meer paardenfans in Nederland dan in België?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

meer paardenfans in Nederland dan in België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 19:03

volgens mij wel

wat denken jullie?

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 19:06

eerlijk gezegd, ik ook Lachen

zowiezo als je door nederland rijd zie je véél meer paarden, en ik denk dat nederland veel meer geengageerd is in de paardenwereld...

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 19:13

ik denk dat er in belgie ook veel paardenfans zijn hoor, alleen op zijn minder belgische mensen.
ik denk dus van wel.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:40

Ik denk wel dat Nederland iets meer in de paardensport betrokken is dan de Belgen. Dat merk je in de media, over de Belgische ruiters hoor ik nauwelijks iets tenzij ik paardenboekjes koop, terwijl ik de indruk heb dat er in Nederland vaker nieuws wordt verspreid en verslag word gegeven van wedstrijden. Wel denk ik dat Nederland meer dressuur is, en België meer springen.

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:47

ik denk dat er in nederland ook meer paardensport is..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 00:26

Volgens mij ligt het ongeveer gelijk. In de regio waar ik woon zeker.
Misschien dat er in Belgie meer paarden aan huis staan dan in Nederland en zo minder "zichtbaar" zijn voor de buitenwereld?
Grote groepen paarden van pensionstallen vallen waarschijnlijk meer op dan hier twee en daar drie of vier paarden.
Kijk ik in een cirkel van ongeveer een kilometer rond mijn huis dan staan er, grof geschat, 40 paarden verspreid over 12 weides. De meeste paarden zijn niet zomaar vanaf de weg te zien en dus "onzichtbare" paarden terwijl de paardenfans er zeker zijn.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 08:26

Zal het niet ong. gelijk liggen??
NL is ook een kleiner land dan belgie.. met minder inwoners(?) Dus zal bellgie wel wat meer paardenfans hebben dan nederland Lachen

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:06

heeeeeeeeey Haha!
ik denk ook in nederlanf méér dan in belgië
overtlaatst waren we met school in nederland en kwamen heel veel weiden met paarden tegen!
toen zei ik ' later kom ik hier wonen Bloos '

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:20

Monster schreef:
Zal het niet ong. gelijk liggen??
NL is ook een kleiner land dan belgie.. met minder inwoners(?) Dus zal bellgie wel wat meer paardenfans hebben dan nederland Lachen

Het is juist andersom, Nederland is groter dan België
Ik heb de juiste getallen er eens bijgezocht:

België: 10,2 miljoen inwoners op een totale oppervlakte van 30518 vierkante km's.
Nederland: 16,2 miljoen inwoners op een totale oppervlakte van 41526 vierkante km's.

Als je het omrekend zie je wel dat de bevolkingsdichtheid in België hoger ligt, ruim 320 inwoners per vierkante km, tegen ruim 250 inwoners per vierkante km in Nederland.

Lachen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:03

NL is groter dan Belgie, dus ik denk dat dat het zal zijn Haha!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:45

Nee, denk ik juist niet ! hier in de buurt hebben veel mensen een paard in de achtertuin staan. Valt me ook op dat in Belgie het aantal mannen dat paardrijdt groter is !

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:06

Nou, denk niet dat het zo is dat de Nederlanders grotere paardenfans zijn.
Gaande van mijn huis tot de stal (5 minuten met de auto) tel ik 40 paarden. Haha!
Onze gemeente telt meer paarden dan koeien. *LOL*

pensionstal 1 - +- 20 paarden
buren - 4 paarden
buren - 1 paard
buren - 5 paarden
wij - 3 paarden
handelaar 1 - minstens 4 (handelt zo een beetje dus heeft altijd wat anders)
handelaar 2 - op de moment 3
hengstenboer - minstens 5
boertje - 1 mega oude knol
boer - 3 paarden

en nou stop ik met tellen want ik zit al over de 40.

Denk dus niet dat Nederlanders per definitie grotere paardenfreaks zijn, het is zoals Mist zegt, wij Belgen hebben nogal makkelijk een paard in de achtertuin staan of iig uit het zicht.
Want hoeveel mensen hier paarden hebben, zowat iedereen.

Wat betreft de sport, ook daar doen wij aan, elke week meerdere tornooien van verschillende organisaties verspreid over heel Belgie zowel voor paarden als pony's.
Dat wij geen Anky hebben akkoord, maar wij hebben wel een Phillipaerts. Haha!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:31

Of er nu relatief meer of minder Nederlanders dan Belgen met paarden bezig zijn, geen idee, ik heb de indruk dat men er in NL meer mee bezig is maar daar kan ik me in vergissen. Maar in NL is men denk ik wel op een andere manier met paardrijden bezig. Ik denk dat men het in NL "professioneler" aanpakt.

Dressuur is volgens mij veel populairder in NL dan hier, hier wordt er meer gesprongen.

