Engels vs Western: vooroordelen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 21:39

Het grappige is dat iedereen hier zegt: "ik rijd ENGELS" of "ik rijd WESTERN". Zo zie ik dat helemaal niet, ik zeg altijd: "ik rijd PAARD" Haha! .
Maar goed, voor de duidelijkheid rijd ik dan kennelijk engels Clown .

Ik ben naar Leusden geweest, samen met wennie die zowel engels als western kan rijden. Het was bijzonder leerzaam en interessant wat Jan uitlegde en de sfeer was heel gezellig Haha! .
We zijn dan ook van plan om naar de volgende trainingen/clinics te gaan.

Dus bij deze Rinus bedankt! En ik raad meerdere mensen aan om naar deze clincs te komen kijken, of je nou "engels" of "western" rijdt Knipoog .

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 21:59

Lekker moeilijk allemaal Cool
maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen Western en Engels cq dressuur????
Heel simpel!!!!!!!!!!!!!!!!
een goede dressuur ruiter verzameld zijn paard op zit en benen.aanleuning moet,hoofd moet gebogen zijnmaar zeker niet achter de loodlijn.
een goede western ruiter verzamels zijn paard op zit en benen.aanleuning niet gewenst hoofd in lijn met de schoft neus iets naar voren.
DUS het verschil }> }> Cool Haha!
geen aanleuning de rest is eender. Frusty ik heb het niet over reining,cutting ofzo.maar over de langzame onderdelen zoals pleasure en horsmanship.
maar wat is nu het geval }> Extreme duivel
8 van de 10 dressuur ruiters die western gaan proberen vinden het moeilijk omdat een of andere debiel zegt dat alles wat ze doen fout was en ze helemaal overnieuw moeten beginnen met rijden }> bullshit
wat wel mogelijk is en ook inderdaad veel voorkomt is dat de ex dressuur ruiter ook met dressuur niet uit de voeten kwam en dacht dat western makkelijker is UHHHHHHHHHHHHH niet dus in de langzame onderdelen is namelijk geen verschil op de teugelvoering na.Anky had gelijk western is makkelijk voor een goede dressuur ruiter(de langzame onderdelen)en het is een feit dat 70% van de bokkers gewoon moeten leren rijden dressuur of western het maakt niet uit als je het ene goed beheerst is het andere geen probleem,het probleem zit em in de ruiter. Cool

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 22:02

Het lijkt me ook best leuk om eens te proberen. Iemand een tip in Noord Brabant voor een proefles? Ik probeer trouwens te komen kijken 23/12 in Leende.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 01:04

Tja wat zal ik er van zeggen... Ik heb in totaal misschien 3 maanden dressuur gereden voor ik western ben gaan rijden en de indruk die ik in die 3 maanden heb gekregen was: schupt hem eronder en geen gelul in de krul. En ik heb het hier over lessen in een toch wel bekende 3 sterren manege in Geldrop/Heeze. Ik denk dat als ik dressuur was blijven rijden, ik geen paard zou hebben gekocht. Ik vond het gewoon niet leuk, niet voor mij en zeker niet voor het paard. Na die drie maanden ben ik western gaan rijden bij Burmeijer QH en dat is inmiddels al weer zo´n 9 jaar geleden. Ik heb inmiddels 3 paarden (samen met mijn zus) en het bevalt meer dan goed. Voor geen goud zou ik weer dressuur willen gaan rijden. Maar goed, dat is persoonlijk. Terug naar het onderwerp: Vooroordelen? Die krijg ik voordurend naar mijn hoofd geslingerd van dressuurruiters: waar is je lasso? Waar is je koe? O ga je weer scheuren? Yeeehaaa! Daar heb je de cowboys. Westernrijden dat is een leuke manier om met je paard om te gaan... waar is je hoed en pistool? Waar blijft de actie? Het ziet er maar saai uit (over joggen). Maar wij hebben wedstrijden (quote van een manegehouder). Wij hebben ook zo´n zadel om aan de muur te hangen (zelfde manege houder). Moet ik door gaan met opmerkingen die ik regelmatig op me afkrijg? Nog een paar dan: maar ons paard moet wijken voor het been... en met zo´n losse teugel kun je nooit in de goede galop aanspringen. Ga je met Dusty westernrijden? Wat zonde!
Westernruiters? Dat zijn mislukte dressuurruiters!
Tot slot als klapper: westernruiters hebben hun paard niet onder controle, ze zijn altijd te laat door die losse teugels. En dan altijd die opmerkingen die beginnen met ´eigenlijk moeten wij ... ook´.

