Stijgeren of steigeren?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 12:43

die censuur lijkt me een goed idee, en ik vind niet dat je alles maar 1 groep mag noemen, de ene groep typt te snel en maakt spellingsfouten die ze niet na kijken, en de ander denkt niet goed na en weer een andere groep weet het misschien niet, daar dislectie of slecht in talen.
niet iedereen meteen bij een groep beoordelen dus

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 13:26

Margreet"]
[quote="PUCK schreef:
idd ik heb geen zin om steeds met 1hand alles na te lopen en te verbeteren. Ben ik nu ook dom? Verward


Niet dom, wel lui. En ook met 1 hand kun je je tekst gewoon nalezen en is het echt niet zoveel moeite om er af en toe eens een lettertje tussen te zetten of even op backspace te drukken, het hangt alleen van jouw instelling af of je die moeite ook wilt nemen.
[/quote]

Ach soms zet ik er een letertje tussen en soms niet. En voor iedereen die zich daaraan ergert: sorry, maar je kan je ook overal druk over maken. Sjonge jonge wat een topic weer! Misselijk

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-01 13:39

PUCK schreef:
En voor iedereen die zich daaraan ergert: sorry, maar je kan je ook overal druk over maken. Sjonge jonge wat een topic weer! Misselijk


Sjonge jonge wat een reactie weer! Misselijk Fijn altijd, van die opbouwende reacties die echt iets toevoegen (not), daar erger ik me nou dood aan!
En voor iedereen die zich aan dit topic ergert: sorry, maar je kan er ook niet op reageren (PUCK!!!).

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 13:41

Tsja en als je aan zoveel dingen ergert kan je ook bedenken laat ik dat eens voor me houden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 14:08

PUCK schreef:
Tsja en als je aan zoveel dingen ergert kan je ook bedenken laat ik dat eens voor me houden Haha!


Dat geldt dus ook voor dit soort reacties, die kun je ook voor je houden, net als dat Margreet dingen voor zich kan houden. Hakketakken over en weer heeft geen zin.
Bij deze het verzoek om dat niet meer te doen in dit topic.

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 14:19

Ik ben wel voor een spellingscontrole dat vind ik een heel goed idee. 1 op de 10 mensen hebben last van dyslextie en als daar dan ook nog de mensen bij komen met een andere taal dan heb je toch al een hoop mensen die moeite hebben met de spelling.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 17:33

Ik ben het er natuurlijk ontzettend mee eens dat je moet proberen netjes te schrijven, foutloos en duidelijk.
Maar voor sommige mensen is dit niet altijd even makkelijk. Een hele tijd geleden schreef ik een topic, ik heb zo fijn gedroomd! (gedroomt Verward )
Nou ja, dikke fout dus, maar ik zie het niet.
Zo heb ik een aantal woorden die ik voor mijn werk duizenden malen schrijf, even als voorbeeld het woordje betreft.
Ik schrijf dat bij iedere bevestiging die ik maak. Ik weet heus dat dat met een T geschreven word.
Maar soms weet ikd at niet meer, terwijl ik het 1000den keren schrijf.

Op mijn werk is dat voor mijn gevoel anders, ik vraag dan even, jongens... Hoe was het ook alweer? *LOL* Achter mijn comp zit niemand aan wie ik dat even kan vragen.

Maar denk je nou dat als ikeen berichtje op bokt schrijf, dat ik het woordenboek er bij pak? Dacht het niet! Ben ik inderdaad veel te lui voor.
En of ik nou gedroomd schrijf of gedroomt, je weet toch wat ik bedoel?

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-01 17:42

jantina schreef:
Een hele tijd geleden schreef ik een topic, ik heb zo fijn gedroomd! (gedroomt Verward )
Nou ja, dikke fout dus, maar ik zie het niet.


Niet zo gek dat je de fout niet ziet want 'ik heb gedroomd' is gewoon goed!
Dromen, stam eindigt op een m, m zit niet in 't kofschip dus een d.
Hij droomt, hij heeft gedroomd (en anders maak je er gewoon van 'ik heb zo'n fijne droom gehad' *LOL* )
Laatst bijgewerkt door Margreet op 16-12-01 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 18:30

Nog een tipje, zeg het eens hardop in onvoltooid verleden tijd, dan zeg je ik droomde en niet ik droomte, zo weet je ook waar het voltooid deelwoord op moet eindigen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 19:03

helemaal mee eens Jantina, dat heb ik net zo!
Is ontzettend irritand en Dom (volgens jullie) maar soms weet ik het gewoon niet meer!
Met leestekens en enters let ik wel gewoon op maar dat vind ik niets meer dan normaal.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 20:04

lis schreef:
Citaat:
steef, ten eerste bedankt dat je met dom noemt, en ten tweede er zijn misschien wel mensen die niet zo goed izjn in de spelling van de nederlandse taal, zoals ik misschien.... toen ikin de eerste zat dachten ze dat ik misschien dislecties was, dus er kunnen hier best bokkes zijn die niet dom zijn maar gewoon slecht in nederlands... want ik doe havo... dus ik ben niet dom, maar ik ben neit goed in nederlands!!!!!!(sorry moest er ff uit...)


