Kruintjes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iris17

Berichten: 1602
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Haaren / Oisterwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 22:18

Mijn vorige pony heeft ook een kruintje op de onderkant van haar hals en nog een onder haar manen maar ze is juist heeeeeeeeeel lief!!!!!!!!

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 00:19

Toch klopt het verhaal van Linda. Het zijn echter niet alleen de kruintjes die het zeggen maar de gehele gelaats opbouw, waar kruintjes een onderdeel van zijn. Bovendien speelt een stuk ervaring ook een belangrijke rol, zeker als het gaat om de nuances.
Voor iedereen die het boek aan wil schaffen, Getting in touch with horses (de engelse versie) is veel beter. Ik vind het boek maar heel matig vertaald, dus als je engels machtig bent, neem de originele versie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 01:23

ooit geloofde men in frenologie. De frenologie beweerde dat eigenschappen en talenten van mensen af te lezen waren aan de vorm van de schedel. Daar is later nog eens over nagedacht en toen bleek het allemaal kolder te zijn.
Volgens mij ligt het Linda TJ verhaal in het verlengde hiervan.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 01:32

Nou nee, Linda betrekt daarvoor toch wel te veel factoren bij haar verhaal. Bovendien geeft ze duidelijk aan dat je niet te vasthoudend moet zijn op een onderdeel, maar dat je eerst naar het geheel moet kijken, en vervolgens vertellen de detail jou het verhaal. Tot mijn grote spijt moet ik hje mededelen dat het perfect werkt. Ik ken de theorie al verscheidene jaren en werk er ook mee. Ik zit er maar zeer zelden naast met mijn karakteranalyse. Denk echter niet ik lees het effe, kijk een keer en ik weet hoe het zit. Werk er maar eens een jaar mee, elke dag twee nieuwe paarden, je zult zien dat je dan begrijpt hoe het zit.
Ditzelfde geldt ook voor mensen, ik vergis me er maar zelden in, en gebeurt dit wel, dan is de oorzaak meestal omdat ik er niet de tijd voor nam, niet open in mijn velletje zat en dus niet objectief kon kijken.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 05:02

Hmmmm, ik zou wel eens willen dat iemand mijn paard eens op deze manier bekeek. Vind het wel interessant Haha!
Dus mcht er iemand in de buurt van Rotterdam zitten en dit beheersen, hou ik me aanbevolen voor een boktmeeting Schijnheilig

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-01 10:05

Ik vind het ook wel interessant dit soort dingen. Ik heb trouwens ook een cursus TTeam gedaan. Ik doe er niet echt veel mee, en het leiden tussen balken enzo vond ik niet zo zinvol, mijn paard ook niet eigenlijk. Haha!

Anoniem

Kruintjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 19:56

Volgens mij berust dit hele systeem van Linda TJ op vooroordelen. Vooroordeel is wel een heel ingewikkeld verschijnsel, een stuk gecompliceerder dan je zou denken.

Ikke, dan moet je toch eens uitleggen Wat het verband dan is tussen uiterlijke kenmerken en karakter/persoonlijkheid en Hoe onstaat dat verband dan. Want wanneer is het dat een persoonlijkheid gevormd wordt en wanneer en hoe en wanneer worden de uiterlijke kenmerken gevormd tussen het moment dat het paard nog 1 cel is en dat ie ter wereld komt en Hoe beinvloedt elkaar dat dan?

