Natural horsemanship......effectief of modegril?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:33

Is dat geen subgroep van de eerste categorie? Haha!

Die denken dat ze aan NH doen maar tegelijkertijd heel oneerlijk tegenover hun paardje zijn?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:45

Lielle heeft een goed atwoord. NH is niks anders dan een manier van zijn.

OUde paardenboeren van pakweg 50 jaar geleden waren beter in NH dan een groot aantal grote namen van nu. Maar toen was het ook normaal dat je zo met je paard omging. Pas de laatste 25 jaar zijn er een berg mensen bijgekomen die ook zo nodig paarden wilde hebben. En tja die miste voor een groot gedeelte het gevoel wat je daarvoor nodig hebt. Et Voila de NH hype wordt actief, terwijl het eigenlijk de normale omgang met een paard zou moeten zijn.

Games, sticks en dat soort sjit vind ik allemaal geneuzel, In die zin. Het is heel leuk om de spelletjes te doen met je paard, MAARRRR het moet niet de basis zijn van jullie communicatie! De basis van jullie communicatie moet liggen in het wederzijds respect. Jij als baas van het dier moet et dier op een makkelijke, eenvoudige manier uitleggen wat je nou eigenlijk van hem wil, hoe je het wil en wanneer je het wil..... en dan op zo een manier dat het duidelijk is voor hem, en aangezien dit bij ieder paard anders is ben ik van mening dat er geen boek op de wereld is die je dit kan leren. Dat heet namelijk gevoel! Gevoel voor het paard, en iedereen die gevoel heeft voor het paard heeft helemaal niks aan NH, want NH heeft dan geen toegevoegde waarde meer.

De zeven games kan ik dan nog wel inkomen, maar dat zie ik meer als een discipline zoals dressuur, springen, sgw of mennen. Ik geloof echt wel dat je daar een leuk stukje mee kan doen met je paard, maar dat heeft ook weer weinig met NH te maken.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:48

Met paarden omgaan is toch ook luisteren naar je paard, kijken hoe het reageert en daar op in spelen? En dat is inderdaad bij elk paard anders.

Titel voor nieuwe film: De paardeluisteraar...
Die andere film heeft overigens ook wel aardig bijgedragen aan de NH hype...

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:32

'Vroeger' was er ook niet alleen NH hoor... Xenophon schreef er dan een mooi boek over, de romeinen waren toch niet allervriendelijkst met hun paarden voor de strijdwagen. Terwijl de spaanse monniken hun paard op 1 hand konden verzamelen stierven er duizenden een pijnlijke dood in de oorlogen...

Onderscheid is er altijd geweest. Dat er vroeger meer kennis van het dier opzich was is logisch, mensen in steden hadden geen paarden en nu wel.

Voorbeelden erbij halen van met touwtjes zwabberen waar een paard niks van snapt (neej duhh ik ook niet Haha! ) of van slofteugels die 'normale' mensen gebruiken vind ik onzin. Zoiets heet een vooroordeel aangezien het op 1 waarneming is gebaseerd en er over een groep geoordeeld wordt.

Dat l*l verhaal over commercie daar word ik ook niet goed van, Anky en trainingsweken bij Tineke doen aan prijs niets onder namelijk.

Verder ga ik niet meer in op een dergelijke discussie. Ik doe wat ik doe (Parelli dus) en zolang ik daar tevreden over ben en ik denk dat mijn paard dat ook is doe ik dat.
Wat een ander doet moet hij lekker zelf weten, dus stoor ik me er ook niet aan Lachen

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:36

Je hebt gelijk Elise, zolang jij en je paard er tevreden mee zijn, hoef je je van niemand iets aan te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:15

Ik ben zeker voor het invoegen van NH in het inrijden bij paarden en het heeft mij ook absoluut geholpen de dominantieverhoudingen met mijn ruin/hengst recht te krijgen (hij was echt veeeel erger, gevaarlijk zelfs, toen ik hem kreeg) en het geeft je paard heel erg veel vertrouwen, maar zoals met alles ben ik het ermee eens dat het op veel manieren een rage is. Maar ja, bedenk eens de Anky pad en de setjes, en de weet ik wat, is ook zoiets.
Het meot wel beetje bij het basic idee blijven voor mij, maar ben er van overtuigd dat het op de lange termijn en voor veel paarden en mensen de enige oplossing is of een betere. En vooral als je er zelf gelukkig mee bent en dingen voor elkaar krijgt, waarom niet?Moet wel zeggen dat ik Klaus Hempfling heel irri vind in zijn boeken enzo, geef mij maar de monty roberts (waarbij het blijft bij dominant zijn en communicatie) i.p.v figuren als parelli met die lachwekkende carrot sticks (maar ja, ook hier, als die mensen daar gelukkig mee zijn).
Ik denk dat je uiteindelijk uit die manieren een beetje je eigen manier van communiceren moet vinden met je paard.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:55

Ik heb ook een x meegedaan! Haha!
op aanraden van veel mensen van de manege omdat mijn paard nogal eens dominant kan zijn. Samen met een vriendin en haar haflinger gingen we erheen.

We kregen dat we eerst aandacht moesten trekken toen opjagen en uiteindelijk achter je aanlopen, als je een paard hebt die gevoelig is enz. kan je dat vet goed zien. De haflinger van mijn vriendin doet het na 1x perfect hij loopt achter haar aan met z'n hoofd op haar hakken en als ze dan gaat rijden is hij helemaal ontspannen.

Wouter gaat echter eerst 4x ofzo over ons mooi gespannen lijntje heen. En uiteindelijk doet hij het wel... maar hij is dominanter en dat kan je bij nh heel goed merken.

Ik vind het een beetje een modegril maar het helpt bij ons wel!!! OK dan!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:35

Nogmaals sta ik best open voor NH én alles wat met paarden van doen heeft!
Maarrrrrrrrrrrrrrr...... zoals ik het op Horse-Event gezien heb, vond ik het niet bepaald vriendelijk overkomen én dus heeft NH bij mij een nare smaak afgegeven!
En ik weet dat ik het niet over 1 kam moet scheren, maar zo'n nare bij-smaak is toch dan de eerste indruk.
Wat ze op Horse-Event hebben laten zien, dat vond ik kunstjes met een paar chagrijnige paarden die er absoluut niet de lol van inzagen.
Ik ga met mijn paard om, op een manier waarbij we beiden lol beleven. En ja, ook hij heeft eens een dag geen zin in te dressuren, nou, dan maken we een bosritje, zolang we beiden maar plezier beleven.
Daarom zeg ik is NH niet gewoon normaal paardenverstand? Of is gewoon normaal paardenverstand NH?
Maakt IMO helemaal niks uit, zolang de paarden maar in hun waarde gelaten worden!