Stijgeren of steigeren?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 19:07

Ik moet eerlijk toegeven dat ik na bijna 12 jaar van school af te zijn, en nooit meer hoef te schrijven geen enkel idee meer heb wanneer iets nu met d of dt moet.
Zo weet ik ook echt niet meer wanner er een comma hoort te staan.
Ik heb het allemaal wel geweten maar na 12 jaar daar helemaal uit te zijn ben ik dat echt vergeten.

Helaas als mensen er last van hebben, maar ik heb toch echt geen zin om mijn nederlands weer helemaal op nivo te brengen. Ik weet men tijd wel anders te besteden. Lachen

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 19:37

runningkawa schreef:
Zo weet ik ook echt niet meer
wanner
er een comma hoort te staan.

Ik weet men tijd wel anders te besteden. Lachen


Maar dit zijn geen d's of t's!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 19:43

Als je ervoor kiest om je te uiten via geschreven taal (internet, e-mail, brieven), dan mag best van je worden verwacht dat je je dan ook aan de regels van die geschreven taal houdt. Als het je niet interesseert hoe je iets schrijft, dan getuigt dat van weinig respect voor je lezer. Wat dat betreft ben ik het helemaal met Lielle eens.

Runningkawa, ik vind dat aan jouw taalgebruik weinig op te merken is hoor. Die ene komma die misschien verkeerd zou staan, daar val ik echt niet over. En als iemand eens een d schrijft waar een t hoort, dan zie ik dat wel meteen, maar ik ga er geen halszaak van maken.

Waar ik niet tegen kan (daar ga ik weer) is als mensen zeggen 'het gaat toch om de bedoeling' of zich verschuilen achter 'ja sorry, ik ben blonT' (ook al zo vaak gezegd hier), en vervolgens net zo hard doorgaan met blonT zijn. Je hebt mensen die het aan hun r**t zal roesten of ze fouten maken (en hier ook lekker bewust mee doorgaan) en je hebt mensen die bereid zijn te leren van hun fouten. Met die laatste mensen heb ik geen problemen.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 19:50

Karin, dat ben ik met je eens. Maar de voorbeelden die ik net bij runningkawa aanhaalde zijn er na een keer overlezen uit. En dat is dat respect dat ik bedoelde. Overigens is de rest inderdaad behoorlijk goed geschreven, en ik wil runningkawa zeker niet aanvallen, maar dit was wel een perfect voorbeeld.

Overigens snap iknog steeds niet waarom die d'en t's zo moeilijk zijn. Daarvoor bestaan nou juist een paar heldere regels, die je op de lagere school al leert. Als 10 jarigen die kunnen begrijpen kan de rest van Nederland dat toch ook, of ben ik nu blonD?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 19:52

Lielle"]
[quote="runningkawa schreef:
Zo weet ik ook echt niet meer
wanner
er een comma hoort te staan.

Ik weet men tijd wel anders te besteden. Lachen


Maar dit zijn geen d's of t's!
[/quote]
inderdaad je hebt gelijk.
Wanner is gewoon een typ fout. En daar heb ik zelfs overheen gelezen met het nakijken van mijn berichtje.
Comma. Serieus dat schrijf ik altijd met een c. Weer wat geleerd Haha!
En dan men. Mijn Brabantse accent is soms moeilijk te verbergen. Maar het hoort inderdaad niet zo.

Een spellingscontole zou wel een optie zijn voor mij, en vele andere denk ik.
Maar dan moet er natuurlijk wel gebruik van gemaakt worden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-12-01 19:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 19:56

Mijn eigen 'testwerkwoord' is lopen.

Ik loop / jij loopt / hij loopt

Dus ook:
Ik word / jij wordt / hij wordt gek
Ik berijd / jij berijdt / hij berijdt een paard
Ik verdraai / hij verdraait / zij verdraait de zaak

Waar je een t hoort bij lopen komt ook een t bij het andere werkwoord. En nooooit met een extra d, dus geen 'verdraaidt' ofzo.

It's so simple...

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 19:57

Wow, wat kun jij een opmerking goed accepteren! Mijn complimenten, daar kunnen heel wat bokkers (waaronder ikzelf) iets van leren. Ik las mijn berichtje net terug en realiseerde me toen pas dat het wel erg betweterig overkwam. Dat was zo dus niet bedoeld, maar blij dat je het zo niet opvatte. Overigens, ik heb geen brabants accents maar kan heel wat dialect verstaan, onder andere tilburgs en doa's ech kwoai!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 20:01

Je moet wel meer doen om me kwaad te krijgen hoor Haha!

