recreatief rijden ondergewaardeerd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-01 01:39

Een groot ergenispunt wat ik de laatste tijd ervaar op mijn rijvereniging en ook een beetje in de algehele paardenwereld, zijn de denigrerende getinte opmerkingen over het recreatief rijden. Ik weet van mijzelf dat mijn rijkunsten nooit perfect zullen worden en zoek mijn talenten dan ook op een ander vlak, maar ik ben best nog fanatiek. In mijn omgeving wordt daar vreemd op gereageerd. Ik rij weinig wedstrijden, ben niet iedere dag intensief bezig met een bepaalde tak van de sport, dus bedrijf ik eigenlijk niet de paardensport volgens hen. Terwijl ik wel degelijk vind dat recreatief rijden ook topsport kan zijn. Wie kan mij vertellen waar de grens ligt tussen topsport en recreatief? Zit het hem alleen in het officiële gedeelte? Op het moment rij ik idd vooral rustige recreatieve buitenritjes, omdat mijn paard kampt met wat kwaaltjes. Maar voorheen trainde ik vaak genoeg 2 uur lang, ging ik met de trailer naar cross-terreinen met hindernissen van 1.40, reed intensief dressuur, kreeg 2 keer per week les en trainde echt heel hard om mijzelf en mijn paard in topvorm te krijgen. En in weze reed ik 'alleen' recreatief. Voor mij heel zuur als ik in een hokje wordt geplaatst van 'rondhobbelen'. Ik heb ook hard gewerkt, voor mij waren wedstrijden met dit paard niet zo belangrijk, maar topsport was het voor mij zeker. Ik wilde dit gewoon even helder hebben en misschien dat meer mensen dit herkennen.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mirte op 2001-12-09 00:44 ]</font>

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 09:49

dat hoor je wel vaker ja, dat er heel fanatiek getraint wordt, maar geen wedstrijden
natuurlijk is het voor jezelf wel leuk als jij en je paaard goed worden, maar waarom zou je jezelf dan niet gaan bewijzen op de wedstrijden, dan pas zie je of die training ook echt doel heeft

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 10:54

ik had een tijdje een bijrijpony, Fatima. Fatima was van een meisje van 12, en stond op een echte dressuurstal.
Ik, en soraya (meisje waar faat van was) hadden geen KWPN, met die en die afstamming, we reden geen wedstrijden, dus waren we lucht.
Je had hier een rijbak, met daarnaast een losgooi/longeerbak. Een van de regels was, als er iemand aan het rijden is, paard alleen losgooien in overleg met diegene die aan het rijden is. Ik wilde faat dus een x losgooien, dus vraag aan de persoon die aan het rijden is, mag faat even los? "Nee hoor, die doet altijd zo gek, doe maar niet hoor". Ok, het enige wat faat dus deed was rollen, en dan bij het hek gaan staan, maar goed.
Nog geen 10 minuten later loopt er een ander paard gek te doen in de losgooibak. Idd, een KWPN, met die en die afstamming, en minimaal M dressuur....
Met deze stal heb ik het dus flink gehad.
Nu blijkt dat meerdere het met deze stal gehad hebben, en dat een stel daarvan volgend jaar graag naar onze stal komen.....
Ik hou mijn hart vast.....

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 11:12

Topsport is natuurlijk wel een heel ander verhaal.
Als je GP rijdt rijdt je naar mijn mening pas topsport.

Ik denk dat veel mensen jouw training niet in kunnen schatten en dat ze er daarom misschien minderwaardig over doen.
Als mensen bv. zeggen ik rijd M of Z niveau thuis, maar ik rijd geen wedstrijden, dan denk ik ook altijd bij mezelf: ga dat dan eerst maar eens bewijzen op wedstrijden.
Thuis rijdt iedereen hoger dan op wedstrijden.

Maar iemand kan zeker thuis net zo hard of fanatiek trainen zonder wedstrijden te hoeven rijden.
Ik vraag me dan alleen af wat je doel is, maar ja, ik ben een echt wedstrijdbeest. Haha!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Fitzroy op 2001-12-09 10:16 ]</font>

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 11:28

Ik denk dat recreatie zeker geen rondhobbelen is hoor.
Rondhobbelen is in mijn ogen wat zelfs de gevorderde ruiters op de meeste manege's doen. linker teugel is links rechter teugel rechts 2 teugels langzamer en hoe harder je scopt hoe harder ie gaat.
hier en daar een figuurtje en de les is om.

