Bandageren.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 22:22

Tuurlijk moeten de pezen van een paard sterk worden, maar ik ben er geen voorstander van om dan maar zonder bescherming te gaan rijden. Ik denk dat er betere manieren zijn om de pezen te harden, zoals bijvoorbeeld met buitenrijden.
Ik vind peesbescherming absoluut noodzakelijk, omdat het beschermt tegen het aanraken van de eigen benen. Komt aan hoor, zeker als ze ijzers onder hebben!

Maar het ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan wat je met je paard doet: Als ik alleen pleasure rijd, doe ik ook wel eens alleen "simpele" peesbeschermertjes om. Maar als ik reiningoefeningen ga doen, zul je me niet zonder 3-in-1 beschermers in de bak zien, gewoon voor de zekerheid....
Ik heb er net maanden uitgelegen, eerst door verrekte kniebanden (in het drijfzand gezeten) en toen ik net weer een beetje aan het opbouwen was, viel ze en nu zit ik met dat ge-emmer met die knie. Ik zou het mezelf dus echt nooit vergeven als ik zometeen ook nog met een peesklap kom te zitten, omdat ik haar pootjes niet goed inpak....

't Is ook maar net hoeveel risico je zelf wilt nemen met je paard.
En ook voor het rijden ZONDER beschermers is veel te zeggen: ga maar eens kijken hoeveel manegepaarden bv schieffels hebben: zijn er VEEEEEL minder dan privepaarden die continue ingepakt worden.....

Het is dus een heel persoonlijke keus, die van ruiter tot ruiter en van paard tot paard zal verschillen.

Groetjes, Sonja.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 22:36

Ik gebruik bij Pablo geen bandages, juist omdat ik vind dat door gericht trainen pezen en banden sterker worden. Wel peesbeschermers tegen het raken en zeker bij springen. Trammelant heeft wel bandages, hij een keer met wegspringen zich verstapt en is nu gewoon kwetsbaarder. Maar goed, hij is ook 24, en dan mag je ook wat voorzichtiger worden, toch? Party!! Party!! Party!!

Kitty

Berichten: 7698
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 22:44

Met springen rijd ik altijd met bandages achter en peesbeschermers voor (zie ook plaatjesforum voor springfoto's)

Tijdens dressuurrijden wissel ik het af. Soms wel beschermd, soms niet om de pezen wat harder te krijgen...

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 00:21

Hoi, van mijn instructeur kreeg ik te horen dat bandageren bij een gezond paard niet goed is. Het heeft te maken met de afkoeling van het been dat niet mogelijk is met bandages om. Dat had ie gehoord op een cursusdag in Ermelo? Omdat Lamanda nog wel eens koude benen heeft vanwege de hoefkatrol (slechtere doorbloeding) was mij bandages aangeraden. Ik had dus een paar neopreen bandages gekocht, daar hoeven geen lappen onder en ze zijn goed elastisch. Hoor ik daarna dat het niet goed is, je kan beter peesbeschermers omdoen. Van de fysio kregen we het advies de benen voor het rijden te masseren om de doorbloeding op gang te helpen. En alleen bij buitenritten te bandageren. Lastig al die adviezen, die elkaar ook nog eens tegenspreken.

Wij doen nu 's winters wanneer ze relatief veel stilstaat en koud is, bandages om bij zwaarder werk. De benen worden zo snel warm en blijven dat ook. Eventueel masseren we de benen eerst eventjes. En 's zomers wanneer ze veel beweging krijgt (weiland) en het warm is, alleen peesbeschermers.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 13:14

Ik rij mijn twee dus ook altijd blootbeens.
Ik kan me wel voorstellen dat je een paard bij moeilijke oefeningen iets omdoet, maar bv. in het bos? Nee, als Isolda zelf niet oplet waar ze haar benen neerzet en ze krijgt een schram? Helaas pindakaas. Tsja een paard is toch een dier dat normalerwijze over een vlakte moet kunnen galoperen zonder zijnbenen open te halen?
Hiermee wil ik dus niet zeggen dat je ze niet moet gebruiken. Ieder zijn eigen mening en zoals ik al zei, bij moeilijke oefeningen kan ik het me voorstellen.

Ik rijd met Isolda dus 1x in het jaar een marathon. Ook bij het oefenen niet geheel "ongevaarlijk" bij krappe wendingen ed., ongelijke bodem en rare fratsen. Toch zul me niet met beenbeschermers zien rondrijden. En helemaal niet in het bos, strand, water, blubber ed. VOlgens mij richten die dingen dan meer schade aan.

Maar goed, ieder zijn eigen. Als je je veiliger voelt met, alla, maar ik dus niet!

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 14:50

Ik gebruik alleen peesbeschermers ter bescherming van eventueel aantikken bij schrikken of zijgangen. Ben geen fan van bandages, omdat het erg moeilijk is om goed en gelijkmatig te bandageren en als je dit niet goed doet je heel veel schade aan de pezen kunt toebrengen. Heb ik eens gelezen. Het schijnt dat pezen oververhit kunnen raken door bandageren, waardoor een peesbeschadiging op kan treden. Schiet me lek als het niet zo is, ik heb het in de Bit gelezen!

Bovendien vind ik het idee dat die dingen los kunnen raken, met valpartijen tot gevolg, heel eng. Het schijnt ook niet echt veel steun te geven heb ik wederom vaak gelezen (ik hou van lezen *LOL* *LOL* : dat hadden jullie waarschijnlijk al door Lachen?)

Maar goed, ieder heeft daar zo zijn ideeen over. Ik vind het bij shows e.d. wel heel mooi staan als paarden bijv. witte bandages om hebben, dus ik ben er niet tegen of zo, gebruik het alleen zelf liever niet!

Groetjes Mieke

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mieke op 2001-04-10 14:52 ]</font>

Kitty

Berichten: 7698
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 15:13

Tijdens een buitenrit zal ik niet bandageren. Het achterbeen van Muzefee wordt tijdens het rijden altijd wat dunner en ik moet dan ook na ongeveer een kwartiertje even van het paard af om het been opnieuw te bandageren. Maar omdat ze snel geblesseerd raakt aan haar zwakke been, krijgt ze met springen altijd bandages om de achterbenen en peesbeschermers om de voorbenen. Dressuur vaak niet en buiten ook niet.

Met springen is het ook vooral bescherming tegen het aantikken van de hindernis en ook een beetje ontlasten van het zwakke been.