Grootste fout

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Grootste fout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-01 14:30

Wat is de grootste fout die je hebt gemaakt met je paard? Ik weet wat ik fout heb gedaan bij Jur, namelijk boos worden als ze bang was (als ze voor de 100ste keer ergens niet langs durfde). En ik werd ook weleens driftig, waardoor ze het altijd van mij won. Ik weet nu (door ervaring Haha!) dat dit geen zin heeft. Je mag weleens boos worden, maar niet jezelf verliezen. Dankzij Jur heb ik in de jaren wel geleerd om me te beheersen en rustig te blijven.

Dit staat in het boek van Tineke Bartels:

"Drift is de allerslechtste eigenschap van een ruiter. Drift betekent dat je jezelf niet meer in de hand hebt. Daarmee maak je een paard alleen maar banger, en jaag je hem van je af. Een gevecht met een paard op de vlucht verlies je altijd. Zo'n gevecht moet je uit de weg gaan, want een angstig paard kan ook agressief worden. Een ervaren paardenliefhebber heeft geleerd om dit gedrag tijdig te herkennen en te vermijden."

Oh wat komt me dit bekend voor! Haha!
Met Razinda en ook met Jur, ga ik het alleen veel beter doen. Toch is mijn voordeel denk ik dat Razinda iets nuchterder is dan haar moeder. Jur is echt een ongelooflijk sensibel paard.
Laatst bijgewerkt door Jura op 17-12-01 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 14:32

heb wel eens iones gruwelijk in zijn bek gerukt toen hij weer eesn aan het doorzagen was en de rem niet werkte. maar achteraf had ik daar wel spijt van. ik heb ook wel eens fouten gemaakt in onwetendheid, maar die vind ik niet zo erg als de opzettelijk. Iones is als 3 jarige te veel gereden door mij, en daar heb ik nu spijt van met wat ik nu weet. het is namelijk niet goed voor een 3 jarige om elke dag zo intensief te rijden.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 14:34

mijn grootste fuot is denk ik als het niet goed gaat gelijk queen de schuld geven terwijl het ook aan mij ligt ( ligt meestal wel aan mij) en dan kon ikzo boos worden dat ik gewoon met de zweep begon te meppen....

nou rij ik tegenwoordig zonder zweep gaat het allemaal veel beter met rijden en ben ik geduldiger geworden. quewen snapt het gewoon niet en dan moet ik gewoon rustig opbouwen..
nou pak ik alleen af en toe zweep erbij ( in de les!) als ze niet reageert op mijn kuitdruk... verder niet meer met zweep...
alleen bij springen wel met zweep

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 14:46

ik heb meteen geleerd 9 van de 10 keer ligt het aan de ruiter, dus niet afreageren op je paardje!
Toen mijn verzorgpony werdt verkocht was ik super kwaad, dat hij niet een paar dagen had gewacht (op mijn antwoord of ik hem wou kopen) en was ik waad dat ik niet meteen ja had gezegt... Toen vond ik het super dom en vond mezelf echt achtelijk, achteraf ben ik best blij geweest dat ik toen twijfelde, hij was te klein voor mij (net 140) en het was een best felle arabier die bv met buitenritten af en toe best moeilijk was, en aangezien ik veel buitenritten maak...
Nou heb ik Toscar enbesef toch wel dat ik daar meer aan heb,... maar toen ben ik echt weken kwaad op me zelf geweest!

maargoed niet op me paardje,... heb me paardje (of verzorg) nog nooit echt hard gemept of onterecht iets aangedaan... dat ik er spijt van heb gehad... Maar ik ben geloof ik eerder te zacht dan te hard, en volgens sommige te geduldig...! Maar daar bereik je volgens mij meer mee... *LOL*

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 14:55

Tsja, dan wordt het toch ook driftigheid. Ben sowieso wel driftig aangelegd en ik heb dan ook nog zo'n paardebeest die zich soms nergens wat van aantrekt en rustig doorkachelt(of juist niet..) Dan krijg ik het gevoel alsof je op een manegebok of gewoon een houten plank zit en daar word ik zo kwaad van.
Verder ben ik ook veel te bang geweest, dat is eigenlijk mijn grootste fout, maar daar heeft Spot verder niet onder geleden, alleen ikzelf. Heb haar een half jaar niet gereden, toen reed mijn moeder altijd. Gelukkig is het er nu helemaal uit, de angst dan, maar dat blijf ik stom vinden van mezelf...Het braafste paardje dat er bestaat, alleen beetje jong en groen en ik durf er niet op Frusty De laatste tijd is ze lang niet altijd zo'n schatje meer, vergeleken met toen dan maar bang ben ik niet meer Party!!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 17:13

Mijn grootste fout was 3 jaar geleden. Ik heb er zelf een groot trauma van over gehouden:


Ik was aan het springen, zat niet echt lekker in m'n vel en het springen ging niet. Maar ik had een zwaar parcours op gezet, en wilde gewoon echt goed trainen voor een M parcours dat ik dat weekend had.

