paarden in de wei versus paarden op stal

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 17:51

Mijn hengst loopt met een groep ruinen buiten wanneer het weer het toe laat. Hij kan niet in de regen omdat ie dan meteen vreselijke last van jeuk krijgt. helaas want ik had hem graag tot zijn 3e buiten laten lopen. Hij heeft najaarsexeem.

Helaas snappen veel mensen niet dat een paardje dus vanwege zijn gezondheid niet buiten kan lopen. Ze veroordelen je heel snel. Maar helaas als het anders kon deed ik het. Hij komt heel vaak buiten de eigenaar van de stallen zet hem iedere ochtend als het droog is een paar uur buiten en dat gaat goed.

Greetz Merilyn

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 18:14

ik sta nu op een stal waar de paarden s'ochtends even worden losgegooit terwijl de stallen worden uitgemest in de ochtend, vervolgens ga ik s'middags naar stal. Ik zorg ervoor dat hij 1 x in de week kan spelen met zijn maatje zodat hij zijn sociale contacten behoudt Haha!.
Als het mooi weer is rij ik buiten. Verder krijgen ze zo vaak voer op stal, dat hij eigenlijk in de winter de hele dag bezig is met eten Haha!...en de box zelf is enorm groot en hoog zodat hij wel de ruimte heeft te stappen in zijn box. Op zondagmiddag gaan we aan de wandel aan de hand en dan lekker grazen langs de weg...dan loopt ie te knorren van plezier, en zo hoop ik dat mijn paard genoeg variatie heeft iedere dag....en de bosritten natuurlijk die er weer aan komen nu mijn vriend van zijn blessure af is.
Zomers gaat hij halve dagen op het land. En ik woon in het centrum van Amsterdam, dus ik ben al lang blij. (ow ja sindskort hebben we solarium en dat vind ie een heeeeerlijk traktatie Haha!)
maar in de 2 jaar dat ik m heb heeft ie nog NOOIT 1 dag op stal moeten staan, als ik zlef niet kan laat ik m door stal longeren, hij moet er wel iedere dag van mij uit 2 x.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 18:27

Ik vind het heel jammer dat mensen soms een beetje kortzichtig zijn.
Ik zeg zelf ook, paarden moeten buiten in de wei met soortgenoten.
Maar helaas is dat niet altijd voor iedereen mogelijk.
En als dat niet mogelijk is wordt je al snel veroordeeld of scheef aangekeken.
Dat is jammeer,want iedereen wil toch het beste voor zijn paard.

Ik ook. Wij hebben maar een klein stalletje, waar precies twee stands in passen. Ruime stands, dat wel, maar het zijn toch stands. Ik voel me verschrikkelijk naar als mijn paard binnen moet blijven staan, voel ik me ontzettend schuldig.
Dus misschien ben ik ook wel een beetje bij hun in dienst, net als zij soms bij mij in dienst zijn.
Bij ons komt dat van twee kanten dus.

Ik moet op het moment ongeveer 15/20 minuten met ze lopen, eer we bij de wei zijn. Maar ik loop het met liefde! En wel 10 keer op een dag als het moet!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 18:44

maar jantina, wat is er nou erg aan stands?
Zeker in jou geval, waar je paarden practisch heel de dag buiten lopen.
Zolang ze maar veilig en ruim zijn, dat het paard ook kan gaan liggen e.d. heb ik echt geen problemen met stands (in jantina;s situatie dus)

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 19:03

Als je een dier neemt en stelt dat ie in dienst van jou staat ben je het gewoon niet waard, dat is mijn mening. Ik zal wel een watje zijn maar mijn paarden staan niet in dienst van mij. Ze gaan het land op samen en blessures komen daardoor voor en is heel vervelend. Wat ik daar vervelend aan vind als het beestje pijn heeft. Dierenarts kosten zijn vervelend maar horen er nu eenmaal bij. En dat de sport veel geld kost is waar, maar daardoor verandert een levend wezen nog niet in een materieel iets, wat in dienst staat van de mens. Als ik ze niet meer kan rijden worden ze hier oud. En dat is niet omdat ze thuis staan. Ik zou nog liever tien jaar stalling betalen en het beestje zonder pijn een goed leven geven dan verkopen of naar de slager omdat ik anders mijn sport niet kan beoefenen. Helaas denken er maar weinig mensen zo over. Ik heb mijn paarden omdat ik van ze houd en dat is de enige reden.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: PUCK op 2001-12-06 18:05 ]</font>

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 20:22

aplaus voor Puck...!!!! (en dat van mij, maar ik meen het echt!)