Ik zelf ga net zo fijn om met mensen die recreatief rijden dan diegene die wedstrijd rijden maar toch rijd ik vooral samen met de mensen die ook wedstrijd rijden .
Gewoon omdat je meer raak vlakken hebt.

De pure recreatie ruiters bij ons op stal rijden alleen maar buiten, zelden in de bak en als dat een keertje voor komt is dat wat rondjes / overgangen rijden.

Sommigen hebben vele jaren meer ervaring dan ik heb en hebben er echt kijk op, rijden erg goed maar ik moet ze niet vragen of ik meer lengtebuiging moet nemen in een schouderbinnenwaarts want dan kijken ze of er zojuist iets heel vies werd gezegd.
Wees eerlijk een sb of traver heb je buiten niet nodig dus waarom zou je 'm rijden?


Daarnaast heb je mensen die dressuurmatig flink trainen maar wedstrijden niets aan vinden. Met hun ga ik ook wel om maar ook weer minder gewoon omdat we meestal metveen groepje dezelfde wedstrijden afgaan en dan de verschillende jury's onder de loep nemen.
Of de proeven bespreken iets waar zij zich dan ook niet mee bemoeien.

Ik rijd nog lang geen topsport hoor maar lange afstandrijden is ook topsport en toch recreatie maar dan weer in wedstrijdverband.
Voordeel van recreatief rijden is dat je alles kan /mag en kunt doen wat je wil.
Een dressuurruiter moet de achterwaarts rijden zoals het in het boekje staat . een recreatie ruiter kan aan zijn oor trekken en 'm dan leren achterwaarts te gaan.
Je kan elk zadel/ hoofdstel gebruiken wat je fijn vind. als wedstrijd ruiter doe je dat niet omdat je anders steeds een ander zadel voor wedstrijden etc moet pakken.
Ik zou soms ook wel eens lekker willen crossen maar soms kan dat niet omdat ik wedstrijd heb en me dus een beetje moet inhouden. daar kies ik zelf voor maar soms is het wel makkelijk om daar geen rekening mee te houden

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 11:40

Citaat:
Op 2001-12-09 08:49, schreef CC - LOVER:
dat hoor je wel vaker ja, dat er heel fanatiek getraint wordt, maar geen wedstrijden
natuurlijk is het voor jezelf wel leuk als jij en je paaard goed worden, maar waarom zou je jezelf dan niet gaan bewijzen op de wedstrijden, dan pas zie je of die training ook echt doel heeft



Waarom zou je je moeten BEWIJZEN op wedstrijden, juist DAT aspect onderscheid een wedstrijdruiter van een recreatieruiter. Een recreatieruiter weet dat hij "goed" kan rijden, een wedstrijdruiter wil dat eerst op een protocol zien.

Recreatiepaarden bedrijven ook topsport en hebben nog een leuk bijkomstig effect, ze zijn ook nog eens super verkeersmak, iets wat je van veel wedstrijdpaarden die niet verder komen dan de bak kunt zeggen.

Ook recreatieruiters kunnen goed testen of hun paarden aan de hulpen staan, tijdens een buitenrit bv als er een vrachtwagen langsdendert.
Staat je paard dan niet aan de hulpen, dan ben je zo thuis of in het ziekenhuis.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 11:49

Citaat:
Op 2001-12-09 10:28, schreef Nimber:

Wees eerlijk een sb of traver heb je buiten niet nodig dus waarom zou je 'm rijden?

Een dressuurruiter moet de achterwaarts rijden zoals het in het boekje staat . een recreatie ruiter kan aan zijn oor trekken en 'm dan leren achterwaarts te gaan.


Even over de Schouder binnen/buitenwaards. Dit is een oefening die wel degelijk van nut is voor een recreatieruiter die zijn paard langs iets wil krijgen wat het paard eng vindt. De meeste ruiters doen die oefening onbewust en geven er geen naampje aan.

