Alt-Oldenburger Oostfriezen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-01 17:45

Zijn hier mensen die een oostfries hebben of rijden? Reageer even. Ik rij net 1,5 jaar op dit ras en heb net een 5 weken oud veulen gekocht (voor iedereen begint te vragen, het staat nog bij d'r moeder, en die staat ook in dezelfde stal als m'n verzorg paard). Lieve en prachtige paarden (niet slechter of beter dan andere).


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 17:50

oost fries?? Heb wel eens van de oost pruis gehoord, misschien het zelfde?

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-01 17:55

Nee, dit ras heet in Duitsland 'das Ost-Friesische und Alt-Oldenburger pferd' en is verwand aan het groninger paard.

Ken jij trouwens mensen uit Almkerk, 'k heb daar namelijk gewoont voor 7 jaar.

Citaat:
Op 2001-03-19 16:50, schreef stef:
oost fries?? Heb wel eens van de oost pruis gehoord, misschien het zelfde?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 18:05

hmm, ik heb wel in almkerk gewerkt (golfbaan) maar ken er weinig mensen.
Ken zowiezo weinig mensen hier maarja

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 18:58

Ja Tuurlijk ken ik dit ras.
WBT bouw lijken ze veel op de oude groninger rassen de groningers van tegenwoordig zijn wat lichter gebouwd vind ikzelf.
heb nog een tijd met 2 mensen van jullie stamboek gepraat op Paard&Koets
hun hadden een afstamming van een oude groninger hengst uit een oost friese moeder jullie stamboek zit alleen in duitsland als ik me niet vergis
groetjes
Kim

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 20:28

Foto?? Ben altijd nieuwsgierig *LOL* *LOL* *LOL*

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-01 21:24

Ik post wel een paar foto's, als ik ze ergens kan inscannen.
Even terug op de reactie van Nimber, er zit als het goed is ook een stamboek van dit ras in Groningen, maar het is zoals jij ook al zegt nauw verwant aan het Groninger paard. Trouwens ons veulen is van Europ en uit Gatena (Europ x Gatena dus). Maar het was best wel lastig een naam te vinden want het moest met een g beginnen (een merrieveulen dus) en het wordt waarschijnlijk Gepke, wat in het Duits eigenlijk best wel debiel klinkt. Was het nou een hengstenveulen was g juist een goede letter. maar ja, ik probeer morgen op school wel wat in te scannen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 22:40

ooh dat wist ik niet die mensen wisten me te vertellen dat het stamboek net over de grens zat in Duitsland maar dat ze inderdaad in Groningen en Drenthe ook wel aanhangers hadden.
JKullie zijn een heel erg klein stamboek toch? had toen begrepen dat jullie vooral op type fokken dan echt metbloedlijnen : als ik een groninger zou willen overzetten naar jullie sta,boek is dat mogelijk als ie maar aan de raskenmerken zou voldoen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-01 08:45

Nee, zover ik weet fokken wel op grond van bloedlijnen, je mag wel een groninger met een oostfries kruisen maar dan moet deze groninger ook een beetje oostfries bloed hebben. Dat wil zeggen dat het op minimaal 78.5% oostfries bloed uit moet komen. Terug op de bloedlijnen, ik heb gehoord dat ons ras meer bloedlijnen heeft dan het Friezen ras. Maar je moet maar eens kijken op de site http://www.ihwstudbook.com , dit is een overkoepelende organisatie voor het Groninger, Alt-Oldenburger Ostfries, het Poolse warmbloed paard (kan de naam niet herinneren, iets van Schlesier Pferd), in Europa, het is ook in meerdere talen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 13:29

Ken de site ja.
Het meisje dat mijn pony heeft verzorgd heeft een IHW paard gekocht en dan groninger type.
Ik zelf vind 'm totaal niet op onze groningers lijken Hij is uit een poolse merrie en een groningervader. Ze is er nu groningerveulen papier bij aan het vragen zodat ze mee kan doen aan de zadelrubrieken etc.
Zij fokken wel met bloedlijnen maar ook op type? je hebt tuigp[aard type groningertype en een kruising hiervan.
teminste zo ebgreep ik het uit de tekst.
op het plaatjes forum heb ik trouwens een boel foto's geplaatst

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 11:29


Tommyboy15
Berichten: 23
Geregistreerd: 21-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 16:46

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tommyboy15 op 2001-03-22 21:10 ]</font>

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-01 12:14

Ik krijg jammergenoeg pas stamboek papieren van mijn veulen als ze drie is, ik weet ook niet waarom, maar ze staat al wel geregistreert. Foto's komen, 'k heb nog niet een kans gehad om ze in te scannen.