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 20:32

berdien vind het ook lekker om binnen te staan, ze wil nu niet meer de regen in hoor, e komt het stalgebouw neit uit! toen ze in de wei stond ook al, toen wou ze ook niet meer terug als het regende en stormde, hoezo koudbloedige paarden houden van storm en regen Verward Verward ?!?!?!?!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 20:43

Tja, ik vind dat mijn pony naar buiten moet. In verband met luchtwegen mag het nu ook, maar mijn pony is daar helas niet zo blij mee... De stalhouder kreeg hem 's ochtends het halster niet meer om... Hij wilde niet naar buiten Frusty Natuurlijk niet zo gezellig, een natte paddock zonder gezelschap!
Helaas heb ik niet iets beters in de aanbieding op het moment...

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 20:59

Ik ben ontzettend blij dat ik mijn paard iedere dag naar buiten kan doen, nu zelfs nog op de wei. Als het slecht weer is, deken op en huppa, de wei op. Ik heb zelf gemerkt dat dit voor mijn paard het beste werkt, maar als ik het verhaal van fitz lees kan ik mij goed voorstellen dat ze voor stal kiest. Voor haar was het denk ik extra schrijnend omdat haar eigen stal veiliger was geweest dan de wei op, ga je zoeken naar een goede plek voor je paard en dan krijg je zoiets.
Wat je ook kiest, iedereen weet dat een paard van nature een steppe-dier is en die drift om vrij te lopen ook heeft. Dus ik denk dat weidegang over het algemeen beter is voor paarden, maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Ik heb paarden gezien die angstig werden bij weidegang en rare dingen gingen doen, wie zou zijn paard dan niet op stal zetten? Ik veroordeel dan ook echt niemand, ik denk dat paardeneigenaren zelf het beste weten wat goed is voor hun paard en waar ze zich prettig onder voelen. En ik denk dat dat voorop staat, de algemene gezondheid en gemoedstoestand van een paard.

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 00:21

Onze 5 pony's gaan ook in de winter elke dag naar buiten, alleen na een uurtje heb ik "hanggroeppony's" voor het hek, ze trekken een gezicht van "hellup wij willen naar binnen" . Maar zolang het weer het toelaat staan ze dus buiten. Mijn KWPN ruin doe je absoluut in de winter geen plezier mee om hem buiten te zetten, hij zou zo door het hek of over het hek komen om in de box te gaan staan.
Dus al zou ik het willen die blijft dus binnen, maar ook voor hem afleiding genoeg, minimaal 7x per dag voeren, bijmesten, rijden, tutten en onder het solarium.
Ik probeer ze in de winter zo happy mogelijk te houden en volgens mij lukt dat ook aardig.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 02:20