Netjes achterwaarts gaan is net zo belangrijk om ongelukken te voorkomen, en dat gaat hetzelfde als bij de "wedstrijd" ruiters. Gewoon basisafrichting.

Tuurlijk heb je qua kleding en harnachement meer vrijheid, maar de basis blijft hetzelfde hoor. Ik heb net zo veel respect voor een ruiter die zijn paard netjes door het verkeer heen loost dan een ruiter die een nette proef neerzet. Beiden hebben er veel tijd in gestoken dus waarom zou de een meer zijn dan de ander? Omdat de ene wedstrijdjes rijdt en daardoor "meer" van paarden/rijden weet?

Viv

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 12:12

Volgensmij hangt die sfeer op iedere dressuurstal en juist daarom heb ik zo'n hekel aan die stallen!
Alles gaat om het presteren! Misselijk Misselijk Misselijk
Dressuur zuigt echt zwaar. wat zou ik me k*t voelen als ik een paard was en ik moest heel de dag dooi in die stoffige bak rondhobbelen. Rondje links, rondje recht.
BLERG!!!!!
Nee doe mij maar lekker recreatief afwisselend! vEEL BETER Lachen Cool

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 12:23

Ja, je word hier zo snel in een hokkie geduwt.
Ooo, jij rijd geen wedstrijden, een beginnertje dus.
Jij doet niet genoeg oefeningen, ooh, die zal wel niet goed kunnen presteren.
Ik heb echt een hekel aan deze mensen, ook wel capsones genoemd Misselijk Misselijk Misselijk !!

Je moet zelf doen wat je zelf leuk vind om te doen met je paard!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zelf doe ik met Acci alleen dressuur, maar als er gelegenheid is om te kunnen springen, doe ik dat zeker.
Doe wat je zelf leuk vind!!!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 12:24

Ik sta op de zelfde stal als Nimber en daar gaan de wedstrijdruiters met de recreatie ruiters heel goed met elkaar om. Ik ben dan een recreatieruiter en Nimber en wedstrijd ruiter, maar we laten elkaar in onze waarde.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 12:25

oooh pinky wat een rare opmerking waarom zou dressuursaai zijn.. er is veeeeeeeel meer dan een rondje links en rechts kijk eens wat een afwisseling aan oefeningen er zijn.
Bovendien worden de meeste dressuurpaarden minsten 1 keer per week/ 2 weken buiten gereden en gelongeerd.
Afwisseling zat dus.

Trouwens vippie
Waarom zou je je moeten BEWIJZEN op wedstrijden, juist DAT aspect onderscheid een wedstrijdruiter van een recreatieruiter. Een recreatieruiter weet dat hij "goed" kan rijden, een wedstrijdruiter wil dat eerst op een protocol zien.

heb jij nou niet een megavooroordeel.
Ik ben geen snob die vind dat ik geweldig rijd en daarom niet op wesdtrijd moet (zo praat jij nu over recreatieruiters Clown )
Ik hoef niets op protocol te zien ik vind wedstrijden leuk (waarom zou je het bos in gaan bomen zijn alyijd hetzelfde nog een erg domme opmerking toch?)Soms rijd ik een onwisj fijne proef en krijgt ik bagger punten. tja jammer maar helaas.
Een endurence ruiter rijd recreatief inbwedstrijd verband waarom mag dat dan wel?
Weten die gene dan niet hoe goed ze rijden?

Overgens gaat achterwaarts niet zoals bij de wedstrijdruiters.
Ik heb vaak genoeg ruiters gezien (recreatie) die hun paard alleen op stem achterwaarts lieten gaan heel netjes maar zondernagevelijkheid.. stem gebruik en geen nagevelijkheid in een proef.. wedden dat de jury dat niet zo netjes vind?
Terwijl zo'n paard heel erg superbraaf en netjes achteruit gaat.
Zelfs makkelijker dan mijn paard want de merrie die ik reed ging terug op mijn stem terwijl ik het wildroosterhek open deed met mijn handen.
Hoef ik nu met lot niet te proberen Haha!
Wel grappig dat de recreatieruiters nu zo hard de dress. ruiters veroordelen..
zelfde voor de SB of traver
Hij is niet zo als een sb /traver in het boekje.. gaat jouw paard over 3 sporen langs een eng voorwerp? nee want dat hoeft ie niet.
Net als de contragalop als ik in de linkergalop zit en er komt een bocht naar rechts doe ik ook contragalop terwijl de conta in een proef toch echt heel anders is.