I rest my case

O ja nog een ding. Ik heb Anky zien lessen bij BQ en neem maar van mij aan dat ze het niet makkelijk vond. Die rode boei en de opmerking : stop nu maar anders val ik eraf (tijdens cutting oefening) sprak boekdelen! Wel vond het ze het ontzettend leuk! En ik moet zeggen ze deed het best goed.

_________________
Don´t just ride... Slide!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jolande op 2001-12-11 08:45 ]</font>

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 10:09

ik heb zelf altijd western gereden (15 jaar), en vind een goede ruiter is een goede ruiter, of western of dressur of springen of wat dan ook. en als je de goede ruiters met elkaar vergelijkt kom je erachter dat de stijlen inderdaad niet zo heel veel van elkaar verschillen. doma vaquera vind ik ook leuk, klassieke dressur is prachtig enzovoorts. en we kunnen allemaal wat van elkaar leren. dus, gooi de voorordelen overbord en laat je grijze massa werken. probeer je te informieren, live, boeken videos. onwetend zijn is geen schande, onwetend blijven wel. Knipoog

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 10:54

Natuurlijk zijn vooroordelen fout.
Maar Dressuur ruiters moeten niet flauw gaan klagen nu er opmerkingen over hun stijl van rijden worden gemaakt.

THEY HAD IT COMMING!!!!

Als je altijd op een ander af geeft omdat ze iets anders doen dan jij, kun je verwachten dat je het op den duur terug krijgt.
Nu zijn er western ruiters die echt gevestigd zijn in hun sport en ze staan niet meer alleen.
Dus pikken ze het niet meer om voor van alles en nog wat uit gemaakt te worden en vooroordelen naar hun hoofd te krijgen. Ze zijn in staat de verschillen te zien en de goede dingen in hun tak van sport te verdedigen. Ik ben erg trots op het feit dat in een Western ruiter ben en laat me door niemand de wet voorschrijven. En dat gaan steeds meer echte western ruiters doen gelukkig.
Onze sport is niet makkelijker en ook niet minder serieus of intensief en zeer zeker niet paard onvriendelijker.

Het is niet leuk om aan de andere kant van de kritiek te staan
maar misschien leren mensen daar eens iets van. Als je kritiek wilt uitdelen moet je ze ook kunnen inkasseren zo simpel is het.

Natuurlijk heb ik het niet over iedereen die dressuur rijd want mensen net als bv. Desiree en Smaxie halen het niet in hun hoofd van die kritiek te ventileren. Wij leren van elkaar door naar elkaar te kijken en niet door elkaar af te kammen. Maar ik moet er bij zeggen dat de stalling waar ik nu sta de eerste is waar niet met zo veel argwaan en kritiek naar ons western ruiters wordt gekeken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 10:57

In Florida heb ik ook eens een westernles gevolgd in de manege. MAar ik denk dat het niet voor herhaling vatbaar is. Ligt overigens niet aan het westernrijden. Ik heb er een hekel aan om een paard verrot te moeten schoppen voordag hij eindelijk eens op mijn benen reageert. De paarden waren afgestompt. Voor mij geen manegelessen meer. Als ik westernles wil, klim ik liever wel weer op Dusty. Die wil tenminste lopen. Maar ja, dat is ook geen manegepaard. Dusty is voldoende getraind om mijn geklungel te begrijpen. Want ik merk toch wel verschillen hoor, tussen engels en western.

FlyGirl

Berichten: 225
Geregistreerd: 19-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 11:13

Ik vind western leuk, tis wel een uitdaging vind ik als je alleen engels bent gewent. Kweet nog nie hoe ik mysty in ga rijden, misschien engels misschien western, misschien wel helemaal nie *LOL*
Maar de vooroordelen die er zijn vind ik ook onzin, iedereen moet doen wat ie leuk vind, of dat nu engels of western is, dat boeit dan verder ook nie!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-01 11:46

Citaat:
Op 2001-12-11 09:54, schreef Adrienne:
Natuurlijk zijn vooroordelen fout.
Maar Dressuur ruiters moeten niet flauw gaan klagen nu er opmerkingen over hun stijl van rijden worden gemaakt.

