Paard op strand overleden.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 14:17

Moet er niet aan denken dat ik het mee moet maken. In de zomer scheelde he tniet veel op een concours terrein en ben daar ook van slag geweest. Het paard had een zware koliek aanval gehad..

Greetz,

Roel

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 14:28

Waarschijnlijk zit niemand op deze informatie te wachten, maar een harfaanval als gevolg van een hartinfarct zoals bij mensen komt bij paarden niet voor. Het plotseling dood neervallen, zoals hier een paar keer beschreven is, wordt meestal veroorzaakt door het scheuren van een van de grote bloedvaten vlak bij het hart. Het betreft dan de grote lichaamsslagader (aorta) of de grote longslagader (pulmonalis). Het paard heeft dan meestal al geruimere tijd een probleem waardoor het vat gaat uitlubberen. Dit heeft in de meeste gevallen geen invloed op de prestaties van het paard, waardoor de eigenaar er niets van merkt. Op het moment dat het vat scheurt wordt er geen bloed meer rondgepompt (naar bijv hersenen en hartspier zelf) en daar sterft het paard aan. Het scheuren van de wand kan op elk moment gebeuren en het risico dat het gebeurd tijdens inspanning is natuurlijk groter. Maar zoals ik al zei, je kan het meestal niet aan zien komen.....
Ik kan me voorstellen dat het afschuwlijk is om te zien, misschien helpt het iets nu je de achtergrond begrijpt.