Maar het ging niet, en Snoop gaf aan dat ze niet meer wilde... Ik ben zo stom geweest dat ik dat niet gezien heb, ik wilde dat niet accepteren. Ze moest en zou van mij dat parcours springen! Volgens mij was ze gewoon aan het klieren (deed ze wel vaker), maar ze had pijn, en ik heb het niet door gehad.

Achteraf gezien heb ik haar toen kapot gereden. Die middag had ze haar been verdraaid in de wei (wist ik natuurlijk niet voordat ik ging rijden), en met die zware springtraining heb ik de pees helemaal naar de klote geholpen.

Gelukkig hoefde ze niet te worden afgemaakt, maar springen mag ze nooit meer. Ze heeft een jaar moeten revalideren, en dat is voor ons beiden heel zwaar geweest.

Sindsdien heb ik nooit meer echt gesprongen (niet hoger als een meter). Ik wás een echte springruiter, nog steeds als ik een lekker springpaard zie krijg ik de kriebels, maar ik wil dit nooit, maar dan ook nooit meer op mijn geweten hebben.

Ik rijd nog paard (zelfs dat durfde ik eerst niet meer), maar mijn grote passie, springen, doe ik niet meer. Ik ben me gaan toeleggen op dressuur (niets voor mij), op mennen (leuk, maar ik heb er niet de goede paarden voor), recreatie (nee, ook niets), western (nope... niets voor mij) en nu ga ik me toeleggen op endurance. Ik hoop dat dat wat voor me is en dat ik daar voldoening in kan vinden.
Ik vrees van niet, niet zoveel als met het springen in ieder geval. Springen was mijn leven, maar ik doe het niet meer. Nooit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 18:08

Ik heb Milena wel eens door laten rennen tot ze echt bijna neerviel; zo kwaad was ik op haar.
Toen ik haar nog maar net had, ging ze werkelijk elke dag wel een paar keer met me aan de kletter. Op een gegeven moment was ik zo boos, dat ik haar aan de longeerlijn gedaan heb, en heb laten rennen. Onder het motto "jij wilt je kapotrennen, is goed, dan gaan we dat nu doen"....
Toen ze eindelijk stil mocht staan gutste het zweet van haar lijf en stond ze echt met hele wijde neusgaten te pompen. Ik heb haar beloond, en ben er op gaan zitten om uit te stappen. Maar wat doet ze.... rennen, en nog harder dan eerst.....
Heeft dus geen reet geholpen.
Is overigens ook nooit overgegaan, heb inmiddels tientallen manieren geprobeerd. Verschil is nu alleen nog dat ze het niet meer met mij doet, maar alleen met andere ruiters.

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 18:08

wat erg carola

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 18:09

Ik hen zo ongelovelijk veel fouten gemaakt dat wil je niet weten. Ik ga ze hier niet opschrijven want dan ben ik morgen nog niet klaar. Het meeste was uit onwetendheid gelukkig. Ik ben blij dat ik nu beter weet. WAt ik vooral geleerd heb is dat je streng moet zijn en dat je heel brutaal moet rijden en dat je met bloedpaarden rustig moet blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 18:17

kwaa worden o tor terwijl ik de schuldige ben, en daardoor kroop die in zen schulp en dierf die niet meer lopen en hem vanaf 3 jarige hoog bovenin rijden .

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 18:26

mijn grootst fout is denk ik dat ik naar andere luisterde en niet naar wat ik zelf dacht.

Mijn eerste pony liep niet zo lekker meer op een gegeven moment. Hij wilde niet meet in de linkergalop terwijl hij altijd dol was op galopperen.

Iedereen zei dat hij klierden en dat ik hem er doorheen moets rijden (nou ja: slaan) Zelf had ik het gevoel dat hij pijn had, maar ja iedereen zei dat hij verveelden was en ik had hem nog maar een jaar dus wat wist ik er van?