THEY HAD IT COMMING!!!!
Adriënne, ik vind DIT nogal flauw. En ongelofelijke onzin. Je bent nu ook aan het generaliseren en dat is onterecht. Daarbij gaat het hier over een groep van 9 Engelse ruiters die de moeite hebben genomen zich in een andere manier van rijden te verdiepen, dus deze reactie vind ik meer over jouw zeggen dat over ons.

Zowel Sonja als Colinda: dankjewel voor jullie aanbod! Het lijkt me heel erg leuk om in de herkansing te gaan!! Waar zitten jullie?

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 11:53

Citaat:
Op 2001-12-10 19:34, schreef Nimber:
Ik ben 10 lessen lang bezig geweest met basis en basis werk helemaal geen 'stoere' dingen als slidings enzo..


*Grijns* Ik ben al 2,5 jaar bezig met de basis. Mijn vader vond het geweldig dat ik western ging rijden. Toen ze kwamen kijken bij een onderlinge wedstrijd, viel het ze vies tegen. Niks aan. Niks geen vliegende galop, niks geen sliding stops... Zwaar teleurgesteld! Toen ze in EuroDisney naar de Buffalo Bill Wild West Show waren geweest zeiden ze: "Als je net zo kunt rijden als ze daar doen, dan komen we weer kijken" *zucht* Ik ben maar gestopt met het ze uit te leggen. Eén keer heb ik (bijna) een sliding stop gemaakt. Toen was dat beest zo aan het rennen! Na 10 rondjes had ik er schoon genoeg van en riep heel hard en heel boos "whoa!!" Hij ging er van schrik bij zitten... Haha! Die sporen vindt iedereen ook verschrikkelijk. Hoe groter de wielen, hoe zachter, maar daar staat niemand bij stil... Maar het was tenenkrommend om die jongen van de Veluwe Ranche op TV te horen zeggen dat die sporen alleen voor de sier waren. Maar hij zat er wel dat arme pleasure paard mee te prikken. Het beest was helemaal in de war, die hoefde anders ook nooit binnen 2 meter stil te staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 12:11

Hoi Lot,
Colinda zit op een supergave ranch in Lunteren (zie http://www.topsranch.nl en zak kwijlend wel in je stoel.... echt supermooi) en ik zit in Alphen aan den Rijn dus in de Randstad.
Je bent altijd welkom hoor!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 12:34

Lot ook het laatste stukje van het verhaal lezen niet na 1 zin het bijltje er bij neer gooien!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-01 13:17

Heb ik gedaan. Sorry maar ik heb er altijd een beetje moeite mee als mensen eerst ongenuanceerd uit de hoek komen en het later nuanceren. (A la Kelly uit BB Haha! ) Dan is de klap namelijk al uitgedeeld. Maar a la. Ik begrijp dat je het inderdaad genuanceerder bedoelde.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 14:36

Hoi,
Sonja...dankjewel Clown Clown Clown Op het moment is het een rommeltje hoor... omdat we het één en ander aan het verplaatsen zijn.... we hopen in de toekomst nl. nog steeds op een binnenbak !!!!
Lot : we zitten ongeveer 1/2 uurtje rijden vanaf de Veluwe Ranch, in Lunteren.
Dus als je een keer het verschil in engels & western op 1 paard wilt voelen, ben je van harte welkom, de koffie staat klaar !
Sonja ; kom gezellig mee *LOL* , blijf een nachtje over Pling
Groetjes Knipoog

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 14:47

Als je als ruim 9 jaar altijd met de vooroordelen die Jolande opsomt en nog veel meer wordt geconfronteerd is het moeilijk om te nuaceren kan ik je vertellen.

En als je dan het eerste verhaaltje opnieuw leest zul je zien dat ook dat van frustratie en onbegrip over loopt. Nou bedenk dan eens hoe je je zou voelen als je dit soort onzin al 9 jaar naar je hoofd geslingert krijgt. Hoe genuanceerd reageer jij dan nog??

Ik wou alleen even duidelijk maken waar de opmerkingen die western ruiters nu t.o.v. dressuur mensen maken vandaan komen. Dit is niet iets wat tegen jou of een ander goed willend iemand is gericht.
Mijn verhaaltje was bedoeld om jullie eens duidelijk te maken dat het niet leuk is steeds te moeten aanhoren en voelen dat je niet geaccepteerd wordt puur uit onwetendheid. Het is niet verzonnen het is erg genoeg gewoon waar!!

Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is "nou voel je ook eens hoe het is om aan de andere kant te staan" . Doe er wat mee. Vraag dingen als je ze niet begrijpt, beoordeel niet direkt. Dan zul je zien dat western ruiters eigenlijk niets liever doen dan je haarfijn uitleggen hoe hun sport in elkaar steekt. Stel je je anders op dan komen de jaren van frustratie boven en zetten ze zo als wij zeggen "de kont tegen de krib".

Adrienne

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 15:16

Maar zoek dan wel iemand uit die er een beetje verstand van heeft, want er zijn behoorlijk wat mensen die zich western ruiter of, erger nog, trainer noemen terwijl ze er geen kaas van gegeten hebben. Als je dan als dresuurruiter de meest onzinnige theorieen aan moet horen, zou ik ook bij mezelf denken: 'wat een stelletje rare cowboys'.
Ja zo is het toch?

Maar laten we er vanuit gaan dat een beetje 'engelse' ruiter dat zelf ook wel kan verzinnen.
Net zoals ik ook kan verzinnen dat het niet de bedoeling is dat een springer door een hindernis gaat ipv erover heen....
Hoe vaak ik bijvoorbeeld heb moeten horen als ik lichtrij: "oh dat doen jullie toch helemaal niet?" of als ik mn paardje verzamel: "jullie horen toch met lange teugel te rijden, waarom rij je em dan aan het bit?", of als een paard weigert met achterwaarts gaan:"oh, leuk dat springen, hoort dat?"

Verward dan kan ik me voorstellen dat je daar af en toe een beetje moedeloos van wordt.. en inderdaad, als dat al 18 jaar duurt.. pffff Frusty

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 15:36

nou, zelf stel ik wel vragen aan westernruiters als ik bepaalde dingen van ze zie. WAarom ook niet? soms heb je bepaalde probleemstellingen, je krijgt iets niet van je paard gedaan. Het is dan ook zinvol om aan westernruiters te vragen hoe zij dat oplossen. Niet een methode hoeft alleen maar de juiste te zijn. er zijn meerdere mogelijkheden.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 15:49

i totally agree, desiree !

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 16:34

Dat bedoel ik nou. Je kunt van elkaar leren. Al is het soms precies het omgekeerde toch kun je elkaar helpen.

Als ik bv mijn paard laat spinnen moet het om haar achterbeen blijven draaien in de dressuur moet in een gelijksoortige oefening dat been juist niet blijven staan. Als een dressuur ruiter moeite heeft om er voor te zorgen dat het paard NIET blijft staan kan een western ruiter helpen door te zeggen we ze juist NIET moet doen en waarom het paard blijf staan. Omgekeerd kan het ook dus als een western paard niet blijft staan.
Dan heb je je veel meer aan elkaar dan dat je langs de kant gaat lopen roepen hij laat zijn been staan dat is erg slecht voor die benen!!!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 22:04

Een vriend van mij rijd dus western, en hij heeft me ook wel les gegeven op zijn paintmerrie en ik mag er mee naar buiten, mar ik moet zeggen dat ik het echt wel pittig en moeilijk vind. Ook omdat zijn merrie niet een van de makkelijkste is, maar alleen al dat zadel en die beugels... Zoveel leer, dat het me flink in de weg zit... Maar met buitenritten wel relaxed (als ik nodig naar de wc moet, en we wisselen, dan houd ik het nog wat langer vol *LOL* )

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-01 11:45

Citaat:
Op 2001-12-11 13:47, schreef Adrienne:
Mijn verhaaltje was bedoeld om jullie eens duidelijk te maken dat het niet leuk is steeds te moeten aanhoren en voelen dat je niet geaccepteerd wordt puur uit onwetendheid. Het is niet verzonnen het is erg genoeg gewoon waar!!

Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is "nou voel je ook eens hoe het is om aan de andere kant te staan" .


Ik snap alles behalve dit. Ik heb nog nooit een Westernruiter ergens op aangesproken dus dat 'nou voel je ook eens' vind ik niet op mij slaan.

Maar ik ga binnnekort zeker op 1 van bovengenoemde uitnodigingen in!!!

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 02:17

Zelf ben ik gewoon een recreatieruiter die in de Engelse stijl rijdt, maar vroeger heb ik ook een tijdje western gereden en het is echt niet bepaald makkelijk.
Ik vind het heel leuk om te kijken hoe bij het westernrijden de zit gebruikt wordt en dat kan ik dan weer mooi toepassen in mijn eigen rijden.
En verder vind ik dat iedereen gewoon moet doen waar hij zin in heeft, of dat nou western, Engels of iets anders is. Zolang het welzijn van het paard maar niet vergeten wordt! (En in beide disciplines zijn er mensen van de verkeerde soort...)