Als je vindt dat paarden in de wei horen en niet op stal kan zo ongeveer de helft van de paardeneigenaren zijn paard wegdoen. Het barst namelijk van de paarden in de randstad en daar is wei schaars. Zelf ben ik geboren en getogen in Den Haag en daar was gewoonweg geen wei te vinden. Met heel veel moeite kreeg ik het voor elkaar om mijn paard ongeveer twee maanden per jaar wei te gunnen, niet mijn ideaal maar het was of dat, of geen paard hebben. Later kreeg ik de mogelijkheid om een boerderij te zoeken en ik heb behoorlijk aan woongenot in moeten leveren maar mijn paarden hebben er heel wat woongenot bij Haha! . Helaas heeft niet iedereen dat geluk. Mijn vorige paarden waren niet anders dan de stal gewend en ik heb nooit het idee gehad dat ze echt iets te kort kwamen (ook al vond ik het jammer dat we weiloos door het leven moesten). Nu heb ik o.a. een tinker en als het regent smeekt hij om alsjeblieft binnen te mogen. Dan staat mijn sobere, winterharde paard zachtjes te hinniken bij het hek Lachen Ondanks het feit dat we een schuilstal in de wei hebben.
Er lopen in Nederland ook heel wat paarden rond die, naar mijn idee, zo sportgefokt zijn dat ze daardoor blessure gevoeliger zijn en niet meer zo winterhard. Kijk maar eens naar ons. De vroegere boeren liepen in december nog met alleen een dikke trui aan buiten, wij hebben het met trui, jas en bodywarmer nog koud, dat komt door onze verbeterde leefomstandigheden waardoor we steeds verder van de natuur af komen te staan. Dat is ook het geval met paarden. Geldt net zo goed voor andere dieren, als je dieren in gevangenschap gaat houden en in dienst van de mens gebeurt dat nu eenmaal. Je kan wel zeggen dat je een paard niet in dienst van jezelf hebt maar waarom heb je het dier dan gekocht? Om erop te rijden en mee om te gaan toch? Op dat moment stel je hem al in dienst van jou, ongeacht of je van het dier houdt en hem/haar het beste gunt. Een paard tot zijn dood houden heeft daar niets mee te maken, daar komt simpelweg onze menselijke emotie om de hoek kijken. Een paard wat oud en versleten is, is snel dood in de natuur, wij mensen zorgen dan dat ze zodanig beschermd worden dat ze blijven leven en wie wordt daar bij gediend? Het paard of wij?
Dat ik mijn paard zo lang hij geen pijn had heb laten leven zonder dat ik iets met hem kon doen had alles te maken met het feit dat ik geen afscheid van hem kon nemen, voor hem maakte die paar maanden geen barst uit, daar maak ik me geen illusies over.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 02:34

Ik heb normaal gesproken mijn paarden overdag continue buitenlopen,
helaas kan ik door een ongeluk nu drie maanden niet rijden.
We hebben ervoor gekozen om het paard wat ik altijd rijd, voor die tijd in training te zetten.

De mensen aan wie ik mijn paard toevertrouw hebben er nog tig op stal staan en maar 1 paddock, die ook vaak nog gebruikt wordt om te longeren, daar kunnen ze dus moeilijk mijn paard de hel dag inzetten.

We betalen voor training en niet voor tutten dus ik denk dat hij op de dagen dat ik niet kan komen zeker 23 uur op stal staat.
Toch heeft hij nog hetzelfde bekkie, is altijd vriendelijk en niet veel baldadiger met rijden als wanneer hij wel de hele dag buiten staat.

Ik voel wel een klein beetje medelijden als ik hem weer op stral zet en naar huis ga...

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 09:19

Mijn paarden komen er twee keer per dag uit en staan in de zomer in de wei. Niet de hele dag want dan hebben ze s'avonds geen zin meer om iets te doen. Heb ik ook niet als ik de hele dag op het strand heb gelegen! Dus een dagdeel is voldoende. Gelukkig hebben we zelf land en staan mijn paarden thuis. Anders had een van mijn paarden nl. nooit in het land gestaan. Hij kan nl. niet met andere paarden samen. Mijn mening is ook dat het rijden van wedstrijden en het 24/7 per jaar in het land niet samen gaan. Ik zou mijn paarden dan maar heel weinig krachtvoer kunnen geven waardoor hun prestaties minder worden. Overigens staan mijn paarden ook in dienst van mij (1 uurtje per dag). De overige uren (en dat is veel meer dan een uurtje)dat ik bij ze ben sta ik in dienst van hun!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-01 10:11

Een goed getraind sport paard is nu juist minder blessure gevoelig. Het is meer een geldkwestie: hoe duurder een paard, hoe minder risico's mensen durven te lopen. Ik vind dat als je kan, je je paard buiten moet doen, dan maar met peesbeschermers om. Duur paard of niet duur.
Overigens, je kunt wel stellen dat het paard in dienst staat bij de mens: het paard werkt voor de mens en wordt uitbetaalt in verzorging en voer. Net zoals mensen in dienst staan bij hun werkgever. En het is in beide gevallen zo, dat als je wilt dat iemand goed voor je functioneert, dat je er ook goed voor moet zorgen.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 10:33

Waren paarden ooit geen lastdieren?