Hoe is die reclame van sire ookalweer denk ruimer dan in hokjes. En ja ook de recreatieruiters! Ik weet best dat er megasnobs tussen de dressuurruiters zitten maar de reactie's tot nu toe zegt niet veel goeds over de recreatieruiters die tot nu toe gereageerd hebben.
Iedereen rijd paard op zijn /haar manier wees goed voor je paard en als jij en je paard er lol in hebben maakt het dan uit op wat voor'n manier? Ik rijd dressuur en ben nu dus een mega snob die vreselijk op recreatieruiters neerkijkt.
Hello wake up ik sta op een stal vol recreatieruiters en weet je het is nog gezellig ook!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 12:40

nou, echt niet alle recreatieruiters zijn zo.
Voor mij geld dat echt niet. Ik kan best begrijpen dat wedstrijden rijden heel erg leuk kan zijn. Dat dressuur ook heel erg leuk kan zijn begrijp ik ook.
Ik kom ook altijd graag naar je wedstrijden kijken (Nimber) omdat ik het ontzettend mooi vind om te zien hoe jij je paard zo mooi laat lopen.

Maar voor mijzelf hoeft dat allemaal niet zo. Ik kan meer genieten van een rit door de natuur dan van een wedstrijd. En bij wedstrijdruiters is dat andersom.

Ik heb totaal niet het idee dat er word neergeken op recreatie, want reacreatie is niet makkelijk hoor. Dat is ook best moeilijk. Je moet goed op je hoede zijn en weten van de gevaren die kunnen gebeuren. Je paard moet -net zoals bij dresuur- goed afgericht zijn om veilig in het verkeer te kunnen.
Mijn mening is dat buitenritten maken niet echt makkelijk is.

Ik ben echt blij dat er op onze stal niet zo'n sfeer hangt. Nimber wil zelfs mijn doodgewone haflinger gaan inrijden om hem geschikt te maken voor recreatie, dus dat zegt al genoeg.

Maar er is natuurlijk verschil in mensen...ik vind het gewoon fijn als iedereen in zn waarde gelaten wordt, of je nou dressuurwedstrijden rijd of buitenritten, iedereen doet waar hij of zij (en zn paard) zich het fijnst bij voelt.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 13:27

Ik heb nu al 4 jaar geen wedstrijden gereden. Ik mis het voor geen meter. Ik hoef niet aan een ander te bewijzen "hoe goed ik wel ben". Ik heb een fries die helaas niet of heel slecht galopeert. Ik zou met hem wedstrijden gaan rijden. Hij loopt verder op M niveau, gehalve de galop Haha! . Ik heb het naar mijn zin en hij ook!!!!
Met Bep ga ik wedstrijden rijden alleen voor het na geslacht en absoluut niet om te laten zien hoe goed dat paard is of wat dan ook. Als ik L 2 ben dan stop ik ermee.

Elke keer als ik rij en het gaat beter dan de vorige keer dan heb ik zelf in de gaten of ik vorderingen maakt of niet.

Een wedstrijd is en blijft een momentopname. Thuis lopen ze altijd beter dan op een vreemd terrein.

De meeste begrijpen niet waarom iemand geen wedstrijd rijdt, MOET DAT DAN Verward

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 13:35

Tja, ik ben een ruiter die niet weet waar ze zich moet indelen.

Dressuur of springen niet meer. Maar echt recreatie ook niet.

Ik rijd op mijn arabje alleen maar in het bos. Maar daar rijd ik vrij dressuurmatig en vooral veeeeel conditie training. Ik ga volgend jaar endurance starten, maar eigenlijk ben ik al een jaar bezig daarmee, alleen dan zonder wedstrijden.

