Hij wordt oud... Ik wil er wat aan doen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:47

Die links van Sorro zijn niet eens zo slecht.
Waarbij ik eerder tendeer naar de eerste stal! Daar is het meteen een A.I. prijs! Bij de tweede stal moet je zelf mesten en voeren, wat me in jouw toestand niet erg handig lijkt Knipoog . Ook het zelf kopen van hooi/stro is soms best een gedoe. Wij moeten dit ook zelf doen en het duurde best wel even voordat wij voldoende leveranciers gevonden hadden, om onze hooivoorraad bij elkaar te krijgen.

Wat ook niet onbelangrijk is: hoe denkt je vriend erover, krijg je steun van hem of vindt hij het hele idee maar niks ?
Als de beeb er straks is, zal hij toch wat vaker met hem/haar thuis zitten, omdat jij je om je paard wil/moet bekommeren!

Begrijp me niet verkeerd hoor: ik gun het je (en het paard ook Lachen ) van harte dat je hem kan kopen, maar zorg ervoor dat het hebben van een paard, niet in een drama eindigd! Met een klein babytje is is alles de eerste tijd nog goed te doen; lekker ingepakt in de wagen mee naar het paard lukt wel Lachen , maar als ze wat groter zijn en gaan kruipen/lopen, zal je je handen vol krijgen aan de kleine Knipoog .

Ik ben erg benieuwd of het allemaal gaat lukken; als ik het zo lees, zie je een aantal dingen best reeel Lachen .

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:34

hoi bij ons heb je een box waar ze s'nachts en met slecht weer in staan overdag staan ze hier meestal buiten er staan hier een paard van 15 en een paard van 27 engenieten nog altijd van het rijden en lekker de heledag buiten staan. hier kosten de boxen 85 euro denk alleen dat de hoef/dichtbij uithoorn een beetje ver is.

Lente
Berichten: 27786
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 20:11

Mijn vriend wil erg graag helpen om dit waar te maken, maar hij is erg bang dat het niet gaat lukken...

Vraag me dan een beetje af of hij pessimistisch is, of ik een dromer... Knipoog

N.I.W... Had een pbtje van iemand die misschien een goede oplossing had, dus die ga ik zo even bellen.

Wie weet Lachen

Lenneke

PS. Ja Uithoorn is jammergenoeg een beetje ver, Hoofddorp trouwens helemaal Knipoog Hoewel het met die nieuwe treinboog al beter te doen is, maar dat kost weer klauwen vol geld!

Lente
Berichten: 27786
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 16:41

Net aan de telefoon gehangen met een vriendin van me die Rock ook goed kent, en die dus zelf een paard van onze manege heeft meegenomen... Lachen

We hadden het over z'n karakter, en ik wilde mijn bevindingen toch even kwijt: Knipoog

Hij is zo ijdel als de pest! Haha! Zo sloom als dat hij zich in de les voor kan doen (Ik wil niet galoperen, BOK, ik wil niet harder lopen, BOK, ik heb geen zin in jou, BOK BOK BOK Knipoog) zo ijverig is hij bij een wedstrijd (Kijk mij eens gaan, BOK, ik ben een jonge god, BOK, en absoluut niet stram, BOK BOK Knipoog) Groot verschil dus Tong uitsteken

Naja, tis wel goed te merken dat hij erg trots is. Zodra je aan komt zetten met een halster gaan de oortjes naar voren, want HIJ mag een halster om (dat er nog meer paarden met halsters staan doet hem niet zoveel). Als de vlechtjes erin gaan krijgt hij een mega-nek, want HIJ heeft KNOTJES! Haha! En daardoor is hij UITERAARD de grootste hunk van de manege.

Jaja, hij is erg publieksgeil Ga je bijvoorbeeld NET buiten aaibereik staan dan is er een grote kans dat je een boze blik en een hap in je richting krijgt... Want als je daar bent, ben je er voor HEM en verdient hij dus ALLE aandacht (je staat met een ander paard voor zijn box omdat je richting bak gaat, maar dat kan hem niet schelen).

Als je dan eenmaal bij hem bent is het een ontzettende knuffel... Als je aan zijn schoft krabbelt wordt hij helemaal wild, en moet het denkbeeldige lucht-paard ook gekrabbeld worden, dus oogjes dicht en lucht knauwen maar! Haha!

Ga je met hem ringsteken dan denkt iedereen dat die arme ouwe stramme Red Rock dat wel rustig zal doen, maar niks is minder waar. Meneer gaat netjes langs de eerste ring, en gaat er vervolgens in volle galop vandoor, want een eng mens op zijn rug, en nog wel met een mini-zwaardje is natuurlijk HEEEEEL gevaarlijk. De rest van de les krijg je hem niet meer rustig.

Stap je aan het einde van de bak af, dan ben je je leven niet zeker. Meneer moet altijd gepositioneerd worden bij de bakdeur in de buurt, want anders ZORGT hij er persoonlijk voor dat hij daar komt te staan. *LOL* In het geval van een onwetende beginner betekent dit dus vaak een boel geschrik en gesleep richting uitgang! Haha!

