Zweetdeken

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-01 16:13

wat raden jullie aan. een wollen of een fleece zweetdekken (is er ook nog ander materiaal?)? en dan met hals zonder hals? hoe dik ongeveer?
wil hem voor mijn tinkertje gaan gebruiken volgend jaar, ze komt namelijk elke dag buiten dus ze al best wel een dikke wintervacht krijgen.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes


Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-01 16:36

Wij hebben van alle soorten materialen zweetdekens. Een katoenen, wol en fleece. Combi katoen (boven) en wol is wel aardig. Katoen neemt dan nl het vocht op. Maar mi toch niet echt nodig, bij de wol en fleece gaat het vocht er gewoon op liggen, bij katoen ook wel een beetje... Tja, zou niet weten wat fijner/beter oid is. Is allemaal best... Neem alleen niet een te dunne, dan krijgen ze het koud. Tenminste, dat idee heb ik...

Laudie

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-01 17:56

ik heb een wollen. inderdaad het vocht gat erop liggen. trekt er als het ware doorheen. De onderkant(die dus op het paard ligt) is wel droog.

Maar laatst zei iemand tegen me dat het gewoon condens is dat op de deken neerslaat. Maar ja dat vond ik zo vreemd. Julius werd altijd vrij snel droog onder die wollen deken. de deken was dan wel nat maar dat is toch juist de bedoeling.


maar ja de vacht is de beste deken die je maar kan bedenken! Waarom wil je niet dat ze dik in de vacht komen? dat is de vraag. Als je iedere dag gaat rijden en je paard zweet erg dan zou ik zorgen dat de vacht dun blijft en met dekens gaan slepen. maar als je hem buiten hebt staan en je wilt toch alleen maar buitenrijden dan zou ik geen deken om doen. Laat ze lekker dicht in de vacht zitten want je stapt toch altijd naar huis en dan zijn de onderharen al weer droog.

Heike

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-01 18:01

ik heb fleece deken, jino zit echt niet dik in de vacht maar op haar hals dus wel iets meer en daarzweet ze best wel erg en onder het zadel en singel, maar wat ik doe als ik klaar ben met trainen dan stap ik eerst leg hetzadel over de bakrand en stap dan zoieso nog 10 minuten, gewoon zonder zweet deken.. werkt prima, tenzij het echt heel koudisdoe ik wel zweetdeken op en dan stappen.;
fleece is wel okee, wol is denk ik beter

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-01 21:31

Ik heb een fleeche en 2 wollen die van wol zijn ideaal lekker warm voor op de trailer en het vocht trek er niet in maar gaat erop liggen en ze zijn snel droog.
bij fleeche is dat ook zo maar daar had ik dat zodra het vocht in de deken trok ik meteen de deken eraf moest halen anders werd het paard weer nat van de deken.
Ik denk dat jij er beter 1 zonder hals kunt nemen omdat ie echt als zweetdeken moet dienen en alleen voor het drogen is waarom: je houd een lange vacht en anders heeft ie het als snel weer te warm namelijk na het drogen gaatvde deken eraf en moet ie weer met z'n eigen vacht de wei in of op stal.
niet erg maar misschien wel koud als je 'm net nog dik onder allerlei halzen had staan.
Ik ben nu aan het kijken voor een halsdeken en dat is voor op de trailer als ik uit de warme bak kom
groetjes
Kim

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-01 08:06

Hoi! De wollen deken die ik heb bevalt heel goed. Ook heb ik een losse halsdeken, omdat ik te paard naar de manege ga en terug, 's avonds als het vriest bijv. is dat echt lekker, en als hij thuis komt op stal krijgt hij een gewone winterdeken op (zonder hals). Wat het zweten betreft, wol schijnt beter te drogen, maar fleece werkt ook wel redelijk. Veel succes met het vinden van een deken! Groetjes, Dorine.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-01 19:29

Ik heb een wollen en een fleece, de wollen vind ik fijner want die kan ik rustig omlaten op stal, het vocht trekt erin en je paard is droog....bij de fleece moet ik hem eraf halen zodra ik druppels aan de buitenkant van de deken zie, als je te lang oplaat dan slaat het vocht weer terug.

Groetjes,

Manon

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anoushka, Avelienvd, Bontfire, ComscoreBot, josien_m_, Kla4tje, Maanon_, Mark0919, Sanet en 40 bezoekers