buikpijn?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-01 21:38

het paard dat ik rijd krijgt ergens in april een veulentje
dus daar hebben we nu eigenlijk nog geen last van lijkt mij
maar vanavond zou ik haar gaan rijden, normaal heeft ze altijd erg veel zin, nu draaide ze zich van mij weg in haar box
met opzadelen trapte ze naar mij toen ik de singel vastdeed,(normaal is ze altijd heel lief) en ik deed het wel erg voorzichtig. een paard hoeft niet naar mij te trappen dus ik geef haar direct 2 trappen in haar buik, schrok ze goed van
met rijden was ze ook niet haarzelf, als ik aanspoorde bokte ze, en wilde ook niet lekker nageven
ik heb daarom ook niet lang en intensief gereden

zou ze al last van het veulentje hebben? of gewoon even haar dag niet ofzo
en als ze al last van het veulentje heeft, was het dan heel erg van mij dat ik haar een trap gaf (het was gewoon met mijn knie, niet met mijn schoenpunt ofzo)?


PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 21:41

een drachtig paard in haar buik trappen? Lijkt me niet echt goed......

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: PUCK op 2001-12-03 21:43 ]</font>

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-01 21:44

nee, weet ik, ik trapte ook echt niet hard ofzo, maar ze mag ook niet naar mij schoppen, mag ze ook wel weten, had ze ook nog nooit eerder gedaan
maar ik voel me er ook echt niet goed over hoor, t was meer een soort reflex van mij ofzo

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 21:46

het staat er een beetje bot. Je kan haar beer op een andere manier laten weten dat het niet mag. Aan de andere kant, ze kan niet praten, misschien had ze idd wel heel erg buikpijn.....

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 21:47

pfffffffffffff een drachtige merrie in haar buik schoppen, kan je wel

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-01 21:51

hallo geral, reageer ff normaal op de vraag wil je, een paard hoeft niet te trappen, in geen geval
en ik schopte ook niet hard
en het veulentje krijgt ze pas eind april/mei

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 22:06

Gebeurd is gebeurd en voortaan gewoon niet meer doen, kun je haar beter een tik op de nek geven, bovendien zeg je zelf al dat het niet zo hard was en heb je er spijt van, maar niet meer doen.

Ik zou het een paar dagen aankijken en als ze zich zo blijft gedragen voor de zekerheid ff de dierenarts bellen.

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-01 22:13

maar kan een paard in zo'n vroeg stadium al last van haar buik hebben om het veulen? zaterdag had ik nog een wedstrijd met haar, t was onze eerst wedstrijd, eerste plaats met 164, dus toen nog echt nix aan de hand
denken jullie dat ze gewoon haar dag niet had, of dat het echt met het veulen te maken heeft?

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 22:15

Buik klachten zijn altijd vaag. Kan zijn dat ze last van de drachtigheid had, kan ook koliek zijn. Ik zou zeker de da er bij halen als ze niet snel opknapt. Of nou ja, ik was niet gaan rijden en had de da al gebeld....

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-01 22:18

het is mijn paard niet, maar ik rijd haar nu wel al een tijdje, als ik haar niet kende denk ik niet dat ik ook maar iets gemerkt zou hebben, dus het stelde eigenlijk ook niet veel voor, maar ik maak me gewoon wat zorgen, ik heb ook bijna nix gedaan met rijden hoor, maar ze was heel actief en had wel zin om even te lopen, maar als ik aanspoorde vond ze dat niet fijn

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 00:24

Dan lijkt het er inderdaad op dat ze last heeft gehad van haar buik en dit kan vanalles zijn en omdat ze drachtig is zou ik het even heel secuur in de gaten houden.
In de buik trappen is nooit goed(drachtig of niet).
het is de zwakste plek van een paard en daardoor ook de gevoelligste!!
Ze mogen niet trappen maar had ze niet een goede reden!!
Kijk naar je paard en probeer te begrijpen wat het dier aangeeft met zijn lichaamstaal.
Ze mogen niet trappen maar ze kunnen niet praten,hoe moet een dier zich duidelijk uiten als de mens niet luisteren wil naar eventuele pijnuitingen of angsten.
Bij echt gemeende trappen zonder aanleiding,mag je als leider het paard terug trappen op de kont,daar zitten genoeg spieren om een trap te kunnen opvangen.
Het is rot dat je je schuldig voelt maar dat hoort erbij en je leert ervan.
Hou het dier goed in de gaten!!
Groetjes Smousje.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 00:38

Mijn vroegere merrie was in april uitgerekend en in november moest ik stoppen met rijden omdat ze last kreeg. Kwam door de ligging van het veulen, die lag blijkbaar op een dusdanige manier tegen haar darmen aan dat ze daar last van had met rijden. Ze ging zwaar in protest tegen het rijden op een manier die niets voor haar was. Sommige merries kan je lang doorrijden maar soms gaat het ook niet en dan kan je beter stoppen en rustig longeren, wandelen etc. Ze kreeg overigens een perfect gezond veulen.

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-01 11:35

asmoesje, ik let altijd erg goed op wat een paard mij duidelijk wil maken
aan dit paard kon ik eerst nog nix merken, ze gaf mij een schop met aansingelen, ik deed het wel voorzichtig, en dat mag niet
pas tijdens het rijden kreeg ik het idee dat ze misschien ergens last van heeft, omdat ze erg gevoelig was met aandrijven

en nogmaals ik trapte echt niet hard, maar voel me wel poedersuiker daarover, dit zou toch geen nadelige gevolgen voor het veulen kunnen hebben? ik heb haar echt niet hard geraakt, en volgens een vriendin van mij maakt het ook veel uit waar je het paard dan raakt, bij de flanken is veel erger als ergens vooraan, omdat daar de ribben zitten
ik raakte haar dus ergens vooraan

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 17:37

als je kwaad bent let je niet altijd op wat je doet, dus ik begrijp dat het buik aan de voorkant lag. Maaruh op je vraag ik dnek idd dat ze buikpijn had want ik heb ook een aantaljaren op drachtig merrie's gereden en die waren soms ookw el es zo, dus geen zorgen, het is dus denk ik gewoon het veulen.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-01 21:15

ik had vanavond les, en ik heb het aan mijn instructeur voorgelegd, hij zei dat het juist goed was dat ik haar een knietje in der buik gaf, dat doen paarden ook bij elkaar, als een lagere een schop geeft aan een hogere uit de rang (ik sta boven het paard, laat dat even duidelijk zijn) schopt de hogere het paard in de buik, en geeft het niet een tik op de hals ofzo
dat zachte schopje dat ik dus gaf kan ook absoluut geen nadelige gevolgen hebben voor de merrie of het veulen, dat zeiden mijn ouders ook al, maar ik was toch wel even bij dat mijn instructeur het even bevestigde


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hanneke137, jitskenienke, Sting, Zunzuncito en 39 bezoekers