En helaas die regeltjes die je net aanhaalt die ken ik echt niet meer.
Het valt echt niet mee om foutloos Nederlands te schrijven als je dat nooit meer hoeft te doen. Terwijl ik toen in Nederlands, Duits en Engels best goed was. Maar je leert het gewoon af. Helaas maar waar.
Dus ik snap heel goed dat er fouten staan in de berichten hier.
Maar aan ergeren, nee dat doe ik wel aan andere dingen.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 20:15

Runningkawa, zie het stukje van Karin voor de tegenwoordige tijd. Hieronder voor verleden tijd en voltooid deelwoord:

ieder werkwoord waarvan de stam (hele woord zonder -en) eindigt op een van de letters t, f, k, s, ch of p krijgt in de verleden tijd een t. Alle andere krijgen een d. Dus:

werkwoord stam verleden tijd
aaien aai aaide
dromen dro(o)m droomde
galopperen galopp(e)er galoppeerde
tillen til(l) tilde

fokken fok fokte
stappen stap stapte
kuchen kuch kuchte
meppen mep mepte
jatten jat jatte
poffen pof pofte
vissen vis viste


Dit ligt ook voor de hand omdat niemand zal zeggen: aaite, droomte, galoppeerte, tilte of fokde, stapde, lachde, mepde, jatde, pofde, visde. Bovendien zien de meeste waarschijnlijk wel dat dit raar geschreven is.


In de voltooide tijd, die je kunt herkennen omdat er een vorm van hebben of zijn in de zin staat en dat meestal begint met ge- , volg je dezelfde regel als in de verleden tijd.
dus als de verleden tijd met een d is is het voltooid deelwoord dat ook, en is het met een t dan ook het voltooid deelwoord met een t.

Dus
werkwoord stam verleden tijd
aaien aai geaaid
dromen dro(o)m gedroomd
galopperen galopp(e)er gegaloppeerd
tillen til(l) getild

fokken fok gefokt
stappen stap gestapt
kuchen kuch gekucht
meppen mep gemept
jatten jat gejat
poffen pof gepoft
vissen vis gevist


Dit zijn de regels, even uit mijn hoofd opgeschreven. Leraar Nederlands die me kan aanvullen?

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-01 23:03

Karin schreef:
Mijn eigen 'testwerkwoord' is
lopen
.


Dat van mij is smurfen Haha!
Vroeger te vaak naar de smurfen gekeken denk ik.......

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-01 23:07

Lielle schreef:
ieder werkwoord waarvan de stam (hele woord zonder -en) eindigt op een van de letters t, f, k, s, ch of p krijgt in de verleden tijd een t. Alle andere krijgen een d. Dus:


't kofschip of 't fokschaap
Makkelijk te onthouden dat het met die medeklinkers met een t moet zijn, want de t staat er voor!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 23:12

en dank voor je aanvulling, die was ik vergeten. Doen we de andere regels ook nog?

ik vergrootte een foto, dat is dus een vergrote foto.
Word je zus morgen moeder?
Wordt je morgen moeder?
FOUT
edit
gigantische stommiteit verbeterd, *bloos*
Wordt je zus morgen moeder?
Word je morgen moeder?
/edit


Yes, ik kan me weer helemaal uitleven.[/b]
Laatst bijgewerkt door Lielle op 19-12-01 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 01:38

Uhm, als ik het testwerkwoord (overigens algemeen bekend) van Karin toepas dan zie ik een t.

Loopt je zus morgen over de markt? (je zus is onderwerp, 3e persoon)
Wordt je zus morgen moeder?

Jij had word zonder t. Dat geldt bij deze toepassing:

Zodra je een andere betekenis heeft, namelijk als jij zijnde het onderwerp (2e persoon):
Loop je morgen over de markt?
Word je morgen moeder?

Dan klopt ie volgens mij, je had ze volgens mij door elkaar gehaald per ongeluk. Als ik het fout zie, dan ga ik maar weer eens een taalcursusje volgen ofzo.

Brabants a la, hier in Amsterdam kennen ze het verschil tussen kennen/kunnen, liggen/leggen meestal ook niet.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

ned.taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 02:01

helaas ben ik van huis uit neerlandicus Extreme duivel .
maar door een ongeluk,zeer selectief benadeeld,met het geheugen,
en kan daardoor,de ene keer niet stoppen met zinnen maken.en de andere keer weet ik niet meer hoe te schrijven Verdrietig
maar wat ik wel weet,ik maak me er niet druk om,(niet meer) Cool
en ik kan alleen maar hopen dat een ander er begrip voor heeft,en daarmee soms ook veel, heel veel, geduld.

Rinus

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 21:54

Lovely schreef:
Dan klopt ie volgens mij, je had ze volgens mij door elkaar gehaald per ongeluk. Als ik het fout zie, dan ga ik maar weer eens een taalcursusje volgen ofzo.