Nog geen 2 weken later liep hij kreupel ik mijn les. Ik heb hem toen afgespoten en met hem gewandeled. De volgende dag bleek weer gewoon in een manege les te zijn ingezet ( hij liep half mee in de lessen bij gevordenen, nog zo'n fout)

Om een lang verhaal kort te maken, ik heb hem uit die les gehaald (kreupel!!!) het was heel ernstig en uiteindelijk is hij weg gegaan. Ik ben er echt weken van kapot geweest, en heb mezelf echt heel erg de schuld gegeven. Huilen

Dus nu luiter ik gewoon naar wat ik zelf denk, ik neem nooit meer zomaar iest van andere aan. Voor mij staat de gezondheid en het geluk van mijn pony op 1

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 19:04

Mijn grootste fout ? (gelukkig werd er niet om al m'n fouten gevraagd Haha! )
Ik ben te bang en daardoor niet consequent genoeg, de ene keer word ik goed boos en een andere dag laat ik het toe, en dat is (volgens mij) het slechtste wat je een paard aan kunt doen.

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 19:27

Amulet schreef:
Mijn grootste fout ? (gelukkig werd er niet om al m'n fouten gevraagd Haha! )
Ik ben te bang en daardoor niet consequent genoeg, de ene keer word ik goed boos en een andere dag laat ik het toe, en dat is (volgens mij) het slechtste wat je een paard aan kunt doen.

ja dat is denk ik ook wel mijn grootste fout.Ik liet nelson wel es aan mij schuren na het rijden,maar hij deed het toen ook steeds in de wei dus hij douwde mij steeds om.Hij kreeg wel straf maar deed het steeds weer.
En dat heb ik hem volgens mij een beetje geleerd Frusty Boos!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 19:36

mijn grootste fout was dat ik een groot vertrouwen had in een zooi mensen die zich instructie noiemden.
Ik heb mijn gevoel genegeerd altijd zei een stemmetje dat het zo niet moest /werkte maarja de instructie reed Z dus die wisten het vast wel.
Ik dacht gewoon dat het moest Zagen en met een slof rijden zonder teugels (das zo lastig)

gelukkig weet ik nu beter en heb ik een super instructeur waar overleg mee mogelijk is.
Ik kan aangeven wat ik voel en wat ik daar het beste aan kan doen en ik mag eindelijk zeggen als ik denk dat een manier niet werkt.
vroeger was het bek houden en doorgaan want das de enige manier en daar moet ie maar op reageren. Als nu iets niet werkt gaan we opzoek naar een andere oplossing.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 19:52

Desiree schreef:
heb wel eens iones gruwelijk in zijn bek gerukt toen hij weer eesn aan het doorzagen was en de rem niet werkte.


Zoiets heb ik ook wel eens gedaan bij Gipsy. Dan werd ze te heet, vluchten voor m'n been, niet fatsoenlijk meer willen stappen, steeds dribbelen, wegschieten en toen heb ik haar ook wel eens vrij grof op een kleine volte gesleurd en daarna op de rem getrokken omdat ik dat hete gedoe zo spuugzat was! Daarna gelijk spijt van gehad, het werd er bovendien ook geen haar beter van, inmiddels weet ik hoe ik het wél op moet lossen.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 19:52

Mijn grootste fout was kwaad worden. Ik kon ongelooflijk pissed worden als iets niet wou lukken.

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 20:00

boos worden als kelly weer niet door wou lopen en dan de hele rit boos blijven! Kelly en ik vonden het allebei niet leuk! dan dat merk je aan Kel want dan gaat ze nogal koppig doen!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 21:34

Mijn grootste fout is geweest toen ik Flair een giga knal op haar kont gaf met de zweep en zij hier een striem aan overhield.

dit was wel voor de veiligheid, ik reed op een schuine grindheuvel (strandopslag) met daarboven een stuk met zand, het had de vorige dag gevroren en alleen het stuk met het zand kon je veilig op rijden met je paard. Nou was flair al vrij maf aan het doen door de kou, ze was aan het bokken en rare sprongen aan het maken. Dat was het probleem niet dat doet ze wel vaker buiten.

Tot ze het rare idee in haar kop kreeg om alleen nog maar achterwaarts te gaan en ze liep zo die gladde ijsheuvel af, ik kreeg haar niet meer vooruit, ik voelde haar al glijden en zag ons al helemaal naar beneden rollen en Flair haar beentjes breken. Ik schoppen en een tik gegeven met de zweep maar ze bleef achteruit lopen dus toen heb ik haar echt een hele harde mep met de zweep gegeven en toen sprong ze vooruit.

Ik kon in deze situatie niet anders maar toch vind ik het niet goed te praten, ik gebruik de zweep om bij te tikken Flair kan al niet goed tegen zwepen dus ze zal zich wel rot geschrokken zijn.