Ik heb mijn paardje groen gekocht, en heb ervoor gezorgd dat hij een leuke B proef kan afleggen en een B parcoursje netjes kan springen.

Ik kan ook nooit echt ver komen in de dressuur omdat ikzelf met een enkelblessure zit. Ik kan mijn enkel gewoon niet optimaal gebruiken, en daardoor geef ik geen goede hulpen door. Ik heb te weinig kracht in mijn ene enkel. Een groot paard rijden kán ik daarom ook gewoon niet goed.

Mijn arab is heel gevoelig, en dan lukt het wel goed. En ach, ik vind het geweldig in het bos. Ik zou niet anders meer willen. Toch noem ik mezelf geen 'recreatieruiter', omdat die naar mijn gevoel meer van de natuur genieten en wat rondstappen. Dat doe ik dus niet. In het bos rijd ik zeker heel intensief.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 13:40

endurance is in klasse 1 gewoon hobbelen hoor (uurtje per dag is voldoende om een paard de juiste conditie te geven voor een rondje). Klasse 2 is al redelijk zwaar, maar pas als je 160-ers (kilometers ja!) doet, dan ben je pas leuk bezig. Dan dressuur je je ook je kont kapot, paard moet nl soepel genoeg zijn om 160 km lang een topprestatie te leveren, dat lukt je niet met een stijf paard.
Endurance is dus ZEKER GEEN recreatief rijden in wedstrijdverband!
Ik heb met 30 graden in de felle zon 52 km gedaan, makkie had ik gedacht, en het was echt best wel heavy. Dat moet ik de meesten nog zien doen! Het mooie aan endurance is dat het niet om het winnen gaat (bij de toppers in lagere klassen) die willen 160 km rijden, of 100, daar trainen ze voor. Als je dan wilt winnen in de klasse 1, dan ben je verkeerd bezig. Met een gemiddelde snelheid van 15km/h ga je dan gewoon gelijk je paard slopen. De meeste wedstrijden boven de 100 km gaan met iets van 12-15 km/h. In klasse 2 rijden de winnaars over de 20 km/h, die komen heel zelden ook in klasse 4. B-dressuur is ook nog 'recreatief', maar ik denk dat endurance al snel meer topsport is dan dressuur. Je moet nl zelf ook keihard trainen, ernaast lopen (hardlopen voor kilometers lang) en paard & ruiter moeten in alle omstandigheden kunnen presteren, UREN EN UREN achter elkaar.... Niet echt lichtopvatten dus!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 14:57

Dan kun je jezelf ook nog afvragen wanneer je nou een recreatie ruiter bent. Ik rijd geen wedstrijden. Maar ben wel elke dag serieus aan het trainen. iig 1 paard, meestal zijn het meerdere paarden. Ik noem mezelf echt geen recreatieruiter. REcreatierijden pas gewoon niet bij mij. Ik wil presteren en goed worden en dat rondjes hobbelen in het bos dat kan ik gewoon niet op brengen. ik word gek, als ik 3 paarden in het bos gereden heb en een beetje rondgehobbeld heb dan heb ik altijd een schuldgeveol van dat ik ze niet goed genoeg getraind heb. Ik heb ook een paard wat zich goed voelt alstie hard gewerkt heeft en alleen maar meer wil. Ik kan hem ahw gewoon doodrijden want hij geeft niet meer op. Ik heb hem niet in 1 keer zover gekregen. Er is een strijd aan vooraf gegaan maar het is me gelukt en nu gaatie voor mij door het vuur. Hij is wel vaak lastig buiten maar dat komt ook allemaal goed. HIj doet bijna alles voor me.

Ik heb dan ook nix tegen recreatieruiters maar het is gewoon niet mijn tak van de sport. En ik heb altijd een beetje de indruk dat bepaalde recreatieruiters altijd erg negatief doen over wedstrijdruiters. Zo van: die beulen hun paard af en wij doen het allemaal veel beter.

