Dierenartsopleiding, hoe of wat??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:41

zou kunnen... en dan ??? krijg je dan een briefje waar op staat: "foei" !!

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 23:02

Je kunt gewoon niet inschrijven voor 2 lotingsstudies tegelijkertijd. Je doet gewoon mee aan de loting van de eerste keus. Je kunt natuurlijk wel het volgende jaar meeloten voor een andere studie.
Volgens mij is vanaf studiejaar 2005-2006 loten met HBO-dinges niet meer mogelijk, maar dat is snel op de site van de IB te vinden.

Ikzelf ben dit jaar ingeloot in Utrecht. Het jaar ervoor heb ik in Antwerpen gestudeerd. Het is misschien moeilijk een baan te krijgen, maar ik wil 't nu eenmaal graag (en daarbij is de studie gewoon ontzettend leuk). Ik zie het over 6 jaar wel weer, met een beetje mazzel maakt de vergrijzing plaats voor mij Haha!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 23:43

Gefeliciteerd met de loting ..maar..
HBO-dinges ?? heet dat niet propedeuse tegenwoordig ? Zou wel heel erg raar zijn dat daarmee een studie niet meer mogelijk zou zijn want dan ben je volgens mij toch wel een stukje verder dan met alleen een VWO'tje

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 01:05

Toch is dit ook wat ik gehoord heb bij mijn vorige opleiding (Larenstein).
Voor sommige universitaire opleidingen geen toelating met een P van het HBO.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:56

lageveld schreef:
Gefeliciteerd met de loting ..maar..
HBO-dinges ?? heet dat niet propedeuse tegenwoordig ? Zou wel heel erg raar zijn dat daarmee een studie niet meer mogelijk zou zijn want dan ben je volgens mij toch wel een stukje verder dan met alleen een VWO'tje


Sorry hoor dat ik dinges zei. Ik kwam zo snel niet op het woord, maar ik zal het nooit meer doen, aangezien het zo'n belangrijk woord is. Bloos!

Ik vond op de IB-groep dat het niet meer mogelijk is met een HBO-propedeuse in een hogere lotingsgroep te komen.
Of een HBO-propedeuse meer waard is dan een VWO-diploma, daar heb ik geen mening over.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:00

AndreaB schreef:
Weet er hier ook iemand met wat voor een hbo opleiding je kan "instromen" op utrecht?


Vroeger wilde ik ook veearts worden. Maar helaas kon ik wel de havo (NG) afmaken, maar vwo zou me waarschijnlijk niet lukken.
Daarom doe ik nu de opleiding Biologie & Medisch Laboratoriumonderzoek. Ik heb voordat ik deze keuze heb gemaakt veel heen en weer gemaild met iemand van de universiteit in Belgie. Hij vertelde dat ik met deze opleiding in kan stromen in een hoger jaar.

Zelf weet ik nog niet of ik het doe. Ik heb m'n propedeuse al wel, maar maak eerst deze opleiding af.

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 15:29

Wat een moeilijke woorden allemaal Bloos ...
Hihi!! noujah, ik hoop maar dat ik me VWO papiertje ga halen over 6 jaar ofzo, eerst maar goed me best doen!!

OmarLinosa
Berichten: 111
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:58

Heeey, voor iedereen die graag dierenarts wil worden;
Bel je eigen dierenarts een keertje op en ga een dagje meelopen. Vraag dan vooral ook of je mag kijken bij operaties. Meeste mensen worden daar namelijk vreselijk misselijk en zijn dan meteen genezen! Is zo zonde als je daar pas halverwege je opleiding achter komt. En ja, ik kan het weten, want werk op een kliniek. En het zijn echt niet alleen de meisjes die plat gaan hoor Haha! .... zelfs grote stoere binken gaan als makke lammetjes naar huis Tong uitsteken !
Voor de mensen die nog twijfelen voor geneeskunde of diergeneeskunde. Ik doe de opleiding gezondheidswetenschappen in a'dam.. soort van geneeskunde maar dan zonder loting. Je word geen arts maar je hebt wel behoorlijk veel dezelfde vakken.
Houd in ieder geval een leuke studie achter de hand want de kans dat je uitloot is behoorlijk groot. Je kan dan beter iets kiezen wat je echt leuk vind dan een studie waarmee je eventueel vrijstelling zou krijgen, want als je dan 3x uitloot zit je met die studie.
Veel succes!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:31

Gezondheidswetenschappen is ook leuk (en levert je bij alsnog inloten toch wel wat vrijstelling op in het eerste jaar dacht ik)
(aan de VU of de UvA Omarlinosa Verward )

Operaties ed kun je wel aan wennen hoor Daar zou ik me als aankomend student niet te druk om maken

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:38

lageveld schreef:
HBO-dinges ?? heet dat niet propedeuse tegenwoordig ? Zou wel heel erg raar zijn dat daarmee een studie niet meer mogelijk zou zijn want dan ben je volgens mij toch wel een stukje verder dan met alleen een VWO'tje


Dat is weer een heel andere discussie. Op het hbo/havo worden je heel andere vaardigheden aangeleerd dan op het vwo, wo is nu eenmaal veel wetenschappelijker dan hbo. Niet voor niets vallen bij de meeste studies veel hbo-p-ers af.

