paardrijden elitesport?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 12:42

ha die Lot, hier nog een. Ik kreeg ook geen pony als kind en daarbji kreeg ik ook nog eens van iedereen te horen "maar jouw ouders kunnen dat toch makkelijk betalen!", ja, alsof ik daarmee verder kwam! En inderdaad, toen ik 23 was en mijn eerste paard kocht was het eerste waar ik achter kwam dat ik voor geen meter kon rijden. Wat een desillusie was dat. Maar ik heb al aardig wat ingehaald, ook door veel te rijden voor iemand anders op verschillende paarden. Ik ben heel tevreden over zoals de situatie nu is. Ik doe het niet onaardig met rijden, heb aan iones, het eerste paard dat ik gekocht heb een dijk van een knol overgehouden. En ook paddy is een fijn paard. In dat opzicht ben ik absoluut niet jaloers op mensen die betere paarden hebben dan ik, want die beesten kunnen hoe dan ook nooit op tegen mijn iones, het paard waar ik met mijn (gebrek aan) capaciteiten als ruiter alles kan doen wat ik leuk vind en goed vooruit kan komen. Mijn zadels zijn goeie zadels. Mijn trailer is niet bijzonder mooi, maar hij voldoet prima. Mijn enige wens is nog voor de rest voor mijn eigen paarden te kunnen zorgen door ze aan huis te hebben.


joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 18:30

Tja, tuurlijk steekt het als anderen dat krijgen (misschien wel aanwaaien) wat jij nooit zou kunnen bereiken, maar wel zou willen... Je kunt er jaloers op worden, op een positieve (wat leuk, dat zou ik ook graag willen, jammer dat ik het niet heb), en op een negatieve manier ( jij bent een trut omdat jij dat wel hebt en ik niet, en ik gun het jou niet)

Ik heb zelf in mijn hoofd wat ik graag zou willen bereiken. Maar dat wat ik heb bereikt maakt mij niet kak of arrogant of hoe je het wil noemen. (ik ben dus nog niet zo ver, en ook niet zo rijk dat ik mijn pony bij huis kan hebben, mijn grote wens)
Maar ik zal me daardoor niet beter voelen...

Ben het wel eens dat om echt paardensport te kunnen bedrijven je of rijk moet zijn, of ontdekt moet worden en een goede sponsor krijgen. Het is gewoon associaal duur. Dat is niet iets om blij mee te zijn, of trots op te zijn. Eerder jammer!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 21:03

Wat ik eigenlijk bedoelde is, dat als je het geld hebt, je een paardje kan kiezen wat helemaal bij je past, zonder dat je op je geld hoeft te letten.
Want als je niet zoveel geld hebt, koop je misschien een paardje, terwijl een duurder paard dat daar ook toevallig staat, je beter ligt.
Beetje kromme zin, maar jullie weten waarschijnlijk wel wat ik bedoel.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 01:35

Ik denk dat voor de stelling "paardrijden is een elitesport" het ook veel uitmaakt in welk deel van het land je woont.

In de Randstad is het houden van een paard aanzienlijk duurder dan in de rest van NL. Niet alleen het pensiongeld, maar ook de hoefsmid, DA, kortom alles zodra het woord paard erin voorkomt. Haha!

Ik denk dan ook dat het hier voor een deel wel een elitesport is, maar het is net zoals Desiree zegt, het ligt er maar aan waar je je geld aan uit geeft.

Mijn collega's bv. hebben om de haverklap nieuwe kleren terwijl ik liever een nieuwe deken voor Fitz koop.
(bovendien vind ik winkelen in een ruitersportzaak veel leuker dan voor mezelf van alles passen).

Als ik mijn collega's echter vertel wat ik per maand aan mijn paard kwijt ben, slaan ze steil achterover.
Alleen dit jaar had ik al een nieuwe auto kunnen kopen van dat geld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 09:36

Citaat:
Op 2001-12-06 00:35, schreef Fitzroy:
Als ik mijn collega's echter vertel wat ik per maand aan mijn paard kwijt ben, slaan ze steil achterover.
Alleen dit jaar had ik al een nieuwe auto kunnen kopen van dat geld!