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 00:43

Lovely, waar jij je nu op concentreerd zijn de onveranderlijke kenmerken van een paard. Zoals aftekeningen en kleur erfelijk zijn, zo zijn kruintjes en karakter ook erfelijk.
De belangrijkste factoren die voor mij het karakter vertellen van het paard zijn de beïnvloedbare zaken. Hard kinnetje, opgetrokken ooglid, dichtgedrukte neus. Deze stemmingsuitdrukkingen kun je beïnvloeden en de manier waarop je dit kun verteld iets over het karakter. Ook de houding, de uitstraling van een paard verteld iets over het karakter. Deze twee factoren zijn het belangrijkste, de niet-wijzigbare fatoren, zoals kruintjes, geven een bevestiging of ontkennig van de eerst genoemde. Dit kun je als een verzachting of een verharding zien. Soms zijn ze volledig tegenstrijdig, uitzonderingen bevestigen de regel, dat gebeurt ook op dit vlak, ook hier zijn zaken niet heilig of zaligmakend, het zijn slechts aanwijzingen in het grote geheel, aan jou de kunst om de juiste zaken eruit te filteren en de vervuiling over boord te zetten.
Al deze zaken tesamen geeft je de mogelijkheid om het karakter te lezen, en het karakterprofiel klopt vrijwel altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 02:19

Ongeveer net zo als het profiel dat ik van jou schetste aan de hand van jou verzameling auto's??
Zonder gekheid, de dingen die je aan een paard ziet vertellen heel veel over zijn gemoedstoestand en misschien ook wel over zijn karakter. Het gaat om de algemene indruk en hoe je naar een paard kijkt. Je kunt niet alleen naar 1 ding kijken, maar liever naar het totaalbeeld, specifieke dingen vallen toch wel op. Hoe een paard zich opstelt en beweegt in zijn omgeving vertelt best veel.
Maar dan snap ik nog steeds niet wat de vorm van oren, ogen, neus etc. daarmee te maken heeft.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 16:24

Linda heeft veel onderzoek gedaan naar karakter, stemming en gedrag. Uit deze onderzoeken kwam naar voren dat bepaalde uiterlijke kenmerken opvallend veel voorkwamen met bepaalde karaktertrekken. Dat is ook het uitgangspunt. Het is niet omdat je drie kruintjes in een driehoek hebt, dat je een moeilijk karakter hebt, het is meer een paard met drie kruintjes in een driehoek zou mogelijk een moeilijk karakter kunnen hebben.
Ze brengt deze gegevens ook niet als zaligmakend, maar als aanwijzing, zie ook mijn vorige betoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 20:56

Daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord, nl. WAT is dan het verband en HOE komt dat tot stand? Oftewel wat staat onder invloed van wat en hoe zit dat dan in elkaar?

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 21:29

Jij wilt dus weten waarom drie kruintjes gekoppeld is aan een moeilijk karakter? Die koppeling bestaat niet, laten we daar even duidelijk over zijn. Tenzij je erfelijkheid als koppeling wilt zien. Linda pretendeert ook niet dat het altijd zo is, het is haar opgevallen dat het vaak zo is dat bepaalde uiterlijke kenmerken samengaan met een bepaalt karakter. Maar ze is ook heel stellig in de bewering dat drie kruintjes altijd een moeilijk karakter zou zijn, dat is pertinent niet waar! Als je het boek ook goed leest, de engelse versie, ik heb de nederlandse vertaling nooit gelezen, dan kijkt ze naar de uitdrukking van het paard, z'n mimiek, en gebruikt de lichamelijke kenmerken als een soort fijnafstemming, het is niet meer en niet minder dan een aanwijzing bij het geheel van de uitstraling van het paard.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 21:40

ik vind t wel heel erg interessant!!
Is er iemand die dat boek heeft en een beetje wil proberen te kijken naar Evita d'r vormen van haar hoofd ofzo?? Als dat gaat vanaf foto's... er staan veel foto's in mij profiel, maar die doen t ff niet geloof ik. anders staan er ook foto's op: http://www.envy.nu/evitaatje
PB dan eventjes..
ik zou t heel leuk vinden Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 00:30

Ikke, ik ken de principes van LTJ al jaren en ik heb het bewuste boek ook heel serieus gelezen. Als de uiterlijke kenmerken er eigenlijk niet echt toe doen, behalve dat het aanwijzingen zijn, waarom is het dan zo nadrukkelijk beschreven?
Je zegt het zelf al, dat er geen verband is.