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-01 13:51

Hier is trouwens een foto van de vader van ons veulen.
[img]../upload/231/bild47.jpg[/img]

Tommyboy15
Berichten: 23
Geregistreerd: 21-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 16:10

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tommyboy15 op 2001-03-22 21:09 ]</font>

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-01 18:37

De dekhengst heet Europ (van Euros uit Rewolta) en staat in Bunde (ongeveer 30km van de grens, en ligt het meest in de buurt van Winschoten). Hij staat ingeschreven bij het 'Zuechtverband fuer das Ost-Friesische und Alt Oldenburger Pferd.'
Op de site http://www.bauerpower.de kun je meer over de hengst, en het ras vinden.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 18:51

Ik weet ook wel wat voor ras het is we hebben er een stamboek voor.

astrid

Berichten: 245
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: weelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 18:56

wat een mooie hengst ben nu ook wel benieuwd naar je veulen hoe groot is de hengst hij lijkt niet zo heel groot ik kan er ook naast zitten

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-01 11:30

Hier is een foto van het paard dat ik reed, Geri. Het is jammer dat hij een dik been heeft (door een beschading aan een gewricht). Ze gaan proberen in Groningen er nog wat aan te doen, anders wordt het de slager. Maar er moet wat aan gedaan worden want nu doet 't 'm ook pijn als hij erop staat.
[img]../upload/231/Geri2.jpg[/img]

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-01 11:39

normaal gesproken hou ik niet van warmbloeden. Maar deze hebben toch wel wat vind ik. Lekker grof, meer een werkpaard (niet negatief bedoelt) dan een rijpaard, maar ook weer geen trekpaard. Ze lijken me zo op het oog erg veelzeidig in het gebruik (zijn ze er ook in bont???? Knipoog )

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-01 11:46

ik vind deze ook wel mooi ze zijn veel steviger

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-01 11:52

De 'mission-statement' van het stamboek is om zowel een paard te maken dat ingezet kon worden in de landbouw als een paard dat elegant genoeg is voor de koets. Dus ze zijn eigenlijk 50/50 koets/werk -paard. Maar de fokkers (dat zijn er maar een paar), gebruiken ze bijna alleen maar voor de koets. Jaarlijks gaan we naar de landbouw 'expo' in Tarmstedt, en daar mennen we (ze, eigenlijk, mijn menbewijs is onderweg) dan, om het ras te promoten

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 10:27

Hé, dat zijn mooie beessies! Helemaal mijn type!

Nou ja, Toon is ook zo fors, dus logisch dat ik ze leuk vind!

Groetjes Mieke

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 10:35

wow die eerste foto vind ik echt super!!!! echt mooi!!!! maarja ik houd ook altijd van stevigere paardjes.. vooral de CONNEMARA Lachen

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 18:41

Ik heb hele goede veulens van de hengst Europ gezien op de keuring in Ihrhove. De veulens hadden echt zweefmomenten en stonden goed in het type. We hebben nu zelf een jaarling van de poolse hengst Biret( v.Glockner)en de merrie zal er dit jaar weer door gedekt worden, mits dat mogelijk is door de MKZ. Was Europ op de Althengstenshow in Ihrhove? Hij staat toch bij Hertema in Bunde?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bamisalami, Cloud, ComscoreBot, Druif_01, Esplen, GoogleAdsense, jazzejam, jildou1979, joyce83, lina1998, MightyMike, Mjelleke, Nanu, nicolanca, Polarize, Rivendell, Room_Soesje, Saab99, Tazzey, Yom en 96 bezoekers