Sommige mensen nemen gewoon niet de moeite om hun berichtje even door te lezen. Nu staan in jouw berichtje een paar fouten die je er zeker uit had gehaald als je je verhaaltje even door had gelezen. bv; neit=niet
izjn=zijn
ikin=ik in
bokkes=bokkers
dat zijn geen fouten die door dyslectie worden veroorzaakt volgens mij, maar die worden veroorzaakt door te snel typen. Snel typen is niets mis mee lijkt me, maar neem gewoon even de moeite om je berichtje door te lezen voor je op OK drukt.
Ik erger me er ook een beetje aan. Maar ik vind niemand dom hoor Lachen

dat het steigeren moest zijn wist ik wel, maar ik heb laatst een hele poos getwijfeld of het nou veelzijdigheidszadel of veelzeidigheidszadel moest zijn.


ja, maar lis, hier gaat het ff niet om tikfouten, maar steef zegt dat het dom is als je d en t niet uit elkaar ken houden, dat dat niet zo moeilijk is. nou en ik vind dat dus wel moeilijk... maar van mij mag hij me dom vinden hoor, daar zit ik niet mee, maar ik vind het wel banketstaaf voor anderen die daar ook niet goed in zijn, maar er WEL mee zitten...

o ja... en het is niet dyslectie, maar dyslexie

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 20:39

Had je dit topic niet beter 'typfouten' ofzoiets kunnen noemen? Knipoog

Trouwens, ik wist dat het steigeren was.
Maar eigenlijk lijkt het of het stijgeren is...
Want 'stijgen' is omhoog gaan he. Scheve mond\

Ethelate

Berichten: 21121
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 21:53

wat denken veel mensen toch dom over dyslexie zeg, ik heb een bepaalde vorm van dyslexie, maar kan je zeggen, de meeste taalfouten die ik hier maak komt door snel type, en dan kan ik het wel overlezen, alleen zelf haal ik ze er niet uit, omdat ik ër over heen lees" hoe woord voor woord ik zou gaan lezen....

En de D/T/DT hebben er ook mee te maken hoor, ik kan bv soms helemaal niks uit de klank halen (dat hoor je toch? NEE dat hoor ik niet)
Mensen kijken je dan raar aan, maar ze zeiden een keer tegen mij: Je moet dyslexie zien als een handicap, net als iemand die een been mist, alleen bij jowu zien ze het niet, en je moet dat gewoon blijven trainen, maar omdat ze het niet zien vinden ze het zo raar....

Dus trek niet zomaar je conclusies,... kijk anders eens op www.dyslexie.nl wordt een hoop duidelijk voor mensen die het niet helemaal snappen!

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 23:43

Berdientje schreef:


ja, maar lis, hier gaat het ff niet om tikfouten, maar steef zegt dat het dom is als je
d
en t niet uit elkaar ken houden, dat dat niet zo moeilijk is. nou en ik vind dat dus wel moeilijk... maar van mij mag hij me dom vinden hoor, daar zit ik niet mee, maar ik vind het wel banketstaaf voor anderen die daar ook niet goed in zijn, maar er WEL mee zitten...

o ja... en het is niet dyslectie, maar dyslexie


Volgens mij vindt Steef niemand dom, hij vind het slordig en dom staan, das toch wat anders? En hij vraagt zich af; zo moeilijk is het toch niet??
In ieder geval vind ik ook niemand dom!

Wat betreft dysleXie Haha! Mijn vriendin is dyslectisch (??zo wel goed??) dus ik weet waar het voor staat.
MAAR... soms zie je berichtjes waar het gewoon vanaf straalt dat diegene zo min mogelijk tijd wil besteden aan het schrijven van berichten. Het staat vol met fouten én afkortingen. Daar erger ik me gewoon aan. Als je er niets aan kan doen is het natuurlijk een ander verhaal.
Ik las ergens een topic over ponykampen in OverijZel en Drente (zonder H). Dan gaan in eerste instantie mijn tenen krom staan. Als ik dan lees dat de schrijfster nog maar 10 is, dan vind ik het een ander verhaal.
Maar goed, nogmaals; ik noem niemand dom. Ik ben zelf ook zeker niet perfect, maar ik kan het niet laten om mensen te verbeteren. Dus ik moet op dit forum vaak mijn tong afbijten.
Ook vind ik het prima als anderen mij op mijn fouten wijzen, omdat ik er van baal als ik er later achter kom dat ik iets jarenlang fout heb geschreven of gezegd.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 02:44