In België zijn er niet van die grote ruitersportketens zoals Divoza, en er is voor zover ik weet geen enkele winkel waar je online paardenspullen kan bestellen. Divoza en de Paardendrogist hebben dus aan mij een trouwe klant Knipoog

En ik denk toch ook dat het hebben van een eigen paard in NL meer iets is voor iedereen. Er zijn daar ook veel meer mensen die een verzorger of een bijrijder voor hun paard hebben, al dan niet betalend, waardoor meer mensen kunnen ervaren hoe het is om een eigen paard te hebben. Hier is iedereen meer op zichzelf bezig en veel mensen zullen hun paard eerder laten "wegrotten" in hun stal dan dat ze op het idee zullen komen om een bijrijder te zoeken. Van paarden leasen heb ik hier ook nog nooit gehoord.

En tot slot, Bokt natuurlijk. Vergelijk Bokt maar eens met Paardentips, een Belgisch forum, een wereld van verschil!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:37

Eh...er is ook een Belgisch Bokt, probeer maar (tot groot verdriet van BartVB Haha!). Niet dat er veel opstaat.

Ik denk idd dat het hebben van een paard in Belgie nog meer tot een statussymbool behoort dan in Nederland. Dat is iig het gevoel dat ik krijg als ik bij mijn ouders in Belgie ben. De verhalen die ik hoor is dat je het in Belgie pas echt hebt gemaakt als je een vleugel hebt en een paard...Lips are sealed

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:41

Dat het echt een statussymbool is zou ik niet zeggen Haha! dan zou ik het al half gemaakt hebben, haha...

Wat ik nog wou toevoegen, ik lees hier op Bokt veel dat er jongeren een opleiding paardhouderij oid volgen, en dan stages moeten doen op stallen enz. Zo'n opleiding bestaat er hier ook niet voor zover ik weet... Veel meer mensen die van de paarden hun beroep willen maken dus terwijl het hier voor de meesten toch puur hobbymatig is allemaal...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:50

Idd eilandje, dat valt me ook op. Ook lijkt het me dat er in Nederland veel meer manèges en pensionstallen zijn, meer mogelijkheden om je paard weg te zetten dan in België.

Een belgisch Bokt? Nog niet gevonden...

Lola, jij woont idd in een deel van Belgie waar er erg veel paarden zijn, ik denk trouwens dat provincie Antwerpen de meeste paarden en de meeste stallen heeft van heel België.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:53

En boven Antwerpen kom je ook nog eens al die nederlanders tegen met hun paarden Tong uitsteken Knipoog

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:59

Mist schreef:
Nee, denk ik juist niet ! hier in de buurt hebben veel mensen een paard in de achtertuin staan. Valt me ook op dat in Belgie het aantal mannen dat paardrijdt groter is !

Ja dat valt mij ook altijd op......
Ben Zondag weer in Belgie geweest(ik woon in Osssendrecht en rijd vaak in de omgeving van Zandvliet enz.) en als we andere ruiters tegenkomen zijn het bijna altijd mannen.
Ik weet niet hoe het verder in Belgie is maar hier net over de grens stikt het van de paarden.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:21

Eilandje schreef:
Dat het echt een statussymbool is zou ik niet zeggen Haha! dan zou ik het al half gemaakt hebben, haha...

Wat ik nog wou toevoegen, ik lees hier op Bokt veel dat er jongeren een opleiding paardhouderij oid volgen, en dan stages moeten doen op stallen enz. Zo'n opleiding bestaat er hier ook niet voor zover ik weet... Veel meer mensen die van de paarden hun beroep willen maken dus terwijl het hier voor de meesten toch puur hobbymatig is allemaal...

Die hebben we wel hoor, er is minstens 1 paardenschool om het zo maar te zeggen en die zit ergens tegen de kanten van Wallonie denk ik.
Volgens mij hebben we er 2 maar van 1 ben ik meer dan zeker.

cinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:43

hey ja ik ben zelf belg maar woon wel in nederland dus , ik denk het feit zo is in nederland is er nog meer groen en wonen nog steeds meer mensen op de buiten wat in belgie niet zo het geval is en veel meer mensen in de stad wonen en er word ook meer gebouwd als hier dus denk dat da er ook veel mee te maken heeft .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:24

Idra schreef:
Een belgisch Bokt? Nog niet gevonden...

http://www.bokt.be Haha!

Haalt het niet bij Bokt.nl

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:04

Loolapelooza schreef:
Die hebben we wel hoor, er is minstens 1 paardenschool om het zo maar te zeggen en die zit ergens tegen de kanten van Wallonie denk ik.
Volgens mij hebben we er 2 maar van 1 ben ik meer dan zeker.

Zit toch in Bilzen die school?

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:58

De school in wallonie, rebecq is opgedoekt.

Verder heb je hier nog ( om enkel degene te noemen die ik uit het hoofd ken) :

paardenhumaniora te bilzen, een school in torhout, CVO's en syntra, de opleiding land en tuinbouw met optie dieren in het laatste jaar ( kan je stage doen op paardenbedrijf / eindwerk rond maken ) enz...

Maar het aanbod is idd kleiner als in Nederland.

Of hier meer of minder paarden rondlopen? Gaat gelijk op denk ik.
Wij hebben ook goede ruiters, maar de media besteed hier echt haast geen aandacht aan. Zelfs een groots evenement als Jumping Mechelen haalt het nieuws vaak niet of slechts enkele seconden.

Leve de voetbal en het wielrennen in Belgie. Scheve mond ( Alhoewel, wielrennen...)