Dat vertel ik maar niet en ook niet zo aan mijn schoonouders. Niet dat die dan anti-Pablo zouden worden maar ik denk wel dat ze eventjes moeten slikken.
Mijn Pablo dingen betaal ik zelf maar ik heb dus amper leuke normale kleren. De leuke kleren die ik heb heb ik bijna allemaal van mijn Maurice gekregen Lovers
Die snapt het gelukkig wel dat ik voor de rest heel veel dingen moet laten maar niet mijn paardje kan opgeven om duurder op vakantie te gaan.

En hier in de regio is het inderdaad echt geen elite sport. Kindertjes op de manege rijden met gewone kleren, dus geen dure rijbroek. Alleen laarzen en een veiligheidscap zie je hier heel vaak. En de mensne die hier een iegen paard hebben zijn over het algemeen echt niet de mensen van het grote geld.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 09:57

Ja maar dan krijg je dus onderscheid tussen wedstrijd- en recreatieruiters. In het eerste geval is het eerder een elitesport denk ik. Kijk maar naar de discussie over of paarden dag en nacht in het land staan: de recreatiepaarden wel, mensen met een 'sportpaard' scheren hem vaak en poetsen en doen en trainen elke dag waardoor het dier een andere verzorging behoeft: dus op stal. Vaak bijv. een pensionstal. Ik koop ook niet veel kleren, maar ik heb alleen al iets van zes dekens, dan hoefsmid, DA, voer, spullen (ja en die zijn duur want goed), ontworming, startkaart, inschrijfgelden, vervoer van en naar.....duur!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 10:17

Ik wil effe terugkomen op wat Amanda zei, dat als je maar genoeg geld hebt, dat je een paard zou kunnen kopen dat bij je past. Ik ben het niet helemaal daarmee eens. Het is ook een beetje wat je als ruiter zelf van dat paard maakt. EN daarbij hoort een flinke dosis doorzettingsvermogen. Toen ik iones in het begin had heb ik vreselijk moeten afzien en wel eens getwijfeld of ik hem maar weer zou verkopen. MAar ik ben doorgegaan, en ik heb nu een voor mij ideaal paard.
Trouwens, mijn ouders en ook mijn schoonouders weten niet dat ik nu tijdelijk een 3e paard erbij heb.... En ik moet met mijn schoonouders ook niet praten over het geld wat ik aan mijn paarden kwijt ben. Dat snappen ze niet. dAt vinden ze zonde.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 11:07

Ik heb één 'duur' paard gehad met vreselijk veel vermogen en beweging en power en schwung en....karakter. Niet te rijden, ik verongelukte er zowat mee. Heb nu een meer dan gemiddeld paard met normalere prijs (is wat ik normaal vind Haha! ) en dat past beter. Dus geld en een paard dat bij je past zijn toch wel 2 verschillende dingen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 11:45

Citaat:
Op 2001-12-05 20:03, schreef Amanda:
Wat ik eigenlijk bedoelde is, dat als je het geld hebt, je een paardje kan kiezen wat helemaal bij je past, zonder dat je op je geld hoeft te letten.
Want als je niet zoveel geld hebt, koop je misschien een paardje, terwijl een duurder paard dat daar ook toevallig staat, je beter ligt.
Beetje kromme zin, maar jullie weten waarschijnlijk wel wat ik bedoel.



Ja maar vaak heb je van die mensen die 20.000 piek hebben voor een paard en dan ook daadwerkelijk 20.000 piek betalen voor een paard terwijl er ook voor minder geld een beter geschikt paard staat. Maarja pronken met het prijskaartje slaat soms helaas altijd hoger aan dan pronken met het paard.
Zo van: kijk dit is mijn nieuwe paard hij was 15.000 piek. en niet van: kijk dit is mijn nieuwe paard, het is zo'n scheetje en het klikt zo goed.

Denk dat er in eerste instantie bedoeld werd dat iemand die vorige week nog op de manege reed in de gevorderde les en normaal deed, en een week later inmiddels in bezit van EK-paard het hoogst van de toren blaast in de kantine en ver naast zijn rubberen rijlaasjes loopt.
Gelukkig komen die mensen zichzelf snel tegen, maartoch....

Ik koop iets voor mijn paard omdat ik het nodig heb, of mijn status op stal daarmee omhoog/omlaag gaat boeit me echt voor geen meter. Andersom geldt hetzelfde, iemand kan nog zoveel dekjes kopen of dure zadels oid, blijft voor mij dezelfde persoon.