Besluit je meneer mee te nemen voor een bosritje dan zijn er twee scenario's mogelijk. Nummer 1 is een relaxt bosritje waarbij genoten word van omgeving en eventueel gezelschap. Scenario 2 is een zeer gestresste rit, waarbij vooral blaadjes, bomen, takken, andere paarden en ZANDKORRELS een groot gevaar vormen wat niet onderschat mag worden. Meneer staat nu dan eens links van het ruiterpad, dan eens rechts, zo nu en dan krijg je een bok te verduren, om vervolgens erg nonchalant weer door te rijden...

Buitenbakken zijn overigens ook erg interessant... De Red Rock manier: Loop te stieren tot je net een bocht in de hoek van de bak bent gepasseerd, haal met een flinke bok uit richting bakrand, terwijl je zelf in tegengestelde richting springt. Mep de omheining aan gort, en ga er vervolgens als een haas met veel bokkesprongen vandoor (ruiter al dan niet meenemend).

Aan het begin van een les is meneer erg sloom en stram... Na een tijdje losrijden in stap en draf besluit hij een bok te geven, om daarmee aan te geven dat hij los genoeg is voor het echte werk. Bokkend en stakend gaat men vervolgens door de bak totdat door de ruiter het gevecht is gewonnen. Na deze slopende 10 minuten loopt meneer de sterren van de hemel in een vlot tempo, met opgeheven voetjes, en als men mazzel heeft een ontspannen aanleuning. Dit gaat ± 15 minuten goed alvorens meneer geen zin meer heeft en het bokken dus weer begint, dit maal in een vloeiendere vorm. Bij het uitstappen dient te worden rekening gehouden met sprintjes omdat er plotseling bakkabouters verschenen kunnen zijn. Knipoog

Wandel je met hem richting bak, dan is hij niet vooruit te branden. Loop je aan het einde van de les naast hem, al dan niet in de veiligheid van een gesloten bak, dan loopt meneer met zijn neus tussen zijn voorbenen in een soort piaffe/passage/draf/stap met je mee... En maar snuiven!

Al met al dus een paard met een behoorlijk karakter. Elke dag is weer anders, tis maar net hoe zijn pet staat.

Tis gewoon echt een heerlijk beest, maar je moet er wel van houden! Knipoog

Len

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:51

leuk paardje zo te zien! en niet echt ik-ben-een-bange-ruiter-geschikt he
hoop echt voor je dat je iets vind

Lente
Berichten: 27786
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 18:55

Hihi nee Haha!

Je moet behoorlijk stevig in je schoenen staan om met deze vent om te gaan, helemaal omdat hij ook nog eens 1.83 meet.

Maar ja, ik ben een beetje van de maffe paardjes Haha!

Len

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:01

kun je hem niet door nog een Red Rock freak laten kopen en hem daarna overnemen? Verward

Lente
Berichten: 27786
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 19:06

Euh hoe bedoel je dat precies?

Ik ken trouwens niet echt veel Red Rock freaks.. De meesten zijn gewoon bang van hem Knipoog

Hij wordt dan ook meestal in de seniorenlessen bereden door de grote zware mannen, die kunnen hem wel aan Tong uitsteken

Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:16

Hihi, Lenneke is flieft Haha!

Groetjes,
Cuijckentje

Lente
Berichten: 27786
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 19:19

Heej Mariska Haha!
Ja beetje boel verliefd... Erg he? Daarom is het helemaal zo moeilijk om er niks aan te doen... Hoest met je appa (als ik het goed heb?)

Mijn Cuijkentje is trouwens niet meer, heel lief overleden tussen d'r dinnetjes gewoon alsof ze sliep.

Len

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 23:27

Toen ik mijn paardje kocht was hij 18!
Zowel mijn vriend als mijn ouders zeiden dat ik beter een jong paard kon kopen.
Maar eigenwijs als ik ben,heb ik hem lekker gekocht (en michellie,jij weet wel hoe,als je mijn pb gelezen hebt Knipoog )
Nu ruim een jaar verder heb ik hem nog steeds.
En mijn familie en vriend zijn trots op me! Haha!

Dus inderdaad,waar een wil is,is een weg

You go girl! OK dan!

Bunker
Berichten: 1
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:00

Hoi iedereen die op Lennekes bericht heeft geantwoord of dat nog gaat doen. Ik ben Floortje en ik ben die vriendin waar ze het een paar keer over heeft die ook een paard van de manege mee heeft genomen. Bunker is intussen ca 24 jaar oud en loopt nog steeds als een trein.

Ik wil ff kwijt dat Len echt wel aan het nadenken is over hoe en wat en waar ze dit eventueel kan doen met Red Rock. OK dan!
Ze vraagt aan mensen om zich heen, inclusief mij zelf, om advies en tips. Dus laten we echt proberen er wat op te vinden, ik heb ook vaak op rock gereden en t is een topper van een dier. Hij was altijd na Bunk mijn andere favoriet op stal. Ik gun rock dus het allerbeste. Dit wilde ik ff kwijt.