Zelf ook nog eens mijn bericht nalezen dus, ik heb me uiteraard vergist Lov, je hebt helemaal gelijk. Wat stom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 21:59

waaaah Margreet!! Smurfen, die gebruik ik ook Haha!
ik kende niemand anders die ook zo verknipt was Cool

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-01 22:47

Zep schreef:
waaaah Margreet!! Smurfen, die gebruik ik ook Haha!
ik kende niemand anders die ook zo verknipt was Cool


Wauw! Een lotgenoot!!!
Geweldig woord toch?! Dan lijkt het net of de zin die je bouwt nog ergens over gaat omdat 'smurfen' gewoon universeel is en van alles kan zijn.
Wie rijd of wie rijdt dat paard?
'Wie loopt dat paard?' klinkt ontzettend stom, maar 'wie smurft dat paard?' klinkt nog best schappelijk *LOL*

marije b
Berichten: 1664
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 23:23

wat een stom topic Frusty
wat maakt het uit hoe je het schrijft als het maar te begrijpen valt!
jij schrijft toch ook welles wat fout!
wat donderd dat nou!
er zijn wel ergere dingen in het leven dan spellingsfouten hoor! Frusty
enne ik heb soms ook moeite met dingen te schrijven maar margreet als je alles zo goed wil hebben dan ga jij toch lekker alle berichtjes verbeteren Frusty
Laatst bijgewerkt door marije b op 01-01-02 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 23:29

er zijn ook mensen met dyslexie (of hoe je dat ook schrijft Frusty ) zelf heb ik er geen last van maar er worden wel kwetsende opmerkingen over gemaakt Verdrietig

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-02 23:34

Ik denk dat Marije b en Melissa maar eens het hele topic aandachtig moeten lezen, als ze dat gedaan zouden hebben, dan hadden ze vast anders gereageerd en zouden ze ook geweten hebben dat ze niets nieuws toe te voegen hebben en dus misschien maar beter niet kunnen reageren.

Alles over dit onderwerp is zo langzamerhand gezegd, dus dit topic mag wat mij betreft gesloten worden.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 23:36

Frusty Frusty ik zag de 2e pagina later pas had denk ik al op de 3e geklikt vandaar....

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 11:09

Lielle schreef:
ja stijgeren vervangen door steigeren ! En wat dacht je van stijlsprong. Is dus stEILsprong? Zo zijn er nog wel meer dingen hier, om het idd maar niet over D's en T's te hebben (wie verzekerd zijn paarden).


Maar als het springen met stijl is? Is het dan geen stijlsprong? Verward Haha!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 11:33

Ik kan er tegen als mensen niet zo geod schrijven, maar je moet kunnen de moeite doen om eens iets op te zoeken.

Daar zit dus ook het grote probleem met leerkrachten!!!! (Vooral leerkachten Nederlands, maar dat zal ik maar tussen haakjes zetten zeker? Knipoog ) Ik vind het helemaal niet erg als een leerkracht niet 'alles' weet. Dat is normaal, want het is toch ook maar een mens. Alleen moet dat 'mens' even de moeite kunnen doen om ook iets op te zoeken net als alle andere mensen. Gewoon zeggen 'dat is zoals ik het zeg', is geen argument.

Tip: kopiëer je tekst naar word of een andere tekstverwerker en zet de spellingscontrole op "tijdens het typen" en je ziet direct de meeste fouten staan *LOL* .

Bij mij staat het woordenboek (op de comp) altijd op *LOL*

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 14:52

Laten we eerst even een (1 - altcodes werken om de 1 of andere reden niet meer, dus geen accentjes voor mij) ding voorop stellen: Ik maak om de haverklap fouten dus ik wil bepaald niet beweren dat ik goed ben in het schrijven en spreken van Nederlands.

Waar ik mij aan dood kan ergeren is het foutieve taalgebruik van vooral de mensen onder de, pak 'm beet, 21. Ligt dit aan de schoolstructuur, basisonderwijs? Verkeerde vervoegingen van werkwoorden, zoals bijvoorbeeld van een onregelmatig werkwoord een regelmatige maken: 'ik loopte' in plaats van ik liep. Ut weegt heel swaar ipv Het weegt veel of het is zwaar. (plus nog de variatie van het is duur/ kost veel)Onderscheid tussen een z en een s leren ze ook niet meer tegenwoordig, hetzelfde geldt voor de v en de f. En waar ik mij verder nog aan erger, ook hier op Bokt, is dat sommigen werkelijk alles fonetisch opschrijven.

Nog eens iets, wat dachten jullie van:
- ik irriteer me eigen aan jou
- het foutieve gebruik van als en dan?
- Het hierna gebruiken van bez.- voornaamwoorden ipv persoonlijke.

En zo kan ik nog uren doorgaan........ Frusty

Tenslotte, ik weet al niet eens meer wie schreef dat je van een 12 jarige niet kunt verwachten dat hij/zij weet wanneer een woord eindigt op een d of een t... Vroeger, toen ik nog 'jong' was en ik ben 'al' 26, kregen wij taalles op de lagere school waar je dit soort dingen leerde, waar je leerde vervoegen enzovoorts. Gaaaap

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 16:22

Ik heb dus duslexie...
En ik doe echt mijn best om alles foutloos te schrijven, maar dat lukt echt niet altijd.