Viv

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 12:03

sorry hoor, maar ik heb nog nooit tegen iemand op onze manege gezecht wat me paarden hebben gekost. Dit zou ik ook nooit doen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand rond gaat lopen vertellen wat zijn paard heeft gekost Verward Dat is toch je eigen probleem en niet dat van andere??

Haha!

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-01 12:10

Juist Merel, daar verbaas je je over he? Toch is het zo, mensen die pronken met wat het heeft gekost, en niet hoe blij ze er mee zijn.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 12:16

haha, ja eigenlijk wel. Ik vind het wel komisch als mensen gaan vertellen hoeveel geld ze nu weer zijn kwijtgeraakt. Oke, overje spullen heb ik het wel eens gehoort, maar over je paard? ik mag daar van us mam nooit over praten Schijnheilig

dusse, beetje apart *LOL* *LOL* *LOL*

Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 12:18

De meeste mensen vertellen zoiets ook niet aan anderen omdat ze daar niets mee te maken hebben. het is net zoiets als aan de grote klok hangen wat voor salaris je hebt per maand. Dat doe je toch ook niet? VAn mij mag iedereen trouwens weten dat ik mijn paarden niet duur gekocht heb overigens. Ik koop gewoon geen dure paarden.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 12:22

ik vind dat altijd van die stomme details over een paard Koe *LOL*

Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 12:42

Tja, ze zijn niet zo heel relevant. Mijn paarden zijn voor mij heel veel waard, vooral iones. Ik zou hem echt niet willen inruilen tegen een toppaard van Anky, want daar kan ik veel minder mee.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 16:15

Ik vindt het altijd oneerlijk als de mensen met het meeste geld (en dus de duurste paarden, spullen, instructie) het verste komen in de paardensport. Zo krijgen de mensen met de meeste talent, ambitie, en plezier in de sport zo weinig kans

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 17:27

ja ellen, dat is waar. Wat dat betreft is de voetbal sport eerlijker. Maar heel veel dingen in de wereld zijn niet eerlijk. Wij zouden ons dan moeten aanpassen door onze standaard en eisen wat aan te passen en deze dus omlaag moeten. Gelukkig streef ik niet naar nederlands kampioenschap, grand prix niveau of whatever. In deze ben ik vrij realistisch gelukkig. Want het is voor mij zo'n ver van mijn bed show gevoel, dat ik daar nog niet eens over droom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 17:33

Citaat:
Op 2001-12-06 15:15, schreef * Ellen *:
Ik vindt het altijd oneerlijk als de mensen met het meeste geld (en dus de duurste paarden, spullen, instructie) het verste komen in de paardensport. Zo krijgen de mensen met de meeste talent, ambitie, en plezier in de sport zo weinig kans



Alsof mensen die er geld in willen/kunnen steken niet getalenteerd, gemotiveerd en ambitieus kunnen zijn

Ik hoor een heleboel jalouzie in al deze reacties, da's eigenlijk het enige wat ik er over kwijt wil.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 20:24

idd. Er is hier op deze site zo veel jaloerzie. Ik snap niet dat men via internet dit kan krijgen.

Enne, ook al heb je nog zoveel geld, als je het niet kan, kan je het gewoon niet. Maakt niet uit hoeveel geld je hebt....

Haha!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 21:10

In deze omgeving behoort paardrijden nog tamelijk tot een elitesport, dan wil zeggen met name de mensen die in het bezit zijn van een eigen paard en actief deelnemen aan wedstrijden. Omdat paardrijden van oudsher veel werd beoefend in de hogere sociale klassen, merk je dat qua prijs nog steeds. De meeste mensen met een modaal inkomen kunnen nog wel paardrijlessen betalen, maar een eigen paard wordt al gauw absurd duur. Alleen al in de ruitershops, je voelt het in je portemonnaie alleen al omdat het een elitesport is. Het hoeft namelijk allemaal niet zo duur te zijn.
Wat betreft Kieffer en andere merken, je betaalt natuurlijk vooral voor de naam. Desondanks heb ik zelf ook tuigage die een klein fortuin hebben gekost, maar dat gebruik ik dan ook intensief. Verder ga ik dus echt niet mee in allerlei 'horse-hypes', wat hier te bespeuren is op maneges. Pikeur dit, kieffer dat. Nee ik heb ook nog een leven naast mijn paard en een mooie Landrover lijkt mij een betere besteding! Haha!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mirte op 2001-12-06 20:19 ]</font>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, maliejane, Manadeluca, Tazzey en 76 bezoekers