En het is ook zo dat westernrijden steeds populairder wordt. En als iets door meer mensen beoefend wordt, krijg je er automatisch ook meer mensen bij die er niet veel veel kaas van gegeten hebben, maar wel menen dat ze expert zijn. Is net als met motorrijden. Je moet gewoon het kaf van het koren weten te scheiden, zoals dat met alles is.

Bij die manege in Geldrop/Heeze werd je inderdaad erg in een hokje gestopt. Gold ook voor mensen die gewoon liever buiten reden dan dat ze elke dag trainden in de bak. Maar daar is het echt niet representatief voor alle Engelse-stijlruiters, hoor. En ook niet iedereen daar dacht er hetzelfde over!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 14:02

Zo heb ik ook een keer meegemaakt toen we op zoek waren naar een stalling voor Dusty dat we terecht kwamen bij de eindhovense pony manege. Dusty heeft een ponymaat dus wij dachten: perfect. Daar aangekomen werden we hartelijk ontvangen. De stallen werden getoond en alles ging prima. Tot ze er achter kwamen dat dusty een pony was: dan moet ze in een stand. Lessen konden we volgen maar dan wel in de kinderlessen want een pony tussen de paarden dat ging niet. Als klapper kwam er nog achteraan toen we zeiden dat we geen dressuur reden maar western dat we dan niet welkom waren want ze wilden geen westernruiters daar op stal hebben. Tja vooroordelen...
Maar verder ben ik het helemaal met Gwen eens ieder moet dat doen wat ze leuk vinden en anderen in hun waarde laten.

Jolande

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 20:58

Een aantal van de opmerkingen die Blaze maakt, kan ik wel achter staan. Men moet ook zeker nooit vergeten dat we met hetzelfde materiaal werken, het paard.
Zelf heb ik 2 jaar op een westernstal gestaan met mijn dressuurpaard. Was best grappig hoor, maar goeie sport heb ik niet gezien en goede training al nauwelijks.
In die tijd heb ik net zoals Lot beschrijft de meest debiele opmerkingen aangehoord over dressuur. Zodra ik eens wilde weten wat en hoe met western, kwam men niet veel verder dan het geijkte "dat hoort zo bij western". Simpel voorbeeld en waar gebeurd: de stalhouder zei tegen mij dat hij het zo knap vond dat ik mijn grote paard zo netjes door de hoek kon rijden, enigszins stupefait vroeg ik hem of hij dat dan niet kon; zijn antwoord was dat dat niet hoefde bij western. Het maakt mij niks uit hoor, maar ik was er toch wel even verbaasd over dat het simpelste controleoefeningetje dat er bestaat door hem niet uitgevoerd kon worden, hij kon het echt niet. Laat de spins en cirkels dan ook maar zitten als je niet eens behoorlijk kunt sturen, denk ik dan.
Heel vaak was ik aan het rijden tijdens de lessen, ik diende dan als voorbeeld voor bv het lichtrijden, dat werd daar pertinent niet gedaan,hoorde er niet bij. Zodra ik de opmerking hoorde dat mijn paard zijn hoofd te hoog hield, liet ik m altijd maar even zakken voor de grap, tot een nette houding zoals een westernruiter dat graag ziet.
Het overgrote deel van problemen en trainingsdingen kon ik met mijn paarden/dressuurkennis ook nog wel verklaren en ik kon er vaak ook nog bij helpen. Er waren ook wel westernstalgenoten bij die daar graag gebruik van maakten.
Over haat en nijd wil ik het helemaal niet hebben. Vooroordelen over western heb ik niet, ik heb er genoeg van gezien.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 18:49

Haha! nou, als je je paard niet netjes door de hoek kunt rijden schort het inderdaad aan het basisstuurmechanisme van ruiter en/of paard. dan horen oefeningen als spinnen en stoppen zeker niet tot het dagelijkse trainingsprogramma van deze combinatie.
en wat het lichtrijden betrefd, dat wordt bij het western rijden zeker ook gedaan, alleen niet in de proef op de wedstrijden.
in mijn geval heeft mijn eerste paard het mij geleerd. hij was namelijk gewoon niet uit te zitten, een hobbelhitje Lachen