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 11:38

volgens mij zijn ezels dat Haha!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 11:55

Tja over dat in dienst staan...Ik heb hier mensen horen zeggen dat je een paard onwaardig bent als je er zo over denkt. Ach, geef het beessie een naam….waar draait het nou eigenlijk om?
Ik houd onwijs veel van mijn paard(en) en al mijn dieren. Maar ze hebben wel te luisteren. Ze moeten gehoorzaam zijn. Niet slaafs maar ik ben de baas, geen discussie mogelijk. En mijn kids later idem dito!
Ik moet werken voor mijn baas, soms heb ik niet zo’n zin, soms heeft hij daar begrip en ruimte voor maar soms moet ik me daar gewoon overheen zetten! Mijn paard moet ook werken, voor mij en zichzelf. Ik werk fulltime, hij mag ook wel wat doen voor alles wat hij krijgt. Ik laat hem niet werken om puur mij te plezieren: het werk is afgestemd op zijn behoeftes: lekker loswerken waar ik alle tijd voor neem, afwisseling in het werk, dressuur/springen/cross en eens per week naar het bos. Soms houd ik rekening met zijn stemming en geef ik hem dus een extra dag vrij of een week vakantie in het land (zomers) of een paard dagen bos. Soms moet hij niet zeuren en dwing ik hem mijn wil te doen. Inderdaad. Want ik ben de baas, want ik wil geen ongelukken, en die krijg je met paarden die denken dat ze van alles kunnen maken. Mijn paard lijkt hier erg gelukkig mee, hoe strenger ik ben hoe aanhankelijker hij wordt. Hij weet waar hij aan toe is. Ik beloon hem ruimschoots voor alles wat hij goed doet en hij wil mij graag plezieren. En dat is nou precies de bedoeling want ik plezier hem ook!
Mijn paard staat in dienst van mij…en ik ben mijn paard onwaardig? Nee! Dat zijn dierenbeulen. Maar ik ben mijn paard MINSTENS zo waardig als die zogenaamde socio-types die onduidelijk en inconsequent zijn en ondertussen denken dat ze de wijsheid in pacht hebben.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 12:05

Voor de duidelijkheid: met die ‘socio-types’ doel ik op niemand specifiek, niemand uit dit topic, gewoon op een soort mensen die ik af en toe tegen kom en die ‘romantisch rijden’ en dat houdt dat in alleen maar paard in wei en buiten rijden in bos, en die mijn manier van rijden afkeuren omdat ik mijn paard in de krul trek Verward maar ondertussen rijd hun paard met een stramme weggedrukte rug en heeft ie mok maar dat snappen ze niet en doet hij drie dagen niks en dan mag hij zondag vijf uur het bos in en komt hij terug op stal krijgt hij geen deken want dat heeft hij neit nodig - hoest proest...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-01 12:09

Lot, ik ben het helemaal met je eens! Ik hou zelf ook rekening met mijn paarden. met name Iones ken ik al zo lang dat ik ook steeds beter in de gaten krijgt als hij niet lekker in zijn vel zit, of zich aanstelt, zodat ik het hem gemakkelijker maak. Paarden snappen natuurlijk niet waarom ze die oefeningen moeten doen die we van ze vragen. Maar ik zie het zo: die dressuur doe je om je paard soepeler en sterker te maken zodat hij zich prettiger voelt. En daarnaast zorg ik voor afwisseling d.m.v. buitenritten en springen.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 12:41

Lot, ik ben het er ook mee eens. Overigens paarden die niet lekker in hun vel zitten, niet happy zijn tussen de oren presteren ook niet. Daar kan je ook uit opmaken dat je paard wel lekker in zijn vel zit. Ikke wel, die van mij doen het erg nl. goed!