Die opmerking van Pinky_girl van dat dressuur saai is en dat het zuigt etc.
Dressuur is juist heel afwisselend, en helemaal niet saai. Paarden moeten hard werken maar het is zeker niet ''rondjes hobbelen, rondje links, rondje rechts,'' Was het maar zo simpel. Dat paard wat ik dus rijd zou juist niet passen bij recreatierijden omdat hij zelf zoooooo graag wil. Lopen, presteren, springen!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-01 15:23

Bedankt voor jullie menigen/standpunten, klinkt al heel wat prettiger dan wat ik om mij heen hoor. Het ligt er ook maar net aan wat er wordt verstaan onder recreatief rijden, dat merk ik ook aan de reacties.
Misschien een beetje overdreven dat ik mijn trainingen gelijk stelde aan topsport, maar voor mijn doen was het dat wel! Haha!
En fitz, je hebt helemaal gelijk dat de niet-wedstrijdruiters zichzelf te hoog inschatten. Het is ook moeilijk om jezelf te classificeren als je geen wedstrijden rijdt. Ik denk ook dat mijn 'veroordeling' tot recreatief hobbelen hoofdzakelijk te maken heeft dat mensen niet begrijpen waarom ik dan geen wedstrijden rijd, dus idd niet weten wat mijn doel is. Maar ik heb wel degelijk een doel! Haha! Dat is de conditie van mijzelf (ik wil graag dat broodje aap verhaal de wereld uit helpen dat paardrijden geen sport is) en natuurlijk van mijn paard verbeteren. Verder gewoon zoveel mogelijk bereiken, voor mijzelf. De reden waarom ik eigenlijk geen wedstrijden (meer) rijd, is heel praktisch. Geen tijd. Als ik dat wel zou hebben zou je me wel vinden op wedstrijden.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 16:29

I ben dus zo iemand die alleen recreatief rijd en ook ik irriteer me soms aan de reacties die ik krijg.
Dan word er gevraagt wat ik rijd? Ik zeg dan "gewoon". Lekker over het strand, beetje dressuur daar, door de duinen crossen en als het uitkomt ergens spring ik eens over een greppel ofzo.
Dan krijg je een soort ongeinteresseerde blik van die ander en er wordt vrolijk verder gebabbeld over hun paarden die WEL M rijden, blablabla, je kent het wel.
NIets mis mee, iedereen praat graag over zijn paard, of ie nou GP loopt of nooit een bak van binnen gezien heeft.....
Maar interesseer je ook voor een ander, die het op een andere manier doet.

Ooit vond ik het leuk om dressuurwedstrijdjes te rijden, maar ik kwam erachter dat ik zonder goede instructie nergens kwam. (ik bedoel maar, ik leerde bij iedere pas aan te drijven, hoezo afgestompd paard Boos! )

*knipfitz* Maar iemand kan zeker thuis net zo hard of fanatiek trainen zonder wedstrijden te hoeven rijden.
Ik vraag me dan alleen af wat je doel is, maar ja, ik ben een echt wedstrijdbeest. *knip*

Ik ben dan een ruiter van likmevestje in de meeste wedstrijd-ruiter-ogen, maar ik heb zeer zeker een doel. Mijn doel is een eenheid te vormen met mijn paard, zorgen dat zij net zoveel geniet als ik.
En met dat doel ben ik al een heel eind op weg!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jantina op 2001-12-09 15:30 ]</font>

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 19:33

<b>Van Dale:
re·cre·´a·tie·sport (de ~ (m.))

- sport, beoefend ter ontspanning

sport (de ~)

1 lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- en wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn, resp. bevorderd worden

</b>
Nou als je het zo stelt ben ik ook een recreatieruiter. Ik rijd voor mijn plezier en niet voor de punten want ik rijd geen wedstrijden.
Ik dressuur, spring af en toe maar het liefst rijdt ik een mooie buitenrit.

Maar zoals ook in het woordenboek staat: sport is iets waarbij conditie en vaardigheid nodig zijn. Dus recreatie is niet iets wat zomaar iedereen even doet.