Als ik een paard zie, liefst buiten zijn stal, dan kan ik doorgaans een hele goeie inschatting doen van hoe dat dier in elkaar ziet, gewoon door de indruk die dat paard dan op mij achterlaat. Houding, oogopslag, manier van rondkijken, bepaalde spierspanningen en manier van staan. Heel vaak heb ik het bij het rechte eind.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 11:07

Als jij het boek gelezen hebt, dan heb je dus ook gelezen dat het totaalbeeld telt, en dat de uiterlijke kenmerken een aanwijzing zijn. Het punt is dat uiterlijke kenmerken natuurlijk zich heel gemakkelijk laten beschrijven, makkelijker dan het herkennen van een oogopslag, een houding om van reacties maar te zwijgen. Persoonlijk vind ik de karakteromschrijvingen die ze geeft in het boek aan de hand van de foto's wel treffend. Bijna altijd had ik dezelfde conclusie getrokken als de omschrijving die ze erbij had staan. Bij die omschrijvingen gaat ze ook niet in eerste instantie uit van de uiterlijke kenmerken, maar gebruikt die als aanwijzing, niet als feit.
Heb jij misschien de Nederlandse versie? Ik heb soms het gevoel dat de NL vertalingen door Tirion niet altijd een op een zijn, maar dat de vertalers zich bepaalde vrijheden veroorloven.
Als ik een paard zie dan vertel ik je ook bijna fielloos het karakter, bij voorkeur buiten, maar het kan ook in de stal, is wat lastiger maar het kan wel. Als je je erin verdiept dan ga je in het begin wel op alle kleine details letten, zoals eerder beschreven, later, als je meer ervaring krijgt, gaat dat meer en meer naar de achtergrond. Van een aantal moet ik tegenwoordig zelfs de betekenis opzoeken *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 13:00

Het gaat altijd om het totaalbeeld. Vroeger in ons eerste boek over paarden stond dat wanneer een paard zijn oren naar achteren doet, dat ie dan boos is en dat je er beter bij uit de buurt kan blijven. Dat klopt natuurlijk heel vaak wel, maar soms moet zo'n signaal anders opgevat worden. Bijvoorbeeld als je op een paard zit dat opeens heel narrig gaat doen, bij een bepaalde oefening of als je m oppakt, dan is het eerder een teken van pijn en heeft het weer weinig te maken met boosheid. Om maar een voorbeeld te noemen.

Toen ik het boek las -ik had het geleend, ik heb het niet- en naar mijn eigen paard keek, kwamen alle kenmerken overeen met zijn karakter. Dat is best leuk hoor, maar het kon ook uitkomen omdat het redelijk algemeen geforumleerd in het boek staat. Nu ken ik mijn paard goed en al heel lang en daardoor weet ik ook dat hij zijn hele leven al dezelfde indruk op mij maakt. Het is een slim dier met een actieve geest en hij is onderdeel van zijn omgeving en hij drukt graag overal zijn stempel op. Daarnaast is ie ook nog heel erg lief en trouw. Soit, hij heeft alle kenmerken die hier op zouden wijzen (groot oog, fijngevormd, gekruld breed oor, fijn gevormde brede neusgaten, 3 kruinen op zijn hoofd, veel over zijn lichaam enzovoort) en ik kan alles nuanceren omdat ik m goed ken.

Wat tegenwoordig heel veel voorkomt is dat mensen die half hebben onthouden wat er in dat boek staat zomaar een paard wel even gaan beoordelen. Paard heeft 3 kruinen en dus is het een lastpak. Bijzonder ergerlijk omdat door dat soort intepretatiefouten menig paard verkeerd wordt afgeschilderd. Hier komen dus de vooroordelen om de hoek kijken en dat komt omdat het boek op vooroordelen is geschreven. Wat in het boek staat beantwoordt aan bestaande vooroordelen en schept er nog een paar bij.
Want, het is natuurlijk altijd al zo geweest dat sommige paarden er minder aantrekkelijk uitzien dan anderen en net als bij mensen bepaalt dat de eerste indruk. Wat mij opviel in het boek van LTJ dat door de bepaalde kenmerken zulke vooroordelen nog eens bevestigd worden.