Laura schreef:

Doe toch alsjeblieft je best om goed te schrijven... als je nu al bv 'wie verzekerd..' etc schrijft... Verdrietig


Mmm.. weet niet waar het vandaan komt natuurlijk, maar zou heel goed kunnen toch ?
b.v. in:
"wie heeft wie vezekerd ?"
Haha! Haha! Haha! Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 10:05

Lageveld, dat klopt maar er wordt hier verwezen naar de titel van een topic van een tijdje geleden, dat ook al eerder wordt aangehaald hier.

En dan nog iets: het verbaast me enorm dat men het hier niet belangrijk vindt of er spelfouten in de tekst staan. Op bokt is het misschien niet essentieel, maar het komt later op je werk of op school toch wel raar over, en ik vind het erg slordig staan. En een heleboel d/t/dt's zijn met logisch nadenken (zie t kofschip van Margreet) gewoon goed te doen.

En een ander onderwerp: iemand meegedaan met het nationaal dictee? Ik kon helaas niet, was wel jammer.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 10:14

De grootste dooddoener vind ik deze: 'Als je maar begrijpt wat er staat, toch?'. Ik kan je vertellen dat spel- en schrijffouten bij mij de aandacht enorm afleiden van de inhoud, en dat ik daardoor vaak helemaal niet begrijp wat er staat, of pas na tig keer lezen! Komt nog bij dat een tekst vol fouten erg onverzorgd overkomt. Een geschreven tekst werkt als visitekaartje van jezelf, is mijn mening. Is het nou echt zo moeilijk om een beetje je best te doen op je schrijfwerk? Vaak helpt één keertje overlezen al een heleboel.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 10:16

Ik doe mijn best om zonder spelfouten te schrijven, maar meestal zit ik met mijn hoofd al 3 zinnen verder dan dat ik aan het typen ben. Ik ben voor een spellingscontrole op dit forum, omdat dat gewoon heel wat makkelijker zou zijn. Niet iedereen kan foutloos schrijven, en ik denk dat je daar niet te zwaar aan moet tillen.
Hoe zit dat trouwens met die censuur, maakt je computer nadat je je bericht hebt geschreven en op OK hebt geduwd, zelf die controle of moet je dan op een of ander knopje duwen??? Graag uitleg hierover!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 10:21

Maar er is een verschil tussen niet foutloos schrijven en een tekst die wemelt van de fouten. Ik sluit me aan bij Karin, mij vallen schrijffouten nou eenmaal altijd op en het leidt inderdaad af van wat er nu werkelijk staat. En een typfout is met een keer overlezen weer weg, ik maak er zelf ook veel als ik snel typ. Het is ook een vorm van respect voor je lezer, dat je even de moeite neemt om je tekst nog na te kijken.

Zo zag ik net iets: "ennuh, men typfouten zijn nu weg" Oh Ja?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 10:45

En helemaal vreselijk vind ik als je een topic start met een LOEI van een spelfout, erop gewezen wordt, en je zegt 'ja ik ben blond' en je verder niks verandert.

Er zit niet voor niks een EDIT knop rechtsboven. Dat haalt nou echt het bloed onder m'n nagels vandaan.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-01 13:59

Laura schreef:
En helemaal vreselijk vind ik als je een topic start met een LOEI van een spelfout, erop gewezen wordt, en je zegt 'ja ik ben blond' en je verder niks verandert.


Hihi, volgens mij weet ik welk topic je bedoelt.......... Schijnheilig

Je zou toch op z'n minst de moeite kunnen nemen om in ieder geval de titel van je bericht foutloos te spellen!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 14:29

Ach ja, als je zelf te lui bent om dat te doen doet gelukkig de moderator het hier zodat wij niet tegen zo'n afschuwelijke spelfout aan hoeven te kijken Knipoog
We looove moddie's Knipoog

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 15:08

ik ook *GRIN*

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 15:26

Laura schreef:

Er zit niet voor niks een EDIT knop rechtsboven.


Kan je me even zeggen waar precies, ik zie ze namelijk nergens staan! Sigaar

Bedankt, groetjes van Caroline.

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 15:27

Rosaly"]
[quote="Laura schreef:

Er zit niet voor niks een EDIT knop rechtsboven.


Kan je me even zeggen waar precies, ik zie ze namelijk nergens staan! Sigaar

Bedankt, groetjes van Caroline.
[/quote]

Oeps Kusje , ik heb ze al gevonden, tja, ik ben nog altijd niet helemaal gewend aan de nieuwe versie!!