OmarLinosa
Berichten: 111
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:57

Studeer aan de vu. Volgens mij kan je het ook niet aan de uva studeren. Kan wel kloppen dat je bij geneeskunde iets vrijstelling krijgt. Het scheelt in ieder geval behoorlijk omdat je al vrij veel medische kennis hebt na het eerste jaar. Het is wel een leuke studie. Niet de gemakkelijkste.. maar dat is geneeskunde al helemaal niet Lachen

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:04

Daar dacht ik later ook aan, opleiding wordt idd niet gegeven aan de UvA Blond

Ik studeer geneeskunde aan de VU, misschien zijn we elkaar al weleens tegen gekomen *LOL*

Maar we gaan offtopic

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:56

Ligt idd aan de HBO-opleiding of je kunt gaan doorstromen naar diergeneeskunde. Een vroeger klasgenootje (is dus alweer tig jaar geleden, en het kan zijn verandert) Had Mavo, MLO, HLO en is toen uitgeloot voor diergeneeskunde. Ze is toen maar Biologie gaan doen, maar is het jaar daarop wel ingeloot. Door de opleiding biologie mocht ze een aantal vakken overslaan.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:16

Lhundol schreef:
ik ben heel erg aan het twijfelen of ik me voor diergeneeskunde of geneeskunde zal inschrijven. als er iemand is die hierover met me wil praten, pb me even dan! ik zit nu in 6 vwo.



Ik zit nu in het tweede jaar van diergeneeskunde en ik vind de studie het ene moment heel leuk en het andere moment wil ik er het liefst mee stoppen. De eerste 2 jaar is het echt even je tand op elkaar bijten en goed in je hoofd houden wat je als doel hebt, namelijk dierenarts worden. Je moet een hoop feitelijke kennis vergaren en af en toe komt dat echt mijn strot uit, maar iedereen zegt dat het vanaf het 3e jaar beter wordt.

Je moet je dan ook van te voren goed oriënteren op de studie en zeker ook open dagen bezoeken

patricekuhh
Berichten: 28
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:25

hoi hoi ik doe zelf de opleiding dierenartsassistente.
ikzelf zit nu op een agrarische school en heb het best naar mijn zin.
als dierenarts zelf heb je een goede opleiding nodig.
waaronder de opleiding paravetrinair, dat is een moeilijke opleiding omdat er veel latijnse woorden te voorschijn komen.

als dierenartsassistente heb je paraveterinair ook nodig, want met de diploma daarvoor mag je veel meer in de praktijk zoals;
-hechten
- bloedprikken
- injecties geven
- en de dieren klaar maken voor een operatie of euthanasie.

als je goed met dieren om kan gaan en je hebt een goed hart kan je het altijd proberen.

op mijn school doen wij 10 weken stage en 10 weken school enz enz.

dus je leert een hoop in de praktijk en je hoeft dus niet eerst te werken om ervaring op te doen.

wat je gaat verdienen weet ik niet precies.

en als je een praktijk wil openen moet je rekening houden met de wetten en vergunnigen die je nodig hebt en je diploma's

het is niet zo makkelijk om een praktijk te beginnen.


als je meer vragen hebt pb me dan


xxxxjes patricia

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 00:33

patricekuhh schreef:
als dierenarts zelf heb je een goede opleiding nodig.
waaronder de opleiding paravetrinair, dat is een moeilijke opleiding omdat er veel latijnse woorden te voorschijn komen.


Verward

Ik studeer geen diergeneeskunde dus misschien heb ik wat gemist, maar ik heb nog nooit gehoord dat je als dierenarts verplicht een opleiding/vak paraveterinair moet doen Verward

latijnse woorden kom je tijdens de studie ongetwijfeld wel veel tegen bij anatomie, ziektebeelden en medicijnleer(even simpel omschreven Knipoog ), maar dat maakt nou niet echt speciaal dat het moeilijk is.
De stof kan ingewikkeld zijn, maar de Latijnse woorden zijn niet moeilijk dan welke taal dan ook. Je moet alleen leren dat bijv. erytrocyt hetzelfde is als rode bloedcel, maar daar wen je allemaal vanzelf aan Knipoog

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 08:12

nee hoor, als je diergeneeskunde wilt studeren, hoef je niet eerst paravetrinair te doen

OmarLinosa
Berichten: 111
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 08:41

Dierenarts is ook wel even heel wat anders dan assistente. Dit kan je niet vergelijken. De opleiding is echt veel zwaarder. Je hoeft geen vooropleiding te hebben voor diergeneeskunde, zoals paravetrinair oid, alleen gewoon je vwo diploma en hoge cijfers voor het loten natuurlijk

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 16:43

Jeetje...de (ondertussen geslaagde) stagaire van vorig jaar van mij zegt dat ik het kan en dat ik de potentie ofzo ervoor heb, dus dat ik het gewoon moet doen!!! En ik heb der stiekem best zin in Tong uitsteken

patricekuhh
Berichten: 28
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:54

gomir schreef:
:?

