog geen 4jaar oud.. sjonge!Vorige week belde ze, vanuit Frankrijk... Narbella heeft de kwalificaties niet gered. Of ik nog intresse had...??? Jaah,tuurlijk, ik wel!! Maar mijn man.... Nu moest ik toch maar eens serieus met hem 'om de tafel'...
Hem het verhaal verteld, alles uitgelegd, en maar hopen dat hij 'ja'zou zeggen.... en dat deed hij!! Hij zei JA! Ik janken natuurlijk... poehee!
Gelijk naar Marijke gebeld, en zij zou alles regelen met de eigenaar. Maar dat viel niet mee! We noemen hem niet voor niets 'monsieur Difficile'!! Wat is dat een lastig mannetje... Maar uiteindelijk hebben ze het voor elkaar. De papieren over en weer (geld, en eigendomspapieren) en de koop is gesloten.... Vanmiddag kreeg ik het definitieve 'OUI' van Marijke... Ik ben zo blij!
Voorlopig blijft ze in Frankrijk, bij Marijke. In het voorjaar zullen Marijke en haar dochter Narbella onder het zadel beleren. Ze is al gewend aan tuig, en een sulky, dus veel problemen verwachten ze niet..
Van de zomer komt ze dan naar Nederland, ik ga haar dan halen.. Tenminste, ik ga erheen, en kom met Narbella terug. Marijke rijd haar dan naar Nederland...
Is dit een geweldig verhaal of niet?? Ik voel me zo goed, ik heb een paard van de slacht gered... klinkt 'penny'achtig, maar is echt waar!
Om jullie een idee te geven van Narbella.. een foto die ik gemaakt heb, paar weken geleden, toen ik daar was:

helaas.
kun je ze dan niet verkopen als rijpaard of recreatiepaard? 

mooi beestje!!