Groeten Floortje

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:18

Ik begrijp wat je bedoelt. wat heerlijk he, als je zo'n band kunt hebben met een manegepaard.
Ik hoop voor je dat je met het geld kunt uitkomen. Persoonlijk ben ik niet zo happig op leningen, maar mischien dat je het kunt lenen van je ouders of schoonouders?
Gelukkig dat je vriend er ook achter staat. Anders zou het helemaal moeilijk worden.
Hoe zit het met je opleiding, maak je een goede kans op een baan straks? Want momenteel is het erg moeilijk om goed en leuk werk te vinden. Zou jammer zijn als je straks wel het paard(je?) kunt kopen, maar hem al snel weer weg zou moeten doen omdat je hem niet kunt onderhouden.
Waar ik wel over zou nadenken is een verzekering. Aan de ene kant is een verzekering waarbij ziektekosten worden gedekt heel fijn, omdat het toch een ouder paard is, en ouderdom komt vaak met gebreken. Aan de andere kant is die verzekering ook erg duur....
Ik wens je veel succes, en natuurlijk horen we van je!

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:24

Lenen voor een paard terwijl er ook een kindje op komst is lijkt me een zeer dom plan.

Als je geen geld hebt houdt het gewoon op, wat als het beest een paar keer een kliniek bezoekt, dan krijg je er zo nog eens 2000 euro kosten bovenop. Waar ga je dat vandaan halen? Ook lenen?

Lente
Berichten: 27786
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 18:09

@ Riëtte: Verzekering afsluiten zal niet gaan omdat hij boven de maximum leeftijdsgrens zit. Ben daarom van plan per maand 100 euro zelf opzij te leggen voor bijvoorbeeld veearts. Verder ga ik kijken hoe het zit met zijn ijzers. Als ik het goed heb staat hij nu voor op ijzers en achter bloot. Wil dus even met een hoefsmid bespreken hoe noodzakelijk zijn voorijzers zijn. Ben niet van plan om veel met hem over de weg te gaan, dus heb hem het liefst gewoon helemaal bloot.

@ Boomerang: Het is ook nog maar de vraag of de lening er komt. Ben op dit moment alle mogelijkheden aan het uitzoeken. Als ik geen goede, goedkope stalling gaat vinden gaat het verhaal sowieso al niet door, want dan weet ik niet of ik het met onderhoud red.

Als ik ga lenen doe ik dat waarschijnlijk via een doorlopend krediet omdat ik dan precies zoveel op kan nemen als dat ik nodig heb, en ook een keer meer kan aflossen zonder problemen, of een keer wat extra op kan nemen in noodsituaties zoals bijvoorbeeld een bezoek aan de kliniek.

Len

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:10

hai Lenneke, ik wilde je toch even laten weten dat ik het top van je vind dat je het paardje wilt weghalen van de manege om hem nog een paar (misschien nog wel een stuk of tien) leuke jaartjes te bezorgen!

Ikzelf kocht mijn eerste paardje toen mijn zoontje 8 maanden was, dit was een grote miskoop want het klikte totaal niet tussen mijn paardje en mij dus na een jaartje aanmodderen heb ik hem verkocht aan een collegaatje van me die nog steeds supergelukkig met hem is!

inmiddels heb ik een tweede zoontje, hij is nu 8 weken en toen hij 5 weekjes was, heb ik een nieuwe liefde gevonden! pelgrim mocht ik een maand op proef en de klik was er al na 5 minuten.

vandaag voor het eerst lekker met hem gestapt om mijn angsten te overwinnen en hoewel dat natuurlijk niet na een paar rondjes stappen verdwenen is gaan we de goeie kant op saampjes !

ik vind het heerlijk om elke dag even er uit te zijn thuis voor een paar uurtjes ! mijn man vind het heerlijk om een paar uurtjes alleen met de kleintjes te hebben thuis.

ik ben 24 jaar heb twee kindjes en de enige mazzel die ik heb is dat ik op de stal kan werken in ruil voor stalling en dan hou ik nog een beetje over voor eventuele noodgevallen!

nou een heel verhaal en het enige wat ik eigenlijk wilde zeggen tegen je is:

ga ervoor ! als het enigzins mogelijk is geef hem en jezelf een paar toffe jaartjes!

ik weet niet of ilpendam te ver voor je is ?? er is nog een stal vrij bij ons en dan kan ik je echt wel helpen met mesten hoor ! (voeren word gedaan)

nou laat maar even weten als je meer wilt weten !
groetjes en succes karin

LoveElmo
Berichten: 401
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hij wordt oud... Ik wil er wat aan doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 18:13

Heej Len hier Demi...Hij is er toch nog die gekke oude reus?Jij rijd weer lekker(nja al een tijdje haha !) En zal ik je beloven hem elke zondag een knuf van je te geven dan ?


XXX Deem (die morgen 3 weekies op vakantie gaat!

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Hij wordt oud... Ik wil er wat aan doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 18:17

TEM!!!!!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Hij wordt oud... Ik wil er wat aan doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 18:20

Dit topic is al van oktober. Het is niet de bedoeling om oude topics omhoog te schoppen.
LoveElmo, in het vervolg kan je zoiets beter via Pm sturen.