Ik studeer geen diergeneeskunde dus misschien heb ik wat gemist, maar ik heb nog nooit gehoord dat je als dierenarts verplicht een opleiding/vak paraveterinair moet doen Verward

latijnse woorden kom je tijdens de studie ongetwijfeld wel veel tegen bij anatomie, ziektebeelden en medicijnleer(even simpel omschreven Knipoog ), maar dat maakt nou niet echt speciaal dat het moeilijk is.
De stof kan ingewikkeld zijn, maar de Latijnse woorden zijn niet moeilijk dan welke taal dan ook. Je moet alleen leren dat bijv. erytrocyt hetzelfde is als rode bloedcel, maar daar wen je allemaal vanzelf aan Knipoog


emm?? zei ik dan dat het een verplicht vak is??? waar, waar??? Schijnheilig Bloos
je hebt mensen die vinden de latijnse namen moeilijk of kunnen ze niet goed begrijpen en terug vertalen naar het nederlands!!! dus wat ik bedoel is dat ik je alleen maar ff waarschuw want, het kan moeilijk zijn!!!

en ik weet idd wel het verschil tussen een direnartsen opleiding en een dierenarts- ass opleiding!!
maar ze vroeg om wat info en heb dus verteld wat ik (heb) mee (ge) maakt.

nou gr Patricia

patricekuhh
Berichten: 28
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:02

gomir schreef:
:?

Ik studeer geen diergeneeskunde dus misschien heb ik wat gemist, maar ik heb nog nooit gehoord dat je als dierenarts verplicht een opleiding/vak paraveterinair moet doen Verward

latijnse woorden kom je tijdens de studie ongetwijfeld wel veel tegen bij anatomie, ziektebeelden en medicijnleer(even simpel omschreven Knipoog ), maar dat maakt nou niet echt speciaal dat het moeilijk is.
De stof kan ingewikkeld zijn, maar de Latijnse woorden zijn niet moeilijk dan welke taal dan ook. Je moet alleen leren dat bijv. erytrocyt hetzelfde is als rode bloedcel, maar daar wen je allemaal vanzelf aan Knipoog




en ookal heb je paraveterinair niet nodig als dierenarts het is wel handig, bij mij op school raden ze het ook aan


gr patricia

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:18

NG en NT zijn niet per se moeilijke richtingen hoor!! Scheikunde en natuurkunde zijn ook niet moeilijk. Je moet alleen zorgen dat je bijblijft niet achterloopt en goede uitleg krijgt. Veel oefenen helpt ook.
In mijn tijd kon je nog een pakket kiezen, dat ging bij mij zo: Frans eruit, Duits eruit, geschiedenis eruit, economie eruit etc. Toen hield ik over NL EN WIB SK NA AK BI WIA Lachen Geen kwestie van kiezen dus, maar het laten vallen van vakken Knipoog

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 09:02

Heb ik paraveterinair nodig Verward Zodat ik kan hechten!?! Mag toch hopen dat ik dat al kan Bloos!

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:08

patricekuhh schreef:
en ookal heb je paraveterinair niet nodig als dierenarts het is wel handig, bij mij op school raden ze het ook aan


gr patricia


Ja tuurlijk eerst vwo doen, daarna mbo en daarna WO?

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 14:12

patricekuhh schreef:
je hebt mensen die vinden de latijnse namen moeilijk of kunnen ze niet goed begrijpen en terug vertalen naar het nederlands!!! dus wat ik bedoel is dat ik je alleen maar ff waarschuw want, het kan moeilijk zijn!!!


Ik denk dat je bijna bij elke academische studie latijnse woorden tegenkomt. Niet alleen bij geneeskunde maar ook bij andere wetenschappen. Als je dat moelijk vind is een academische studie denk ik niet voor je weggelegd.

Ik heb trouwens ook nog nooit van een van de artsen gehoord dat ze een opleiding paraveterinair moesten hebben, ook niet van de jonge stagiaires die wel bij ons komen werken/stage lopen. Ik neem aan dat je dergelijke dingen tot in den treure tijdens de studie voorgeschoteld krijgt.

VWO is dus het belangrijkste, of evt een HBO-propadeuse (in de geschikte richting)