Ik vind niet dat je kunt zeggen dat een wedstrijdruiter beter kan rijden dan een recreatieruiter want omdat het 2 totaal verschillende takken van de paardensport zijn, kun je het niet vergelijken.
Een appel is geen peer Lachen

_________________
[img]../upload/363/user.gif[/img]<font color="#000080" size="1"><i>bok, bok, bok </i></font>[img]../upload/363/nut.gif[/img]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cody op 2001-12-09 19:23 ]</font>

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 19:49

Tja...Het is ook maar net waar je komt natuurlijk, hier in het bos zie je ook van die wedstrijd pikkers die lekker ter ontspanning een buitenritje maken en daar knoop ik net zo makkelijk een gesprek mee aan als een "recreatie ruiter".
Maar ik ben ook zo iemand die nog nooit op zo'n echte dresuur stal is geweest, dus tja hoe het daar is weet ik allemaal niet.
Maar nee al die wedstrijden hoeven van mij ook niet zo, af en toe een van de vereniging en dat is het wel, daarentegen vind ik het wel heel leuk om bij wedstrijden te kijken.....

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 19:55

ik ben ook een recreative ruiter, en idd als je zegt dat je geen wedstrijden rijdt vallen ze stil. dit betekent niet dat ik niets aan dressuur of springen doe. ik krijg elke week les, en daar werk ik hard aan de dressuur
gewoon iedereen in zijn waarde laten, hetzelfde geld voor de paarden

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 20:36

ik ben ook recreatie ruiter, maar daarnaast ben ik ook wel en paar dagen flink aan het trainen(western).
Gewoon omdat ik op deze manier ook beter buiten kan rijden.
Ik vind het ook klinkklare onzin dat je per see moet starten als je intensief traint.
Iemand kan makkelijk op zz nivo of zelfs hoger rijden zonder ooit maar een wedstrijd te hebben gestart. Het is maar net hoe fanatiek je je paard traint.
Een wedstrijd is niets meer dan een tussenmeter om te kijken hoe ver je nou bent.
Mijn paard kan misschien straks wel op nk of ek nivo lopen zonder dat ik ooit gestart ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 21:55

Een dressuurproef is niets anders dan een toets hoever je paard is in de africhting. De africhting en scholing van een paard zijn bedoeld om hem beter, sterker, soepeler, rechter, enzovoort te maken. Oefeningen die in het dressuurboekje staan moet je niet zien als verplichte kunstjes, maar als waardevolle onderdelen van je training. Als je je paard verstandig traint hoef je het trouwens niet zo te rijden als in het boekje staat, dat hoeft alleen op wedstrijd. Een SB, travers, of appuyement hebben allemaal een functie om je paard te verbeteren, net als overgangen en figuren. Als je recreatief rijdt, kun je ook bezig zijn je paard te verbeteren, maar dat wordt erg moeilijk als je de geeigende manieren om dat te bereiken niet wilt hanteren.
Volgens mij gymnastiseer je je paard om hem heel en pijnvrij te houden en niet omdat het in een proevenboek staat.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 22:16

Dat ben ik helemaal met je eens, Lovely. Zodra dit is doorgedrongen in de wedstrijdsport, dan wordt het misschien een beetje gezelliger in paardenland.
Hoewel als ik de SRRNieuws van deze maand moet geloven willen ze de recreatiesport in hetzelfde keurslijf dwingen als de wedstrijdsport. Hebben ze toch echt buiten de NVVR gerekend, vrees ik.
Er is niks mis met het rijden van wedstrijden, alleen heeft het niet de waarde die er door sommigen zo graag aan gegeven wordt. Het is een test en de meesten gedragen zich alsof ze een belangrijk examen moeten doen. Beetje spanning kan natuurlijk geen kwaad, maar het overdreven gedoe wat ik met regelmaat zag gebeuren op de manege en op de stal, dat slaat echt volkomen nergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 22:31

Toch beschouw ik mezelf als wedstrijdruiter, ookal ga ik maar 2 keer per jaar op wedstrijd. Maar dat betekent dus niet dat ik mijn paard alleen maar proefgericht rijd, integendeel. Wat ik nog minder doe is mijn training aanpassen aan wat het jurykorps tegenwoordig vaak graag ziet, ik rij mijn paard volgens het systeem waarvan ik denk dat het goed is.
Tegen recreatieruiters heb ik niks, geen vooroordelen of iets, iedereen moet doen wat ie zelf het leukste vindt, zolang je maar in het oog blijft houden wat het beste is voor het paard.